Kamera, która nie tylko nagra każde zdarzenie na drodze, ale również pomoże uniknąć mandatu.
Prostą i tanią kamerę można kupić już za mniej niż 100 zł. Nie należy jednak wierzyć w cuda, jakość nagrań ze sprzętu w takich cenach zwykle nie jest zadowalająca, a przy słabym oświetleniu praktycznie nic nie widać.
Komfort użytkowania również pozostawia sporo do życzenia, tania kamera np. odpada od szyby. Dlatego kupując kamerę, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czego oczekujemy od takiego sprzętu.
Jeśli ma to być typowa „czarna skrzynka”, nie ma sensu wybór urządzenia z najwyższej półki cenowej, można zdecydować się na podstawowy, ale markowy sprzęt, który zwykle w dzień oferuje nagrania dobrej jakości. Z kolei osoby poszukujące dodatkowej funkcjonalności kamery, a tym bardziej urządzenia, które oferuje świetnej jakości nagrania w nocy, muszą szukać produktu kosztującego minimum 500 zł.
Niestety, nie zawsze tak jest, że drogi sprzęt oferuje dobrej jakości nagrania i funkcjonalność. Z tego powodu „Motor” regularnie testuje kamery pokładowe. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się nowemu modelowi firmy Mio. Oprócz już doskonale znanych funkcji „wspomagania jazdy” po raz pierwszy w modelu MiVue 818 zastosowano także „znajdź pojazd” czy też raport przebiegu pojazdu. Postanowiliśmy sprawdzić, czy warto kupić ten model kamery.
Dane techniczne MiVue 818 | |
---|---|
Rozdzielczość maks. (pix) | 2560 x 1440 |
Liczba klatek na sekundę | 30/60 |
Kąt widzenia (stopnie) | 140 |
Wyświetlacz (cale) | 2,7 |
Zoom | brak |
GPS | jest |
Mikrofon | jest |
Czujnik ruchu | jest |
Czujnik wstrząsowy | jest |
Doświetlanie diodami | jest |
Ostrzeganie o kolizji | jest |
Asystent pasa ruchu | jest |
Zapis w „chmurze” | jest |
Wi-Fi | jest |
Wbudowany akumulator | jest |
Baza fotoradarów | jest |
Złącza | mini USB |
Obsługiwane karty pamięci | micro SD 128 GB |
Mocowanie uchwytu | taśma klejąca |
CENA | 649,00 zł |
MiVue 818 to jeden z najnowszych modeli Mio, w którym producent nie tylko zastosował dobrze już znane funkcje związane z bezpieczeństwem jazdy, takie jak: ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu, grożącej kolizji, zmęczeniu kierowcy, przypomnienie o potrzebie włączenia świateł mijania czy ruszeniu pojazdu przed nami, ale również nowe udogodnienia.
Ten model kamery został wyposażony również w technologię Bluetooth, co umożliwiło lepszą integrację z telefonem poprzez aplikację MiVue Pro i dodanie do niej takich opcji jak: znajdź zaparkowany pojazd czy raport przebiegu (z chwilą wyłączenia zapłonu odpowiednie dane są wysyłane do telefonu).
Oczywiście, tak jak w innych kamerach Mio oraz pozostałych producentów, moduł Wi-Fi pozwala przeglądać na ekranie smartfona zapisany materiał wideo czy zdjęciowy, ale również zmieniać ustawienia rejestratora lub dokonać jego kalibracji.
Dzięki nowej funkcji „Znajdź mój pojazd” MiVue 818 zapamiętuje ostatnią pozycję GPS po wyłączeniu zapłonu (zaparkowaniu), co przyda się zapominalskim. Następnie dane lokalizacyjne są przekazywane do telefonu z aplikacją MiVue Pro. Wystarczy włączyć aplikację, aby na mapie zobaczyć, gdzie zostawiliśmy nasz samochód. System wymaga sygnału GPS oraz modułu Bluetooth.
Tradycyjnie już kamery Mio mogą mieć bazę fotoradarów, co pomaga uniknąć mandatu za zbyt szybką jazdę. To urządzenie pokazuje również dystans oraz czas w sekundach do zbliżającego się fotoradaru odcinkowego, wskazuje ograniczenie prędkości oraz dostarcza informacje o średniej prędkości na mierzonym odcinku.
Kamera może ostrzec o grożącej kolizji (zbyt szybkim zbliżaniu się do innego pojazdu), o opuszczeniu pasa ruchu i ruszeniu pojazdu przed nami, przypomni też o konieczności włączenia świateł mijania i odbycia przerwy po długiej podróży.
To funkcja, która przypadnie do gustu głównie użytkownikom pojazdów firmowych, odliczającym 100 proc. VAT, którzy muszą prowadzić dziennik przebiegu. Za pośrednictwem aplikacji MiVue Pro, po ustawieniu wymaganej strefy czasowej, można wygenerować raport o przebiegu, a następnie wysłać plik na przypisane konto e-mail.
Ten model nagrywa w rozdzielczości 2K, czyli wyższej niż większość modeli Mio, gdzie rejestrowany obraz to Full HD. Kamera została wyposażona w tryb Night Vision, w czym pomaga przesłona F/1.8 oraz technologia WDR, nie znajdziemy tu HDR-u, tak jak ma to miejsce w modelu MiVue 846. W porównaniu do tej kamery mniejszy jest również kąt widzenia, 140 zamiast 150 stopni. Różnice mogą wynikać z zastosowanej matrycy – w 818 jest to autorski przetwornik Mio, a nie Sony jak w modelu 846. Kamera może rejestrować nawet 60 klatek na sekundę, ale ta opcja jest dostępna tylko w przypadku nagrywania w Full HD, dla 2K jest to tradycyjne 30 klatek.
To nagranie zostało wykonane w dzień, ale przy deszczowej, pochmurnej pogodzie, a więc w warunkach, które dla tańszych, słabszych kamer są sporym wyzwaniem. W tym przypadku trudno jednak mieć zastrzeżenia. Kamera rejestruje świetnej jakości obraz.
Kolejne wyzwanie dla kamery. Z jednej strony mocne światło, które „oślepia obiektyw”, a z drugiej strony spore połacie słabo oświetlone. W takich warunkach sprawdzamy, jak kamera radzi sobie ze skrajnie różnym oświetleniem, które można spotkać na drodze.
Za pomocą smartfona można pobierać i aktualizować oprogramowanie, dane fotoradarów i wersje głosowe urządzenia, bez konieczności wyjmowania karty pamięci. Tryb parkingowy jest, ale wymaga podłączenia zewnętrznego zasilania.
MiVue 818 to niemal idealne urządzenie, które rejestruje świetnej jakości obraz, ale jest również doskonałym pomocnikiem kierowcy niemal w każdej sytuacji. Jedyny minus to cena, jak widać – jakość musi kosztować.