Przetestowaliśmy dziesięć letnich opon w popularnym rozmiarze 225/40 R18. Kosztują od 319 do 501 zł i pasują do wielu modeli klasy kompaktowej i średniej.
Do testu opon w powszechnie stosowanym rozmiarze 225/40 R18 wybraliśmy dziesięć sportowych modeli UHP (Ultra High Performance).
Rozmiar 225/40 R18 pasuje m.in. do następujących modeli:
AUTO TESTOWE
Pomiary testowe przeprowadziliśmy we wrześniu 2020 r. w temperaturze ok. 25°C w ośrodku badawczym położonym we Włoszech, na południe od Rzymu. Samochód testowy to wyposażony w dwusprzęgłową przekładnię nowy Seat Leon 1.5 eTSI o mocy 150 KM.
Świat opon to dla wielu zagadka, a skróty takie jak AO, MFS, PNCS, Seal, SSR czy UHP są zrozumiałe głównie dla ekspertów. Co prawda pasujące do naszego auta ogumienie możemy dostać w lokalnym sklepie, ale podczas zamawiania online trzeba się uważniej przyjrzeć pewnym oznaczeniom. Jeśli na jednym z dużych portali wyszukamy oponę Pirelli P Zero, wyświetli się nam dziesięć odmiennych wyników, które różnią się tylko detalami – np. symbolami homologacji producenta.
Tak zwane produkty OEM dopasowano do konkretnego typu pojazdu. Jeśli samochód jest na rynku kilka lat, specyfikacja może już nie być aktualna. Opony z oznaczeniem homologacji producenta są zazwyczaj znacznie wydajniejsze, bo producent może dopasować ich parametry do konkretnego modelu i w ten sposób o klika gramów zredukować emisję CO2. Może to jednak powodować gorszą przyczepność na mokrej nawierzchni.
Inaczej jest w przypadku nieprzypisanych do konkretnego modelu zamienników – zmiany mieszanki, z jakiej wykonano tego typu ogumienie, są regułą nawet w trakcie cyklu produkcyjnego.
A propos: unijna etykieta zawiera informacje o właściwościach opony, czyli jej efektywności, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. A od maja br. będzie prezentować jeszcze bardziej szczegółowe dane. Producenci ogumienia sami dokonują jednak oceny w oparciu o własne testy i – tak jak wcześniej – w zaledwie trzech kryteriach. Naprawdę miarodajne są dopiero testy przeprowadzane przez specjalistyczne media. Wszystkie opony poddajemy próbom na tym samym torze, z wykorzystaniem tego samego pojazdu i w powtarzalnych warunkach. Tym razem w trzynastu dyscyplinach sprawdziliśmy letnie bieżniki.
Do naszego testu opon w populranym rozmiarze 225/40 R18 wybraliśmy dziesięć sportowych modeli UHP (Ultra High Performance). Należą do nich: ubiegłoroczny zwycięzca, model PremiumContact 6 niemieckiego Continentala, Sport Maxx RT2 Dunlopa, sprawdzona Azenis FK510 Falkena, wciąż młode opony Eagle F1 Asymmetric 5 oraz Ventus S1 evo3 z Goodyeara i Hankooka, Maxxis Victra Sport 5, już nagradzana Pilot Sport 4 Michelina, N’Fera Sport firmy Nexen i Powerproof Nokiana. Pirelli rywalizuje, wystawiając uznaną oponę P Zero PZ4.
Włoskie ogumienie stawia wysoko poprzeczkę na mokrym torze – nie tylko uzyskuje najszybszy czas okrążenia, ale również zachowuje się wyjątkowo bezpiecznie, bo utrzymuje doskonałą równowagę między przednią a tylną osią. P Zero wytrzymuje wysokie siły poprzeczne i mocno trzyma się kursu od wejścia w zakręt aż do wyjścia z łuku, subiektywnie cechuje się najlepszą przyczepnością i nie wykazuje prawie żadnych reakcji na zmiany obciążenia. W próbach na nawodnionej nawierzchni dobrze wypadły też opony Goodyeara, Maxxisa i Nokiana, które okazały się bardzo bezpiecznie, choć w porównaniu z liderem cechuje je nieco gorsza przyczepność (Eagle F1), lekka tendencja do nadsterowności (Victra Sport 5), nieco gorsza trakcja oraz wcześniejsze interwencje ESP na tylnej osi (Powerproof).
