Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto w carsharingu

Kosztowne wypożyczanie

Kary w wypożyczalniach aut: mogą być bardzo kosztowne, jeśli złamiesz regulamin

Kosztowne wypożyczanie

Kary w wypożyczalniach aut: mogą być bardzo kosztowne, jeśli złamiesz regulamin

Korzystasz z auta na minuty, w abonamencie lub z wypożyczalni? Stosuj się do regulaminu, inaczej grożą ci opłaty dodatkowe, które potrafią zrujnować budżet

Zdarzają się wypożyczalnie, które zyski osiągają głównie z pobierania opłat dodatkowych. Przekonało się o tym kilkudziesięciu klientów firmy ze stolicy, która w dość atrakcyjnych cenach oferowała sportowe pojazdy. Fani szybkich aut, zachęceni atrakcyjnymi stawkami, nie zdawali sobie sprawy, że oprócz opłaty za wypożyczenie będą musieli pożegnać się z kaucją, która wynosiła nawet 15 000 zł.

Jak to możliwe? Właściciel firmy posługiwał się dwoma rodzajami umów dotyczących użyczenia pojazdu. W tej oficjalnej, dostępnej na stronie internetowej, wszystko było zgodne z prawem. Jednak w wyniku fortelu klient ostatecznie akceptował regulamin, według którego za przekroczenie 140 km/h firma mogła zatrzymać wpłaconą kaucję. W tym przypadku zostało oczywiście popełnione jawne oszustwo, za co właściciel wypożyczalni został zatrzymany. Nie zmienia faktu, że korzystając z cudzego pojazdu, trzeba mieć świadomość, że w razie jego uszkodzenia mogą nas czekać wydatki.

Kary za niewłaściwe użytkowanie auta

Tymczasem wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że np. przy korzystaniu z aut na minuty problemy pojawiają się, jeśli nie uszkodzimy samochodu, ale również nie zauważymy usterki lub będziemy z auta korzystali nieprawidłowo. Przypadki, gdy użytkownik będzie musiał ponieść dodatkowe koszty są ujęte w regulaminach poszczególnych firm, z którymi każdy klient ma obowiązek się zapoznać i zaakceptować. Mimo że auta są ubezpieczone, użytkownik wypożyczonego pojazdu musi zapłacić za szkodę z własnej kieszeni, jeśli nie ma prawa jazdy, ucieknie z miejsca zdarzenia lub porusza się pod wpływem alkoholu bądź narkotyków.

Niestety, większość firm stosuje również tzw. udział własny, który zawsze wynosi 1000 zł (niezależnie od wartości szkody) lub też odpowiedzialność do 1000 zł (reszta jest pokrywana z ubezpieczenia). Warto również pamiętać, że trzeba spełnić określone warunki, np. zadzwonić na infolinię, współpracować z ubezpieczycielem, aby móc skorzystać z ochrony AC.

Wypożyczane auta pod nadzorem

Z punktu widzenia klienta niepokojące są również zapisy dotyczące obowiązku zapłacenia za szkodę z własnej kieszeni, jeśli „doszło do niedbalstwa” czy „naruszenia przepisów drogowych”. Takie zapisy w regulaminie pozwalają niemal w każdej sytuacji obciążyć klienta kwotą za naprawę pojazdu, ponieważ zwykle do kolizji dochodzi właśnie z powodu złamania kodeksu ruchu, np. zbyt szybką jazdą, czy braku bezpiecznego odstępu. Jednak kosztowna może być nie tylko stłuczka, ale również pozostawienie pojazdu w nieodpowiednim miejscu (parking prywatny lub poza strefą) czy udzielenie pojazdu innej osobie.

Kiedy szkód nie pokryje polisa

uszkodzone auto z carsharingu

W tych sytuacjach, bez względu na firmę, w której został wypożyczony samochód, kierowca w całości pokrywa szkody z własnej kieszeni, ponieważ ubezpieczyciel nie uruchomi polisy AC.

