Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Naklejka gwarancja Kia

Kiedy można mieć spokojną głowę?

Gwarancja na auto – to musisz wiedzieć

archiwum

Kiedy można mieć spokojną głowę?

Gwarancja na auto – to musisz wiedzieć

W przypadku usterki auta gwarancja ma umożliwić bezpłatną naprawę. Niestety, w praktyce nie zawsze musi się tak stać.

Kupując samochód, jesteśmy „ustawowo” chronieni przez 2 lata. Na podstawie rękojmi możemy domagać się od sprzedawcy usunięcia usterki.

Większość importerów oferuje jednak dobrowolną gwarancję na czas od dwóch do trzech lat, ale coraz częściej jest to 5, 7, a nawet 8 lat. W tym czasie właściciel nie musi się martwić kosztami, jeśli auto ulegnie awarii – dowolne ASO (przy rękojmi tylko to prowadzone przez sprzedawcę) nie tylko naprawi pojazd, ale również zapewni holowanie, gdy ten odmówi posłuszeństwa.

Czego nie obejmuje gwarancja

Niestety, nie wszystkie usterki kwalifikują się do bezpłatnej naprawy, ponieważ zapisy gwarancji pełne są wyłączeń.

Co ciekawe, mimo że każdy importer sam określa warunki, te są praktycznie zbieżne we wszystkich firmach. Dotyczy to szczególnie elementów eksploatacyjnych, sprzętu car-audio lub opon.

Zdarzają się też inne obostrzenia, np. dotyczące osprzętu silnika czy systemu oczyszczania spalin. Oto najczęstsze wyłączenia z ochrony gwarancyjnej.

  • Części podlegające naturalnemu zużyciu podczas eksploatacji, takie jak: filtry oleju, powietrza, paliwa i przeciwpyłowe układu klimatyzacji, pióra wycieraczek, żarówki, bezpieczniki. Z kolei elementy zawieszenia, świece zapłonowe, żarowe, hamulce, sprzęgło oraz paski napędowe zwykle są wyłączone z ochrony lub są objęte skróconym okresem gwarancyjnym.
  • Materiały eksploatacyjne, szczególnie wszelkie smary, oleje oraz płyny, w tym: płyn układu chłodzenia, układu wspomagania, hamulcowy oraz do spryskiwaczy szyb, a także czynnik układu klimatyzacji.
  • Czynności obsługowe i regulacyjne, takie jak: okresowy przegląd techniczny, okresowy przegląd nadwozia, regulacje silnika, regulacje geometrii zawieszenia, rotacyjne przekładanie opon, regulacje ciśnienia w oponach.
  • Niewłaściwe użytkowanie pojazdu, np. udział w zawodach sportowych, korzystanie z auta w ramach TAXI.
  • Brak właściwego serwisu, a także przeróbki i naprawy niezgodne z zaleceniami producenta oraz brak regularnych wizyt w ASO (powodują wygaśnięcie gwarancji).
  • Uszkodzenia i korozja powierzchniowa wywołana przez szkodliwe czynniki środowiska (kwaśne deszcze, osady chemiczne, ptasie odchody, sól). Uwaga! Gwarancja na perforację nadwozia może obwiązywać nawet 12 lat, ale trzeba wykonywać obowiązkowe przeglądy blacharskie.
  • Wady opon – w tym przypadku gwarantem jest producent ogumienia i to u niego właściciel auta powinien zgłaszać problemy dotyczące opon.
  • Uszkodzenia auta, jeśli pojazd uległ zalaniu, pożarowi lub został uszkodzony, musi zostać poddany naprawie w ASO, aby gwarancja została przywrócona.

Przedłużone gwarancje

Jeszcze gorzej jest w przypadku tzw. przedłużonej gwarancji. Praktycznie wszyscy producenci aut oferują odpłatną możliwość jej wydłużenia. Pierwszemu właścicielowi zapewnia to spokój w razie awarii i daje szansę na wyższą cenę auta przy odsprzedaży, tym bardziej że następny użytkownik również może korzystać z ochrony od kosztów napraw.

Tu jednak należy podkreślić, że formalnie nie jest to gwarancja, a ubezpieczenie od kosztów napraw i w większości przypadków tylko podstawowe elementy pojazdu są objęte taką polisą – i to pod warunkiem wykonywania regularnych przeglądów w ASO.

