Teoretycznie prosta czynność, jaką jest podnoszenie auta, potrafi sprawić kierowcom problemy, a nawet zakończyć się uszkodzeniem pojazdu i stworzyć poważne niebezpieczeństwo. Opisujemy – krok po kroku – jak prawidłowo wykonać tę czynność oraz jakie są typowe problemy i błędy popełniane przy podnoszeniu samochodu. A także – jakie są typy podnośników, wraz z ich zaletami i wadami.
Podnoszenie samochodu to jedna z podstawowych czynności serwisowych, z którą prędzej czy później zetknie się każdy kierowca. Niezależnie od tego, czy chodzi o wymianę koła na poboczu, kontrolę zawieszenia w garażu, czy drobną naprawę podwozia, warto wiedzieć, jak to zrobić bezpiecznie i bez ryzyka uszkodzenia auta.
Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie. Samochód należy ustawić na twardej, równej nawierzchni – najlepiej na betonie lub asfalcie. Nigdy nie próbujmy podnosić auta na piasku, trawie czy żwirze. Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy bieg (lub pozycję P w automacie) i podkładamy kliny pod koła po przeciwnej stronie niż ta, którą będziemy unosić.
Każdy samochód ma fabrycznie wyznaczone punkty podparcia – zazwyczaj przy progach, tuż za przednimi i tuż przed tylnymi kołami. To tam należy ustawić podnośnik. Punkty te są wzmocnione i dostosowane do nacisku. Podnoszenie auta w przypadkowym miejscu może skończyć się zgnieceniem progu, uszkodzeniem podłogi albo – co gorsza – wypadkiem.
W autach terenowych lub dostawczych dopuszcza się unoszenie za ramę lub belki zawieszenia, ale tylko w miejscach nośnych.
Do użytku domowego najczęściej stosuje się trzy rodzaje podnośników. Trapezowy jest lekki i prosty, ale wolny i mało wygodny. Hydrauliczny kolumnowy zapewnia dużą siłę podnoszenia, lecz ma ograniczoną stabilność. Najlepszym wyborem do garażu jest tzw. żaba – podnośnik hydrauliczny z szeroką podstawą, łatwy w obsłudze i bezpieczny.
Podniesienie auta to nie koniec – zawsze należy je zabezpieczyć. Podnośnik służy tylko do unoszenia. Jeśli zamierzamy pracować pod samochodem, konieczne jest użycie kobyłek lub podpórek, które przejmą ciężar pojazdu. Nigdy nie opierajmy całego auta na samym podnośniku.
Uwaga na korozję – jeśli progi są zniszczone, nie wolno ich używać jako punktów podparcia. W takiej sytuacji trzeba szukać innych, solidnych miejsc (np. belki zawieszenia) i rozłożyć nacisk za pomocą gumowych podkładek lub drewnianych klocków.
Pamiętajmy jednak – nieostrożne podnoszenie pojazdu to jedno z najczęstszych źródeł uszkodzeń karoserii oraz poważnych wypadków w garażach. A przecież wystarczy odrobina wiedzy i zdrowego rozsądku, żeby zrobić to bezpiecznie.
Podnoszenie samochodu to jedna z podstawowych czynności serwisowych – konieczna przy wymianie koła, sprawdzeniu zawieszenia, naprawach układu hamulcowego czy diagnostyce podwozia. Choć wydaje się prosta, wymaga zachowania kilku zasad bezpieczeństwa i użycia odpowiedniego sprzętu we właściwy sposób.
Stabilne podparcie auta jest kluczowe. Dlatego nie podnoś samochodu na nierównym lub miękkim gruncie (np. trawie, piasku), nie wchodź pod samochód oparty tylko na podnośniku (trzeba go zabezpieczyć kobyłkami) i nie ustawiaj podnośnika poza wyznaczonymi punktami – grozi to uszkodzeniem samochodu lub wypadkiem.
W tej dziedzinie jest spora różnorodność. Podnośniki mechaniczne – takie jak lewarek nożycowy, trapezowy czy śrubowy – to najprostsze i najtańsze rozwiązania, często dodawane fabrycznie do samochodu. Podnośniki hydrauliczne typu „żaba” to znacznie lepsze rozwiązanie do domowego garażu. Posiadają ręczną pompkę i kółka, dzięki czemu łatwo je przemieszczać. Kolejną opcją są podnośniki kolumnowe, czyli pionowe hydrauliczne. I cała rodzina podnośników warsztatowych.
Dominują dwa typy: dwukolumnowe oraz nożycowe (na zdjęciach poniżej). Zapewniają szybkie unoszenie na wybraną wysokość i dość stabilne podparcie, o ile mechanicy nie popełnią błędów.