Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Test opon letnich do kompaktów i aut klasy średniej

10 opon w rozmiarze 225/40 R18

Test opon letnich do kompaktów i aut klasy średniej

Przetestowaliśmy dziesięć letnich opon w popularnym rozmiarze 225/40 R18. Kosztują od 319 do 501 zł i pasują do wielu modeli klasy kompaktowej i średniej.

Testowane opony

Sommerreifen_Test_Seat_Leon_0920_Ratering_041

Do testu opon w powszechnie stosowanym rozmiarze 225/40 R18 wybraliśmy dziesięć sportowych modeli UHP (Ultra High Performance).

  • Continental PremiumContact 6
    Cena: 426 zł
  • Dunlop Sport Maxx RT2
    Cena: 402 zł
  • Falken Azenis FK510
    Cena: 323 zł
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
    Cena: 413 zł
  • Hankook Ventus S1 evo3
    Cena: 398 zł
  • Maxxis Victra Sport 5
    Cena: 346 zł
  • Michelin Pilot Sport 4
    Cena: 501 zł
  • Nexen N′Fera Sport
    Cena: 376 zł
  • Nokian Powerproof
    Cena: 319 zł
  • Pirelli P Zero PZ4
    Cena: 442 zł

    (ceny za 1 sztukę w sprzedaży internetowej)

Rozmiar 225/40 R18 pasuje m.in. do następujących modeli:

  • Alfa Romeo: 147, Giulietta, GT
  • Audi: A3, A4
  • BMW: serii 1, serii 2, serii 3
  • Ford: Focus, Mondeo, C-Max
  • Honda: Civic
  • Opel: Astra, Zafira
  • Peugeot: 308
  • Renault: Megane
  • Seat: Leon, Exeo
  • Skoda: Octavia
  • Volvo: C30, S40, S60, V60
  • Volkswagen: Golf, Jetta, Passat

AUTO TESTOWE

Sommerreifen_Test_Seat_Leon_0920_Ratering_025

Pomiary testowe przeprowadziliśmy we wrześniu 2020 r. w temperaturze ok. 25°C w ośrodku badawczym położonym we Włoszech, na południe od Rzymu. Samochód testowy to wyposażony w dwusprzęgłową przekładnię nowy Seat Leon 1.5 eTSI o mocy 150 KM.

Trudny wybór

Świat opon to dla wielu zagadka, a skróty takie jak AO, MFS, PNCS, Seal, SSR czy UHP są zrozumiałe głównie dla ekspertów. Co prawda pasujące do naszego auta ogumienie możemy dostać w lokalnym sklepie, ale podczas zamawiania online trzeba się uważniej przyjrzeć pewnym oznaczeniom. Jeśli na jednym z dużych portali wyszukamy oponę Pirelli P Zero, wyświetli się nam dziesięć odmiennych wyników, które różnią się tylko detalami – np. symbolami homologacji producenta. 

Tak zwane produkty OEM dopasowano do konkretnego typu pojazdu. Jeśli samochód jest na rynku kilka lat, specyfikacja może już nie być aktualna. Opony z oznaczeniem homologacji producenta są zazwyczaj znacznie wydajniejsze, bo producent może dopasować ich parametry do konkretnego modelu i w ten sposób o klika gramów zredukować emisję CO2. Może to jednak powodować gorszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Inaczej jest w przypadku nieprzypisanych do konkretnego modelu zamienników – zmiany mieszanki, z jakiej wykonano tego typu ogumienie, są regułą nawet w trakcie cyklu produkcyjnego.

A propos: unijna etykieta zawiera informacje o właściwościach opony, czyli jej efektywności, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. A od maja br. będzie prezentować jeszcze bardziej szczegółowe dane. Producenci ogumienia sami dokonują jednak oceny w oparciu o własne testy i – tak jak wcześniej – w zaledwie trzech kryteriach. Naprawdę miarodajne są dopiero testy przeprowadzane przez specjalistyczne media. Wszystkie opony poddajemy próbom na tym samym torze, z wykorzystaniem tego samego pojazdu i w powtarzalnych warunkach. Tym razem w trzynastu dyscyplinach sprawdziliśmy letnie bieżniki.

test_opon_letnich_3

Do naszego testu opon w populranym rozmiarze 225/40 R18 wybraliśmy dziesięć sportowych modeli UHP (Ultra High Performance). Należą do nich: ubiegłoroczny zwycięzca, model PremiumContact 6 niemieckiego Continentala, Sport Maxx RT2 Dunlopa, sprawdzona Azenis FK510 Falkena, wciąż młode opony Eagle F1 Asymmetric 5 oraz Ventus S1 evo3 z GoodyearaHankooka, Maxxis Victra Sport 5, już nagradzana Pilot Sport 4 Michelina, N’Fera Sport firmy Nexen i Powerproof Nokiana. Pirelli rywalizuje, wystawiając uznaną oponę P Zero PZ4.

