Zaskakująco często powodem złego zachowania auta na drodze okazuje się pęknięcie sprężyny zawieszenia. Jak rozpoznać ten rodzaj awarii i ile będzie kosztowało jej usunięcie?
Zawieszenia większości samochodów wykorzystują sprężyny, na których w czterech punktach osadzone jest nadwozie. Sprawiające wrażenie solidnych metalowe spirale w rzeczywistości są dosyć podatne na uszkodzenia. Należą one do niewielu elementów samochodu, które pracują nieustannie od momentu zamontowania, nawet gdy auto się nie porusza.
Materiał, z którego wykonane są sprężyny, ma określoną wytrzymałość. Gdy ta osiągnie maksymalną wartość, spirala pęka. Najczęściej dzieje się to w momencie silnego obciążenia, np. przy przeładowaniu samochodu czy wjechaniu w dziurę. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy sprężyna pęka podczas postoju auta.
Odłamanie większego fragmentu sprężyny zawieszenia jest najczęściej dostrzegane od razu. W takim przypadku auto przechyla się na jedną stronę, fragment spirali hałasuje, obcierając o felgę, a w skrajnych przypadkach nawet wbija się w oponę. Zdarza się, że pęknięta sprężyna zsuwa się ze swojego miejsca, tzw. kielicha, uniemożliwiając dalszą jazdę.
Jednak większość awarii sprężyn dotyczy odłamania małego fragmentu. Wtedy objawy nie są oczywiste, a przez wielu kierowców, a czasem nawet mechaników, mylone z innymi usterkami. Co ciekawe, brak końcowego fragmentu sprężyny jest często niezauważany podczas badania technicznego pojazdu.
Gdy odłamuje się niewielki fragment tylnej sprężyny, spada on często na dno kielicha osadczego. Leżąc tam, w zależności od ułożenia, wydaje nieregularne metaliczne odgłosy. Usterka przedniej spirali często objawia się odgłosem „brzdęknięcia” podczas skręcania kół. Także ściąganie samochodu podczas jazdy często spowodowane jest usterką sprężyny.
Sprężyny należy wymieniać parami na jednej osi. Parametry (np. sztywność czy wysokość) spirali różnią się często w ramach jednego modelu auta. Zależą m.in. od rodzaju silnika, wersji wyposażenia czy nawet pakietu stylistycznego. Dlatego powinny być kupowane nowe.
W niedługim odstępie czasu w moim Megane pękła najpierw przednia, potem tylna sprężyna. Choć akurat do tego auta części nie są drogie, naprawa i tak kosztowała w sumie około 1000 zł.
Andrzej, jeździ Renault Megane
Gdy w samochodzie pęknie sprężyna, i tak trzeba zamontować 2 nowe. W tym przypadku w niedługim czasie trzeba było wymienić wszystkie 4 sprężyny zawieszenia. Na szczęście w Megane wymiana nie jest skomplikowana, a części są stosunkowo tanie. Obyło się też bez dodatkowych uszkodzeń. Tak duży fragment sprężyny może np. wbić się w oponę. Wtedy koszty naprawy znacznie wzrastają.
Pęknięcie sprężyny często pozostaje niezauważone nawet na badaniu technicznym. Jakie objawy mogą świadczyć o pęknięciu sprężyny?
Pękające sprężyny to częsty problem. Pół biedy, gdy odłamie się mały kawałek. Gorzej jeśli pęknięta sprężyna zsunie się z kielicha. Wtedy potrzebna jest laweta.
Robert, mechanik samochodowy
Koszt wymiany sprężyn zawieszenia zależy od konstrukcji auta i wynosi średnio 200-400zł dla przedniej osi oraz 100-400 zł dla tylnej. Cena samych spirali zależy od samochodu i może się różnić nawet w ramach tego samego modelu, w zależności od wersji. Poniżej przedstawiamy ceny sprężyn do typowych wersji popularnych samochodów.