Choć wszystkie opony otrzymały najwyższą klasę przyczepności na mokrym (A), to test hamowania ze 100 km/h ujawnił wyraźne różnice – sięgające prawie 9 m między najlepszą tu Eagle F1 Asymmetric 5 a najsłabszą – Ventus S1 evo3. W porównaniu ze zwycięską oponą Goodyeara nawet subiektywnie ocenione przez nas jako bezpieczne bieżniki Maxxisa i Nokian uzyskują przeciętne wyniki. Na ogumieniu Goodyeara testowy samochód zatrzymuje się już po 41,9 m, zaś na oponach Maxxisa i Nokiana ma wtedy jeszcze prędkość odpowiednio 40 i 32 km/h. Oznacza to, że w nagłej sytuacji nie grozi nam już tylko drobna stłuczka, ale może być znacznie gorzej. Produktów Dunlopa i Nexena nie polecamy z tego samego powodu. Skutecznie prędkość wytracają opony Continentala, Falkena, Michelina i Pirelli, przy czym bardzo przyczepna na mokrym w poprzednich latach PremiumContact 6 tym razem nie jest w czołówce, co wynika z subiektywnej oceny i uzyskanego przez nią czasu okrążenia.
Gorzej wchodzi w zakręty, na wyjściu z łuku wykazuje większą tendencję do podsterowności, a w porównaniu z Pirelli na naprzemiennych zakrętach potrzebuje większego promienia skrętu
– zauważyli kierowcy testowi.
Falkeny Azenis FK510 również powinny mieć lepsze trzymanie boczne podczas pokonywania zakrętów, a oponie Michelin Pilot Sport 4 w trakcie skręcania brakuje spontaniczności.
W skutecznym wypieraniu i odprowadzaniu wody przez bieżnik najlepsze okazały się opony Dunlopa. Nawet Goodyear podczas pokonywania kałuż porusza się wolniej niż np. Hankook i Pirelli. Często do nagłej utraty kontaktu z nawierzchnią wystarczy kilka kilometrów na godzinę.
Miejsce | Marka | Prędkość |
---|---|---|
1 | Dunlop | 73,3 km/h |
2 | Continental | 71,7 km/h |
3 | Goodyear | 71,5 km/h |
4 | Falken | 70,6 km/h |
5 | Michelin | 70,4 km/h |
6 | Nokian | 69,9 km/h |
7 | Hankook | 69,8 km/h |
8 | Nexen | 69,7 km/h |
9 | Maxxis | 69,5 km/h |
10 | Pirelli | 68,2 km/h |
Miejsce | Marka | Wynik w st. do lidera |
---|---|---|
1 | Dunlop | 100% |
1 | Goodyear | 100% |
3 | Falken | 96% |
4 | Continental | 94% |
4 | Michelin | 94% |
6 | Pirelli | 92% |
7 | Nokian | 91% |
8 | Maxxis | 90% |
8 | Nexen | 90% |
10 | Hankook | 87% |
Miejsce | Marka | Dystans |
---|---|---|
1 | Goodyear | 41,9 m |
2 | Continental | 42,1 m |
3 | Falken | 42,8 m |
4 | Michelin | 44,8 m |
5 | Pirelli | 45,1 m |
6 | Nokian | 46,6 m |
7 | Dunlop | 48,7 m |
8 | Maxxis | 49,7 m |
9 | Nexen | 50,1 m |
10 | Hankook | 50,6 m |
Miejsce | Marka | Czas |
---|---|---|
1 | Pirelli | 62,6 s |
2 | Nokian | 62,9 s |
3 | Michelin | 63,1 s |
4 | Maxxis | 63,2 s |
5 | Dunlop | 63,3 s |
5 | Hankook | 63,3 s |
7 | Goodyear | 63,4 s |
8 | Falken | 63,5 s |
9 | Continental | 63,7 s |
10 | Nexen | 64,9 s |
Miejsce | Marka | Czas |
---|---|---|
1 | Pirelli | 11,3 s |
2 | Maxxis | 11,4 s |
2 | Michelin | 11,4 s |
2 | Nokian | 11,4 s |
5 | Continental | 11,5 s |
5 | Dunlop | 11,5 s |
5 | Goodyear | 11,5 s |
5 | Hankook | 11,5 s |
9 | Falken | 11,6 s |
10 | Nexen | 11,7 s |
Wyniki na suchej nawierzchni
Continental na mokrym torze wypadł słabiej niż w poprzednich latach, ale na suchej nawierzchni pokazuje, na co go stać. Krótkie drogi hamowania i szybkie czasy okrążeń to obiektywne wskaźniki ogromnego potencjału opony PremiumContact 6. Kierowcy testowi ocenili ją wysoko:
