Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test opon letnich

Rywalizacja do ostatnich centymetrów

Test opon letnich – modele marek premium, klasy średniej i budżetowej

archiwum

Rywalizacja do ostatnich centymetrów

Test opon letnich – modele marek premium, klasy średniej i budżetowej

Poziom opon biorących udział w tegorocznym teście był na tyle wyrównany, że na pierwszym miejscu uplasowały się ex aequo dwie z nich. W innych przypadkach o końcowej pozycji decydowało niewiele – nawet 0,1 punktu. Nie zabrakło również innych niespodzianek. W naszym teście 8 modeli opon w rozmiarze 205/55 R16 – od budżetowych po premium. 

Testujemy 8 opon w rozmiarze 205/55 R16

Bridgestone Turanza T005

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Węgry, data produkcji: 16. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 327 zł

Continental PremiumContact 6

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Czechy, data produkcji: 25. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 359 zł

Dębica Presto HP2

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: budżetowy, kraj produkcji: Słowenia, data produkcji: 22. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 227 zł

Goodyear EfficientGrip Performance 2

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Słowenia, data produkcji: 13. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 320 zł

Hankook Ventus Prime 3 K125

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: średni, kraj produkcji: Węgry, data produkcji: 19. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 266 zł

Michelin Primacy 4

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: premium, kraj produkcji: Niemcy, data produkcji: 17. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 363 zł

Nokian Wetproof

  • Informacje o oponie:
    Segment rynku: średni, kraj produkcji: Rosja, data produkcji: 16. tydz. 2021 r., cena 1 sztuki: 269 zł

Zeetex ZT1000

  • Informacje o oponie
    Segment rynku: budżetowy, kraj produkcji: Chiny, data produkcji: 47. tydz. 2020 r., cena 1 sztuki: 229 zł

Przykładowe samochody z takim ogumieniem:

  • Alfa Romeo 156, 159, 166, Giulietta
  • Audi A3, A4, TT
  • BMW serii 1, serii 3
  • Chevrolet Cruze
  • Chrysler PT Cruiser
  • Citroen Berlingo, C3, C4, C5
  • Dacia Sandero Stepway
  • Fiat Bravo, Croma, Doblo, Stilo, Tipo
  • Ford C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo
  • Honda Accord, Civic
  • Hyundai Elantra, i30, Sonata
  • Kia Cee'd, Soul, Venga
  • Lexus IS
  • Mazda 3, 5, 6, Premacy
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Opel Astra, Vectra, Zafira
  • Peugeot 307, 308, 406
  • Renault Megane, Scenic, Laguna
  • Seat Leon, Toledo, Exeo
  • Skoda Octavia, Superb, Yeti
  • Toyota Auris, Corolla, Avensis
  • Volvo S40, S60, V40, V50
  • Volkswagen Golf, Jetta, Passat, Touran

Kompletując ogumienie do tegorocznego testu opon letnich, chcieliśmy, by jego wyniki odpowiedziały na kilka pytań nurtujących kierowców. Dlatego w zestawieniu nie ograniczyliśmy się do jednego segmentu.

Do zlokalizowanego w Niemczech ośrodka badawczego zabraliśmy cztery opony klasy premium. Ciekawiło nas, czy zajmujący od wielu lat czołowe lokaty Continental z modelem PremiumContact 6 utrzyma swój wysoki poziom oraz czy zbierający laury w zeszłym sezonie Bridgestone Turanza T005 wciąż stanowi niebezpieczną konkurencję w segmencie premium.

Reprezentantów tej klasy uzupełniły opony marek znanych z wytwarzania ogumienia wysokiej jakości – Goodyear EfficientGrip Performance 2 i Michelin. W przypadku tego drugiego do realizowanego w zeszłym roku testu użyliśmy modelu Primacy 4, który obecnie został zastąpiony produktem o oznaczeniu Primacy 4+.

Nie tylko opony premium

Interesowało nas też, jak w obecnym sezonie poradzą sobie produkty klasy średniej, od kilku lat aspirujące do segmentu premium. Mowa o zajmujących wysokie lokaty w testach Hankooku Ventus Prime 3 i Nokianie Wetproof. Szczególnie ten drugi nową gamą modeli letnich (Wetproof i Powerproof) w zeszłym roku skutecznie nawiązywał rywalizację z produktami segmentu premium. Biorąc pod uwagę atrakcyjne ceny Hankooka i Nokiana, szczególnie interesowały nas ich właściwości.

