Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Dwie osoby kłócą się przy aucie

Możesz się obronić

Jak nas naciągają – mechanicy, handlarze, ubezpieczyciele i inni

Na każdym kroku kierowca narażony jest na wydatki, których nie powinien ponosić. Zobacz, na co trzeba uważać, żeby nie dać się nabrać.

Tu zaoszczędzimy na markowych częściach, tam policzymy dwa razy za tę samą czynność, innym razem ułatwimy sobie pracę, a jeszcze innym – namówimy klienta na niepotrzebną usługę. A może obniżymy wypłacane odszkodowanie lub wystawimy mandat za nieistniejące wykroczenie? Praktycznie w każdej branży związanej z motoryzacją można natknąć się na tego rodzaju zachowania. Kierowcy traktowani są przez wiele osób jako niezłe źródło dochodu. Tracą pieniądze, często nawet o tym nie wiedząc. Dobrze jest więc znać najczęściej stosowane triki.

Wiele z nich ociera się o zwykłe oszustwo lub nawet kradzież. Niestety, takie przypadki są jednocześnie dość trudne do natychmiastowego wykrycia i zgłoszenia pretensji. Wszystkie opierają się jednak na podstawowym założeniu: klient nie zna się na sprawie i nie zauważy problemu. Warto więc zachować czujność i nie zakładać z góry, że wszystko jest w porządku.

Mechanicy

Montaż jak najtańszych części

Markę wielu produktów wykorzystywanych przy naprawie/serwisowaniu auta trudno rozpoznać nawet po dokładnym sprawdzeniu. Niektóre warsztaty montują jak najtańsze części, a liczą jak za markowe odpowiedniki. Zdarza się także, że zamiast nowych części zamiennych w warsztacie wykorzystane zostaną użyte elementy używane.

Jak się bronić

Zażądać zwrotu opakowań po użytych częściach lub płynach, sprawdzić, czy pasują do naszego auta i porównać ich ceny z wartością na rachunku.

Podmiana, kradzież części

wyciety katalizator

W przypadku wielu drogich podzespołów, np. wtryskiwaczy czy pomp wtryskowych common rail, niektóre warsztaty nie mogą oprzeć się „pokusie” wymontowania z samochodu klienta części w dobrej kondycji i podmienienia jej na elementy mocno wyeksploatowane. Zdarza się nawet demontaż niektórych drogich części z samochodu, np. katalizatora czy filtra DPF. Bezpośrednio po opuszczeniu serwisu klient nawet nie będzie zdawał sobie sprawy z oszustwa, a jego straty mogą sięgać wielu tysięcy złotych.

Jak się bronić

Przy odbiorze auta z serwisu sprawdzić parametry pracy układu wtryskowego. Warto także skontrolować stan wydechu, czy nie nosi śladów manipulacji.

Poszerzanie zakresu prac

Zdarza się, że zamiast wymiany uszkodzonej części mechanik decyduje się na wymianę całego podzespołu. Dla niego jest łatwiej, do tego ma większy zarobek.

Jak się bronić

Uprzedzić warsztat, że będziemy chcieli otrzymać do zwrotu wymienione elementy.

Dublowanie opłat

mechanik naprawia zawieszenie

Przy pracach obejmujących kilka czynności niektórzy mechanicy liczą kilka razy za wymianę elementów, które i tak należało zdemontować.

Jak się bronić

Przed naprawą ustalić kolejność prac i na tej podstawie ustalić koszt robocizny.

Niewykonanie napraw

dolewanie płynu atf

Niedotrzymanie zakresu zleconych prac (np. kontroli hamulców) naraża na niebezpieczeństwo. Zdarza się też, że mechanik bierze pieniądze za coś, czego nie zrobił (np. wymianę płynów).

Jak się bronić

Upomnieć się o zwrot wymontowanych elementów i wykorzystanych opakowań.

Przeciąganie terminu naprawy

klient pokazuje na zegarek mechanikowi

Brak możliwości korzystania z auta to koszty, tymczasem bardzo często warsztaty przeciągają moment zwrotu pojazdu. Często demontują części, by nie można go było odebrać.

