W tym roku mija 55 lat od debiutu pierwszej generacji Toyoty Corolli. Obecnie oferowane jest już 12. wcielenie tego modelu, a producent właśnie ogłosił, że łącznie sprzedał 50 milionów sztuk wszystkich generacji.
Co za zbieg okoliczności: 55 lat od debiutu pierwszej Corolli i 50 milionów sprzedanych Corolli wszystkich generacji!
W osiągnięciu takiego wolumenu z pewnością pomógł sukces na rynku Stanów Zjednoczonych. Pierwsza generacja trafiła tam w 1968 r., pięć lat później ceny paliw zaczęły rosnąć do niespotykanych wcześniej poziomów, a Corolla należała wtedy do najbardziej oszczędnych samochodów w USA.
Oto szybki przegląd wszystkich dwunastu generacji:
Wstęp do sukcesów. Pierwsza generacja wyglądała powściągliwie, ale elegancko. W USA samochód oferowano np. z 60-konnym silnikiem o pojemności 1077 cm3.
Druga generacja była większa od pierwszej, a w gamie pierwszy raz pojawiły się coupe (aż dwa rodzaje) i pięciodrzwiowe kombi. Sportowa odmiana SR-5 w Stanach Zjednoczonych była dostępna z 88-konnym silnikiem 1.6.
Pierwsza generacja Corolli produkowana „aż” pięć lat. Pierwszy raz w gamie Corolli pojawiła się wersja z nadwoziem liftback. W Stanach Zjednoczonych samochód oferowano z silnikami o pojemnościach 1,2, 1,3 i 1,6 l.
Corolla powróciła do czteroletniego cyklu produkcyjnego. Topowa wersja dostępna w Stanach Zjednoczonych miała 90-konny silnik 1.6.
Duże zmiany w gamie karoserii. Pierwszy raz w historii Corolli pojawiają się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz pięciodrzwiowy liftback. To też pierwsza generacja Corolli niedostępna w wersjach dwudrzwiowy sedan i trzydrzwiowe kombi. Na dodatek to pierwsze wcielenie Corolli produkowane także w Stanach Zjednoczonych.
Wszystkie dostępne w Stanach Zjednoczonych wersje Corolli szóstej generacji miały silniki z czterema zaworami na cylinder. Do gamy trafiły także odmiany z napędem na cztery koła. Wrażenie robił zwłaszcza wariant GT-S, czyli coupe z chowanymi reflektorami oraz jednostką rozwijającą 135 KM.
Design siódmej generacji był inspirowany ówczesną Toyotą Camry i Lexusami. W porównaniu z szóstym wcieleniem nowość miała więcej miejsca wewnątrz. To pierwsza Corolla wytwarzana przez sześć lat.
Europejska wersja debiutowała z charakterystycznymi, odważnymi, ale i kontrowersyjnymi okrągłymi reflektorami. W 2000 r. przedstawiono zmodernizowaną wersję o bardziej stonowanych światłach. Pierwszy raz gamę Corolli uzupełnił minivan.
Pierwsza Corolla w historii niedostępna w wersji coupe. Był za to sportowy hatchback TS, który rozwijał od 192 do 224 KM. Wersja sedan była dłuższa i wyższa od poprzedniczki, co przełożyło się na jeszcze większe wnętrze.
Aż siedem lat w produkcji! W Europie doszło do rewolucji. Nowa generacja kompaktowego hatchbacka nazywała się Auris, Corolla była dostępna tylko jako sedan. Jakby tego było mało, Auris na japońskim rynku nosił nazwę Blade, a w jego gamie znalazło się także V6.
Kolejny raz hatchback i pierwszy raz kompaktowe kombi nosiły na naszym kontynencie nazwę Auris, a Corolla pozostawała wyłącznie sedanem. Za czasów 11. generacji Corolla obchodziła 50. urodziny.
Nazwa Auris zniknęła i od tego momentu, po 11 latach przerwy, znów można w Europie kupić Corollę w wersji hatchback i kombi. 12. generacja należy do najlepiej wyglądających aut w segmencie kompaktowym. W 2022 r. spodziewana jest wersja po modernizacji.