Jako reprezentantów najtańszej klasy budżetowej w teście uwzględniliśmy doskonale znaną polskim kierowcom Dębicę Presto HP2 oraz popularnego – ze względu na niską cenę – chińskiego Zeetexa ZT1000. Takie porównanie miało odpowiedzieć na wątpliwości, czy w niemal podobnej cenie lepiej wybrać sprawdzoną Dębicę, czy eksperymentować z egzotycznymi markami.

Gdy lista opon biorących udział w tegorocznym teście była gotowa, zamówiliśmy je w sklepie internetowym, po czym dostarczyliśmy do specjalistycznego ośrodka badawczego w Niemczech. Test przeprowadziliśmy jesienią 2021 r. Badania trwały tydzień, a pogoda w tym okresie dopisała – temperatura oscylowała w okolicy 20°C, było bezwietrznie i nie padał deszcz.

Analiza wyników pomiarów

Gdy podczas trwania testu analizowaliśmy spływające na bieżąco wyniki, okazało się, że rywalizacja będzie bardzo zacięta. I nie chodziło jedynie o wysuwające się na prowadzenie opony Bridgestone i Continental. Także w pozostałych przypadkach o lokacie w poszczególnych konkurencjach decydowały często pojedyncze punkty.

Po zebraniu kompletnych wyników okazało się, że klasyfikacja końcowa przedstawia się podobnie. Na pierwszym miejscu uplasowały się ex aequo dwie opony – Bridgestone i Continental. Ten pierwszy zdobył nieco mniej punktów za konkurencje rozgrywane na suchym i mokrym asfalcie, ale nadrobił bardzo dobrym wynikiem za niskie opory toczenia. Continental z kolei stracił na energooszczędności, jednak okazał się nieco lepszy w próbach drogowych.

Jednak liczenie punktów z aptekarską dokładnością nie skończyło się na zwycięzcach. Trzecie miejsce w teście zajął Goodyear, a różnica pomiędzy nim a piątym Michelinem to zaledwie 0,7 punktu. Co ciekawe, pomiędzy te dwie opony z przewagą 0,1 punktu nad Michelinem wcisnął się o prawie 100 zł na sztuce tańszy Nokian.

Ale to nie koniec niespodzianek. Na szóstej pozycji, z bardzo dobrym wynikiem punktowym, uplasowała się Dębica. Opona polskiego producenta udowodniła, że niska cena nie jest jej jedynym atutem. Presto HP2 zajęła wysokie miejsca w kilku konkurencjach, pewnie zwyciężając z Hankookiem. Ponadto końcowy rezultat Dębicy potwierdza, że jest to dobry wybór dla kierowców szukających oszczędności, a eksperymentowanie z dalekowschodnimi produktami po prostu się nie opłaca.

Wysoki poziom testowanych opon

Tegoroczny test pokazał, że inżynierowie koncernów oponiarskich nie śpią. I tak wygórowany przez nowe modele od kilku lat poziom jest stale podnoszony.

Wszystko z korzyścią dla kierowców, którzy wybierając produkty segmentu premium, takie jak np. Bridgestone czy Continental, otrzymują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pocieszające jest także to, że nawet tanie produkty, takie jak polska Dębica, zapewniają właściwości jezdne na przyzwoitym poziomie. Nawet o taniej chińskiej oponie nie można powiedzieć, by była niebezpieczna. Tylko czy warto wybierać takie produkty, mając w alternatywie tańszą i sporo lepszą Dębicę?

Próby opon na mokrej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test_opon_hamowanie_na_mokrym

Sposób pomiarów

Mierzony jest dystans, jaki jadący z prędkością 100 km/h samochód potrzebuje do zatrzymania. Tor o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni pokryty jest warstwą wody o głębokości 1 mm.

Wyniki pomiarów

  • Continental: 48,7 m
  • Bridgestone: 51,4 m
  • Michelin: 52,8 m
  • Nokian: 54,2 m
  • Goodyear: 55,4 m
  • Zeetex: 55,6 m
  • Dębica: 56,5 m
  • Hankook: 57,2 m

Co mówią wyniki

Najsprawniej wytraciły prędkość opony Continental. Ogumienie Bridgestone i Michelin uzyskuje wyniki na wysokim poziomie. Stawkę z przeciętnym rezultatem zamyka Hankook, ale nie można powiedzieć, by był niebezpieczny.

Jazda po okręgu

Sposób pomiarów

Aparatura rejestruje przeciążenie boczne w samochodzie jadącym jak najszybciej po okręgu o średnicy 57,5 m. Nawierzchnia to asfalt pokryty warstwą wody o grubości 1 mm.

