Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Porsche 911 GT3 RS

Zdjęcia szpiegowskie

Trwają intensywne testy nowego Porsche 911 GT3 RS 992

Porsche kontynuuje rozszerzanie gamy modelu 911 z serii 992. Po genialnym GT3 przyszedł czas na jego jeszcze bardziej radykalną odmianę – RS.

W przypadku każdej generacji Porsche 911 gama na początku jest skromna i składa się z reguły z coupe w dwóch wersjach. Stopniowo jednak pączkuje i pod koniec „życia” danego wcielenia liczy już kilkanaście odmian – zwykłych, S, GTS, Turbo, większość dostępna jest z nadwoziami coupe, cabrio i Targa. A do tego dochodzi jeszcze linia bardziej sportowa, czyli GT. Ale w przypadku 911 od przybytku głowa nie boli.

Najbliższą premierą, jaka czeka fanów topowego modelu Porsche, będzie GT3 w odmianie RS. Niedawno udało się sfotografować po raz pierwszy tę wersję podczas testów w Niemczech – zarówno drogowych, jak i torowych – na północnej pętli Nurburgringu.

Typowo dla wariantów RS samochód otrzyma jeszcze bardziej agresywny pakiet aerodynamiczny niż ten stosowany w standardowym GT3. Szczególnie monstrualnie – wręcz karykaturalnie jak na auto drogowe – prezentuje się tylny spoiler (tak jak w nowym GT3 płaty mają górne mocowanie – tzw. łabędzia szyja).

Mimo dużego kamuflażu widać też, że wzorem poprzednika RS otrzyma wyloty powietrza w błotnikach. Inaczej niż on, a tak jak nowe GT3 w pokrywie bagażnika RS będzie mieć nie wloty NACA, ale potężne wyloty powietrza kierowanego ze zderzaka.

Nie należy się spodziewać, by RS był dużo mocniejszy od zwykłego GT3. W poprzednim modelu silnik GT3 osiągał 500, a RS-a 520 KM, czyli różnica między nimi wynosiła 4%. Jeśli podobny trend zostanie zachowany, jednostka napędowa w nowym GT3 RS powinna rozwijać około 530 KM. Może się jednak okazać, że tym razem Porsche zagra ostrzej i podbije ją do okolic 550-570 KM. Tego dowiemy się już w przyszłym roku, gdy auto zadebiutuje.

Wygląda też na to, że wzorem poprzednika w GT3 RS będzie dostępna jedynie przekładnia PDK. Miłośnicy „manuali” mogą sięgnąć po GT3, w którym taka przekładnia jest oferowana.

W poprzedniej generacji (991.2) występowała wyraźna różnica w zastosowanych kołach. GT3 miało obręcze 20-calowe, a GT3 RS z przodu 20-, a z tyłu 21-calowe. Nowe GT3 już seryjnie ma mieszane rozmiary, zatem w RS-ie można się spodziewać stosowania jedynie nieco szerszych opon.

Tak czy inaczej, najważniejsze różnice pomiędzy GT3 a GT3 RS leżą w zestrojeniu zawieszenia i aerodynamice (ściśle ze sobą powiązanych), nad którymi inżynierowie oraz kierowcy testowi zawsze bardzo sumiennie pracują.

Już aktualne GT3 (992) pokazało, że nowy przedni układ dwuwahaczowy (zaczerpnięty z wyścigowych wersji 911) sprawdza się genialnie, zapewniając wręcz niewiarygodnie dobrą przyczepność przedniej, niezbyt przecież obciążonej osi. W RS-ie wrażenia mogą być jeszcze bardziej piorunujące.

Porsche szczyci się tym, że nawet najbardziej sportowe warianty nadają się do normalnego użytkowania. Faktycznie tak jest, ale ubytek na komforcie pomiędzy zwykłymi Carrerami a GT3 jest jednak wyraźnie zauważalny i nie każdy będzie w stanie zaakceptować „GT-trójkę” (a tym bardziej jej wariant RS) jako auto do poruszania się na co dzień po drogach publicznych.

 Porsche 911 GT3 RS
Nowe GT3 RS już przechodzi testy. Pakiet aerodynamiczny jest iście ekstremalny.
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS
Ciekawostka – w przeciwieństwie do innych wersji 911 testowe auto ma zwykłe klamki, a nie płaskie, automatycznie wysuwane.
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS
Testowe GT3 RS nie ma wlotów powietrza w tylnych błotnikach, ale wydaje się, że na razie to tylko kamuflaż i są one zaklejone. 
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS
Wyloty na masce są większe niż w GT3.
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS
GT3 ma spoiler z pojedynczym płatem, a RS – z podwójnym.
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS
Widać, że tak jak u poprzednika zastosowano wyloty powietrza w przednich błotnikach.
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS
Równolegle z testami drogowymi Porsche prowadzi torowe.
Carpix
 Porsche 911 GT3 RS 991 II
Poprzednie GT3 RS (991.2) ma 520 KM. Osiągi: 0-100 km/h w 3,2 s, prędkość maksymalna 312 km/h. Radykalnej poprawy w nowym modelu raczej nie należy oczekiwać.
Porsche

Czytaj także