Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla I - przód

Toyota sprzedała 50 000 000 sztuk Corolli

Toyota sprzedała 50 000 000 sztuk Corolli

W tym roku mija 55 lat od debiutu pierwszej generacji Toyoty Corolli. Obecnie oferowane jest już 12. wcielenie tego modelu, a producent właśnie ogłosił, że łącznie sprzedał 50 milionów sztuk wszystkich generacji.

Co za zbieg okoliczności: 55 lat od debiutu pierwszej Corolli i 50 milionów sprzedanych Corolli wszystkich generacji!

W osiągnięciu takiego wolumenu z pewnością pomógł sukces na rynku Stanów Zjednoczonych. Pierwsza generacja trafiła tam w 1968 r., pięć lat później ceny paliw zaczęły rosnąć do niespotykanych wcześniej poziomów, a Corolla należała wtedy do najbardziej oszczędnych samochodów w USA.

Oto szybki przegląd wszystkich dwunastu generacji:

Corolla I

Toyota Corolla I - przód
Oprócz tego sedana 2d w gamie znalazły się także sedan 4d i kombi 3d.
Toyota
  • Lata produkcji: 1966-1970
  • Kod fabryczny: E10

Wstęp do sukcesów. Pierwsza generacja wyglądała powściągliwie, ale elegancko. W USA samochód oferowano np. z 60-konnym silnikiem o pojemności 1077 cm3.

Corolla II

Toyota Corolla II - przód
Tym razem Corolla miała aż dwa razy więcej wersji nadwoziowych. Na fot.: sedan 4d.
Toyota
  • Lata produkcji: 1970-1974
  • Kod fabryczny: E20

Druga generacja była większa od pierwszej, a w gamie pierwszy raz pojawiły się coupe (aż dwa rodzaje) i pięciodrzwiowe kombi. Sportowa odmiana SR-5 w Stanach Zjednoczonych była dostępna z 88-konnym silnikiem 1.6.

Corolla III

Corolla3_SR5_sport_coupe
Trzecia generacja Corolli w wersji SR-5.
Toyota
  • Lata produkcji: 1974-1979
  • Kod fabryczny: E30/E40/E50/E60

Pierwsza generacja Corolli produkowana „aż” pięć lat. Pierwszy raz w gamie Corolli pojawiła się wersja z nadwoziem liftback. W Stanach Zjednoczonych samochód oferowano z silnikami o pojemnościach 1,2, 1,3 i 1,6 l.

Corolla IV

Toyota Corolla IV - przód
Pierwsza Corolla z czterema reflektorami.
Toyota
  • Lata produkcji: 1979-1984
  • Kod fabryczny: E70

Corolla powróciła do czteroletniego cyklu produkcyjnego. Topowa wersja dostępna w Stanach Zjednoczonych miała 90-konny silnik 1.6.

Corolla V

Toyota Corolla V - przód
Ta generacja była symbolem samochodowych marzeń w Polsce lat 80.
Toyota
  • Lata produkcji: 1983-1988
  • Kod fabryczny: E8

Duże zmiany w gamie karoserii. Pierwszy raz w historii Corolli pojawiają się trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz pięciodrzwiowy liftback. To też pierwsza generacja Corolli niedostępna w wersjach dwudrzwiowy sedan i trzydrzwiowe kombi. Na dodatek to pierwsze wcielenie Corolli produkowane także w Stanach Zjednoczonych.

Corolla VI

Toyota Corolla VI GTS - bok, profil
W gamie szóstej generacji znalazła się także wersja z chowanymi reflektorami.
Toyota
  • Lata produkcji: 1987-1992
  • Kod fabryczny: E9

Wszystkie dostępne w Stanach Zjednoczonych wersje Corolli szóstej generacji miały silniki z czterema zaworami na cylinder. Do gamy trafiły także odmiany z napędem na cztery koła. Wrażenie robił zwłaszcza wariant GT-S, czyli coupe z chowanymi reflektorami oraz jednostką rozwijającą 135 KM.

Corolla VII

Toyota Corolla VII - przód
Siódma generacja należała do najelegantszych aut kompaktowych na rynku.
Toyota
  • Lata produkcji: 1991-1997
  • Kod fabryczny: E10

Design siódmej generacji był inspirowany ówczesną Toyotą Camry i Lexusami. W porównaniu z szóstym wcieleniem nowość miała więcej miejsca wewnątrz. To pierwsza Corolla wytwarzana przez sześć lat.

Corolla VIII

Toyota Corolla VIII - przód, profil
Na zdjęciu wersja bez kontrowersyjnych, ale odważnych okrągłych reflektorów.
Toyota
  • Lata produkcji: 1995-2002
  • Kod fabryczny: E11

Europejska wersja debiutowała z charakterystycznymi, odważnymi, ale i kontrowersyjnymi okrągłymi reflektorami. W 2000 r. przedstawiono zmodernizowaną wersję o bardziej stonowanych światłach. Pierwszy raz gamę Corolli uzupełnił minivan.

Corolla IX

Toyota Corolla IX - przód
Dziewiąta generacja była bardziej powściągliwa wzorniczo od poprzedniczki.
Toyota
  • Lata produkcji: 2002-2008
  • Kod fabryczny: E12

Pierwsza Corolla w historii niedostępna w wersji coupe. Był za to sportowy hatchback TS, który rozwijał od 192 do 224 KM. Wersja sedan była dłuższa i wyższa od poprzedniczki, co przełożyło się na jeszcze większe wnętrze.

Corolla X

Toyota Corolla X - przód
W Europie nazwę Corolla nosił tylko ten sedan.
Toyota
  • Lata produkcji: 2006-2013
  • Kod fabryczny: E14/E15

Aż siedem lat w produkcji! W Europie doszło do rewolucji. Nowa generacja kompaktowego hatchbacka nazywała się Auris, Corolla była dostępna tylko jako sedan. Jakby tego było mało, Auris na japońskim rynku nosił nazwę Blade, a w jego gamie znalazło się także V6.

Corolla XI

Toyota Corolla XI - przód
Druga Corolla z rzędu dostępna w Europie jedynie jako sedan.
Toyota
  • Lata produkcji: 2013-2018
  • Kod fabryczny: E160/E170/E180

Kolejny raz hatchback i pierwszy raz kompaktowe kombi nosiły na naszym kontynencie nazwę Auris, a Corolla pozostawała wyłącznie sedanem. Za czasów 11. generacji Corolla obchodziła 50. urodziny.

Corolla XII

Toyota Corolla XII - przód
Corolla XII, czyli obecna generacja tego modelu.
Toyota
  • Lata produkcji: od 2018 r.
  • Kod fabryczny: E210

Nazwa Auris zniknęła i od tego momentu, po 11 latach przerwy, znów można w Europie kupić Corollę w wersji hatchback i kombi. 12. generacja należy do najlepiej wyglądających aut w segmencie kompaktowym. W 2022 r. spodziewana jest wersja po modernizacji.

Czytaj także