Wyniki pomiarów

  • Goodyear: 0,871 g
  • Bridgestone: 0,864 g
  • Nokian: 0,860 g
  • Continental: 0,858 g
  • Hankook: 0,838 g
  • Dębica: 0,832 g
  • Michelin: 0,818 g
  • Zeetex: 0,810 g

Co mówią wyniki

Najlepszą przyczepność na mokrym zakręcie ma Goodyear. Bridgestone, Nokian i Continental radzą sobie niewiele gorzej. Wyniki pozostałych opon są na przyzwoitym poziomie.

Aquaplaning poprzeczny

test_opon_aquaplaning

Sposób pomiarów

Aparatura pomiarowa rejestruje przeciążenie boczne podczas przejeżdżania przez kałużę o głębokości 5 mm znajdującą się na zakręcie. Pomiary wykonywane są w zakresie prędkości 65-95 km/h, a wynik to średnia ze wszystkich rezultatów.

Wyniki pomiarów

  • Dębica: 3,49 m/s2
  • Nokian: 3,29 m/s2
  • Goodyear: 3,22 m/s2
  • Michelin: 3,21 m/s2
  • Bridgestone: 3,09 m/s2
  • Hankook: 3,08 m/s2
  • Continental: 2,97 m/s2
  • Zeetex: 2,70 m/s2

Co mówią wyniki

Próbę z wyraźną przewagą nad rywalami wygrywa Dębica. Jedynie nieco gorzej wypadają Nokian, Goodyear i Michelin. Bridgestone, Hankook i Continental radzą sobie przyzwoicie. Rezultat Zeetexa jest przeciętny – na granicy akceptacji.

Aquaplaning wzdłużny

Sposób pomiarów

Jedno koło auta jadącego na wprost porusza się po poduszce wodnej o grubości 9 mm. Sprzęt pomiarowy rejestruje prędkość, przy której poślizg opony przekracza 15 proc.

Wyniki pomiarów

  • Nokian: 79,8 km/h
  • Dębica: 77,4 km/h
  • Michelin: 77,3 km/h
  • Bridgestone: 76,9 km/h
  • Goodyear: 76,3 km/h
  • Hankook: 75,2 km/h
  • Zeetex: 74,9 km/h
  • Continental: 74,9 km/h

Co mówią wyniki

Kolejny raz dobrze wypadają zwyciężający konkurencję Nokian i zajmująca drugie miejsce Dębica. Z kolei Continental uzyskuje przeciętny wynik na poziomie chińskiego Zeetexa.

Jazda sportowa na czas

test_opon_jazda_sportowa_po_mokrym

Sposób pomiarów

Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej mokry tor o długości 1823 m. W trakcie trzech przejazdów rejestrowany jest czas okrążenia. Wynik to średnia z uzyskanych rezultatów. Próba kompleksowo określa właściwości opon na mokrej nawierzchni.

Wyniki pomiarów

  • Continental: 85,9 s
  • Bridgestone: 86,2 s
  • Michelin: 88,3 s
  • Nokian: 88,5 s
  • Goodyear: 88,6 s
  • Dębica: 89,2 s
  • Hankook: 90,8 s
  • Zeetex: 90,9 s

Co mówią wyniki

Continental i Bridgestone uzyskują bardzo dobre wyniki. Rezultaty Michelina, Nokiana, Goodyeara oraz Dębicy są na przyzwoitym poziomie. Czasy uzyskane przez Hankooka i Zetexa pokazują, że te opony nie radzą sobie dobrze na mokrych zakrętach.

Próby opon na suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

test_opon_hamowanie_na_suchym

Sposób pomiarów

Aparatura rejestruje drogę potrzebną na awaryjne zatrzymanie samochodu jadącego z prędkością 100 km/h. Kierowca wykonuje siedem pomiarów, a wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych rezultatów.

Wyniki pomiarów

  • Bridgestone: 36,0 m
  • Continental: 36,6 m
  • Hankook: 36,7 m
  • Michelin: 37,0 m
  • Nokian: 37,1 m
  • Dębica: 37,8 m
  • Goodyear: 38,0 m
  • Zeetex: 39,5 m

Co mówią wyniki

Próbę wygrywa Bridgestone z bardzo dobrym wynikiem. Continental i Hankook wypadają jedynie nieco gorzej. Wyniki Michelina, Nokiana, Dębicy i Goodyeara są na przyzwoitym poziomie, rezultat Zeetexa jest przeciętny.

