Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Preparat Ceratec na tle silnika

Dodatek do oleju Ceratec

Preparat ceramizujący: czy naprawdę wycisza silnik i zmniejsza tarcie? Sprawdzamy jego działanie. TEST

Dodatek do oleju Ceratec

Preparat ceramizujący: czy naprawdę wycisza silnik i zmniejsza tarcie? Sprawdzamy jego działanie. TEST

W dwuetapowym teście – w praktycznej próbie i w laboratorium – sprawdzamy działanie dodatku Ceratec mającego zmniejszać tarcie wewnątrz silnika i wyciszać jego pracę.

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeznaczonych do tzw. ceramizacji silnika. Mają one za zadanie wyrównywać wżery i nierówności w powierzchniach metalowych elementów silnika takich jak cylindry, panewki czy wał korbowy. Ponadto działanie tego rodzaju dodatków polega na wytworzeniu powłoki zmniejszającej tarcie na współpracujących ze sobą elementach jednostki napędowej.

Do czego służy środek cermizujący?

Producenci chemii motoryzacyjnej wręcz prześcigają się w zachwalaniu swoich produktów i ich działania. Na liście zalet preparatów ceramicznych można znaleźć m.in. wyciszenie pracy silnika, wzrost ciśnienia sprężania czy spadek zużycia paliwa.

To nie wszystko. Niektórzy producenci dodatków twierdzą nawet, że po zastosowaniu preparatu można spuścić olej z silnika i przejechać kilkadziesiąt kilometrów bez uszczerbku na kondycji jednostki napędowej.

W obliczu dużego zainteresowania kierowców tego rodzaju preparatami postanowiliśmy sprawdzić działanie jednego z nich. Do testu wybraliśmy preparat renomowanego producenta znanego z wytwarzania wysokiej jakości olejów i dodatków – Liqui Moly.

Preparat znanej marki

Środek o nawie Ceratec nie jest sprzedawany jako „cudowna mikstura”, tylko mieszanina substancji zmniejszających tarcie oraz dodatków przeciwzużyciowych. Co więcej, producent nie ukrywa składu preparatu. Za wytworzenie trwałej warstwy ochronnej na elementach silnika odpowiedzialny jest w tym przypadku azotek boru – odporna na wysokie temperatury substancja o bardzo wysokiej twardości, porównywalnej do diamentu.

Aby sprawdzić działanie dodatku Ceratec, przeprowadziliśmy dwa testy. W pierwszej kolejności wykonaliśmy praktyczną próbę, w której podczas wymiany oleju wlaliśmy preparat do wysokoprężnego silnika 16-letniego Renault Laguny. Przed spuszczeniem starego oleju użyliśmy płukanki do układu smarowania, a po nalaniu środka smarnego z dodatkiem Ceratec przejechaliśmy autem około 2 tys. km. Na początku i na końcu testu za pomocą sonometru zbadaliśmy poziom hałasu emitowanego przez silnik.

Drugim etapem testu było badanie laboratoryjne w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych.

Dodatek do oleju Ceratec Liqui Moly

ceramizer_test_ceratec

  • Zmniejsza tarcie pomiędzy metalowymi elementami
  • Wycisza pracę jednostki
  • Obniża zużycie paliwa
  • Cena: 98 zł

Zawartość opakowania (300 ml) wlewa się do zimnego oleju silnikowego. Substancje zawarte w dodatku wypełniają nierówności na powierzchni metalowych elementów wewnątrz silnika i tworzą na nich stały film zabezpieczający przed wzajemnym tarciem.

Dzięki działaniu dodatku ma się poprawiać sprawność silnika i wzrastać jego moc. Dodatkowo jednostka napędowa ma zużywać mniej paliwa i ciszej pracować.

Sprawdzamy działanie preparatu Ceratec

Pomiar głośności silnika

ceramizer_test_pomiar_halasu

Test przeprowadziliśmy na 16-letnim Renault Lagunie z silnikiem 1.9 dCi wyposażonym w filtr cząstek stałych. Auto miało przebieg prawie 230 tys. km i od nowości było eksploatowane na syntetycznym oleju 5W30. Na początku wykonaliśmy pomiar głośności pracy jednostki napędowej za pomocą sonometru. Po otworzeniu maski urządzenie trzymaliśmy nieruchomo w odległości 30 cm od silnika. Uzyskany wynik to 87,2 dB.

