Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Trzy wersje SsangYonga Korando

Porównanie napędów

Benzyna, LPG czy elektryk – porównujemy osiągi, komfort i koszty. Czy i kiedy elektryk się opłaca?

archiwum

Porównanie napędów

Benzyna, LPG czy elektryk – porównujemy osiągi, komfort i koszty. Czy i kiedy elektryk się opłaca?

Jaki napęd jest najlepszy – benzyna, gaz czy prąd? Na przykładzie SsangYonga Korando w trzech różnych wersjach silnikowych sprawdzamy osiągi, wrażenia z jazdy i koszty użytkowania w zależności od typu napędu.

Każdy kierowca ma własne upodobania dotyczące silnika pojazdu. Jedni wielbią kulturę pracy jednostek benzynowych, inni doceniają oszczędność wynikającą z jazdy na LPG lub oleju napędowym, a fani elektromobilności nie wyobrażają sobie powrotu do wibrujących, hałaśliwych i mało responsywnych silników tłokowych.

Benzyna, gaz i elektryk w jednym modelu

SsangYong Korando był jedynym modelem dostępnym z kompletem silników. Po wyprzedaniu diesli 1.6 e-XDi z rocznika modelowego 2022 wybór i tak pozostanie szeroki. Korando będzie dostępne z benzynową jednostką 1.5 T-GDi, takim samym silnikiem z instalacją gazową i jako elektryczne Korando E-Motion. I właśnie te trzy warianty wzięły udział w naszym porównaniu. 

Z zewnątrz Korando są podobne, ale nie identyczne. Różnice wynikają z detali przypisanych do poszczególnych poziomów wyposażenia, jak i elementów mających minimalizować opory powietrza w odmianie elektrycznej. Biorąc pod lupę Korando z różnymi typami napędów, zwróciliśmy uwagę na aspekty ważne dla potencjalnych nabywców – w tym ceny, koszty paliwa/energii, serwisowania i ubezpieczenia, wyciszenie oraz kulturę napędu. Dla każdego kierowcy kluczowy może być inny czynnik.

Jaki wariant napędu jest optymalny

Jeżeli zastanawiamy się nad różnymi źródłami napędu – bez względu na to, jaki model bierzemy pod uwagę – warto rozpisać istotne kwestie, a następnie porównać je. Nie rezygnujmy z jazdy próbnej. Polecamy także stworzenie tabeli, która dla planowanych przebiegów umożliwi porównanie kosztów paliwa czy serwisowania.

Dane techniczne i ceny dostępnych wersji

Typ napędu istotnie wpływa na cenę samochodu. Przy obecnych kosztach surowców oraz technologiach produkcji „elektryka” nie sposób tanio wyprodukować – każda kilowatogodzina pojemności akumulatora jest droga. Mimo że testowane auta były w różnych wersjach wyposażeniowych, dla lepszego zobrazowania różnic cenowych podajemy ceny wyjściowe – w końcu nabywca może dopasować specyfikę auta do własnych preferencji. Uwzględniliśmy dopłaty do automatu (Pb 95 i LPG) i napędu 4x4 (Pb 95), bo przekłada się to na osiągi i spalanie.

Elektryk: Korando E-Motion

ssangyong konrando elektryk przod

  • Ceny: od 199 990 zł
  • Silnik: elektryczny
  • Moc maksymalna: 190 KM

W pierwszej chwili cena elektrycznej wersji może szokować. Warto jednak pamiętać, że Korando E-Motion jest oferowane w dwóch najwyższych wersjach wyposażeniowych (Quartz i Sapphire).

Do tego można liczyć na rządowe wsparcie w ramach programu „Mój Elektryk”. Dla osób prywatnych przewidziano kwotę 18 750 zł, lub 27 tys. zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dopłatę 27 tys. zł, jeżeli będą rocznie pokonywali nie mniej niż 15 tys. km.

Dane techniczne
Silnik elektryczny
Moc maksymalna 190 KM
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm
Pojemność akumulatora netto 55 kWh
Masa od 1765 kg
Prędkość maksymalna 156 km/h
Średnie zużycie energii 16,8 kWh/100 km
ssangyong konrando silnik elektryk
Elektryczny osprzęt umożliwia ładowanie prądem o mocy do 6,6 kW (AC)/74 kW (DC).
ssangyong konrando elektryk aerodynamika

Sprawność napędu elektrycznego i odzysk energii zmniejszają zapotrzebowanie na powietrze dla chłodnicy i hamulców, więc te zostały przesłonięte.

ssangyong konrando elektryk przeswit
Umieszczony pod podłogą wersji elektrycznej akumulator zmniejsza prześwit ze 182 mm do wciąż przyzwoitych 169 mm.

