Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
kontrola geometrii zawieszenia

Ważne dla trwałości ogumienia

Sprawdź geometrię zawieszenia po wymianie opon

Ważne dla trwałości ogumienia

Sprawdź geometrię zawieszenia po wymianie opon

Opony już wymienione? Na długo nie wystarczą, jeśli okaże się, że samochód ma niewłaściwą geometrię zawieszenia. Kiedy jeszcze warto ją sprawdzić? Ile kosztuje kontrola i regulacja geometrii zawieszenia?

Wymiana opon to dobry moment, by zwrócić uwagę na poprawność ustawienia geometrii zawieszenia. Jest to często lekceważone, a błędy w tym zakresie mają poważne konsekwencje. Także finansowe.

W każdym samochodzie biorącym udział w normalnym ruchu (nie mówimy więc np. o sporcie) wartości takich parametrów jak zbieżność kół, kąt ich pochylenia oraz kąt wyprzedzenia zwrotnicy powinny znajdować się w zakresie ustalonym przez producenta.

Otrzymuje się wówczas kompromis między stabilnością przy jeździe na wprost, precyzją w zakrętach, zużyciem paliwa, itp. Gdy poszczególne parametry przekraczają dopuszczalne odchyłki, konieczna jest regulacja lub wymiana elementów odpowiedzialnych za wadliwe ustawienia.

Oznaki źle ustawionej geometrii zawieszenia

Źle ustawiona geometria kół, poza pogorszeniem zachowania auta, w olbrzymim stopniu przyspiesza zużycie opon. Najbardziej widocznym efektem jest nierównomierne wytarcie bieżnika. W skrajnym przypadku wystarczy kilkaset kilometrów, żeby zniszczyć w ten sposób ogumienie. To zwykłe marnotrawstwo, szkoda dopiero co wymienionych opon.

Przyczyny problemów z geometrią

Kłopoty z geometrią mogą mieć wiele przyczyn. Poza zwykłym „rozregulowaniem”, powstającym przy normalnej eksploatacji, może wynikać z uszkodzenia elementów zawieszenia. Dlatego kontrola i regulacja powinny być poprzedzone odpowiednimi naprawami, sama korekcja ustawień jest w takim przypadku niewystarczająca.

Warto też sprawdzić poprawność ustawień po zakupie auta. Błędy mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości. Koszt sprawdzenia nie jest wysoki, a serwisów, w których może być wykonane, nie brakuje.

Kiedy sprawdzać geometrię

ekran z pomiarem geometrii zawieszenia

Kontrola i ewentualna korekta ustawień zawieszenia powinny być wykonywane, gdy zaobserwujemy jeden z poniższych objawów lub zajdzie jedna z tych sytuacji:

  • gdy opony zużywają się nierównomiernie
  • po wjechaniu w dużą dziurę, uderzeniu kołem w przeszkodę
  • gdy samochód ściąga w czasie jazdy
  • jeśli przy jeździe na wprost kierownica jest przekrzywiona
  • gdy auto prowadzi się niestabilnie
  • po demontażu elementów zawieszenia i układu kierowniczego
  • profilaktycznie, co 2 lata lub 30 tys. km

Ile to kosztuje

Koszt usługi nie różni się bardzo między serwisami w różnych częściach kraju, ceny zależą od zakresu usługi. Na wizytę lepiej umówić się z wyprzedzeniem, od ręki może się nie udać.

  • Sprawdzenie geometrii bez regulacji: ok. 50-60 zł
  • Sprawdzenie geometrii i ustawienie zbieżności (przód): ok. 80-100 zł
  • Sprawdzenie geometrii, ustawienie zbieżności i kątów (przód): ok. 150 zł
  • Sprawdzenie geometrii, ustawienie zbieżności i kątów (przód i tył): ok. 300 zł

Czytaj także