W przypadku usterki auta gwarancja ma umożliwić bezpłatną naprawę. Niestety, w praktyce nie zawsze musi się tak stać.
Kupując samochód, jesteśmy „ustawowo” chronieni przez 2 lata. Na podstawie rękojmi możemy domagać się od sprzedawcy usunięcia usterki.
Większość importerów oferuje jednak dobrowolną gwarancję na czas od dwóch do trzech lat, ale coraz częściej jest to 5, 7, a nawet 8 lat. W tym czasie właściciel nie musi się martwić kosztami, jeśli auto ulegnie awarii – dowolne ASO (przy rękojmi tylko to prowadzone przez sprzedawcę) nie tylko naprawi pojazd, ale również zapewni holowanie, gdy ten odmówi posłuszeństwa.
Niestety, nie wszystkie usterki kwalifikują się do bezpłatnej naprawy, ponieważ zapisy gwarancji pełne są wyłączeń.
Co ciekawe, mimo że każdy importer sam określa warunki, te są praktycznie zbieżne we wszystkich firmach. Dotyczy to szczególnie elementów eksploatacyjnych, sprzętu car-audio lub opon.
Zdarzają się też inne obostrzenia, np. dotyczące osprzętu silnika czy systemu oczyszczania spalin. Oto najczęstsze wyłączenia z ochrony gwarancyjnej.
Jeszcze gorzej jest w przypadku tzw. przedłużonej gwarancji. Praktycznie wszyscy producenci aut oferują odpłatną możliwość jej wydłużenia. Pierwszemu właścicielowi zapewnia to spokój w razie awarii i daje szansę na wyższą cenę auta przy odsprzedaży, tym bardziej że następny użytkownik również może korzystać z ochrony od kosztów napraw.
Tu jednak należy podkreślić, że formalnie nie jest to gwarancja, a ubezpieczenie od kosztów napraw i w większości przypadków tylko podstawowe elementy pojazdu są objęte taką polisą – i to pod warunkiem wykonywania regularnych przeglądów w ASO.
Właściciel auta, które jest objęte dodatkową gwarancją, musi pamiętać o jeszcze jednym ograniczeniu. Bardzo często nie da się zmienić jej warunków – zwiększyć limitu kilometrów czy czasu ochrony. W zależności od firmy jest to możliwe tylko podczas zakupu auta lub pod koniec trwania standardowej rękojmi.
Poniżej – czas trwania ochrony w przypadku popularnych marek. Pokazujemy gwarancję standardową i dodatkową (wydłużoną).
Gwarancja mechaniczna dla wybranych marek | ||
---|---|---|
Marka | Gwarancja podstawowa | Gwarancja rozszerzona |
Alfa Romeo | 2 lata | bezpłatnie do 5 lat lub 200 tys. km |
Audi | do 3 lat lub 90 tys. km | do 5 lat lub 150 tys. km |
BMW | 2 lata | do 5 lat lub 200 tys. km |
Citroen | 2 lata | do 8 lat lub 200 tys. km |
Dacia | 3 lata | do 5 lat lub 200 tys. km |
Fiat | 2 lata | do 5 lat lub 200 tys. km |
Ford | do 3 lat lub 150 tys. km | do 10 lat lub 200 tys. km |
Honda | 3 lata | do 5 lat lub 300 tys. km |
Hyundai | 5 lat | brak |
Jeep | 2 lata | do 5 lat lub 200 tys. km |
Kia | 7 lat | brak |
Lexus | 3 lata lub 100 tys. km | do 10 lat |
Mazda | do 3 lat lub 100 tys. km | do 5 lat lub 150 tys. km |
Mercedes | 2 lata | do 7 lat lub 350 tys. km |
Nissan | 3 lata lub 100 tys. km | do 5 lat lub 150 tys. km |
Opel | 2 lata | do 5 lat lub 150 tys. km |
Peugeot | 2 lata | do 8 lat lub 200 tys. km |
Renault | do 3 lat | do 5 lat lub 150 tys. km |
Seat | do 5 lat lub 150 tys. km | brak |
Skoda | 2 lata | do 4 lat lub 160 tys. km |
Suzuki | 3 lata lub 100 tys. km | do 5 lat |
Toyota | 3 lata lub 100 tys. km | do 5 lat |
Volkswagen | 2 lata | do 5 lat lub 150 tys. km |
Volvo | 2 lata | do 5 lat lub 150 tys. km |
Po zakupie auta, którego właściciel wykupił przedłużoną gwarancję, można również z niej korzystać. Warunkiem jest otrzymanie dokumentu potwierdzającego przedłużenie gwarancji (o ile taki był wydany). Uwaga! Zwykle nie da się już takiej umowy przedłużyć ani zwiększyć limitu kilometrów, są jednak wyjątki, np. Citroen i Peugeot, gdzie można kupić ochronę co roku.
Zarówno dealerzy marek, jak i niezależne komisy mają w ofercie programy gwarancyjne dla pojazdów używanych. Te są dodawane za darmo, szczególnie do stosunkowo młodych samochodów, lub wymagają niewielkiej opłaty (około kilkuset złotych).
Co więcej, zwykle gwarancje na auta używane obejmują tylko najważniejsze podzespoły pojazdu. Warto również pamiętać, że na rynku praktycznie nie ma firm sprzedających gwarancje na używane auta, które zostały kupione poza komisem współpracującym z gwarantem.
Korzystając z przedłużonej gwarancji, trzeba pamiętać, że jesteśmy zmuszeni wykonywać przeglądy tylko i wyłącznie w ASO. Naprawa pojazdu poza autoryzowanym serwisem w praktyce oznaczać będzie utratę ochrony, podobnie jak przeoczenie terminu przeglądu. Problemem może być również stosowanie zamienników kupionych poza warsztatem danej marki. Powodem utraty ochrony kosztów napraw jest też wykorzystywanie pojazdu np. do sportu lub jako taksówkę.
Czytając warunki gwarancji i zawarte w niej wyłączenia, można dojść do wniosku, że właściwie nie ma szans na darmową naprawę w przypadku awarii. Z drugiej strony warto pamiętać, że są to często tylko martwe zapisy, a polityka danej marki dopuszcza ustępstwa na rzecz swoich klientów. Szkoda tylko, że wciąż są producenci, którzy oferują gwarancję trwającą tylko 2 lata, czyli tyle, ile wynosi prawo do rękojmi.