Wyniki na mokrej nawierzchni

Włoskie ogumienie stawia wysoko poprzeczkę na mokrym torze – nie tylko uzyskuje najszybszy czas okrążenia, ale również zachowuje się wyjątkowo bezpiecznie, bo utrzymuje doskonałą równowagę między przednią a tylną osią. P Zero wytrzymuje wysokie siły poprzeczne i mocno trzyma się kursu od wejścia w zakręt aż do wyjścia z łuku, subiektywnie cechuje się najlepszą przyczepnością i nie wykazuje prawie żadnych reakcji na zmiany obciążenia. W próbach na nawodnionej nawierzchni dobrze wypadły też opony Goodyeara, Maxxisa i Nokiana, które okazały się bardzo bezpiecznie, choć w porównaniu z liderem cechuje je nieco gorsza przyczepność (Eagle F1), lekka tendencja do nadsterowności (Victra Sport 5), nieco gorsza trakcja oraz wcześniejsze interwencje ESP na tylnej osi (Powerproof).

Choć wszystkie opony otrzymały najwyższą klasę przyczepności na mokrym (A), to test hamowania ze 100 km/h ujawnił wyraźne różnice – sięgające prawie 9 m między najlepszą tu Eagle F1 Asymmetric 5 a najsłabszą – Ventus S1 evo3. W porównaniu ze zwycięską oponą Goodyeara nawet subiektywnie ocenione przez nas jako bezpieczne bieżniki Maxxisa i Nokian uzyskują przeciętne wyniki. Na ogumieniu Goodyeara testowy samochód zatrzymuje się już po 41,9 m, zaś na oponach Maxxisa i Nokiana ma wtedy jeszcze prędkość odpowiednio 40 i 32 km/h. Oznacza to, że w nagłej sytuacji nie grozi nam już tylko drobna stłuczka, ale może być znacznie gorzej. Produktów Dunlopa i Nexena nie polecamy z tego samego powodu. Skutecznie prędkość wytracają opony Continentala, Falkena, Michelina i Pirelli, przy czym bardzo przyczepna na mokrym w poprzednich latach PremiumContact 6 tym razem nie jest w czołówce, co wynika z subiektywnej oceny i uzyskanego przez nią czasu okrążenia.

Gorzej wchodzi w zakręty, na wyjściu z łuku wykazuje większą tendencję do podsterowności, a w porównaniu z Pirelli na naprzemiennych zakrętach potrzebuje większego promienia skrętu

– zauważyli kierowcy testowi.

Falkeny Azenis FK510 również powinny mieć lepsze trzymanie boczne podczas pokonywania zakrętów, a oponie Michelin Pilot Sport 4 w trakcie skręcania brakuje spontaniczności.

W skutecznym wypieraniu i odprowadzaniu wody przez bieżnik najlepsze okazały się opony Dunlopa. Nawet Goodyear podczas pokonywania kałuż porusza się wolniej niż np. Hankook i Pirelli. Często do nagłej utraty kontaktu z nawierzchnią wystarczy kilka kilometrów na godzinę.

