Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Łącznik stabilizatora

Samodzielna obsługa auta

Wymiana łączników stabilizatora – jak to zrobić samemu. To nie jest trudne, poradnik krok po kroku

archiwum

Samodzielna obsługa auta

Wymiana łączników stabilizatora – jak to zrobić samemu. To nie jest trudne, poradnik krok po kroku

Za stuki z zawieszenia samochodu często odpowiadają zużyte łączniki stabilizatora. Mechanik za ich wymianę weźmie około 200 zł, robiąc to samodzielnie, możemy zaoszczędzić na robociźnie połowę tej kwoty.

Niepokojące stuki z zawieszenia niejednokrotnie są problemem już w kilkuletnich samochodach. Często pojawiają się praktycznie z dnia na dzień, a odgłosy podczas przejeżdżania przez nierówności są intensywne. W takiej sytuacji kierowcy podejrzewają zwykle wyrobienie tulei na wahaczach czy zużycie sworzni.

W większości przypadków okazuje się jednak, że te elementy są w dobrej kondycji, a stuki pochodzą ze zużytych łączników drążka stabilizatora

To dobra wiadomość, ponieważ te elementy są stosunkowo tanie, a ich wymiana nie jest skomplikowana. Na dodatek do naprawy wystarczą podstawowe narzędzia, nie jest też  potrzebny podnośnik warsztatowy. Zużyte łączniki drążka stabilizatora bez obaw może wymienić samodzielnie każdy kierowca.

Łączniki stabilizatora

wymiana lacznika stabilizatora_lacznik

Mają najczęściej postać metalowych prętów zakończonych przegubami. Łączą drążek stabilizatora z elementami zawieszenia. Wraz z drążkiem odpowiadają za stabilność pojazdu na zakrętach. Są wrażliwe na nierówności i szybko się zużywają.

  • Potrzebne narzędzia 

wymiana lacznika stabilizatora_klucz ampulowy

Wystarczy zestaw kluczy i odpowiedni klucz ampulowy (jeśli go nie ma w zestawie).

Wymiana łączników stabilizatora

Odkręcenie koła

wymiana lacznika stabilizatora_odkrecenie kola

Uniesienie auta na podnośniku ułatwia pracę, ale łączniki da się też wymienić z tzw. żaby. 

Sprawdzenie luzu

wymiana lacznika stabilizatora_sprawdzenie luzu

Trzymając za przegub łącznika, należy podważać drążek stabilizatora. Luz wyczuwalny w tym miejscu potwierdza zużycie elementu. W ten sposób należy sprawdzić górny i dolny przegub.

Ocena części

wymiana lacznika stabilizatora_ocena czesci

Przed demontażem starych łączników należy sprawdzić, czy kupione części będą pasowały. Łączniki mogą różnić się długością w zależności od modelu.

Oczyszczenie gwintów

wymiana lacznika stabilizatora_oczyszczenie gwintow

Nakrętki mocujące łączniki stabilizatora zwykle odkręcają się z trudem. Przed demontażem gwinty powinno się oczyścić i spryskać odrdzewiaczem.

Odkręcenie łączników

wymiana lacznika stabilizatora_odkrecenie lacznika

Nakrętki mocujące łączniki odkręca się za pomocą klucza oczkowego, przytrzymując gwintowaną część za pomocą klucza ampulowego. Część gwintowana ma odpowiednie gniazdo.

wymiana lacznika stabilizatora_odkrecenie lacznikow klucz

Założenie nakrętki

wymiana lacznika stabilizatora_nalozenie nakretki

Górną nakrętkę (przy amortyzatorze) delikatnie dokręcamy ręką.

Dokręcenie łącznika

wymiana lacznika stabilizatora_dokrecenie

Przełożenie dolnego gwintu wymaga nagięcia drążka. Najlepiej zrobić to za pomocą metalowej łyżki lub mocnego śrubokrętu. Na koniec trzeba dokręcić obie nakrętki łącznika.

Czytaj także