Własności jezdne

Sposób pomiarów

Punktowa ocena kierowcy testowego o doświadczeniu sportowym obejmuje takie parametry jak m.in. precyzja prowadzenia, stabilność w trakcie zmiany obciążenia osi czy zachowanie opon na granicy przyczepności.

Wyniki pomiarów

  • Goodyear: 7,375 pkt
  • Continental: 7,188 pkt
  • Bridgestone: 7,063 pkt
  • Michelin: 6,375 pkt
  • Nokian: 6,375 pkt
  • Dębica: 6,250 pkt
  • Hankook: 6,125 pkt
  • Zeetex: 5,063 pkt

Co mówią wyniki

Najpewniej prowadzą się Goodyear, Continental i Bridgestone. Pozostałe opony wypadają nieźle. Z wyjątkiem Zeetexa.

Jazda sportowa na czas

test_opon_jazda_sportowa_po_suchym

Sposób pomiarów

Próba oddaje sportowy charakter opon. Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 m. Urządzenia pomiarowe rejestrują czas przejazdu. Wynik to średnia uzyskana na trzech okrążeniach.

Wyniki pomiarów

  • Goodyear: 52,2 s
  • Continental: 52,6 s
  • Nokian: 53,0 s
  • Hankook: 53,1 s
  • Bridgestone: 53,2 s
  • Dębica: 53,2 s
  • Michelin: 53,5 s
  • Zeetex: 54,2 s

Co mówią wyniki

Najszybsze okazują się Goodyear i Continental. Wyniki pozostałych opon są na przyzwoitym poziomie. Jedynie
Zeetex odstaje od stawki, ale i jego przeciętne parametry w tych warunkach zapewniają bezpieczeństwo.

Hałas zewnętrzny przy 80 km/h

test_opon_glosnosc

Sposób pomiarów

Pomiary hałasu emitowanego przez przejeżdżający samochód wykonywane są na stanowisku certyfikowanym do badań na potrzeby europejskich etykiet. W trakcie przejeżdżania auta przez obszar rejestrowania głośności silnik pojazdu jest wyłączony.

Wyniki pomiarów

  • Hankook: 69,8 dB
  • Zeetex: 70,1 dB
  • Nokian: 70,5 dB
  • Goodyear: 70,6 dB
  • Dębica: 70,9 dB
  • Michelin: 71,4 dB
  • Continental: 71,9 dB
  • Bridgestone: 72,7 dB

Co mówią wyniki

Najcichszy okazuje się Hankook, a tuż za nim plasuje się Zeetex. Nokian, Goodyear i Dębica uzyskują wyniki na dobrym poziomie. Michelin, Continental i Bridgestone wypadają nieco gorzej od konkurencji. Zwłaszcza ten ostatni odstaje od stawki, ale i jego rezultat jest do zaakceptowania.

Opory toczenia

Sposób pomiarów

Bezwymiarowy współczynnik oporów toczenia ogumienia wyznaczany jest na specjalnym stanowisku bębnowym w laboratorium.

Wyniki pomiarów

  • Bridgestone: 0,700
  • Goodyear: 0,710
  • Michelin: 0,738
  • Nokian: 0,830
  • Continental: 0,832
  • Zeetex: 0,832
  • Dębica: 0,856
  • Hankook: 0,856

Co mówią wyniki

Najbardziej energooszczędne okazują się Bridgestone, Goodyear i Michelin. Pozostali konkurenci uzyskują nieco gorsze, ale także przyzwoite rezultaty.

