Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jadące Ford Mondeo i Citroen C5

Rodzinne i niedrogie

Używane: Citroen C5 kontra Ford Mondeo. Który model jest lepszą okazją na zakup auta klasy średniej?

Rodzinne i niedrogie

Używane: Citroen C5 kontra Ford Mondeo. Który model jest lepszą okazją na zakup auta klasy średniej?

Komfortowe i solidne kombi ze świetnymi silnikami Diesla. Citroen C5 II jest jedyny w swoim rodzaju, a Fordowi Mondeo Mk4 też nie brakuje atutów. Dla osoby, która szuka dużego, rodzinnego diesla, obie propozycje są rewelacyjne. Ceny opisywanych aut na rynku wtórnym – już od 20 tys. zł.

Przez wiele lat w klasie średniej rządził Volkswagen Passat. Był drogi w zakupie, ale – przynajmniej w opinii potencjalnych nabywców – także najtańszy w serwisowaniu, najsolidniejszy, najbardziej funkcjonalny i wyposażony w najlepsze diesle.

W latach, w których debiutowały prezentowane modele Citroena i Forda, niemiecki lider zaliczył kolosalną wpadkę jakościową. Generacja B6 okazała się najgorszym Passatem w historii, który wyraźnie odstawał od rywali. Citroen C5 II i Ford Mondeo Mk4 to modele, które swoją szansę na sukces wykorzystały w stu procentach...

Citroen C5, 2012 r.

citroen c5 34 przod

  • Ceny: 23-40 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.6-3.0 (120-211 KM)
  • Silniki Diesla: 1.6-3.0 (109-241 KM)

Pierwsza generacja C5 debiutowała w 2000 r., zastępując Xantię i XM-a. W 2004 roku auto zostało zmodernizowane (C5 I FL), a w 2008 r. zaprezentowano opisywany model C5 II. Auto wielokrotnie delikatnie odświeżano. W 2010 roku  przeprowadzono największy lifting, choć i on był raczej dyskretny. Zmiany ograniczyły się do wbudowania diod w reflektory, przyciemnienia tylnych lamp i prezentacji nowych wzorów felg. W 2014 r. zaprezentowano wersję CrossTourer, a w 2017 roku zakończono sprzedaż C5 II w Europie.

Ford Mondeo, 2012 r.

ford mondeo 34 przod

  • Ceny: 20-45 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.6-2.5 (100-240 KM)
  • Silniki Diesla: 1.6-2.2 (100-200 KM)

Mondeo Mk4 zadebiutowało w 2007 r. Trzy lata później Ford zdecydował się na lifting modelu – delikatnie odświeżono zarówno nadwozie (paski LED w zderzakach), jak też wnętrze (czarne wykończenie konsoli centralnej). Rok 2010 był także ostatnim, w którym oferowano wersję 1.8 TDCi – zastąpiła ją odmiana 1.6 TDCi. W 2015 roku pojawił się następca.

Używany Citroen C5: postrzeganie modelu

Citroeny od zawsze budziły zachwyt lub przynajmniej zainteresowanie. Ale nie każdy miał na tyle odwagi, żeby po premierze kolejnego modelu pójść do salonu francuskiej marki i wydać ciężko zarobione pieniądze na nieszablonowe auto. „A jak się zepsuje?”, „kto to będzie naprawiał?”, „gdzie i za ile to później odsprzedam?” – wątpliwości było wiele.

Tysiące takich niezdecydowanych ludzi ostatecznie wybierało coś z katalogów Volkswagena, Opla czy Forda, a francuski koncern głowił się, jak zrealizować zaplanowany budżet.

Używany Citroen C5: zawieszenie

Próbą przełamania trendu był sposób, w jaki wprowadzono na rynek drugą generację Citroena C5. Wyjątkowe były dwie rzeczy. Po pierwsze: na plakatach i reklamach w telewizji pojawiły się hasła stwierdzające wprost, że nowy produkt ma niemiecką jakość. Po drugie: auto oferowano z niedostępną u konkurencji „hydropneumatyką” i bez niej.