Benzyna: Korando 1.5 T-GDi 6AT 4x4

  • Ceny: od 125 490 zł
  • Silnik: benzynowy, 1497 cm3
  • Moc maksymalna: 163 KM

ssangyong konrando benzyna przod

Cennik SsangYonga Korando otwiera kwota 108 490 zł za bazową wersję Crystal, co obecnie nie jest zbyt wygórowaną kwotą jak za 4,45-metrowego SUV-a ze 163-konnym silnikiem i pięcioletnią gwarancją.

Za automatyczną skrzynię trzeba dopłacić 8000 zł, a napęd na obie osie wyceniono na 9000 zł. Co ciekawe, oba dodatki można zamówić do najtańszej wersji wyposażeniowej. Benzynowe warianty Quartz i Sapphire starują z poziomów, odpowiednio, 125 490 zł oraz 141 490 zł.

Dane techniczne
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1497 cm3
Moc maksymalna 163 KM/5000
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm/1500
Masa od 1525 kg
Prędkość maksymalna 193 km/h
Średnie zużycie paliwa 8,3 l/100 km
 
ssangyong konrando silnik benzyna

Benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem.

ssangyong konrando benzyna biegi
Jednostka napędowo średnio współpracuje z automatem. 
ssangyong konrando benzyna tryby jazdy
Obracając pokrętło, można ręcznie zblokować sprzęgło międzyosiowe.

Gaz: Korando 1.5 T-GDi LPG 6AT

  • Ceny: od 122 490 zł
  • Silnik: benzynowy + LPG, 1497 cm3
  • Moc maksymalna: 163 KM

ssangyong konrando gaz przod

Bezpośredni wtrysk paliwa nie ułatwia montażu „gazu”. W ASO SsangYonga Korando jest wyposażane w instalację EG Injecto, która poza dawkowaniem LPG dotryskuje niewielką ilość benzyny, co chroni jej wtryskiwacze przed przegrzaniem oraz rozwiązuje kwestię dodatkowej lubryfikacji, która w opinii marki jest zbędna. Pracą systemu zawiaduje elektronika – wszystko odbywa się bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy. Co ważne, Korando „z gazem” jest objęte gwarancją na 5 lat z limitem 100 tys. km.

Dane techniczne
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1497 cm3
Moc maksymalna 163 KM/5000
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm/1500
Masa od 1435 kg
Prędkość maksymalna 191 km/h
Średnie zużycie paliwa 8,3 l/100 km
ssangyong konrando gaz silnik
Silnik ma hydrauliczne popychacze zaworowe, co jest istotne w przypadku LPG, nie trzeba się zmagać z częstą i kosztowną regulacją szklankową, jak w wielu autach z Azji.
ssangyong konrando gaz butla

 Butla wypełniła przestrzeń, w której pozostałe wersje mają zestaw naprawczy.

ssangyong konrando gaz przelacznik

Wskaźnik poziomu gazu w butli zintegrowano z przełącznikiem instalacji. Jej włączenie następuje automatycznie.

ssangyong konrando gaz ekran

Eleganckim, cyfrowym panelem wskaźników można cieszyć się już w bazowej wersji.

Osiągi i wrażenia z jazdy

Pomiary przeprowadziliśmy w trybie jazdy Comfort. Temperatura zewnętrzna wynosiła 4°C, a ogrzewanie w trybie Auto nastawiliśmy na 20°C. Takie parametry mają znaczenie zwłaszcza dla wersji elektrycznej – niska temperatura otoczenia i dogrzewanie kabiny podnoszą zużycie energii. Mimo że wszystkie Korando stały na zimowych oponach różnych marek, drogi hamowania okazały się zbliżone, a do tego krótkie, biorąc pod uwagę niskie temperatury otoczenia. Masa i opory dodatkowych elementów odbierały wigor wersji 4x4.