Zestawienie wyników, punktacja oraz klasyfikacja końcowa

PRODUCENT   Bridgestone p,,t Continental   Goodyear   Nokian   Michelin   Dębica   Hankook   Zeetex  
Wyniki testu opon 205/55 R16
PRODUCENT   Bridgestone   Continental   Goodyear   Nokian   Michelin   Dębica   Hankook   Zeetex  
Model   Turanza T005 PremiumContact 6 EfficientGrip Performance2 Wetproof Primacy 4 Presto HP2 Ventus Prime 3 K125 ZT1000
Informacje o oponie
Segment rynku:   premium premium premium średni premium budżetowy średni budżetowy
Kraj produkcji:   Węgry Czechy Słowenia Rosja Niemcy Słowenia Węgry Chiny
Data produkcji:   16. tydz. 2021 r. 25. tydz. 2021 r. 13. tydz. 2021 r. 16. tydz. 2021 r. 17. tydz. 2021 r. 22. tydz. 2021 r. 19. tydz. 2021 r. 47. tydz. 2020 r.
Sztywność nowej:   64 Shore 67 Shore 69 Shore 70 Shore 65 Shore 67 Shore 67 Shore 65 Shore
Sztywność po teście:   59 Shore 59 Shore 64 Shore 65 Shore 60 Shore 64 Shore 62 Shore 61 Shore
Cena 1 sztuki 205/55 R16:   327 zł 359 zł 320 zł 269 zł 363 zł 227 zł 266 zł 229 zł
Wyniki na mokrym
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 30 51,4 m 28,6 48,7 m 30 55,4 m 26,6 54,2 m 27,2 52,5 m 28,1 56,5 m 26 57,2 m 25,7 55,6 m 26,5
Aquaplaning wzdłużny 20 76,9 km/h 19,3 74,9 km/h 18,8 76,3 km/h 19,1 79,8 km/h 20 77,3 km/h 19,4 77,4 km/h 19,4 75,2 km/h 18,9 74,9 km/h 18,8
Aquaplaning poprzeczny 10 3,09 m/s2 8,8 2,97 m/s2 8,5 3,22 m/s2 9,2 3,29 m/s2 9,4 3,21 m/s2 9,2 3,49 m/s2 10 3,08 m/s2 8,8 2,70 m/s2 7,8
Jazda po okręgu 10 0,864 g 9,9 0,858 g 9,9 0,871 g 10 0,860 g 9,9 0,818 g 9,4 0,832 g 9,6 0,838 g 9,6 0,810 g 9,3
Jazda na czas 30 86,2 s 29,9 85,9 s 30 88,6 s 29,1 88,5 s 29,1 88,3 s 29,2 89,2 s 28,9 90,8 s 28,4 90,9 s 28,3
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM 100 96,5 97,2 94 95,6 95,3 93,9 91,4 90,7
Wyniki na suchym
  maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
Hamowanie ze 100 km/h 40 36,0 m 40 36,6 m 39,3 38,0 m 37,9 37,1 m 38,8 37,0 m 39 37,8 m 38,1 36,7 m 39,3 39,5 m 36,3
Jazda na czas 35 53,2 s 34,4 52,6 s 34,9 52,2 s 35 53,0 s 34,5 53,5 s 34,1 53,2 s 34,4 53,1 s 34,4 54,2 s 33,7
Własności jezdne 15 7,063 pkt 14,4 7,188 pkt 14,6 7,375 pkt 15 6,375 pkt 13 6,375 pkt 13 6,250 pkt 12,7 6,125 pkt 13 5,063 pkt 14,6
Hałas przy 80 km/h 5 72,7 dB 4,8 71,9 dB 4,9 70,6 dB 4,9 70,5 dB 5 71,4 dB 4,9 70,9 dB 4,9 69,8 dB 5 70,1 dB 5
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM 95 93,6 93,7 92,8 91,3 91 90,1 91,7 89,6
Opory toczenia 5 0,7 5 0,832 4,2 0,71 4,9 0,83 4,2 0,738 4,7 0,856 4,1 0,856 4,1 0,832 4,2
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW 200 195,1 195,1 191,7 191,1 191 188,1 187,2 184,5
KLASYFIKACJA   1 1 3 4 5 6 7 8
  • Miejsce 1: Bridgestone Turanza T005

Pierwsza lokata Bridgestone'a w tegorocznym teście potwierdza najwyższy poziom nowej linii produktów tego koncernu. Opona ma zrównoważone właściwości zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jest stabilna i zapewnia dobrą przyczepność. Poza wysokim poziomem bezpieczeństwa jazdy T005 charakteryzuje się niskim współczynnikiem oporów toczenia.

  • Miejsce 1: Continental PremiumContact 6

Ex aequo z Bridgestone'em na najwyższym stopniu podium uplasował się Continental PremiumContact 6. Opona zapewnia lepsze od Bridgestone'a właściwości na suchym i mokrym, pomimo to uzyskuje identyczny wynik końcowy. Odpowiada za to niska nota za opory toczenia. Continental to dobrze zbilansowana opona o najwyższym poziomie bezpieczeństwa.

  • Miejsce 3: Goodyear EfficientGrip Performance 2

Na trzecim miejscu, z bardzo dobrym wynikiem końcowym, uplasował się Goodyear. Opona zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Jest też dobrze zbilansowana i nie zaskakuje kierowcy w żadnej sytuacji. Wysoką lokatę uzyskuje nie tylko dzięki dobrej przyczepności, ale także niskiemu współczynnikowi oporów toczenia.