Obie odmiany mają wielowahaczowe zawieszenie. W pierwszej amortyzatory i sprężyny zastąpiono elementami hydropneumatycznymi. Tak zawieszony Citroen C5 jest komfortowy, potrafi się łagodnie bujać podczas jazdy i zawsze utrzymuje zadany prześwit (można go regulować), a zwykłe C5 jeździ jak np. Peugeot 407.

Używany Ford Mondeo: pozycja na rynku

Ford od zawsze miał pod kontrolą kawałek rynkowego tortu, ale zazwyczaj wykrawał go sobie jakimś „podstępem”. W naszej szerokości geograficznej zazwyczaj były to imponujące kontrakty flotowe.

A czy klienci indywidualni marzyli o Fordzie? Na przestrzeni lat bywało z tym różnie. Przełomowym modelem okazał się świetny w prowadzeniu Focus (1998 r.). Drugim takim europejskim Fordem marzeń może być właśnie prezentowane Mondeo Mk4.

Trudno znaleźć w nim jakieś istotne słabe strony. Tych mocnych mamy natomiast całe mnóstwo. Doskonałe proporcje, trzy wersje nadwozia, wyjątkowo przestronne wnętrze i... francuskie diesle pod maską. Owszem, były tam jeszcze inne silniki, ale ta najpotrzebniejsza, wysokoprężna „dwulitrówka” została zapożyczona od Citroena i Peugeota – i to był strzał w dziesiątkę.

Używany Citroen C5: gama silników. Polecamy 2.0 HDi

Rynek wtórny Citroenów C5 zdominowały silniki Diesla. To bardzo udane konstrukcje, ale nie wszystkie są godne polecenia. Bazowa jednostka 1.6 HDi okazuje się zbyt słaba do tego modelu. Nie warto sięgać także po niszową odmianę 2.2 HDi, a widlaste 2.7 HDi i 3.0 HDi są wręcz odradzane ze względu na wysokie koszty ewentualnych napraw. Polecamy odmianę dwulitrową. Im młodsza i mocniejsza – tym lepsza.

Zwolennikom wersji benzynowych sugerujemy zakup podstawowych odmian 1.8 lub 2.0. Do obu można założyć instalację gazową. Nieźle spisuje się także 3.0 V6, ale ten silnik z założenia jest drogi w użytkowaniu, na dodatek obligatoryjnie połączono go z automatem.

Po liftingu gamę zasiliły drogie w naprawach jednostki 1.6 THP. Są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i łańcuch rozrządu.

Używany Ford Mondeo: gama silników. Polecamy 2.0 TDCi

Nie da się ukryć, że największym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszy się wysokoprężny silnik 2.0 TDCi. To bliźniak konstrukcyjny francuskiej jednostki 2.0 HDi, ale różni się od niej konstrukcją filtra cząstek stałych, ponieważ nie wymaga dolewania specjalnego płynu, tak jak to ma miejsce w C5.

1.8 TDCi, czyli popularny, dość tani diesel Forda, nigdy nie miał filtra cząstek stałych. To niewątpliwy plus, ale akurat w tej jednostce dość często psuje się układ wtryskowy, a sprzęgło z kołem dwumasowym z ledwością wytrzymuje 100 tys. km.

Uwaga! W niektórych egzemplarzach 1.8 TDCi występują dwa paski rozrządu. Pierwszy – łatwo dostępny – łączy pompę wysokiego ciśnienia paliwa i wałek rozrządu. Drugi – napędza wspomnianą pompę od wału korbowego i pracuje w oleju, więc go nie widać, a też podlega wymianie! W starszych wersjach tej jednostki był tam niewymienny łańcuch.

W 2010 r., po wejściu nowszych norm czystości spalin, silnik 1.8 TDCi został zastąpiony przez francuską jednostkę 1.6 TDCi (czyli 1.6 HDi – tę samą co w C5). Pali mało, ale wyraźnie brakuje jej mocy i momentu.

Gamę diesli wieńczy 2.2 TDCi (175/200 KM) – stanowi margines rynkowy, co przekłada się na wyższe koszty serwisowania.

