Szukasz pieniędzy na zakup samochodu? Sprawdź, co będzie najlepszym rozwiązaniem: klasyczny kredyt bądź leasing czy auto na abonament.
Zakup auta za gotówkę to nie tylko brak dodatkowych formalności, ale również najtańszy sposób finansowania pojazdu. Nie trzeba płacić prowizji, odsetek czy ubezpieczeń, np. pełnego pakietu AC, ale też GAP (od utraty wartości pojazdu). W przypadku nowych aut można też negocjować cenę. Tu jednak warto zwrócić uwagę, że wbrew obiegowym opiniom zakup za gotówkę nie jest kartą przetargową podczas negocjacji rabatu na pojazd. Wręcz odwrotnie – jeśli korzystamy z kredytu, którego pośrednikiem jest dealer, będzie on skłonny do obniżenia ceny auta, ponieważ zarobi dodatkowo na pośrednictwie finansowym. Negocjacja wyjściowej ceny samochodu nie zawsze jest za to możliwa, jeśli korzystamy z oferty leasingu konsumenckiego.
Jednak wielu kierowców nie stać na zakup za gotówkę nawet najtańszego pojazdu. Zwykle muszą się w tym przypadku ratować kredytem samochodowym. Jeśli kupujemy auto w salonie lub komisie, nie ma z tym żadnych problemów, pożyczkę załatwia się z zasady na miejscu. Jeśli jednak chce się kupić auto używane z ogłoszenia, sprawy się nieco komplikują – zanim załatwimy potrzebne dokumenty, oferta może już być nieaktualna.
Przy takiej formie zakupu wygodniej jest więc skorzystać ze zwykłego kredytu gotówkowego, oferowanego praktycznie w każdym banku – odradzamy korzystanie z „chwilówek”. Niestety, jeśli chce się pożyczyć np. 50 000 zł na 4 lata, trzeba się liczyć z miesięczną ratą około 1300 zł. Dla potencjalnych klientów może to być zaporowa suma, która mocno uszczupli domowy budżet. Co więcej, taka kwota praktycznie nie wystarczy na zakup nowego pojazdu. Nic więc dziwnego, że po dokładnej kalkulacji kosztów wiele osób postanawia jednak skorzystać z oferty komisu i kupić używany pojazd za maksimum 30 tys. zł.
Jednak importerzy aut nie dają za wygraną i oferują nowe sposoby finansowania z niskimi ratami (tak naprawdę jest to forma wynajmu długoterminowego) nie tylko na nowe, ale coraz częściej również na używane pojazdy. Według założeń klient bierze samochód (nawet nie mając wkładu własnego) i zwykle przez 3-4 lata spłaca kapitał wynikający z utraty jego wartości. Wysokość rat jest nawet o połowę niższa w stosunku do klasycznego kredytu.
Co więcej, w cenę mogą być wliczone koszt serwisu, przedłużona gwarancja, a nawet ubezpieczenie OC/AC. Po zakończeniu umowy klient ma trzy opcje do wyboru: może oddać auto do dealera, ponownie wziąć leasing lub wykupić je na własność – przy czym ta ostatnia możliwość nie jest raczej zbyt opłacalna. Z podobnego rozwiązania mogą korzystać także przedsiębiorcy, którym jest oferowany leasing z wysokim wykupem końcowym. Jednak oferty wynajmu to nie tylko domena importerów pojazdów. Na rynku działa coraz więcej firm, które oferują użyczenie pojazdu na kilka lub kilkanaście miesięcy, ale bez możliwości wykupu.
Uwaga! Zwykle przy podpisaniu umowy trzeba zaakceptować limit kilometrów. Za jego przekroczenie mogą być naliczane spore kary umowne.
Formalności związane z otrzymaniem kredytu samochodowego nie są specjalnie skomplikowane. Wystarczą dwa dokumenty tożsamości i zaświadczenie o zarobkach, aby dostać pieniądze na auto. Taki rodzaj finansowania można wykorzystać wyłącznie na zakup samochodu lub innego pojazdu. Dzięki temu bank oferuje zwykle niższe oprocentowanie niż w przypadku pożyczki gotówkowej.
Wniosek o kredyt mogą złożyć osoby, które zamierzają kupić auto zarówno na rynku pierwotnym lub wtórnym w kraju, jak i sprowadzone z zagranicy. Bank zwykle przelewa pieniądze na rachunek kupującego, a ten zobowiązuje się przedstawić dowód zakupu i dokumenty wybranego wcześniej pojazdu. Większość salonów samochodowych oferuje załatwienie na miejscu wszelkich formalności związanych z pożyczką. Na decyzję banku czeka się zwykle kilkanaście minut.
Koszt kredytu samochodowego nie zawsze jest niższy niż klasycznego kredytu gotówkowego, gdzie nie jesteśmy zmuszeni do wykupu polisy AC czy ustanowienia zastawu na pojeździe.
Klasyczny leasing dla firm oficjalnie jest formą wynajmu, jednak w praktyce jest podobny do kredytu samochodowego dla „Kowalskiego”. Przedsiębiorca zobowiązuje się przez minimum 2 lata spłacać raty za wynajęcie auta, a po określonym czasie wykupuje pojazd na własność za symboliczną kwotę. Raty stanowią koszt prowadzonej działalności i mogą być nawet w całości odliczone od przychodu danego przedsiębiorcy.
Właścicielem auta jest bank, a więc wszelkie mandaty i wezwania trafiają do instytucji finansowej, która następnie wskazuje faktycznego użytkownika pojazdu. To kosztuje – każde przekazanie danych nawet kilkaset złotych.