  • Miejsce 4: Nokian Wetproof

Czwarte miejsce w teście to duży sukces modelu Wetproof firmy Nokian. Opona fińskiego producenta zapewnia bardzo dobre parametry na mokrym asfalcie. Na suchej drodze radzi sobie niewiele gorzej. Uzyskuje wysoką notę końcową pomimo kiepskiego rezultatu w konkurencji oporów toczenia. Niewątpliwą zaletą Nokiana jest też atrakcyjna cena.

  • Miejsce 5: Michelin Primacy 4

Michelin plasuje się za Nokianem zaledwie o 0,1 punktu. Zarówno na sucho, jak i na mokro przegrywa z fińskim konkurentem, ale nadrabia dobrą oceną za opory toczenia. Pomimo to Primacy 4 to stabilna opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa. Na niekorzyść przemawia wysoka cena – Michelin jest o prawie 100 zł droższy od Nokiana.

  • Miejsce 6: Dębica Presto HP2

Choć Dębica zajmuje dopiero szóstą pozycję, jej rezultat punktowy należy traktować jako bardzo dobry. W rywalizacji z oponami segmentu premium spisuje się doskonale. Jest najtańszą oponą w tegorocznym teście, a tylko nieco ustępuje najsilniejszym konkurentom. Bardzo dobrze wypada na mokrej nawierzchni, a na suchej radzi sobie przyzwoicie.

  • Miejsce 7: Hankook Ventus Prime 3 K125

Przedostatnia lokata koreańskiego Hankooka nieco rozczarowuje. Wprawdzie opona zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa, jednak zwłaszcza na mokrej nawierzchni mogłaby być lepsza. Zaletami Hankooka są atrakcyjna cena oraz niski poziom hałasu emitowanego na zewnątrz auta. Z kolei do wad należy zaliczyć wysoki współczynnik oporów toczenia.

  • Miejsce 8: Zeetex ZT1000

W przypadku chińskiego Zeetexa ciężko szukać zalet. Jako jedyną należy potraktować stosunkowo niski poziom hałasu. Poza tym z nielicznymi wyjątkami Zeetex zamyka tabele wyników poszczególnych testów. Chińska opona ma też wysokie opory toczenia. Jest nieco droższa od Dębicy, a zapewnia gorsze parametry. Zwłaszcza na mokro jej wyniki są na granicy akceptacji.

Sprzęt pomiarowy

test_opon__serwis

Do testu wykorzystywaliśmy sprzęt pomiarowy bazujący na technologii GPS, pracujący z częstotliwością 100 Hz. Taka aparatura używana jest m.in. przez wojsko i umożliwia przeprowadzenie pomiarów z dokładnością do 1 centymetra. Dla porównania znane z codziennego użytku urządzenia, takie jak telefony czy samochodowe nawigacje, mają dokładność kilku metrów.

Badania wykonaliśmy na Volkswagenie Golfie wyposażonym w benzynowy silnik. Przed pomiarami regulowaliśmy ciśnienie w kołach do wartości zalecanej przez producenta samochodu. W trakcie wykonywania testu zużyliśmy prawie 100 opon, które zamontowane były na jednakowe felgi stalowe.

Jak testowaliśmy

test_opon_testowanie

Pomiary testowe przeprowadziliśmy jesienią 2021 r. w niemieckim ośrodku badawczym. Do testu użyliśmy Volkswagena Golfa ósmej generacji wyposażonego w urządzania pomiarowe bazujące na technologii GPS. W realizacji pomiarów brali udział inżynierowie i wykwalifikowani kierowcy testowi. W trakcie wykonywania testu przez cały tydzień utrzymywały się stabilne warunki pogodowe.

PODSUMOWANIE

Test zwyciężają ex aequo Bridgestone i Continental. Co ciekawe, ten pierwszy, pomimo nieco gorszych właściwości jezdnych, nadrobił końcowy wynik dzięki niskim oporom toczenia. Na uwagę zasługuje wysoka lokata dostępnego w atrakcyjnej cenie Nokiana, który wyprzedza Michelina. Pochwalić należy też polską Dębicę, która dzięki dobrym właściwościom nawiązuje rywalizację ze znacznie droższymi oponami segmentu premium. Z kolei nic nie przemawia za kupnem chińskiego Zeetexa.

Czytaj także