Bezpośrednia, dyskretna, szybka. Dobra równowaga między przednią i tylną osią
– zanotowano po jazdach, podczas których pytano np. o reakcje na sprowokowane zmiany obciążenia, zachowanie w zakrętach oraz skuteczność hamowania i trakcję. Ogumienie Goodyeara, które świetnie wypadło na mokrej nawierzchni, zrobiło podobnie bardzo dobre wrażenie w testach na suchym torze. Nie tylko subiektywnie, o czym świadczą np. niskie opory toczenia. Takie wyniki świadczą o ogromnych nakładach na rozwój, bo tylko przy odpowiedniej mieszance opona może być efektywna, a jednocześnie zachowywać przyczepność na mokrej drodze.
Przykładem, że nie zawsze udaje się to pogodzić, jest Dunlop Sport Maxx RT2, który co prawda okazuje się najbardziej energooszczędny, ale pozostaje w tyle w testach hamowania na mokrym. Do tego na wytracenie prędkości na suchym torze potrzebuje 36,2 m, co jest najgorszym wynikiem w stawce. Podobnie jest z efektywnymi oponami Hankook Ventus S1 Evo3 i Maxxis Victra Sport 5: obie na suchym torze uzyskują dobre lub bardzo dobre wyniki, ale przegrywają w deszczu.
Szczególnie mocne na suchej drodze okazało się ogumienie Michelin Pilot Sport 4, które uzyskało najkrótszą drogę hamownia (34,3 m), zachwyciło niskimi oporami toczenia i pewnym prowadzeniem. Zupełnie inaczej zachowuje się opona Nexen N′Fera Sport – co prawda toczy się najciszej i oferuje najwyższy komfort, ale w porównaniu z mocnymi rywalami brakuje jej przyczepności, efektywności oraz precyzji.
Miejsce | Marka | Dystans |
---|---|---|
1 | Michelin | 34,3 m |
2 | Continental | 34,7 m |
3 | Maxxis | 34,8 m |
4 | Goodyear | 35,1 m |
5 | Pirelli | 35,2 m |
6 | Falken | 35,4 m |
6 | Nokian | 35,4 m |
8 | Hankook | 35,5 m |
8 | Nexen | 35,5 m |
10 | Dunlop | 36,2 m |
Miejsce | Marka | Czas |
---|---|---|
1 | Continental | 68,8 s |
2 | Maxxis | 69,0 s |
2 | Michelin | 69,0 s |
4 | Goodyear | 69,1 s |
4 | Hankook | 69,1 s |
6 | Nokian | 69,2 s |
6 | Pirelli | 69,2 s |
8 | Nexen | 69,4 s |
9 | Falken | 69,6 s |
10 | Dunlop | 69,7 s |
Miejsce | Marka | Opór |
---|---|---|
1 | Dunlop | 8,38 kg/t |
2 | Hankook | 8,50 kg/t |
3 | Goodyear | 8,60 kg/t |
4 | Michelin | 8,64 kg/t |
5 | Nokian | 8,66 kg/t |
6 | Maxxis | 8,78 kg/t |
7 | Continental | 8,88 kg/t |
8 | Falken | 9,23 kg/t |
9 | Nexen | 9,27 kg/t |
10 | Pirelli | 9,99 kg/t |
Miejsce | Marka | Głośność |
---|---|---|
1 | Nexen | 69,1 db |
2 | Dunlop | 69,8 db |
2 | Pirelli | 69,8 db |
4 | Falken | 70,4 db |
5 | Goodyear | 71,0 db |
5 | Maxxis | 71,0 db |
7 | Michelin | 71,1 db |
8 | Hankook | 71,2 db |
9 | Continental | 71,4 db |
10 | Nokian | 71,9 db |
Miejsce | Marka | Prędkość |
---|---|---|
1 | Pirelli | 65,7 km/h |
2 | Maxxis | 64,9 km/h |
3 | Continental | 64,3 km/h |
4 | Michelin | 63,9 km/h |
5 | Goodyear | 63,8 km/h |
6 | Falken | 63,4 km/h |
7 | Nokian | 63,0 km/h |
8 | Dunlop | 62,9 km/h |
8 | Nexen | 62,9 km/h |
Kierowcy testowi o doświadczeniu sportowym oceniają zachowanie opon w sytuacjach ekstremalnych na specjalnie przygotowanych fragmentach toru.