Wyniki pomiarów Elektryk Benzyna LPG
Przyspieszenie
Przyspieszenie 0-30 km/h 2,0 s 1,9 s 2,0 s
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,5 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-70 km/h 5,1 s 5,5 s 5,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 9,9 s 9,5 s
Elastyczność
60-100 km/h 4,6 s 5,2 s 5,3 s
80-120 km/h 6,0 s 7,0 s 6,3 s
Droga hamowania
100-0 km/h 41,8 m 41,3 m 41,0 m
Hałas
przy 50 km/h 59,1 dB 60,2 dB 60,6 dB
przy 100 km/h 61,7 dB 62,3 dB 62,8 dB
przy 120 km/h 62,1 dB 62,3 dB 62,7 dB

Przyspieszenie

ssangyong konrando przyspieszenie

  • Najwyższa moc i niemal stale dostępny maksymalny moment obrotowy (aż o 80 Nm wyższy niż w wariantach benzynowych) sprawiają, że elektryczne Korando najlepiej reaguje na gaz oraz najsprawniej i najpłynniej nabiera prędkości, co przekłada się na komfort jazdy. W trakcie dynamicznego rozpędzania „elektryk” jest też najcichszy – wkręcone na obroty silniki benzynowe zaczynaj hałasować.

  • Na pierwszych metrach „sprintu” na czoło nieznacznie wysuwa się wariant z napędem na cztery koła, który nie musi walczyć z trakcją. W miarę rozpędzania dodatkowe elementy układu 4WD przestają być zaletą – generują dodatkowe opory, ograniczające dynamikę.

  • Wersja z instalacją LPG po przełączeniu na „gaz” ma nieco gorsze osiągi. Różnica nie jest odczuwalna, ale mierzalna.

Wrażenia z jazdy

ssangyong konrando wrazenia z jazdy

  • Najprzyjemniej podróżuje się wariantem elektrycznym. Samochód nie ma skrzyni biegów (tylko nieporównywalnie prostszą w budowie przekładnię bezpośrednią), która w spalinowych wariantach potrafiła się „gubić” – długo włączać przełożenie, gdy pojawiła się potrzeba redukcji, a przy ruszaniu nawet z lekko naciśniętym gazem powodować ostre, mało przyjemne dla pasażerów wyrwanie z miejsca. Najcięższy z całej stawki „elektryk” ma także zawieszenie najprzyjemniej tłumiące wyboje. Mimo opon o znacznym profilu wszystkie Korando pozwalały sobie na hałasy z podwozia podczas pokonywania nierówności. 

  • Bez względu na napęd Korando ma podsterowną charakterystykę prowadzenia, a w obliczu nagłych manewrów reaguje z opóźnieniem oraz znacznymi przechyłami nadwozia.

Tryby jazdy

ssangyong konrando zuzycie paliwa

  • Żaden nowoczesny samochód nie może obyć się bez trybów jazdy, które mogą np. poprawiać reakcję na gaz lub tłumić ją, przy okazji zmieniając strategię działania klimatyzacji w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
  • Elektryczne Korando ma najwięcej trybów jazdy – Sport, Comfort, Eco oraz Eco+. Ostatni z wymienionych ogranicza prędkość do 90 km/h, co sprzyja zwiększeniu zasięgu. Auto nie narzuca się jednak z tym trybem – do wybrania Eco+ konieczne jest dłuższe przytrzymanie przycisku.
  •  Wyróżnikiem wersji z napędem AWD są tryby Winter i Lock – drugi z wymienionych blokuje sprzęgło międzyosiowe.

Zużycie energii/paliwa i koszty jazdy

Wyniki pomiarów Elektryk Benzyna LPG
Zużycie energii/paliwa
W cyklu miejskim 21,4 kWh/100 km 9,2 l/100 km 11,5 l/100 km
Autostrada i droga ekspresowa 29,0 kWh/100 km 9,1 l/100 km 13,5 l/100 km
Trasa podmiejska 16,2 kWh/100 km 6,7 l/100 km 8,9 l/100 km
Średnie 22,2 kWh/100 km 8,3 l/100 km 11,3 l/100 km

Ładowanie elektryków

ssangyong konrando ladowanie

W trakcie testów „elektryków” jesteśmy często pytani, ile kosztuje ich ładowanie lub przejechanie 100 km. Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Koszty zależą od wielu czynników. Ogólnie im mniejsza moc ładowania i krótszy postój pod ładowarką, tym stawka za 1 kWh jest niższa. Można ją zredukować abonamentami. W niektórych sklepach, hotelach czy na parkingach wciąż można trafić na bezpłatne ładowarki.

