Paliwa zimą – rozwiewamy 10 najczęstszych wątpliwości dotyczących oleju napędowego, benzyny i LPG
archiwum
Tankowanie w trakcie mrozów
Paliwa zimą – rozwiewamy 10 najczęstszych wątpliwości dotyczących oleju napędowego, benzyny i LPG
magazynauto.pl
12.12.2022 08:00
Niskie temperatury mają negatywny wpływ na wiele podzespołów auta, wymagają też określonych parametrów od paliw. Sprawdź najważniejsze informacje z tym związane.
Które paliwa mają korygowany skład na okres zimowy?
Wszystkie trzy rodzaje paliw (benzyna, ON i LPG) są przystosowywane do niskich temperatur. W benzynie zmiany są minimalne i polegają na zwiększeniu udziału lekkich składników, co zapewni wymaganą prężność par. W gazie LPG zwiększany jest udział propanu, kosztem butanu. Propan odparowuje bowiem w –42oC, natomiast butan w –1oC. Najwięcej zmian dotyczy oleju napędowego. Na zimę zmniejszany jest udział węglowodorów parafinowych i stosowane są depresatory – dodatki obniżające temperaturę wzrostu kryształów parafiny, które mogłyby blokować filtr paliwa.
Jakie są rodzaje oleju napędowego?
Obowiązująca norma EN590 wyróżnia sześć gatunków oleju napędowego, ze względu na temperaturę blokady filtra (CFPP – Cold Filter Plugging Point). Stosowany latem gatunek A ma maksymalną wartość CFPP na poziomie +5oC. Wiosną i jesienią w obrocie są tzw. gatunki przejściowe B, C i D (CFPP 0oC, –5oC, –10oC). Zimą w sprzedaży będą gatunki E oraz F (temperatury CFPP odpowiednio –15oC oraz –20oC). Są to oczywiście parametry graniczne. Jeżeli temperatury zejdą np. do –25oC, to rafinerie przygotują odpowiedni na te temperatury olej napędowy. Żaden renomowany producent nie wprowadza do obrotu paliwa, które unieruchomi silnik.
Co to jest ON arktyczny i czy warto go kupować?
Istnieje sześć klas ON arktycznego według normy EN590. Ich temperatury blokowania zimnego filtra wynoszą od –20oC do –44oC. Ponieważ wiele olejów napędowych premium ma na zimę obniżane temperatury CFPP nawet do poniżej –30oC, można je uznać już za ON arktyczne. To więc tylko kwestia nazwy. Jeżeli temperatury rzeczywiście sięgają poniżej –20oC można na wszelki wypadek zatankować ON opisywany jako arktyczny.
Czym grozi używanie letniego oleju napędowego zimą?
Z letniego oleju napędowego w niskich temperaturach wykrystalizowują się tzw. parafiny, które łączą się w większe skupiska i ostatecznie blokują przepływ paliwa w krytycznych punktach układu paliwowego. Najczęściej ma to miejsce w filtrze i dlatego mówi się o temperaturze blokady zimnego filtra CFPP.
Czy zimą należy coś dodawać do paliwa?
Z zasady paliwa na zimę powinny być odpowiednio przygotowane. Wielu producentów aut wręcz zabrania stosowania jakichkolwiek dodatków do paliw. Dlatego, jeżeli kupujemy paliwo na renomowanych stacjach, to raczej nie musimy stosować żadnych dodatków.
Czy układ paliwowy diesla należy jakoś przygotować do zimy?
Przed nadejściem mrozów warto wymienić filtr paliwa lub przynajmniej spuścić z niego tzw. kondensaty z odstojnika, czyli między innymi wodę, która może utrudniać przepływ paliwa.
Jakie są objawy „zamarzania” oleju napędowego?
Jeżeli przepływ paliwa jest przyblokowany tylko częściowo, to samochód nie będzie rozwijał pełnej mocy i może mieć problemy z rozruchem. Jeżeli przepływ zostanie zablokowany całkowicie, to silnika nie uda się uruchomić, a jeżeli stanie się to podczas jazdy, to silnik zgaśnie. W nowoczesnych dieslach jednak zamarznięcie podczas jazdy jest mało prawdopodobne, bo paliwo sprężane do ogromnych ciśnień znacznie się podgrzewa.
Co zrobić, gdy olej napędowy już „zamarznie”?
Można w zasadzie tylko odstawić samochód do ogrzewanego pomieszczenia i czekać. Jeżeli chcemy przyspieszyć proces rozpuszczania się parafiny, to możemy wymienić filtr paliwa. Warto też zatankować pod korek paliwo zimowe. Wszelkie dodawanie depresatorów do paliwa już z wytrąconą parafiną będzie nieskuteczne.
Jak sprawdzić czy ON na stacji ma właściwą odporność na mróz?
Na każdej stacji paliw obowiązkowo musi być do wglądu świadectwo jakości paliwa z aktualnej dostawy. Na naszą prośbę pracownik powinien okazać taki dokument. W przypadku ON będzie podana tam temperatura blokady zimnego filtra.
Czy na paliwie zimowym można jeździć latem?
W tę stronę nie ma żadnego problemu i można jeździć na ON zimowym lub arktycznym latem. Warto jednak wiedzieć, że olej napędowy zimowy premium o temperaturze CFPP na poziomie –32oC będzie miał nieco niższą liczbę cetanową niż ON letni klasy premium, więc być może silnik nie będzie chodził tak cicho i gładko.
Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem z serwisu magazynauto.pl jest Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Klikając w „akceptuję i przechodzę do serwisu” wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak pliki cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wydawnictwo Bauer i zaufanych partnerów zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analityki internetowej oraz marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać za pośrednictwem ustawień zaawansowanych.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz sposobu realizacji Twoich uprawnień.
Ustawienia prywatności
Poniżej możesz wprowadzić ustawienia w zakresie przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu i wykorzystywania ich w poniższych celach.
Informacje przetwarzane za pomocą plików cookies lub innych podobnych technologii dotyczą aktywności użytkownika na odwiedzanych stronach internetowych, historii wizyt, a także informacji o lokalizacji urządzenia. Osobno możesz określić swoje preferencje wobec wykorzystywania tych informacji przez naszych partnerów (wycofanie zgody na przetwarzanie informacji zapisanych w plikach cookies) oraz osobno przez Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. (zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 RODO). Za pomocą ustawień możesz skonfigurować ustawienia prywatności i określić w jaki sposób chcesz, aby Twoje dane były używane w oparciu o poniższe cele.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. oraz wybrani partnerzy używają plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia poprzez zmiany ustawień przeglądarki, szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.