Marka | Na mokro | Na sucho | Komfort |
---|---|---|---|
Continental | 4+ | 5- | 5+ |
Dunlop | 4 | 3- | 5+ |
Falken | 4- | 4+ | 4- |
Goodyear | 5+ | 5 | 5+ |
Hankook | 4 | 4- | 4 |
Maxxis | 5+ | 5 | 4- |
Michelin | 4 | 5 | 4- |
Nexen | 3 | 4 | 5 |
Nokian | 5 | 5+ | 4- |
Pirelli | 5- | 5 | 4- |
(oceny w skali szkolnej)
Miejsce | Marka | Na mokro | Na sucho | Ocena końcowa | Cena |
---|---|---|---|---|---|
1 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 93 | 92 | 92 | 413 zł |
2 | Continental PremiumContact 6 | 85 | 93 | 89 | 426 zł |
3 | Pirelli P Zero PZ4 | 89 | 87 | 88 | 442 zł |
4 | Michelin Pilot Sport 4 | 83 | 92 | 87 | 501 zł |
5 | Falken Azenis FK510 | 89 | 83 | 86 | 323 zł |
6 | Nokian Powerproof | 83 | 87 | 85 | 319 zł |
7 | Maxxis Victra Sport 5 | 75 | 91 | 83 | 346 zł |
8 | Dunlop Sport Maxx RT2 | 78 | 83 | 81 | 402 zł |
9 | Hankook Ventus S1 evo3 | 69 | 87 | 78 | 398 zł |
10 | Nexen N'Fera Sport | 63 | 85 | 74 | 376 zł |
Dzięki doskonałym wynikom, zarówno na mokrym, jak i suchym torze, zwycięża Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, który ponadto otrzymuje wyróżnienie za najwyższą energooszczędność spośród polecanych opon. Drugie miejsce zajmuje PremiumContact 6 Continentala, która świetnie spisuje się na suchym, ale nieznacznie traci przy deszczowej pogodzie. Podium zamyka ogumienie Pirelli P Zero PZ4, a tuż za nim plasuje się bezpieczna, szczególnie dobra w suchych warunkach opona Michelin Pilot Sport 4. Naszą rekomendację uzyskuje również Falken Azenis FK510, który świetnie radzi sobie na mokrym asfalcie i oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny.
Nokian Powerproof sporo traci w konkurencji hamowania na mokro. W pozostałych warunkach zapewnia dobrą przyczepność. Maxxis UHP-Profil Victra Sport 5 okazał się bardzo dobry na suchej drodze, na mokrej subiektywnie nie zrobił jednak dobrego wrażenia. Dunlop Sport Maxx RT2 i Hankook Ventus S1 evo3 są co prawda energooszczędne, ale podczas hamowania na mokrym asfalcie okazują się niewystarczająco przyczepne. Opona Nexen N’Fera Sport ujawniła słabości w obu kategoriach.