Właściciel auta, które jest objęte dodatkową gwarancją, musi pamiętać o jeszcze jednym ograniczeniu. Bardzo często nie da się zmienić jej warunków – zwiększyć limitu kilometrów czy czasu ochrony. W zależności od firmy jest to możliwe tylko podczas zakupu auta lub pod koniec trwania standardowej rękojmi.

Poniżej – czas trwania ochrony w przypadku popularnych marek. Pokazujemy gwarancję standardową i dodatkową (wydłużoną).

Gwarancja mechaniczna dla wybranych marek
Marka Gwarancja podstawowa Gwarancja rozszerzona
Alfa Romeo 2 lata bezpłatnie do 5 lat lub 200 tys. km
Audi do 3 lat lub 90 tys. km do 5 lat lub 150 tys. km
BMW 2 lata do 5 lat lub 200 tys. km
Citroen 2 lata do 8 lat lub 200 tys. km
Dacia 3 lata do 5 lat lub 200 tys. km
Fiat 2 lata do 5 lat lub 200 tys. km
Ford do 3 lat lub 150 tys. km do 10 lat lub 200 tys. km
Honda 3 lata do 5 lat lub 300 tys. km
Hyundai 5 lat brak
Jeep 2 lata do 5 lat lub 200 tys. km
Kia 7 lat brak
Lexus 3 lata lub 100 tys. km do 10 lat
Mazda do 3 lat lub 100 tys. km do 5 lat lub 150 tys. km
Mercedes 2 lata do 7 lat lub 350 tys. km
Nissan 3 lata lub 100 tys. km do 5 lat lub 150 tys. km
Opel 2 lata do 5 lat lub 150 tys. km
Peugeot 2 lata do 8 lat lub 200 tys. km
Renault do 3 lat do 5 lat lub 150 tys. km
Seat do 5 lat lub 150 tys. km brak
Skoda 2 lata do 4 lat lub 160 tys. km
Suzuki 3 lata lub 100 tys. km do 5 lat
Toyota 3 lata lub 100 tys. km do 5 lat
Volkswagen 2 lata do 5 lat lub 150 tys. km
Volvo 2 lata do 5 lat lub 150 tys. km
 

Dodatkowa gwarancja: ważne informacje

Gwarancja przechodzi na nowego właściciela

Umowa kupna-sprzedaży

Po zakupie auta, którego właściciel wykupił przedłużoną gwarancję, można również z niej korzystać. Warunkiem jest otrzymanie dokumentu potwierdzającego przedłużenie gwarancji (o ile taki był wydany). Uwaga! Zwykle nie da się już takiej umowy przedłużyć ani zwiększyć limitu kilometrów, są jednak wyjątki, np. Citroen i Peugeot, gdzie można kupić ochronę co roku.

Auta używane też mogą mieć gwarancję

Gwarancja na używane

Zarówno dealerzy marek, jak i niezależne komisy mają w ofercie programy gwarancyjne dla pojazdów używanych. Te są dodawane za darmo, szczególnie do stosunkowo młodych samochodów, lub wymagają niewielkiej opłaty (około kilkuset złotych).

Co więcej, zwykle gwarancje na auta używane obejmują tylko najważniejsze podzespoły pojazdu. Warto również pamiętać, że na rynku praktycznie nie ma firm sprzedających gwarancje na używane auta, które zostały kupione poza komisem współpracującym z gwarantem.

Serwis tylko w ASO

Seriws Aso Citroen

Korzystając z przedłużonej gwarancji, trzeba pamiętać, że jesteśmy zmuszeni wykonywać przeglądy tylko i wyłącznie w ASO. Naprawa pojazdu poza autoryzowanym serwisem w praktyce oznaczać będzie utratę ochrony, podobnie jak przeoczenie terminu przeglądu. Problemem może być również stosowanie zamienników kupionych poza warsztatem danej marki. Powodem utraty ochrony kosztów napraw jest też wykorzystywanie pojazdu np. do sportu lub jako taksówkę.

PODSUMOWANIE

Czytając warunki gwarancji i zawarte w niej wyłączenia, można dojść do wniosku, że właściwie nie ma szans na darmową naprawę w przypadku awarii. Z drugiej strony warto pamiętać, że są to często tylko martwe zapisy, a polityka danej marki dopuszcza ustępstwa na rzecz swoich klientów. Szkoda tylko, że wciąż są producenci, którzy oferują gwarancję trwającą tylko 2 lata, czyli tyle, ile wynosi prawo do rękojmi.

Czytaj także