Wersje benzynowe cieszą się opinią niezawodnych. Bardzo dobra okazuje się np. wolnossąca „dwulitrówka”. Szkoda tylko, że ze względu na brak hydrauliki zaworowej nie nadaje się zbytnio do tanich instalacji LPG. Godna uwagi jest topowa odmiana benzynowa 2.5 Turbo. To jednostka Volvo, która zapewnia kapitalne osiągi i ma fantastyczne brzmienie, niestety sporo pali.

Wolnossące wersje benzynowe 1.6 ledwo sobie radzą z Mondeo, ale już te turbodoładowane z rodziny EcoBoost (wprowadzone po liftingu 1.6, 2.0) wydają się bardzo interesujące, ponieważ nie psują się przesadnie, a zapewniają niezłe osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa.

Używane Citroen C5 i Ford Mondeo: sytuacja rynkowa

Citroen C5

Przebieg typowy dla rocznika 2012 to 150-250 tys. km. Opisywana generacja modelu to jednocześnie najbardziej popularne C5 w ogłoszeniach. Przeważają diesle. Bardzo poszukiwane są topowo wyposażone odmiany, najlepiej w specyfikacji Exclusive. Najtrudniej sprzedają się wersje 1.6 HDi z podstawową specyfikacją. Nic dziwnego, że są wyraźnie tańsze od pozostałych. To propozycja dla łowców okazji.

Giełdowe fakty

  • Auta bez „hydropneumatyki” są tańsze w serwisowaniu, ale większość miłośników marki i tak wybiera wersje z „hydro”.
  • Niezłe zabezpieczenie antykorozyjne ogranicza spadek wartości starszych aut.

Ocena: 8/10

Ford Mondeo

Przebieg typowy dla rocznika 2012 to 150-300 tys. km. To bardzo specyficzna oferta. Większość aut pochodzi z polskich salonów. To głównie poleasingowe wersje kombi. Bywają tańsze od egzemplarzy sprowadzanych, ale nie należy ich skreślać – trafiają się sztuki w naprawdę przyzwoitym stanie. Zakup takiego regularnie serwisowanego samochodu może się okazać bardzo dobrą decyzją.

Giełdowe fakty

  • Liftback to bestseller. Na drugim miejscu jest kombi, a na trzecim – sedan.
  • Kiedyś sprzedawały się głównie diesle.
  • Obecnie widać wzrost zainteresowania wersjami benzynowymi.

Ocena: 8/10

Używane Citroen C5 i Ford Mondeo: wnętrze

Citroen C5

Deska rozdzielcza jest wykonana z jednego, miękkiego materiału, więc nie skrzypi. W topowych wersjach została nawet obszyta skórą. Charakterystyczna kierownica ma nieruchomą część centralną z poduszką powietrzną oraz przyciskami. Obraca się tylko wieniec. Na zdjęciach poszukiwana wersja Exclusive z „kapitańskimi” fotelami.

citroen c5 deska

citroen c5 fotele

citroen c5 kanapa

Ocena: 9/10

Ford Mondeo

Podstawowa wersja ma tradycyjne, okrągłe zegary. Na zdjęciu poliftingowa, bogatsza odmiana z wyświetlaczem centralnym Convers+. Na pierwszy rzut oka wygląda bardzo atrakcyjnie. W praktyce rozczarowuje, ponieważ dodatkowy ekran między zegarami ma niską rozdzielczość i nie dostarcza zbyt wielu informacji.

Pod względem ilości miejsca Mondeo należy do liderów segmentu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że bazowe wersje mają bardzo kiepską tapicerkę, która szybko się wyciera. Te bogatsze, np. Titanium, są bez porównania lepsze.

ford mondeo deska

ford mondeo fotele

ford mondeo kanapa

Ocena: 9/10

 

Używane Citroen C5 i Ford Mondeo: wyposażenie, wersje

Citroen C5

W gamie wyposażeniowej Citroena C5 wyróżniamy cztery podstawowe poziomy: Attraction (mało popularny), Dynamique, Comfort i Exclusive. Wszystkie wersje mają automatyczną klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby, a także radioodtwarzacz z możliwością odczytu plików MP3. Zawieszenie Hydractiv III+ było dostępne tylko w dwóch ostatnich wersjach.