  • Prowadzenie pojazdu po alkoholu, narkotykach lub podobnie działającym środku
  • Brak uprawnień do prowadzenia auta
  • Ucieczka z miejsca zdarzenia
  • Szkoda powstała, gdy kierowcą nie był użytkownik, który dokonał rezerwacji pojazdu
  • Brak zgłoszenia szkody lub brak współpracy z ubezpieczycielem

Dodatkowe opłaty w carsharingu

 

Brak zgłoszenia kolizji/uszkodzenia

  • 4Mobility: 500 zł za każde uszkodzenie + koszt naprawy
  • Panek: koszt naprawy
  • Traficar: 1000 zł + koszt usługi lub części + 35%

Udział własny w szkodzie w przypadku jej prawidłowego zgłoszenia

  • 4Mobility: 1000 zł
  • Panek: od 1000 do 10 000 zł, o ile nie została wykupiona „dodatkowa ochrona”
  • Traficar: brak

Zabrudzenie pojazdu

  • 4Mobility: 150 zł, a w przypadku prania tapicerki minimum 400 zł
  • Panek: 300 zł
  • Traficar: koszt usługi + 35%

Nieprawidłowe parkowanie

  • 4Mobility: 100 zł + powstałe koszty
  • Panek: 200 zł + powstałe koszty
  • Traficar: 250 zł + powstałe koszty

Zakończenie najmu w miejscu niezgodnym z regulaminem

  • 4Mobility: 4 zł za km przejazdu do właściwej lokalizacji, nie mniej niż 200 zł
  • Panek: 200 lub 1000 zł + dodatkowe koszty
  • Traficar: 2 zł za kilometr przejazdu do właściwej lokalizacji + 100 zł za dobę

Braki w wyposażeniu pojazdu

  • 4Mobility: od 100 do 200 zł + koszt dorobienia, naprawy lub zakupu danego elementu
  • Panek: 2000 zł za zgubione kluczyki lub zwrot kosztów za pozostałe elementy
  • Traficar: 800 zł brak kluczyka lub koszt naprawy + 35 proc.

Brak/zgubienie dokumentów/tablic pojazdu lub karty paliwowej

  • 4Mobility: od 100 do 500 zł + koszt wyrobienia dokumentu lub koszt paliwa zakupionego z karty
  • Panek: koszt wyrobienia lub 200 zł w przypadku karty paliwowej
  • Traficar: 320 zł

Mandaty/wezwania (opłata za obsługę)

  • 4Mobility: 20 zł
  • Panek: 50 zł (brak biletu parkingowego) lub 80 zł w przypadku mandatu i 100 zł przy braku płatności e-Toll
  • Traficar: brak

Nieprzestrzeganie przepisów drogowych lub nieprawidłowe używanie pojazdu

  • 4Mobility: przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h czy rażące naruszenie przepisów oznacza obowiązek pokrycia kosztów ewentualnej szkody, możliwość opłaty dodatkowej za paliwo w przypadku ponadnormatywnego zużycia
  • Panek: używanie hamulca ręcznego podczas jazdy, drift, utrzymywanie obrotów silnika powyżej 5000/min, wyłączenie ESP lub użycie launch control: 1000 zł + dodatkowo wartość powstałych szkód
  • Traficar: ponadnormatywne zużycie pojazdu, utrzymywanie wysokich obrotów silnika, korzystanie z hamulca ręcznego w trakcie jazdy, uporczywe niestosowanie właściwego przełożenia skrzyni biegów: 50 zł + koszt naprawy

Użyczenie pojazdu innej osobie

  • 4Mobility: 5000 zł
  • Panek: 5000 zł
  • Traficar: 500 zł
 

Kiedy musisz dopłacić w leasingu konsumenckim

salon samochodowy

W leasingu konsumenckim, tzw. aucie na abonament, klient musi dbać o pojazd – szczególnie jeśli nie zamierza wykupić pojazdu na własność, ponieważ uszkodzenia nie wynikające z normalnej eksploatacji obniżają wartość auta, za co musi zapłacić klient, oddając je do dealera/finansującego po zakończeniu umowy. W tym przypadku nie ma ustalonego cennika, trzeba samochód doprowadzić do właściwego stanu, co może się wiązać ze sporymi wydatkami, zwłaszcza jeżeli właściciel pożyczonego pojazdu będzie likwidował szkody w ASO. Na szczęście drobne defekty karoserii czy wnętrza są zwykle dopuszczone i traktowane jako normalne zużycie.

  • Uwaga! Przed zwrotem pojazdu, aby nie ponosić dodatkowych kosztów, warto zlikwidować wszelkie szkody w ramach polisy AC. Inna możliwość to oddanie samochodu do firmy świadczącej usługi tzw. smart repair.

Czytaj także