Kompaktowy SUV EV5 to kolejna w ostatnim czasie elektryczna nowość Kii. O tyle ciekawa, że sama Kia określa to auto jako kluczowy dla niej model na naszym kontynencie. Pierwsze informacje faktycznie wyglądają interesująco.
Kia prowadzi zakrojoną na szeroką skalę ekspansję w segmencie samochodów elektrycznych. Miejski SUV EV3 nie zdążył się jeszcze na dobre zadomowić na rynku, a kompaktowe EV4 nawet na niego wejść, a koreańska firma przedstawia kolejnego debiutanta.
SUV EV5 trafia do bardzo konkurencyjnej klasy, szczególnie lubianej w Europie. Jak twierdzą przedstawiciele koreańskiej marki EV5 jest kluczowym modelem w europejskiej strategii rozwoju Kii.
EV5 idealnie wpisuje się w gamę elektrycznych SUV-ów Kii, tak pod względem wyglądu, jak i gabarytów. Ma bowiem 461 cm długości, czyli przerasta EV3 o 31 cm, zaś flagowemu EV9 ustępuje o 40 cm. Pozostałe wymiary są następujące: szerokość 187,5 cm, wysokość 167,5 cm, rozstaw osi 275 cm.
Wrażenie robi pojemność tylnego bagażnika, który pomieści od 566 do 1650 litrów. Dodatkowo wygospodarowano duży przedni schowek (nazywanym frunkiem) o pojemności 44,4 l. Dzięki temu nie trzeba "zagracać" głównego kufra nieporęcznymi kablami do ładowania. Oparcia kanapy składają się na płasko, a uzyskana w ten sposób powierzchnia ładunkowa ma długość ok. 2 m.
Kabina także ma design typowy dla nowych modeli Kii i ma przekonywać naprawdę dużą przestronnością (warto zaznaczyć, że już w mniejszym EV3 miejsca nie brakuje).
W kokpicie zastosowano zintegrowane w jednej obudowie trzy wyświetlacze: wskaźników 12,3 cala, klimatyzacji 5,3 cala i centralny 12,3 cala. System może pobierać zdalne aktualizacje, a także dodatkowe funkcje, które zostaną wprowadzone w trakcie "życia" samochodu.
W wyposażeniu z dziedziny bezpieczeństwa znajduje się m.in. 7 airbagów i wiele systemów wsparcia, w tym m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją pełnego zatrzymania w nagłych przypadkach (brak reakcji kierowcy) czy asystent unikania kolizji podczas parkowania wykorzystujący czujniki i kamery wokół pojazdu.
Kię EV5 zbudowano na płycie podłogowej Electric-Global Modular Platform (E-GMP) i zastosowano 400-woltową instalację elektryczną. Na początku w gamie znajdzie się wersja z silnikiem rozwijającym 218 KM i 295 Nm (potem ma się m.in. pojawić odmiana GT). EV5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s i może się rozpędzić do 165 km/h. Zasięg wynosi 530 km w podstawowej wersji wyposażenia lub 505 km w bogatszej GT Line. W wyposażeniu znajduje się najnowsza generacja systemu i-Pedal. Dzięki niej można jeździć korzystając wyłącznie z pedału przyspieszenia, bo po jego puszczeniu samochód się zatrzymuje.
Akumulator trakcyjny ma funkcje ogrzewania i chłodzenia oraz można do niego podłączyć urządzenia zewnętrzne (V2L). Pojemność baterii wynosi 81,4 kWh, a maksymalna moc ładowania prądem zmiennym 11 kW, zaś stałym – 150 kW.
Na debiut EV5 w Polsce nie trzeba będzie na szczęście długo czekać, bo już zapowiedziano, że trafi on na nasz rynek w czwartym kwartale bieżącego roku. Cen Kia jeszcze nie ujawniła.