Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Człowiek patrzy na gaśnicę

Jak długo można tego używać?

Termin przydatności części, płynów i wyposażenia auta

archiwum

Jak długo można tego używać?

Termin przydatności części, płynów i wyposażenia auta

Czy stara gaśnica zadziała? Czy otwarty olej na dolewki jeszcze się do czegoś nadaje? Czy można polegać na leciwej „dojazdówce”?

Podczas zakupu produktów spożywczych lub w trakcie ich przygotowywania dość często zdarza się nam spojrzeć na ich datę przydatności do spożycia. W przypadku elementów eksploatacyjnych auta jest to już o wiele rzadsze.

Na półkach w garażu czy piwnicy albo w schowkach auta z czasem gromadzi się jednak sporo rzeczy, które trzymamy na zapas: nie do końca zużyte płyny eksploatacyjne na dolewki, okazyjnie kupione części, używane sporadycznie opony itp. Nierzadko wyglądają jak nowe, ale mogą mieć już kilka-kilkanaście lat.

Czy można je bezpiecznie zastosować w aucie? Jak większość rzeczy, nawet gdy nie są używane – też się starzeją. Tu dużą rolę odgrywać może to, czy tego typu produkty znajdują się w szczelnie zamkniętych, oryginalnych opakowaniach, czy też leżały „luzem”, otwarte – w oczekiwaniu na lepsze czasy.

Przyczyna zalegania przeterminowanych produktów jest często banalna: nie wiadomo, co z nimi zrobić. W praktyce nie jest to wielki problem. Odpady motoryzacyjne przyjmują co do zasady punkty selektywnej zbiórki odpadów, które prowadzą samorządy. Są w każdej gminie.

Apteczka

Apteczka

Apteczka nie jest obowiązkowym wyposażeniem prywatnego auta, jednak większość kierowców wozi ją w swoim pojeździe. Zwykle znajdują się w niej bandaże, opatrunki czy środki dezynfekujące. Powinny one być sterylne, a to zapewnia tylko odpowiednie przechowywanie. Po upływie określonego czasu producenci nie gwarantują takich właściwości.

  • Czas, w jakim środki pierwszej pomocy są sterylne, określa producent. Zwykle jest to okres nie dłuższy niż pięć lat.

Koszt wymiany

Apteczki samochodowe można kupić za 30-50 zł.

Gaśnica

Gaśnica

Trwałość gaśnicy określa jej producent, ale można przyjąć, że bez konserwacji żadna gaśnica starsza niż dwa lata nie jest w stanie zagwarantować w razie potrzeby poprawnego działania.

  • Przepisy wymagają, aby w aucie znajdowała się gaśnica o masie środka gaśniczego co najmniej 1 kg.
  • W starej gaśnicy jest ryzyko, że nie będziemy mogli użyć całej masy środka gaśniczego.

Koszt wymiany

Gaśnice samochodowe kosztują nieco ponad 20 zł.

Olej silnikowy

Olej silnikowy

Wielu kierowców myśli o wymianie oleju tylko w odniesieniu do przejechanego dystansu. Ale przebieg to nie wszystko, olej traci swoje właściwości także 
w autach używanych sporadycznie (wpływ pary wodnej, rozruchów, braku właściwej temperatury). Producenci nakazują w związku z tym wymianę oleju nie rzadziej niż co rok, góra dwa.

  • Nawet stojący na półce olej się starzeje. Po trzech-czterech latach lepiej nie używać go w aucie.

Koszt wymiany

Wszystko zależy od wymagań konkretnego modelu, przeciętnie jest to 150-200 zł z robocizną.

Opony

Opony

O przydatności opon nie decyduje wyłącznie wysokość bieżnika, ważną rolę odgrywają także procesy starzenia się gumy. Po 10 latach każdą oponę należy wymienić. Nawet gdy „jeździła” tylko przez część roku (wymiana letnie-zimowe). Zwłaszcza gdy była narażona na wysokie temperatury (np. w blaszanym garażu).

  • Nawet nieużywane opony starsze niż 10 lat nie gwarantują bezpieczeństwa.

Koszt wymiany

Wszystko zależy od rozmiaru i typu opony. Komplet ogumienia do typowego auta miejskiego, kompaktowego czy SUV-a kosztuje około 1600 zł.

Pasek rozrządu

Pasek rozrządu

Należy bezwzględnie przestrzegać narzuconych przez producenta przebiegów między wymianami, ale jednocześnie nie można przekroczyć okresu siedmiu lat. Co więcej, kupiony „na zapas”, trzymany na półce element nie daje gwarancji odpowiedniej trwałości.

  • Trwałość paska rozrządu drastycznie ogranicza ekspozycja na działanie oleju.

Koszt wymiany

Cena paska rozrządu (rzędu 200 zł) przy całkowitym koszcie wymiany rozrządu z mechanizmem prowadzącym i pompą wody (przekraczającym zwykle 1000 zł) nie uzasadnia oszczędzania na tym elemencie.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy

Z uwagi na bardzo silną skłonność do wchłaniana wody z otoczenia gwałtownie maleje odporność płynu hamulcowego na wysoką temperaturę. Po dwóch latach używania w aucie nadaje się on tylko do wymiany.

  • Odradzamy zostawianie płynu hamulcowego na dolewki: raz otwarty pojemnik nie pozwoli już na ochronę przed dostawaniem się wilgoci, co sprawi, że parametry preparatu staną się nieprzewidywalne.

Koszt wymiany

Wymiana płynu to koszt rzędu 100-150 zł.

Zestaw naprawczy

Zestaw naprawczy

Trwałość pianek i płynów uszczelniających opony wynosi według producentów od 
2 do 3 lat. W wielu autach wyposażonych w zestawy naprawcze preparaty są więc już przeterminowane.

Postanowiliśmy jednak sprawdzić skuteczność działania takiego zestawu w teście. Oryginalny środek dostarczony z autem, wyprodukowany 20 lat temu i od ponad 15 lat przeterminowany, poddaliśmy próbie: jak się okazało, był w stanie uszczelnić oponę  i udało się dzięki niemu dojechać do serwisu.

  • Przeterminowany preparat po aplikacji udało się także usunąć z wnętrza opony.

Koszt wymiany

Cena nowej pianki uszczelniającej nie jest wysoka. Wynosi około 30 zł.

Koło dojazdowe

Koło dojazdowe

Trwałość zapasowego koła dojazdowego określana jest często jako dożywotnia: ma ono być gotowe spełnić swoją rolę przez cały okres użytkowania pojazdu. Z definicji „dojazdówka” używana jest w ostateczności i nikt o zdrowych zmysłach po jej założeniu nie będzie wykorzystywał pełni możliwości auta.

  • Sprawdziliśmy – nawet kilkunastoletnie koło dojazdowe utrzymywało wymagane ciśnienie.

Koszt wymiany

Kompletne koło kosztuje od ok. 350 zł wzwyż.

Czytaj także