Pieniądze można wydać na dowolne auto. Ten przywilej jest jednak dość kosztowny. Pożyczka gotówkowa to najwygodniejszy sposób finansowania pojazdu, ale w tym przypadku trzeba się liczyć z dość wysokim oprocentowaniem. W odróżnieniu od kredytu samochodowego bank nie wymaga ustanowienia zastawu lub zakupu polisy AC. Formalności są ograniczone do minimum. Zwykle potrzebne są dwa dokumenty: tożsamości oraz zaświadczenie o zarobkach. Po ocenie zdolności kredytowej i podpisaniu umowy pieniądze trafiają na konto kredytobiorcy, który może je wydać na dowolny cel, w tym na zakup samochodu.
Odradzamy korzystanie z parabanków oferujących „chwilówki”. Koszt takiego rozwiązania jest zwykle gigantyczny i nie powinien być brany pod uwagę jako forma finansowania pojazdu.
Leasing konsumencki, kredyt z niskim ratami czy abonament – pod tymi różnymi nazwami funkcjonuje wynajem długoterminowy, który pozwala na korzystanie z nowego, jak i używanego auta przez rok, 2, 3 lub 4 lata, a następnie jego komfortową wymianę w salonie na nowe auto, zwrot pojazdu lub ewentualnie spłacenie końcowej raty balonowej (zwykle około 30-40 proc. wartości auta), przy czym ta ostatnia opcja nie zawsze jest możliwa. Nie ma wymogu wkładu własnego, ale rośnie miesięczna rata. Roczny limit kilometrów wynosi od 10 000 do 40 000 km, o czym decyduje klient podczas podpisywania umowy.
Za wszelkie uszkodzenia, które nie zostały zlikwidowane przed zwrotem auta trzeba dodatkowo zapłacić. Zerwanie umowy lub jej skrócenie jest zwykle bardzo kosztowne.
Praktycznie każdy importer ma w ofercie program finansowania z opcją zwrotu auta po okresie umowy lub wykupu pojazdu (rata balonowa). Co więcej, w cennikach auta, oprócz kwot zakupu, znajdziemy zwykle wysokość miesięcznej raty w ramach tej formy finansowania.
Wysokość miesięcznej raty nie zawsze zależy od ceny pojazdu, największy wpływ ma na nią sposób finansowania oraz to, czy po umówionym okresie finansowania auto zostanie przejęte na własność.
Auto nowe | Auto nowe | Auto używane | Auto używane | |
---|---|---|---|---|
Model | Skoda Fabia 1.0 TSI | Audi A4 45 TFSI | Skoda Fabia (2018 r.) | Audi A4 (2017 r.) |
Cena | 61 150 zł | 199 500 zł | 41 900 zł | 135 900 zł |
Kredyt samochodowy | ||||
Opłata miesięczna | 992 zł | 4010 zł | 1155 zł | 3481 zł |
Oferta | Skoda kredyt | mBank kredyt samochodowy | Autonomia Kredyt | mBank kredyt samochodowy |
Kwota kredytu | 42 805 zł | 159 600 zł | 37 710 zł | 135 900 zł |
Wpłata własna | 18 345 zł | 39 900 zł | 4190 zł | 0 zł |
Wykup | 0 zł | 0 zł | 0 zł | 0 zł |
Okres kredytu | 48 miesięcy | 48 miesięcy | 36 miesięcy | 48 miesięcy |
Roczny limit przebiegu | brak | brak | brak | brak |
Koszt finansowania | 4811 zł | 32 871 zł | 3870 zł | 31 208 zł |
Klasyczny leasing | ||||
Opłata miesięczna | 1084 zł | 3540 zł | 1172 zł | 2344 zł |
Oferta | Skoda Leasing | Audi Classic Leasing | Autonomia Leasing | Autonomia Leasing |
Kwota leasingu | 48 920 zł | 159 600 zł | 37 710 zł | 122 310 zł |
Wpłata własna | 12 230 zł | 39 900 zł | 4190 zł | 40 770 zł |
Wykup | 612 zł | 1995 zł | 419 zł | 1359 zł |
Okres leasingu | 48 miesięcy | 48 miesięcy | 36 miesięcy | 48 miesięcy |
Roczny limit przebiegu | brak | brak | brak | brak |
Koszt finansowania | 3724 zł | 12 315 zł | 4901 zł | 18 741 zł |
Wynajem długoterminowy | ||||
Opłata miesięczna | 608 zł | 1183 zł | 555 zł | 1982 zł |
Oferta | Skoda Kredyt Niskich Rat | Audi Perfect Lease | Kredyt Autonomia | Kredyt Autonomia |
Wpłata własna | 12 230 zł | 39 900 zł | 4190 zł | 13 590 zł |
Okres wynajmu | 48 miesięcy | 48 miesięcy | 36 miesięcy | 36 miesięcy |
Wliczone w cenę | brak | brak | ubezpieczenie na życie | ubezpieczenie na życie |
Roczny limit przebiegu | 10 000 km | 10 000 km | 10 000 km | 10 000 km |
Łączny koszt | 41 414 zł za 4 lata | 96 684 zł za 4 lata | 24 170 zł za 3 lata | 84 942 zł za 3 lata |
W tabelce podano kwoty brutto, kalkulacja na dzień 1 lipca 2021 r.
Zastanawiając się nad finansowaniem, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: czy zależy nam na niskiej racie, ale nie planujemy auta przejmować na własność, czy też chcemy je wykupić. Jeśli w przyszłości chcemy zatrzymać auto, najlepiej wybrać klasyczny leasing lub kredyt – to będzie najtańsza forma zakupu.