Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wybieranie trybu jazdy

Gadżet czy przydatny asystent?

Tryby jazdy: Normal, Sport, Eco, Snow. Czy jest między nimi różnica? Nasz test

archiwum

Gadżet czy przydatny asystent?

Tryby jazdy: Normal, Sport, Eco, Snow. Czy jest między nimi różnica? Nasz test

Sprawdzamy na torze, jak zmienia się zachowanie samochodu po wyborze konkretnych trybów jazdy. Czy kierowca może liczyć na duże różnice?

Ustawianie pojazdu w wybrane tryby kojarzy się ze sportowymi samochodami czy motocyklami. W ich przypadku kierowca może regulować charakterystykę pracy silnika, zawieszenia, a nawet głośności układu wydechowego. Dostępne są specjalne procedury szybkiego ruszania oraz różne tryby przeniesienia napędu. A jak jest w przypadku „cywilnych” samochodów?

Pomiary na profesjonalnym torze

auto_na_zimowym_torze_testowym

Postanowiliśmy to sprawdzić podczas wizyty w ośrodku badawczym przeznaczonym do testowania opon zimowych, do którego wybraliśmy się Skodą Kodiaq. O przeprowadzenie profesjonalnego testu poprosiliśmy zawodowego kierowcę o doświadczeniu sportowym, na co dzień zajmującego się testowaniem opon.

Spośród dostępnych w Skodzie trybów jazdy postanowiliśmy poszukać różnic pomiędzy Normal, Sport, Eco i Snow. Podczas jazdy po zaśnieżonym torze o długości 1450 m rejestrowany był czas przejazdu. Ponadto kierowca oceniał zachowanie samochodu oraz pracę jego układów.

Jazda z wyczuciem

Podczas przejazdów próbnych okazało się, że przełączenie skrzyni biegów na ręczny wybór przełożeń, podobnie jak wciśnięcie pedału gazu do oporu (uruchomienie przycisku kickdown), bez względu na wybrany tryb jazdy, powoduje oddawanie pełnej mocy przez silnik.

Dlatego jazdy testowe przeprowadziliśmy przy automatycznym wyborze biegów, a kierowca wciskał pedał gazu do końca, jednak nie uruchamiając funkcji kickdown. Pomiary przeprowadziliśmy zarówno przy włączonym układzie ESP, jak i po jego wyłączeniu.

Test działania trybów różnych jazdy

auto_na_zimowym_torze_testowym_jazda

Tryb Normal

  • Czas przejazdu z ESP: 83,7 s
  • Czas przejazdu bez ESP: 81,7 s
  • Ocena kierowcy: Jak na seryjne auto wysoko ustawiony próg działania układu ESP, umożliwiający sprawną jazdę po śliskim torze. Automatyczny tryb pracy skrzyni biegów dobrze wybierający przełożenia. Sprawna redukcja z trzeciego do drugiego biegu po dodaniu gazu. Zachowanie samochodu i praca jego układów stanowią poziom referencyjny do prób dla kolejnych trybów jazdy.
  • optymalne osiągi i zużycie paliwa
  • możliwość wyboru trybu S skrzyni biegów

Tryb Sport

  • Czas przejazdu z ESP: 83,2 s
  • Czas przejazdu bez ESP: 81,1 s
  • Ocena kierowcy: Automatycznie ustawienie skrzyni biegów w tryb S. Redukowanie do drugiego biegu podczas hamowania przed wejściem w zakręt. Dzięki utrzymywaniu silnika na wyższych obrotach nieco szybsza reakcja na wciśnięcie gazu. Praca układów ESP i ABS na normalnym poziomie.
  • utrzymywanie wysokiego momentu obrotowego
  • wyższe zużycie paliwa i głośność pracy silnika

Tryb Eco

  • Czas przejazdu z ESP: 84,1 s
  • Czas przejazdu bez ESP: 83,2 s
  • Ocena kierowcy: Podczas jazdy po torze skrzynia biegów wybierała wyższe przełożenia, przez co samochód dużo gorzej reagował na wciśnięcie pedału gazu. Dodatkowo przekładnia nie redukowała z trzeciego do drugiego biegu po dodaniu gazu na wyjściu z zakrętu.
  • niskie zużycie paliwa
  • powolne rozpędzanie się auta

Tryb Snow

  • Czas przejazdu z ESP: 83,5 s
  • Czas przejazdu bez ESP: 82,0 s
  • Ocena kierowcy: Zachowanie samochodu takie samo jak w trybie Normal. Reakcja na gaz, układ kierowniczy i hamulcowy bez zmian. Praca ESP podczas jazdy na normalnym poziomie. Redukcja z trzeciego na drugi bieg na wyjściu z zakrętu.
  • łatwiejsze ruszanie na śliskiej nawierzchni
  • niedostępny tryb S automatycznej skrzyni biegów

Wnioski z pomiarów

przycisk_trybu_jazdy

Okazało się, że na krętym torze pokrytym śniegiem auto na wszystkich trybach jazdy zachowywało się podobnie. Układy ABS i ESP pracowały na tym samym poziomie, a kierowca nie odczuł żadnych różnic w prowadzeniu. W przypadku trybów Normal, Sport i Snow kierowca uzyskał zbliżone czasy przejazdu. Jedynie w ustawieniu Eco samochód był nieco wolniejszy, ponieważ skrzynia wybierała wyższe biegi i niechętnie redukowała przełożenia po dodaniu gazu.

Tryby podczas jazdy w trasie

kierowca_czyta_intstrukcje_obslugi
W instrukcji obsługi auta nie ma informacji, co ulega zmianie w poszczególnych trybach.

Podczas podróży do północnej Szwecji i z powrotem przejechaliśmy ponad 3 tys. km. W tym czasie wybieraliśmy różne tryby jazdy i obserwowaliśmy zachowanie samochodu. Okazało się, że wyczuwalną różnicę dało się odczuć tylko w przypadku niektórych trybów. Ustawienie Sport powodowało przełączenie skrzyni biegów w bardziej agresywny tryb działania. Przekładnia wybierała niższe przełożenia tak, by silnik pracował w zakresie wysokiego momentu obrotowego. Auto było zrywne i dynamiczne.

Z kolei w trybie Eco skrzynia biegów wybierała możliwie najwyższe przełożenia, a silnik pracował na niskich obrotach. Samochód był wolniejszy i leniwie reagował na wciskanie pedału gazu. To pomagało w uzyskaniu niskich wartości zużycia paliwa.

W przypadku trybów Normal oraz Comfort podczas jazdy w trasie nie dało się wyczuć żadnych różnic. Podczas jazdy odnieśliśmy wrażenie, że we wszystkich przypadkach zmianie trybu jazdy towarzyszyła jedynie inna praca skrzyni biegów. Pozostałe parametry auta były bez zmian.

Czytaj także