Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Auta na rondzie z torowiskiem

Zawiłe przepisy

Trudne sytuacje drogowe – jak się zachować

Kto ma pierwszeństwo na rondzie, kiedy można wyprzedzać z prawej strony, jakie są zasady jazdy na suwak? Wyjaśniamy te i inne trudne sytuacje drogowe.

Niemal każdy kierowca miał taki moment na drodze, kiedy zastanawiał się, jak w danej sytuacji należy się zachować, komu przysługuje pierwszeństwo lub czy dany manewr jest zgodny z prawem. Większość wątpliwości to efekt słabej znajomości kodeksu drogowego – niestety, większość osób po zdaniu egzaminu na prawo jazdy nie zagląda już do aktualnych przepisów. Tymczasem w ostatnich latach te dość często ulegają zmianom – niektóre z nich są niemal rewolucyjne, jak choćby wprowadzenie zasady jazdy na suwak.

Jednak nawet osoby, które dopiero co zdały egzamin na prawo jazdy (czyli posiadają aktualną wiedzę), mają problem ze stosowaniem prawa. Niestety, skomplikowane i wykluczające się lub zbyt ogólnikowe przepisy to spory problem, z którego rządzący chyba zdają sobie sprawę, ale nikt nie chce go rozwiązać.

Należy dodać do tego braki w infrastrukturze drogowej oraz kiepskie szkolenie kierowców – one też nie pomagają w bezpiecznej jeździe.

Sprawdź, które sytuacje drogowe sprawiają najwięcej problemów oraz jak się nie dać złapać w pułapkę na drodze, a więc uniknąć mandatu czy kolizji.

Wyprzedzanie z prawej strony

Wyprzedzanie z prawej strony

W Polsce wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone, jeśli droga w obszarze zabudowanym ma 2 pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku, a poza nim 3 pasy ruchu. Przepisy zezwalają także na wyprzedzanie na jezdni jednokierunkowej, jeśli na tej wyznaczone są pasy ruchu. Co to oznacza? Na autostradzie oraz innych drogach z dwiema jezdniami można wyprzedzać z prawej.

Używanie świateł dziennych

Używanie świateł dziennych

Od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania można używać świateł do jazdy dziennej. To oznacza, że jadąc w deszczu, trzeba włączyć „tradycyjne” światła, ponieważ jest pogorszona widoczność.

Zwężający się pas ruchu

Zwężający się pas ruchu

Jeśli przed skrzyżowaniem występuje szeroki pas ruchu, na którym mieszczą się dwa samochody, a tuż za nim pas zwęża się i mieści się jeden pojazd, powstaje problem, kto ustępuje pierwszeństwa. Należy pamiętać, że ustawodawca zobowiązuje nas do jazdy jak najbliżej prawej strony, jeśli więc nie występuje ostrzeżenie o zwężeniu, to oznacza, że pas ruchu został poprowadzony przy prawej krawędzi jezdni, zatem pasem zanikającym jest ten lewy, a więc pojazdy znajdujące się na nim ustępują pierwszeństwa.

Ograniczenie prędkości

Ograniczenie prędkości w całej miejscowości

Ograniczenie prędkości umieszczone pod znakiem z nazwą miejscowości oznacza, że obowiązuje ono do miejsca „koniec miejscowości”, a nie do najbliższego skrzyżowania, jak ma to miejsce w przypadku standardowego ograniczenia prędkości. Uwaga! Nie jest też odwoływane przez „koniec obszaru zabudowanego”. Warto jednak pamiętać, że na niektórych odcinkach dróg w ramach danej miejscowości, np. z ograniczeniem do 40 km/h, prędkość może być podwyższona, ale taki znak jest odwoływany przez skrzyżowanie.

Przejazd przez tory tramwajowe na rondzie

Przejazd przez tory tramwajowe na rondzie

Rondo, na którym jeżdżą tramwaje, a kolejności przejazdu nie reguluje sygnalizacja świetlna to dla wielu kierowców prawdziwa enigma. Podczas wjeżdżania na rondo (ze znakiem ustąp pierwszeństwa) tramwaj musi czekać, natomiast kiedy zjeżdża z ronda, to samochód musi go przepuścić.