Jak się bronić

Sporządzić pisemny protokół określający zakres prac i termin ich zakończenia.

Blacharze

Naprawa elementów do wymiany

polerowanie szpachli na zderzaku

Oszustwo, które zdarza się przede wszystkim przy naprawach bezgotówkowych z ubezpieczenia. Nieuczciwy pracownicy elementy zakwalifikowane do naprawy kleją (plastiki) lub wyklepują i szpachlują (elementy metalowe). Na pierwszy rzut oka tego nie widać, gdyż i tak naprawiane części są następnie malowane.

Jak się bronić

W trakcie napraw blacharsko-lakierniczych (które trwają zwykle dość długo), odwiedzić warsztat i sprawdzić, jak przebiegają prace. Przy odbiorze dobrze jest sprawdzić grubość lakieru w miejscach, które były uszkodzone.

Montaż tanich części

niepolakierowany blotnik

Różnica w jakości elementów markowych i tanich zamienników jest spora. Odbija się to na możliwości ich spasowania i  zabezpieczeniu antykorozyjnym. Czasem montowane są tanie części, a płaci się jak za drogie.

Jak się bronić

Żądać faktur zakupu przez warsztat części przeznaczonych do naszego auta.

Niezabezpieczenie sąsiadujących elementów

suszenie lakierowanego blotnika

Ślady lakierowania na lampach czy nawet oponach? To znak, że warsztat „zaoszczędził” na właściwym maskowaniu nadwozia.

Jak się bronić

Po zauważeniu tego typu niedoróbek natychmiast reklamować usługę.

Błędna technologia naprawy

malowanie auta w lakierni

Niestety, dość często zdarza się, że warsztaty lakiernicze ograniczają swoje koszty i upraszczają sobie życie przez niedotrzymanie parametrów lakierowania – nakładają zbyt grube powłoki, stosują niewłaściwe ilości utwardzacza, popełniają błędy podczas natrysku, zbyt wcześnie (lub za późno) nakładają kolejne warstwy itp. Takie błędy wychodzą na jaw jak nie od razu, to góra po kilku miesiącach. 

Jak się bronić

Po naprawie lakierniczej ocenić prace – szukać przede wszystkim rys, niezgodności odcieni, niejednolitych kolorów, kropek, śladów spęcznienia powłoki, zacieków.

Wulkanizatorzy

Nakłanianie do wyboru określonych produktów

wulkanizator przy pracy

Zakład wulkanizacyjne poza wymianą i naprawą ogumienia zajmują się zwykle także jego sprzedażą. Pod wieloma względami to wygodne rozwiązanie – nie trzeba się np. martwić o dostarczenie opon do zakładu. Trzeba jednak ostrożnie podchodzić do produktów polecanych w warsztacie. Najprawdopodobniej będą to opony, których sprzedaż jest najbardziej opłacalna dla warsztatu (dobra marża, konieczność zrealizowania planu itp), a nie muszą wyróżniać się parametrami lub ceną.

Jak się bronić

Nie kupować opon pod wpływem impulsu lub czyjejś namowy. Lepiej sprawdzić wyniki testów i znać ceny opon w innych punktach.

Montaż tanich elementów

ciezarki wo wywazania kol

Wbrew pozorom przy wymianie ogumienia także stosuje się trochę elementów zamiennych – zaworki i ciężarki. Warsztaty często montują najtańsze, o małej trwałości.

Jak się bronić

Zwracać uwagę na to, czy ciężarki nie poodpadały oraz na ciśnienie w ogumieniu. W razie problemów – reklamować.

Wymiana zaworów

wymiana zaworu w kole

W wielu warsztatach wymiana opon zaczyna się od odcięcia zaworów, nawet bez pytania klienta. Montaż nowych to koszt ok. 20 zł, nawet gdy stare były zupełnie szczelne.

Jak się bronić

Przed przystąpieniem do prac poinformować serwisanta, że nie życzymy sobie wymiany zaworów.