Warto wiedzieć

  • Jak podnieść C5 w serwisie na podnośniku? – „zwykłe” odmiany podnosi się tradycyjnie. W wersjach hydropneumatycznych należy maksymalnie podnieść zawieszenie i dopiero wtedy podkładać łapy podnośnika.
  • Przysiada do załadunku – w wersji z „hydropneumatyką” do załadunku można obniżać auto (na bocznej ścianie bagażnika jest specjalny przycisk, który opuszcza zawieszenie). Po wszystkim wystarczy wsiąść do auta, uruchomić silnik i prześwit samoczynnie się wyrówna.
  • Exclusive – cechą, która z daleka przyciąga uwagę są opcjonalne „kapitańskie” fotele z wysokimi boczkami i rozbudowanymi zagłówkami. To wyróżnik pakietu Exclusive.
citroen c5 zegar

W  wersjach z tzw. hydropneumatyką zmiana prześwitu jest sygnalizowana na wyświetlaczu.

citroen c5 bagaznik
Bagażnik wersji sedan ma 467 l, a w praktycznej odmianie kombi 533-1490 l. Liftback nie występuje.

Ocena: 8/10

Ford Mondeo

Bazowy poziom to Ambiente. Obejmuje on siedem poduszek powietrznych, ABS, EBD, ESP, TCS. Seryjne są także manualna klimatyzacja oraz elektryczne sterowanie szyb w przednich drzwiach. Kolejny poziom to Trend (jak wyżej plus obszyta skórą kierownica, felgi ze stopów lekkich). Topowe odmiany noszą nazwy Ghia i Titanium.

Warto wiedzieć

  • Elektrycznie podgrzewana przednia szyba – to jeden z najbardziej pożytecznych opcjonalnych elementów wyposażenia typowego dla Fordów. Prawie niewidoczna siateczka drutów zatopionych w przedniej szybie może podgrzewać ją elektrycznie, co ułatwia usuwanie lodu.
  • Jakość tapicerki – bazowy poziom Ambiente ma fatalną tapicerkę. Choćby z tego względu warto szukać bogatszych odmian, np. Titanium.
  • Wersje dealerskie – w Polsce dealerzy oferowali własne pakiety wyposażenia – Silver X oraz Gold
  • Comfort, Normal, Sport – tryby pracy zawieszenia w wersjach ze zmienną charakterystyką amortyzatorów.
ford mondeo wyswietlacz
Wyświetlacz między zegarami ma tak naprawdę bardzo mało funkcji. Szkoda, że nie obsługuje nawigacji.
ford mondeo bagaznik
Wielki bagażnik: liftback 540-1460 l, sedan 550 l, kombi 555-1745 l.

Ocena: 8/10

Używane Citroen C5 i Ford Mondeo: silniki

Citroen C5

  • Benzynowe 1.6 THP – pracują bardzo kulturalnie i imponują elastycznością, a także rozsądnym zużyciem paliwa. Niestety ich trwałość i koszty napraw zniechęcają
  • Silniki benzynowe 1.8, 2.0 – pod względem osiągów niczym się nie wyróżniają. Za to gwarantują niskie koszty serwisowania i nadają się do przeróbki na zasilanie LPG
  • Diesle 1.6 HDi, 2.0 HDi – to polecane jednostki. Trzeba jednak pamiętać, że słabsza z wielkim trudem napędza ten ciężki, rodzinny samochód (zwłaszcza z ładunkiem)
  • Diesle V6 (2.7 HDi, 3.0 HDi) – są znacznie droższe w obsłudze niż 2.0 HDi. To raczej propozycje dla hobbystów
citroen c5 silnik hdi
Optymalny wybór to albo diesle 2.0, albo wersje benzynowe 1.8/2.0.
Citroen c5 silnik v6
Jeśli ktoś koniecznie chce mocniejszą jednostkę, powinien wybrać 3.0 HDi – jest dużo lepsza od 2.7 HDi.