Płukanie i zlanie oleju

ceramizer_test_plukanie_silnika

Zgodnie z zaleceniami producenta dodatku Ceratec przed jego aplikacją wypłukaliśmy układ smarowania silnika. W tym celu do starego oleju wlaliśmy specjalny preparat – tzw. płukankę – i pozostawiliśmy silnik pracujący na wolnych obrotach przez 10 minut. Po tym czasie z jednostki napędowej spuściliśmy olej wraz z rozpuszczonymi nagarami. Płukanie silnika przed dodaniem dodatku obniżającego tarcie jest zalecane, ale nie jest konieczne.

Aplikacja dodatku i oleju

ceramizer_test_aplikacja

Po wymianie filtra oleju do układu smarowania wlaliśmy opakowanie o pojemności 300 ml preparatu Ceratec. Przed aplikacją zawartość opakowania powinno się dokładnie wymieszać. Po nalaniu dodatku do jednostki napędowej wlaliśmy olej 5W30. Podczas uzupełniania środka smarnego należy pamiętać o odjęciu 300 ml od zwykle wlewanej objętości – tak, by nie przekroczyć maksymalnego poziomu. Po nalaniu oleju uruchomiliśmy silnik.

Jazda na dystansie 2000 km

ceramizer_test_jazda_probna

Pełne wygładzenie powierzchni metalowych elementów silnika następuje po przejechaniu około 7 tys. km. Za to działanie pozostałych dodatków zawartych w preparacie można obserwować już po pokonaniu dystansu 1000 km. Według producenta po takim przebiegu jednostka napędowa zaczyna pracować ciszej. Dlatego po wlaniu dodatku do silnika samochodem przejechaliśmy nieco ponad 2 tys. km, głownie po trasie.

Ponowny pomiar głośności silnika

ceramizer_test_pomiar_halasu_kontrolny

Aby sprawdzić działanie dodatku, po niespełna dwóch miesiącach od jego aplikacji do silnika ponownie zmierzyliśmy poziom hałasu emitowanego przez silnik Renault Laguny. Pomiaru dokonaliśmy w taki sam sposób jak poprzednio. Tym razem uzyskaliśmy wynik 84,6 dB. Różnica 2,6 dB oznacza wyraźnie cichszą pracę. Poza niższym hałasem dało się także zauważyć miększą pracę jednostki napędowej, bez metalicznych odgłosów.

Badanie laboratoryjne

ceramizer_test_wynik_laboratorium

Niezależnie od redakcyjnego testu przeprowadzonego w zaprzyjaźnionym warsztacie na używanym samochodzie zleciliśmy sprawdzenie skuteczności dodatku Ceratec w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych. W badaniach laboratoryjnych porównano próbkę oleju 5W30 oraz tego samego środka smarnego z dodatkiem Ceratec. Okazało się, że olej z preparatem miał o 25 procent większą zdolność przenoszenia obciążeń.

Warto wiedzieć

  • Jak długo działa?

ceramizer_test_naklejka_kontrolna

Działanie powłoki wyrównującej rysy i wżery utrzymuje się nawet po wymianie oleju – do 50 tys. km od aplikacji preparatu. Z kolei wytwarzany przez dodatki przeciwzużyciowe film zabezpieczający przed bezpośrednim kontaktem metalowych elementów w jednostce napędowej utrzymuje się dopóty, dopóki Ceratec pozostaje w układzie smarowania.

  • Czy dodatki można mieszać?

ceramizer_test_mieszanie_preparatow

Wielu kierowców zastanawia się, czy można ze sobą mieszać różne dodatki do oleju. Inżynierowie z firmy produkującej takie substancje zapewniają, że w bezpieczny sposób można stosować równolegle preparaty o różnym działaniu, np. Ceratec i środek ograniczający wycieki z silnika. Z kolei nie ma sensu mieszanie dodatków o podobnym działaniu. Nie zaleca się też mieszania środków pochodzących od różnych producentów.

PODSUMOWANIE

Przeprowadzone przez nas badania pokazały, że dodatek obniżający tarcie Ceratec działa. Praktyczna część testu przeprowadzona na używanym Renault Lagunie potwierdziła efekt wyciszania pracy silnika. Po zaaplikowaniu dodatku jednostka nie dość, że emitowała niższy hałas, to dodatkowo jej działaniu towarzyszyło mniej metalicznych odgłosów, a dźwięk silnika stał się przyjemniejszy. Badania w laboratorium udowodniły, że po wlaniu dodatku Ceratec olej może przenosić wyższe obciążenia.

Czytaj także