Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Pagani Huayra R

To będzie prawdziwy potwór – Pagani Huayra R

Pagani

To będzie prawdziwy potwór – Pagani Huayra R

Włoska firma Pagani zbuduje 30 egzemplarzy przeznaczonego tylko na tor modelu Huayra R. To skonstruowany od podstaw supersamochód o mocy 850 KM.

Horacio Pagani to artysta w swoim fachu. Tworzone przez niego samochody (Zonda i jej następca Huayra w wielu wersjach) to połączenie wyjątkowego, emocjonalnego designu i niesamowitego przywiązania do detali z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi.

Najnowszym dziełem genialnego Argentyńczyka będzie Huayra R. Samochód, który wprawdzie nazywa się Huayra, ale nie jest oparty o żaden seryjny model. To auto wymyślone od podstaw, w zasadzie bez ograniczeń i przeznaczone do czerpania radości z prowadzenia jedynie na torze wyścigowym. Tylko 30 osób dostąpi możliwości kupienia Huayry R, która – bez podatków – ma kosztować 2,6 mln euro, czyli przy obecnym kursie niemal 12 mln zł.

Jak przyznaje Pagani, Huayra R to najbardziej zaawansowany samochód, jaki stworzono w firmie, będący przy okazji niejako laboratorium badawczym, w którym testowane są rozwiązania mające pojawić się w przyszłych modelach.

Standardowa Huayra korzysta z 6-litrowego silnika V12  AMG z podwójnym doładowaniem rozwijającego 730 KM i 1000 Nm, natomiast Huayra R ma jednostkę stworzoną od podstaw. Powstała ona we współpracy z HWA AG (firma założona przez Hansa Wernera Aufrechta, jednego z twórców AMG, blisko związana z koncernem Mercedesa i jego aktywnościami w sportach motorowych). Nowy, ważący zaledwie 198 kg silnik także ma 12 cylindrów i 6 litrów pojemności, ale jest wolnossący. Jego parametry są imponujące: 850 KM przy 8250 obr./min i 750 Nm w przedziale od 5500 do 8300 obr./min. Ogranicznik obrotów wkracza do akcji dopiero przy 9000 obrotów. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem zbudowanej także przez HWA 6-biegowej przekładni sekwencyjnej.

Wyjątkowo lekki układ wydechowy został tak zaprojektowany, by brzmienie przypominało to z bolidów F1 sprzed lat (może być wyposażony w tłumiki, które zapewnią spełnianie wyznaczonego przez FIA limitu hałasu 110 dB obowiązującego na niektórych torach). Niestety Pagani nie podało żadnych danych dotyczących osiągów swojego nowego auta.

Główna struktura nadwozia (tzw. monokok) jest zbudowana z różnych rodzajów kompozytów węglowych (które są opracowywane w Pagani), a ramy pomocnicze wykonano ze stali chromowo-molibdenowej. Samochód bez płynów waży zaledwie 1050 kg.

Jednym z nadrzędnych celów podczas konstruowania Huayry R było bezpieczeństwo. W efekcie auto spełnia najsurowsze normy FIA dla pojazdów wyścigowych klasy GT.

W dwuwahaczowym układzie zawieszenia, którego komponenty wykonano z aluminium, zastosowano adaptacyjne amortyzatory. Ceramiczne hamulce dla Huayry R dostarcza Brembo, slicki o 19-calowym rozmiarze – Pirelli, a aluminiowe, wzmacniane obręcze – firma APP Tech.

RENDER_02_OPEN
To na razie tylko grafika komputerowa, a nie zdjęcia gotowego samochodu.
Pagani
RENDER01-1
Na dachu zastosowano wlot powietrza do silnika.
Pagani
RENDER08
Nawet drzwi otwierają się inaczej niż w „zwykłej” Huayrze (do przodu i do góry, a nie tylko do góry – jak skrzydła).
Pagani
RENDER04-1
Huayra R to auto bez homologacji drogowej.
Pagani
RENDER05-1
Docisk aerodynamiczny przy 320 km/h ma wynosić tonę. Tylny spojler jest aktywny. 
Pagani
RENDER06-1
Układ wydechowy, dla zabezpieczenia komory silnikowej przed nadmiernym nagrzewaniem, pokryto materiałem ceramicznym.
Pagani
RENDER07
Huayra R przypomina samochody LMP z wyścigów długodystansowych.
Pagani
B8K1083-2
Drogowa Huayra wyraźnie różni się od torowej.
Pagani
DSC6929-1980x1286
Huayra ma m.in. zupełnie inne światła niż Huayra R.
Pagani

Czytaj także