Ocena: 8/10

Ford Mondeo

W zasadzie każda jednostka ma jakieś zalety, a „czarne owce” nie występują w gamie. Uwaga na auta z LPG – mogą już mieć zużyte zawory.

  • 1.8 TDCi – stara konstrukcja, nigdy nie montowano w niej DPF-u. Trwały układ korbowy, kapryśny wtrysk paliwa
  • 2.0 TDCi – najlepszy turbodiesel w gamie. To wersja polecana przez mechaników
  • Wolnossące benzynowe 1.6, 2.0 – bez negatywnych uwag, polecamy je
  • 1.6, 2.0 EcoBoost – nowoczesne silniki benzynowe z doładowaniem. Z roku na rok cieszą się coraz większym wzięciem na rynku wtórnym
ford mondeo silnik benzyna
Wersje benzynowe są niezawodne, ale uwaga – nie lubią LPG.
ford mondeo silnik 20

2.0 TDCi: udany silnik, ten sam co w C5 2.0 HDi, tylko pod inną nazwą.

Ocena: 8/10

Używane Citroen C5 i Ford Mondeo: usterki

Citroen C5

citroen c5 bok

Samochód okazuje się zaskakująco trwały. Jest także doskonale zabezpieczony przed korozją (lepiej niż Mondeo). Oczywiście – wersje z „hydropneumatyką” trzeba przed zakupem sprawdzić w wyspecjalizowanej stacji obsługi Citroenów pod kątem zużycia instalacji, ale auta w dobrym stanie są niezawodne.

  • Sprawne C5 z „hydropneumatyką” nie opada na postoju. Jeśli tak się dzieje – potrzebny będzie mechanik.
  • Wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych. Układ wymaga okresowego uzupełniania płynu Eolys.
  • W wersjach z „hydropneumatyką” należy uważać na wycieki płynu z kolumn – regeneracja jest kosztowna.

Ocena: 9/10

Ford Mondeo

ford mondeo bok

Wszystkie odmiany benzynowe oraz turbodiesel 2.0 TDCi są ponadprzeciętnie niezawodne. 1.6 TDCi to akceptowalny przeciętniak, a 1.8 TDCi – zakup podwyższonego ryzyka. W najstarszych autach przed zakupem warto sprawdzić błotniki i progi – często rdzewieją.

  • Awarie układu wtryskowego w wersji 1.8 TDCi. Kłopoty zwiastują falujące obroty na biegu jałowym.
  • Zużyta przekładnia kierownicza. Najpierw widać niewielkie wycieki płynu. Potem zaczyna stukać.
  • W wersjach 1.8 TDCi szybko zużywa się dwumasowe koło zamachowe. Objawem jest głośne stukanie.

PODSUMOWANIE

Citroen C5

citroen c5 34 tyl

Solidność tego modelu zaskoczyła już niejednego przeciwnika motoryzacji francuskiej. Auto jest lepiej zabezpieczone przed korozją niż Mondeo, a Passata B6 bije w tej kwestii na głowę. Mechanicznie także prezentuje się nieźle.

Naszym zdaniem

Osobom, które mieszkają w pobliżu serwisów wyspecjalizowanych w Citroenach, polecamy wersje „hydropneumatyczne”. Pozostali mogą wybrać odmianę bez tego rozwiązania i swobodnie serwisować C5 w dowolnym warsztacie.

Ocena: 42/50

Ford Mondeo

ford mondeo 34 tyl

Mondeo Mk4 debiutowało w idealnym momencie. VW zmagał się z usterkami Passata B6, Opel kończył produkcję Vectry i dopiero przymierzał się do Insignii. Bardzo dobra sprzedaż utrzymywała się aż do 2010-2012 roku. Hitem okazał się dwulitrowy diesel. Szkoda, że rynek jest wręcz zalany poflotowymi kombi, a tak mało jest bardzo ładnie stylizowanych liftbacków.  

Naszym zdaniem

Mondeo Mk4 to najlepsza generacja w historii tego modelu i jeden z najlepszych europejskich Fordów. Dość niskie ceny ofertowe wynikają z jego dużej podaży, a nie z usterkowości.

Ocena: 42/50

Czytaj także