  • Przykładowa stawka w sieci Greenway za 1 kWh wynosi 1,60-3,25 zł.
  • Za 1 kWh z gniazda 230 V w domu trzeba zapłacić ok. 1 zł (do limitu 2-3 tys. kWh rocznie).
  • Przyjmując ładowanie w domu i poza nim w proporcji 50:50 i stawki 1/2,3 zł, otrzymujemy 36,6 zł/100 km przy średnim zużyciu 22,2 kWh/100 km.

Średnie zużycie paliwa

ssangyong konrando zuzycie paliwa

  • Benzynowe Korando zużyło w teście średnio 8,3 l/100 km, co przy założeniu ceny Pb 95 na poziomie 6,7 zł/l oznacza, że za paliwo na przejechanie 100 km przyjdzie zapłacić 55,6 zł.

  • W przypadku wersji LPG elektronika decyduje o momencie uruchomienia instalacji i wielkości dotrysków benzyny. Znaczenie mają więc styl jazdy i warunki – przy zimnym silniku zasilanie gazem uruchamia się po ok. 1 km. Jeżeli przyjmiemy, że LPG (3,15 zł) i Pb 95 są spalane w proporcji 80:20, to przy wyniku 11,3 l/100 km koszt 100 km wynosi 43,6 zł.

Średni koszt pokonania 100 km

  • Elektryk: 36,6 zł
  • Benzyna: 55,6 zł
  • Gaz: 43,6 zł

Koszty przez 5 lat

Wydatki związane z utrzymaniem auta nie ograniczają się do tankowania czy ładowania. Trzeba kupić ubezpieczenie – na stawkę AC wpływa wartość pojazdu, co daje się we znaki w przypadku drogiego „elektryka”. Będzie on natomiast tańszy w serwisowaniu. Nasza kalkulacja pokazuje, że na przestrzeni 5 lat nie są to jednak spektakularne różnice.

Koszt 5-letniego pakietu ubezpieczeniowego OC+AC

Ubezpieczenie ma istotny wpływ na całkowity koszt użytkowania pojazdu. Warto o tym pamiętać, kupując nowe auto. Tym bardziej że zwykle polisę na pierwszy rok można wykupić na preferencyjnych warunkach, a później stawki rosną. Dochodzi też kwestia ewentualnej utraty wartości, co przy obecnej sytuacji i wzrostów cen samochodów jest niezwykle trudne do oszacowania.

Dla symulacji przyjęliśmy ceny pakietów na 5 lat, zakładając bezszkodowe kontynuacje początkowych pakietów na tożsamych warunkach i utrzymanie cen kontynuacji.

Ubezpieczenie – prognoza na pięć lat

  • Elektryk: 30 000 zł
  • Benzyna: 16 500 zł
  • Gaz: 17 000 zł

Koszt 5-letniej obsługi serwisowej 

Przeglądy elektrycznego Korando wykonuje się co roku lub 10 000 km, a pozostałych – co 15 tys. km. Z racji najmniejszej liczby czynności serwisowych (np. braku wymiany oleju z filtrem) obsługa „elektryka” kosztuje jednak najmniej.

Prezentujemy symulację na 5 lat dla przebiegów 50 tys. km (E-Motion) i 75 tys. km (Pb 95/LPG). Przyjęte ceny za części (olej, filtry) to rekomendowane ceny detaliczne. Kalkulacja została oparta na uśrednionej stawce za robociznę, która może różnić się w zależności od regionu kraju.

Serwis przez 5 lat

  • Elektryk: 2696 zł
  • Benzyna: 4855 zł
  • Gaz: 5313 zł

PODSUMOWANIE

Jazda na LPG może zmniejszyć koszty użytkowania pojazdu. Im nowocześniejszy silnik i bardziej skomplikowana instalacja, tym czas zwrotu wyższy – w tym przypadku wynosi ok. 50 tys. km. Jeżeli ktoś jeździ dużo, wciąż może jednak w ten sposób zaoszczędzić. Napęd elektryczny poprawia osiągi i komfort jazdy, ale nawet po uwzględnieniu dotacji czy darmowego parkowania szybko się nie zwróci.

  • Wariant ekonomiczny: LPG

    Gaz wciąż zapewnia oszczędności. Szkoda, że tak mało firm oferuje auta z instalacjami.
  • Dla konserwatystów: benzyna

    Nie każdy jeździ dużo lub jest przekonany do instalacji LPG czy wożenia butli w bagażniku.
  • Dla zamożnego nabywcy: elektryk

    Jeżeli drogi „elektryk” ma możliwie szybko się zwrócić, trzeba go ładować prądem z paneli solarnych

 

Czytaj także