Sommerreifen_Test_Seat_Leon_0920_Ratering_176

  • AQUAPLANING WZDŁUŻNY
Miejsce Marka Prędkość
1 Dunlop 73,3 km/h
2 Continental 71,7 km/h
3 Goodyear 71,5 km/h
4 Falken 70,6 km/h
5 Michelin 70,4 km/h
6 Nokian 69,9 km/h
7 Hankook 69,8 km/h
8 Nexen 69,7 km/h
9 Maxxis 69,5 km/h
10 Pirelli 68,2 km/h
  • AQUAPLANING POPRZECZNY
Miejsce Marka Wynik w st. do lidera
1 Dunlop 100%
1 Goodyear 100%
3 Falken 96%
4 Continental 94%
4 Michelin 94%
6 Pirelli 92%
7 Nokian 91%
8 Maxxis 90%
8 Nexen 90%
10 Hankook 87%
  • HAMOWANIE 100-0 km/h NA MOKRO
Miejsce Marka Dystans
1 Goodyear 41,9 m
2 Continental 42,1 m
3 Falken 42,8 m
4 Michelin 44,8 m
5 Pirelli 45,1 m
6 Nokian 46,6 m
7 Dunlop 48,7 m
8 Maxxis 49,7 m
9 Nexen 50,1 m
10 Hankook 50,6 m
  • CZAS PRZEJAZDU MOKREGO TORU O DŁUGOŚCI 1550 m
Miejsce Marka Czas
1 Pirelli 62,6 s
2 Nokian 62,9 s
3 Michelin 63,1 s
4 Maxxis 63,2 s
5 Dunlop 63,3 s
5 Hankook 63,3 s
7 Goodyear 63,4 s
8 Falken 63,5 s
9 Continental 63,7 s
10 Nexen 64,9 s
  • CZAS PRZEJAZDU MOKREGO OKRĘGU O ŚREDNICY 55 m
Miejsce Marka Czas
1 Pirelli 11,3 s
2 Maxxis 11,4 s
2 Michelin 11,4 s
2 Nokian 11,4 s
5 Continental 11,5 s
5 Dunlop 11,5 s
5 Goodyear 11,5 s
5 Hankook 11,5 s
9 Falken 11,6 s
10 Nexen 11,7 s
 

Wyniki na suchej nawierzchni

Continental na mokrym torze wypadł słabiej niż w poprzednich latach, ale na suchej nawierzchni pokazuje, na co go stać. Krótkie drogi hamowania i szybkie czasy okrążeń to obiektywne wskaźniki ogromnego potencjału opony PremiumContact 6. Kierowcy testowi ocenili ją wysoko:

Bezpośrednia, dyskretna, szybka. Dobra równowaga między przednią i tylną osią

– zanotowano po jazdach, podczas których pytano np. o reakcje na sprowokowane zmiany obciążenia, zachowanie w zakrętach oraz skuteczność hamowania i trakcję. Ogumienie Goodyeara, które świetnie wypadło na mokrej nawierzchni, zrobiło podobnie bardzo dobre wrażenie w testach na suchym torze. Nie tylko subiektywnie, o czym świadczą np. niskie opory toczenia. Takie wyniki świadczą o ogromnych nakładach na rozwój, bo tylko przy odpowiedniej mieszance opona może być efektywna, a jednocześnie zachowywać przyczepność na mokrej drodze.

Przykładem, że nie zawsze udaje się to pogodzić, jest Dunlop Sport Maxx RT2, który co prawda okazuje się najbardziej energooszczędny, ale pozostaje w tyle w testach hamowania na mokrym. Do tego na wytracenie prędkości na suchym torze potrzebuje 36,2 m, co jest najgorszym wynikiem w stawce. Podobnie jest z efektywnymi oponami Hankook Ventus S1 Evo3 i Maxxis Victra Sport 5: obie na suchym torze uzyskują dobre lub bardzo dobre wyniki, ale przegrywają w deszczu.

Szczególnie mocne na suchej drodze okazało się ogumienie Michelin Pilot Sport 4, które uzyskało najkrótszą drogę hamownia (34,3 m), zachwyciło niskimi oporami toczenia i pewnym prowadzeniem. Zupełnie inaczej zachowuje się opona Nexen N′Fera Sport – co prawda toczy się najciszej i oferuje najwyższy komfort, ale w porównaniu z mocnymi rywalami brakuje jej przyczepności, efektywności oraz precyzji.