Parkowanie przy postoju TAXI

Parkowanie przy postoju TAXI

Przekreślony znak „TAXI”, który większość kierowców odczytuje jako „koniec postoju dla taksówek”, w rzeczywistości oznacza jego początek – odwrotnie niż w przypadku pozostałych znaków zakazu, które spotykane są na drogach. Na taki haczyk łapie się wielu kierowców, szczególnie kiedy na postoju nie ma żadnej taksówki. O błędzie kierowcy dowiadują się, kiedy za wycieraczką znajdują wezwanie na komendę.

Zajmowanie właściwego pasa ruchu po skręcie

Zajmowanie właściwego pasa ruchu po skręcie

W przypadku możliwości skrętu z dwóch pasów ruchu, kiedy brak jest linii prowadzących, może pojawić się problem z zajęciem odpowiedniego pasa, jeśli po zakończeniu manewru do dyspozycji są trzy lub więcej pasów ruchu. Przepisy nie regulują w jasny sposób, czy auto z prawej ma obowiązek zając prawy pas ruchu, czy też może wjechać na środkowy. Kierowca powinien w takim przypadku pamiętać, że jeśli samochody ze skrajnych pasów ruchu chcą równocześnie wjechać na pas środkowy, pierwszeństwo ma zawsze ten z prawej strony.

Wyprzedzanie na pasach

Wyprzedzanie na pasach

Przepisy zabraniają wyprzedzania na przejściu dla pieszych, o ile ruch na nim nie jest kierowany, czyli nie ma tam sygnalizacji świetlnej lub policjanta. Jednak nie każdy wie, że jeśli na drodze o kilku pasach ruchu namalowane jest przejście, nie można jechać szybciej niż pojazd obok, ponieważ to też jest wyprzedzanie. Nie wolno również wyprzedzać na skrzyżowaniach, z wyjątkiem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną lub o ruchu okrężnym. Odstępstwem od reguły jest również sytuacja, kiedy na skrzyżowaniu wyprzedzany pojazd skręca.

Jazda po rondzie prawym pasem

Jazda po rondzie

Wiele osób ma wątpliwości, czy na rondzie można zawracać prawym pasem lub skręcać w „lewo”. O ile nie ma znaków informujących, który pas ruchu należy zająć, jest to dopuszczalne. Warto jednak pamiętać, że jeśli kierowca podczas przejazdu przez rondo porusza się prawym pasem ruchu, to istnieje ryzyko, że samochód z lewego pasa zajedzie mu drogę, aby zjechać z ronda.

Postój w strefie zamieszkania

Postój w strefie zamieszkania

W strefie zamieszkania postój jest możliwy tylko na wyznaczonych miejscach postojowych czy parkingach. Pozostawienie pojazdu przy krawędzi jezdni czy na chodniku jest zabronione, nawet jeśli nie łamie się przy tym innych zakazów obowiązujących na drogach publicznych. Warto jeszcze pamiętać, że w strefie ruchu oraz na drogach wewnętrznych takie obostrzenie nie obowiązuje.

Jazda na suwak

jazda na suwak

Przepisy zobowiązują do stosowania „suwaka” (wpuszczania aut z kończącego się pasa lub na którym znajduje się przeszkoda) w sytuacji zatoru na drodze. Nie trzeba stosować tych przepisów w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości, jeśli ta jest nadal wyższa niż przy zatorze drogowym (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h) oraz przy dojeżdżaniu do końca pasa włączania, jeżeli nie występuje korek.

Uprawnienia na przyczepę

auto z przyzepa

Posiadając kategorię B, można prowadzić pojazdy i zespoły pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 t. Jeśli jest ona większa, wymagane jest prawo jazdy kat. B + E, ewentualnie kategoria B z kodem 96. Jest jednak wyjątek. Jeśli korzystamy z przyczepy lekkiej (do 750 kg DMC), masa zestawu może przekroczyć 3,5 t. W skrajnym przypadku będzie to nawet 4,25 t, czyli DMC samochodu osobowego 3,5 t i przyczepy 0,75 t.

Czytaj także