Usunięcie usterek powstałych zimą pozwala uniknąć przykrych konsekwencji w przyszłości. Sprawdź, na które elementy trzeba szczególnie zwrócić uwagę wiosną.
Zima to szczególnie trudny dla samochodu czas. W tym okresie w drogach powstają dziury, nawierzchnia posypywana jest zabójczą dla auta solą, a zmarznięte bryły śniegu czy lodu zalegają na chodnikach i poboczach. Nic dziwnego, że w takich warunkach łatwiej o uszkodzenie niektórych elementów samochodu.
Warto wiedzieć, że do typowych „zimowych” usterek nie należą tylko defekty powstałe wskutek uderzenia w zaspę czy wjechania w dziurę. Równie niebezpieczna jest zalegająca w tym okresie na drogach sól. Szczególnie w połączeniu z wilgocią, dostając się w drobne zakamarki, prowadzi m.in. do unieruchomienia zamków, korozji gwintów czy powstawania nalotu na połączeniach elektrycznych.
Aby uniknąć konsekwencji usterek powstałych zimą, na wiosnę warto dokładnie sprawdzić, czy nie dotknęły one naszego samochodu. We wczesnej fazie ich usunięcie wiąże się z drobniejszymi naprawami, a czasem nawet jedynie z konserwacją. Zaniedbane mogą przysporzyć większych problemów.
UBYTKI PRZEDNIEJ SZYBY
Wyrzucane spod kół kamienie to typowy problem na drogach zimą. W takich warunkach nietrudno o uszkodzenie szyby. Gdy nie zadziałamy odpowiednio szybko, dojdzie do rozszerzanie się pęknięcia – gdy będzie ono poważne, grozi nam nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
USZKODZENIA LAKIERU I OGNISKA KOROZJI
Wiosna to ostatni czas na zabezpieczenie powstałych zimą uszkodzeń lakieru i usunięcie drobnych ognisk korozji. Pozostawiona rdza rozwinie się, w konsekwencji prowadząc do znacznie trudniejszej w naprawie perforacji.
BRAK KONTAKTU W GNIEŹDZIE HAKA
Szczególnie osoby wykorzystujące hak jedynie do przewożenia rowerów latem zapominają o wiosennej konserwacji gniazda elektrycznego. Powoduje to niewłaściwe funkcjonowanie lub brak świateł w bagażniku rowerowym czy przyczepie.
BLOKOWANIE SIĘ ZAMKÓW
Nawet gdy auto ma zamek sterowany pilotem, warto sprawdzić kondycję zamków i zakonserwować je. Jeśli tego nie zrobimy, mogą pojawić się problemy z działaniem mechanizmu lub brak możliwości obrócenia zamka w razie konieczności użycia kluczyka
WILGOĆ WE WNĘTRZU
Przyczyną wilgoci utrzymującej się w dywanach podłogi jest często nieszczelność nadwozia. Zimą może dojść do uszkodzenia uszczelek, rozszczelnienia przedniej szyby czy nawet powstania dziury w nadwoziu. Efekty to wzmożone parowanie szyb, przyspieszona korozja podłogi, nieprzyjemne zapachy we wnętrzu i rozwój szkodliwych dla zdrowia pleśni.
NIESPRAWNA KLIMATYZACJA
Przyczyną niesprawności klimatyzacji często bywają sparciałe zimą gumowe oringi uszczelniające połączenia. Wiosną może też wyjść na jaw uszkodzenie przewodów prowadzących czynnik. Zaniedbanie niesprawności klimatyzacji prowadzi do uszkodzenia osuszacza oraz kompresora.
USZKODZENIE OSŁON PODWOZIA
Eksploatacja auta w zimowych warunkach niesie większe ryzyko uszkodzenia osłon podwozia. Luźno wiszące osłony mogą oderwać się, co podczas jazdy z dużą prędkością może być niebezpieczne dla jadących z tyłu samochodów. Ubytki w osłonach silnika wpływają też na skrócenie żywotności pasków, rolek czy alternatora.
KOROZJA NIEOSŁONIĘTYCH GWINTÓW
Gwint gniazda uchwytu holowniczego ciągle narażony jest na działanie czynników zewnętrznych. Korozja rozwijająca się w gnieździe uchwytu holowniczego w pewnym momencie uniemożliwia jego wkręcenie.
ROZREGULOWANIE GEOMETRII ZAWIESZENIA
Wiosna to czas, kiedy często na jaw wychodzą problemy z tzw. zbieżnością. Mogą one być spowodowane powstałymi w układzie kierowniczym luzami lub rozregulowaniem geometrii kół wskutek gwałtownego wjechania w dziurę. Tu trzeba działać szybko. Zaniedbanie prowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia opon.