Sprzedawcy części

Mieszanie produktów różnej jakości

zestaw sprzegla

Wiele części zamiennych sprzedawanych jest w zestawach (np. paski rozrządu, uszczelki, sprzęgło i koło dwumasowe). W takich przypadkach często podawana jest marka uznanego producenta, co ma świadczyć o wysokiej jakości. Niestety, zdarza się, że markowy element jest tylko jeden, a pozostałe to części dużo tańsze, często bliżej nieznanego pochodzenia. To dobra metoda na zwiększenie zysku sprzedawcy, ale trwałość kompletu znacznie maleje.

Jak się bronić

Przed zakupem upewnić się u sprzedawcy odnośnie do pochodzenia wszystkich elementów znajdujących się w zestawie. Warto porównać ceny z konkurencyjnymi ofertami, aby nie kupić produktów niemarkowych w zawyżonej cenie.

Mylący opis

przegladanie ogloszen na allero

W opisach wielu ogłoszeń podawane są auta, do których dany element pasuje. Sprzedawcy wpisują tam zwykle litanię modeli, a po zakupie okazuje się, że wybrany produkt do naszego samochodu się nie nadaje.

Jak się bronić

Przy zakupach przez internet zwrócić niechciany towar. W innych przypadkach – reklamować.

Handlarze

Montaż starego silnika do mało zużytego auta

człowiek oglada uzywany silnik na szrocie

Wielu zawodowych handlarzy poszukuje stosunkowo młodych, dobrze wyposażonych aut z małym przebiegiem i poważnie uszkodzonym silnikiem. Takie samochody można kupić dość tanio. „Naprawa” polega na zamontowaniu innego silnika, o dużym stopniu wyeksploatowania – nie jest to specjalnie kosztowne. Zysk przy odsprzedaży jest wtedy bardzo duży.

Jak się bronić

Zwrócić uwagę na wygląd silnika, powinien odpowiadać kondycji reszty auta. Warto sprawdzić, czy parametry jego pracy znajdują się w normie.

Cofanie licznika

cofanie licznika

Proceder stary jak świat. Pomimo zaostrzenia kar i regularnego spisywania przebiegu w SKP lub podczas kontroli drogowych zjawisko ciągle jeszcze występuje. 

Jak się bronić

Jak najdokładniej sprawdzić kondycję techniczną auta i ocenić, czy wskazanie licznika może być wiarygodne. Warto sprawdzić, czy wpisy w książce serwisowej narastają systematycznie. Na pewno warto też zajrzeć na stronę historiapojazdu.gov.pl. Niektórzy handlarze liczą na to, że mało kto z tej metody korzysta.

„Klimatyzacja do nabicia”

zawor od klimatyzacji

Bardzo popularny chwyt sprzedawców – niesprawność klimatyzacji zbywana jest prostym stwierdzeniem, że należy tylko uzupełnić czynnik. To raczej nigdy nie jest prawdą.

Jak się bronić

Przyjąć, że klimatyzacja jest niesprawna i negocjować obniżenie ceny.

Stosowanie dodatków do oleju

dolewanie dodatku do oleju

Zamiast usuwać przyczyny nadmiernego zużycia oleju, taniej i szybciej jest zastosować specjalny preparat ograniczający dymienie. Ale to nie jest rozwiązaniem problemu.

Jak się bronić

Zwrócić uwagę, czy auto nie dymi w różnych fazach: przy rozruchu, dodawaniu gazu itp.

Montaż emulatorów

Montaż tzw. emulatora pozwala na wyłączenie kontrolek świadczących o awariach wielu podzespołów (ABS, airbagi itp.). Co oczywiście nie oznacza, że są one sprawne.

Jak się bronić

Nawet gdy kontrolki się nie świecą, zlecić kompleksową diagnostykę elektroniczną.

„Podkręcanie” ogłoszeń

Odpowiednio wykadrowane zdjęcia w atrakcyjnej lokalizacji, obróbka komputerowa, ciekawy opis – to wszystko podnosi zainteresowanie ofertą i usypia czujność.

