Jaki napęd jest najlepszy – benzyna, gaz czy prąd? Na przykładzie SsangYonga Korando w trzech różnych wersjach silnikowych sprawdzamy osiągi, wrażenia z jazdy i koszty użytkowania w zależności od typu napędu.
Każdy kierowca ma własne upodobania dotyczące silnika pojazdu. Jedni wielbią kulturę pracy jednostek benzynowych, inni doceniają oszczędność wynikającą z jazdy na LPG lub oleju napędowym, a fani elektromobilności nie wyobrażają sobie powrotu do wibrujących, hałaśliwych i mało responsywnych silników tłokowych.
SsangYong Korando był jedynym modelem dostępnym z kompletem silników. Po wyprzedaniu diesli 1.6 e-XDi z rocznika modelowego 2022 wybór i tak pozostanie szeroki. Korando będzie dostępne z benzynową jednostką 1.5 T-GDi, takim samym silnikiem z instalacją gazową i jako elektryczne Korando E-Motion. I właśnie te trzy warianty wzięły udział w naszym porównaniu.
Z zewnątrz Korando są podobne, ale nie identyczne. Różnice wynikają z detali przypisanych do poszczególnych poziomów wyposażenia, jak i elementów mających minimalizować opory powietrza w odmianie elektrycznej. Biorąc pod lupę Korando z różnymi typami napędów, zwróciliśmy uwagę na aspekty ważne dla potencjalnych nabywców – w tym ceny, koszty paliwa/energii, serwisowania i ubezpieczenia, wyciszenie oraz kulturę napędu. Dla każdego kierowcy kluczowy może być inny czynnik.
Jeżeli zastanawiamy się nad różnymi źródłami napędu – bez względu na to, jaki model bierzemy pod uwagę – warto rozpisać istotne kwestie, a następnie porównać je. Nie rezygnujmy z jazdy próbnej. Polecamy także stworzenie tabeli, która dla planowanych przebiegów umożliwi porównanie kosztów paliwa czy serwisowania.
Typ napędu istotnie wpływa na cenę samochodu. Przy obecnych kosztach surowców oraz technologiach produkcji „elektryka” nie sposób tanio wyprodukować – każda kilowatogodzina pojemności akumulatora jest droga. Mimo że testowane auta były w różnych wersjach wyposażeniowych, dla lepszego zobrazowania różnic cenowych podajemy ceny wyjściowe – w końcu nabywca może dopasować specyfikę auta do własnych preferencji. Uwzględniliśmy dopłaty do automatu (Pb 95 i LPG) i napędu 4x4 (Pb 95), bo przekłada się to na osiągi i spalanie.
W pierwszej chwili cena elektrycznej wersji może szokować. Warto jednak pamiętać, że Korando E-Motion jest oferowane w dwóch najwyższych wersjach wyposażeniowych (Quartz i Sapphire).
Do tego można liczyć na rządowe wsparcie w ramach programu „Mój Elektryk”. Dla osób prywatnych przewidziano kwotę 18 750 zł, lub 27 tys. zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dopłatę 27 tys. zł, jeżeli będą rocznie pokonywali nie mniej niż 15 tys. km.
Dane techniczne | |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 190 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 360 Nm |
Pojemność akumulatora netto | 55 kWh |
Masa | od 1765 kg |
Prędkość maksymalna | 156 km/h |
Średnie zużycie energii | 16,8 kWh/100 km |
Cennik SsangYonga Korando otwiera kwota 108 490 zł za bazową wersję Crystal, co obecnie nie jest zbyt wygórowaną kwotą jak za 4,45-metrowego SUV-a ze 163-konnym silnikiem i pięcioletnią gwarancją.
Za automatyczną skrzynię trzeba dopłacić 8000 zł, a napęd na obie osie wyceniono na 9000 zł. Co ciekawe, oba dodatki można zamówić do najtańszej wersji wyposażeniowej. Benzynowe warianty Quartz i Sapphire starują z poziomów, odpowiednio, 125 490 zł oraz 141 490 zł.
Dane techniczne | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1497 cm3 |
Moc maksymalna | 163 KM/5000 |
Maksymalny moment obrotowy | 280 Nm/1500 |
Masa | od 1525 kg |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 8,3 l/100 km |
Bezpośredni wtrysk paliwa nie ułatwia montażu „gazu”. W ASO SsangYonga Korando jest wyposażane w instalację EG Injecto, która poza dawkowaniem LPG dotryskuje niewielką ilość benzyny, co chroni jej wtryskiwacze przed przegrzaniem oraz rozwiązuje kwestię dodatkowej lubryfikacji, która w opinii marki jest zbędna. Pracą systemu zawiaduje elektronika – wszystko odbywa się bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy. Co ważne, Korando „z gazem” jest objęte gwarancją na 5 lat z limitem 100 tys. km.