Sommerreifen_Test_Seat_Leon_0920_Ratering_122

  • HAMOWANIE 100-0 km/h NA SUCHO
Miejsce Marka Dystans
1 Michelin 34,3 m
2 Continental 34,7 m
3 Maxxis 34,8 m
4 Goodyear 35,1 m
5 Pirelli 35,2 m
6 Falken 35,4 m
6 Nokian 35,4 m
8 Hankook 35,5 m
8 Nexen 35,5 m
10 Dunlop 36,2 m
  • CZAS PRZEJAZDU SUCHEGO TORU O DŁUGOŚCI 1890 m
Miejsce Marka Czas
1 Continental 68,8 s
2 Maxxis 69,0 s
2 Michelin 69,0 s
4 Goodyear 69,1 s
4 Hankook 69,1 s
6 Nokian 69,2 s
6 Pirelli 69,2 s
8 Nexen 69,4 s
9 Falken 69,6 s
10 Dunlop 69,7 s
  • OPORY  TOCZENIA
Miejsce Marka Opór
1 Dunlop 8,38 kg/t
2 Hankook 8,50 kg/t
3 Goodyear 8,60 kg/t
4 Michelin 8,64 kg/t
5 Nokian 8,66 kg/t
6 Maxxis 8,78 kg/t
7 Continental 8,88 kg/t
8 Falken 9,23 kg/t
9 Nexen 9,27 kg/t
10 Pirelli 9,99 kg/t
  • GŁOŚNOŚĆ PRZY PRĘDKOŚCI 80 km/h
Miejsce Marka Głośność
1 Nexen 69,1 db
2 Dunlop 69,8 db
2 Pirelli 69,8 db
4 Falken 70,4 db
5 Goodyear 71,0 db
5 Maxxis 71,0 db
7 Michelin 71,1 db
8 Hankook 71,2 db
9 Continental 71,4 db
10 Nokian 71,9 db
  • MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ  W SLALOMIE O ROZSTAWIE 18 m
Miejsce Marka Prędkość
1 Pirelli 65,7 km/h
2 Maxxis 64,9 km/h
3 Continental 64,3 km/h
4 Michelin 63,9 km/h
5 Goodyear 63,8 km/h
6 Falken 63,4 km/h
7 Nokian 63,0 km/h
8 Dunlop 62,9 km/h
8 Nexen 62,9 km/h

Oceny w testach subiektywnych

Sommerreifen_Test_Seat_Leon_0920_Ratering_132

Kierowcy testowi o doświadczeniu sportowym oceniają zachowanie opon w sytuacjach ekstremalnych na specjalnie przygotowanych fragmentach toru.

Marka Na mokro Na sucho Komfort
Continental 4+ 5- 5+
Dunlop 4 3- 5+
Falken 4- 4+ 4-
Goodyear 5+ 5 5+
Hankook 4 4- 4
Maxxis 5+ 5 4-
Michelin 4 5 4-
Nexen 3 4 5
Nokian 5 5+ 4-
Pirelli 5- 5 4-

(oceny w skali szkolnej)

Wyniki końcowe

Sommerreifen_0221_Gotta_8
Zwycięzca testu: Goodyear zapewnił najlepsze osiągi zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni
Miejsce Marka Na mokro Na sucho Ocena końcowa Cena
1 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 93 92 92 413 zł
2 Continental PremiumContact 6 85 93 89 426 zł
3 Pirelli P Zero PZ4 89 87 88 442 zł
4 Michelin Pilot Sport 4 83 92 87 501 zł
5 Falken Azenis FK510 89 83 86 323 zł
6 Nokian Powerproof 83 87 85 319 zł
7 Maxxis Victra Sport 5 75 91 83 346 zł
8 Dunlop Sport Maxx RT2 78 83 81 402 zł
9 Hankook Ventus S1 evo3 69 87 78 398 zł
10 Nexen N'Fera Sport 63 85 74 376 zł

(ceny za 1 sztukę w sprzedaży internetowej)

PODSUMOWANIE

Dzięki doskonałym wynikom, zarówno na mokrym, jak i suchym torze, zwycięża Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, który ponadto otrzymuje wyróżnienie za najwyższą energooszczędność spośród polecanych opon. Drugie miejsce zajmuje PremiumContact 6 Continentala, która świetnie spisuje się na suchym, ale nieznacznie traci przy deszczowej pogodzie. Podium zamyka ogumienie Pirelli P Zero PZ4, a tuż za nim plasuje się bezpieczna, szczególnie dobra w suchych warunkach opona Michelin Pilot Sport 4. Naszą rekomendację uzyskuje również Falken Azenis FK510, który świetnie radzi sobie na mokrym asfalcie i oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny.

Nokian Powerproof sporo traci w konkurencji hamowania na mokro. W pozostałych warunkach zapewnia dobrą przyczepność. Maxxis UHP-Profil Victra Sport 5 okazał się bardzo dobry na suchej drodze, na mokrej subiektywnie nie zrobił jednak dobrego wrażenia. Dunlop Sport Maxx RT2 i Hankook Ventus S1 evo3 są co prawda energooszczędne, ale podczas hamowania na mokrym asfalcie okazują się niewystarczająco przyczepne. Opona Nexen N’Fera Sport ujawniła słabości w obu kategoriach.

Sommerreifen_Test_Seat_Leon_0920_Ratering_056

Czytaj także