Jak się bronić

Poważnie podchodzić do oględzin auta, niezależnie od atrakcyjności ogłoszenia.

Ubezpieczyciele

Zaniżanie cen części

rzeczoznawca przy rozbitym aucie

Sposobów na zredukowanie rekompensaty za uszkodzone części jest sporo. Czasami ubezpieczyciel powołuje się na amortyzację elementów, czyli redukcję ich wartości ze względu na wiek. W innym przypadku obniża kwotę z uwagi na stopień zużycia. Zmusza się także klientów do korzystania z zamienników, a nie oryginałów. To wszystko sprawia, że do naprawy trzeba dołożyć z własnej kieszeni. 

Jak się bronić

Ubezpieczyciel powinien zapłacić za nowe części i materiały (bez amortyzacji) służące do naprawy uszkodzonego pojazdu. Tylko jeśli wykaże, że prowadzi to do wzrostu wartości auta, odszkodowanie może ulec stosownemu obniżeniu o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi.

Brak auta zastępczego

wydawanie auta zastepczego

Firmy nie chcą płacić za auto zastępcze z różnych powodów: bo możemy jeździć autobusem, bo nie tracimy możliwości pracy czy pozyskiwania zleceń – nie biorą pod uwagę faktycznego czasu naprawy.

Jak się bronić

Gdy nie mamy innego auta, należy nalegać na opłacenie pojazdu zastępczego na czas naprawy.

Nieliczenie utraty wartości

wypisywanie tabliczki w komisie

Wiele firm odmawia zrekompensowania utraty wartości, która powstała na skutek wypadkowej historii auta. Ubezpieczyciele często nie informują, że ich klienci do takiego odszkodowania mają prawo.

Jak się bronić

Wyrównanie różnicy między wartością auta przed i po wypadku po prostu się należy.

Policjanci

Wadliwy pomiar ręcznym miernikiem prędkości

policjant pokazuje wynik odczytu predkosci kobiecie

Mierzenie prędkości radarem lub laserem wymaga od policjanta przestrzegania szeregu zasad, tymczasem w praktyce często są one niedotrzymywane. Mierzenie prędkości z odległości ponad 1 km czy w gęstym ruchu miejskim zwykle jest obarczone ryzykiem błędu pomiarowego. W dodatku nie ma pewności, kto faktycznie został zmierzony.

Jak się bronić

Zapytać, z jakiej odległości dokonano pomiaru. Jeśli przekraczała ona 500 m, warto nie przyjąć mandatu i walczyć o swoje w sądzie.

Błędna wideorejestracja

wnętrze radiowozu z wideorejestratorem

Policyjne auto z wideorejestratorem mierzy swoją prędkość, a nie kontrolowanego auta. Aby pomiaru był właściwy, radiowóz w trakcie pomiar nie może się zbliżać do auta z przodu.

Jak się bronić

Gdy widać, że radiowóz się do nas zbliżał, nie przyjmować mandatu. Sprawę rozstrzygnie sąd.

Kara za postój na połączeniu dróg

auto na drodze wewnętrznej

Parkowanie na połączeniu drogi publicznej z wewnętrzną jest generalnie dozwolone, jednak wielu mundurowych wystawia za to mandaty jak za parkowanie na skrzyżowaniu.

Jak się bronić

Jeśli auto nie stwarzało zagrożenia, nie przyjmować mandatu. Nie ma do niego podstaw.

PODSUMOWANIE

Na dodatkowe koszty można być naciągniętym nie tylko w przypadkowo wybranym warsztacie, ale także przez instytucje, do których zwykle ma się zaufanie. Podobnie jak przy jeździe autem, także podczas płacenia rachunków warto mieć ograniczone zaufanie. Określone zachowania lub tłumaczenia różnych fachowców powinny budzić zwiększoną czujność.

W razie wątpliwości lepiej jest odstąpić od transakcji, a z pretensjami należy występować natychmiast, w miarę możliwości pisemnie. Bezpłatną pomocą prawną w sporach z przedsiębiorcami mogą służyć powiatowi rzecznicy praw konsumentów.

Czytaj także