Dane techniczne | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1497 cm3 |
Moc maksymalna | 163 KM/5000 |
Maksymalny moment obrotowy | 280 Nm/1500 |
Masa | od 1435 kg |
Prędkość maksymalna | 191 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 8,3 l/100 km |
Pomiary przeprowadziliśmy w trybie jazdy Comfort. Temperatura zewnętrzna wynosiła 4°C, a ogrzewanie w trybie Auto nastawiliśmy na 20°C. Takie parametry mają znaczenie zwłaszcza dla wersji elektrycznej – niska temperatura otoczenia i dogrzewanie kabiny podnoszą zużycie energii. Mimo że wszystkie Korando stały na zimowych oponach różnych marek, drogi hamowania okazały się zbliżone, a do tego krótkie, biorąc pod uwagę niskie temperatury otoczenia. Masa i opory dodatkowych elementów odbierały wigor wersji 4x4.
Wyniki pomiarów | Elektryk | Benzyna | LPG |
---|---|---|---|
Przyspieszenie | |||
Przyspieszenie 0-30 km/h | 2,0 s | 1,9 s | 2,0 s |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,5 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-70 km/h | 5,1 s | 5,5 s | 5,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 9,9 s | 9,5 s |
Elastyczność | |||
60-100 km/h | 4,6 s | 5,2 s | 5,3 s |
80-120 km/h | 6,0 s | 7,0 s | 6,3 s |
Droga hamowania | |||
100-0 km/h | 41,8 m | 41,3 m | 41,0 m |
Hałas | |||
przy 50 km/h | 59,1 dB | 60,2 dB | 60,6 dB |
przy 100 km/h | 61,7 dB | 62,3 dB | 62,8 dB |
przy 120 km/h | 62,1 dB | 62,3 dB | 62,7 dB |
Wyniki pomiarów | Elektryk | Benzyna | LPG |
---|---|---|---|
Zużycie energii/paliwa | |||
W cyklu miejskim | 21,4 kWh/100 km | 9,2 l/100 km | 11,5 l/100 km |
Autostrada i droga ekspresowa | 29,0 kWh/100 km | 9,1 l/100 km | 13,5 l/100 km |
Trasa podmiejska | 16,2 kWh/100 km | 6,7 l/100 km | 8,9 l/100 km |
Średnie | 22,2 kWh/100 km | 8,3 l/100 km | 11,3 l/100 km |
W trakcie testów „elektryków” jesteśmy często pytani, ile kosztuje ich ładowanie lub przejechanie 100 km. Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Koszty zależą od wielu czynników. Ogólnie im mniejsza moc ładowania i krótszy postój pod ładowarką, tym stawka za 1 kWh jest niższa. Można ją zredukować abonamentami. W niektórych sklepach, hotelach czy na parkingach wciąż można trafić na bezpłatne ładowarki.
Wydatki związane z utrzymaniem auta nie ograniczają się do tankowania czy ładowania. Trzeba kupić ubezpieczenie – na stawkę AC wpływa wartość pojazdu, co daje się we znaki w przypadku drogiego „elektryka”. Będzie on natomiast tańszy w serwisowaniu. Nasza kalkulacja pokazuje, że na przestrzeni 5 lat nie są to jednak spektakularne różnice.
Ubezpieczenie ma istotny wpływ na całkowity koszt użytkowania pojazdu. Warto o tym pamiętać, kupując nowe auto. Tym bardziej że zwykle polisę na pierwszy rok można wykupić na preferencyjnych warunkach, a później stawki rosną. Dochodzi też kwestia ewentualnej utraty wartości, co przy obecnej sytuacji i wzrostów cen samochodów jest niezwykle trudne do oszacowania.
Dla symulacji przyjęliśmy ceny pakietów na 5 lat, zakładając bezszkodowe kontynuacje początkowych pakietów na tożsamych warunkach i utrzymanie cen kontynuacji.
Przeglądy elektrycznego Korando wykonuje się co roku lub 10 000 km, a pozostałych – co 15 tys. km. Z racji najmniejszej liczby czynności serwisowych (np. braku wymiany oleju z filtrem) obsługa „elektryka” kosztuje jednak najmniej.
Prezentujemy symulację na 5 lat dla przebiegów 50 tys. km (E-Motion) i 75 tys. km (Pb 95/LPG). Przyjęte ceny za części (olej, filtry) to rekomendowane ceny detaliczne. Kalkulacja została oparta na uśrednionej stawce za robociznę, która może różnić się w zależności od regionu kraju.
Jazda na LPG może zmniejszyć koszty użytkowania pojazdu. Im nowocześniejszy silnik i bardziej skomplikowana instalacja, tym czas zwrotu wyższy – w tym przypadku wynosi ok. 50 tys. km. Jeżeli ktoś jeździ dużo, wciąż może jednak w ten sposób zaoszczędzić. Napęd elektryczny poprawia osiągi i komfort jazdy, ale nawet po uwzględnieniu dotacji czy darmowego parkowania szybko się nie zwróci.