Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zakup uzywanego kampera

Czy spieszyć się z kupnem?

Używane kampery – co sprawdzić przed zakupem

archiwum

Czy spieszyć się z kupnem?

Używane kampery – co sprawdzić przed zakupem

Zakup używanego kampera jest dużo trudniejszy niż zwykłego auta osobowego i wymaga jeszcze więcej ostrożności i uwagi. Podpowiadamy, na czym trzeba się skupić, żeby uniknąć kosztownego błędu.

Na nowego kampera czeka się coraz dłużej. Jeśli rozglądasz się za mobilnym domem na ten sezon, pozostaje poszukiwanie pojazdu na rynku wtórnym.

Sytuacja jest skutkiem zbiegu dwóch czynników. Pierwszym jest niegasnący boom na pojazdy rekreacyjne. Drugi dotyczy całego rynku nowych samochodów i jest związany z niestabilnością łańcuchów dostaw.

W efekcie nawet łowcy okazji muszą zmienić podejście, gdy chodzi o zakup kampera – zarówno nowego, jak i używanego. W obu przypadkach popyt znacznie przewyższa podaż, co mocno winduje wartość rezydualną używanych pojazdów: po 10 latach wciąż można je sprzedać za połowę ceny nowego egzemplarza, a czasem więcej. Nawet roczne pojazdy po wypożyczalni z przebiegiem ok. 20 tys. km można znaleźć w cenie nowego samochodu. To nie zniechęca nabywców, bo terminy dostaw nowych pojazdów są obecnie dłuższe niż wakacyjne korki na A1 – kto dziś zamawia nowego kampera lub półintegrę, pierwszy nocleg w nim może zaplanować na wiosnę 2023 r.

W rezultacie nawet zaniedbane pojazdy osiągają pięciocyfrowe ceny, zwłaszcza że wielu nowych fanów karawaningu nie zapoznaje się na wstępie z typowymi bolączkami używanych samochodów kempingowych, przez co istnieje duże prawdopodobieństwo trafienia przez nich na „minę”.

Uwaga na rdzę

kamper rdza
Korozja może się kryć pod plastikowym poszyciem nadwozia.

Korozja dyskwalifikuje tylko starsze kampery, w przypadku nowszych konstrukcji są to raczej uszkodzenia wynikające z kolizji lub wywołane wilgocią. Wykonane zazwyczaj z tworzyw sztucznych, aluminium i materiałów izolacyjnych nadwozie często zawiera również drewno. Niewykryte na czas i niefachowo usunięte nieszczelności sprawiają, że naprawa staje się tak samo skomplikowana jak w przypadku zardzewiałego lub powypadkowego samochodu osobowego.

Szczególnie narażone na szkody spowodowane przez wodę są kampery typu alkowa oraz półintegra – w tych ostatnich często z wiekiem przepuszcza uszczelka między nadwoziem a kabiną kierowcy. Na wielu innych krawędziach karoserii izolacja może z biegiem lat sparcieć i umożliwić wnikanie wilgoci do wnętrza.

  • Mech zwiastuje problemy, bo gdy pojawi się na dachu i „wpełznie” pod uszczelki, zaczynają się wycieki: dlatego warto nie tylko zajrzeć pod spód kampera, ale także obejrzeć go od góry.

Uszkodzenie nadwozia

kamper uszkodzenie nadwozia

Nawet niewielkie pęknięcia plastikowych elementów mogą nastręczyć problemów. Nie każdy wie, że części do starszych modeli zazwyczaj nie są już dostępne lub ich ceny są liczone w tysiącach złotych. Dotyczy to zarówno elementów nowych, jak i używanych. W pojazdach półzintegrowanych często parcieje uszczelka między kabiną a nadwoziem.

uszkodzone wyposazenie kampera

  • Silikon, taśma i wkręty oraz inne ślady doraźnych napraw, np. obecność uniwersalnych uszczelek, wcale nie muszą świadczyć o zaradności właściciela. W przypadku używanego kampera to nierzadko sygnał, że pojawiły się problemy, których usunięcie klasycznymi metodami nie było możliwe, zabrakło części lub koszt naprawy byłby wysoki.

Ostrzeżenie: zapach stęchlizny w kabinie

Według specjalistów od pojazdów kempingowych sygnałem alarmowym jest już zapach stęchlizny we wnętrzu. A najwyższą ostrożność trzeba zachować w przypadku widocznych załatań, grubo położonego silikonu na łączeniach karoserii i ciemnych cieni na wewnętrznych ścianach: nie musi to oznaczać całkowitego inwestycyjnego fiaska, ale może spowodować kłopoty i zachwiać funduszami przeznaczonymi na podróż.

Uszkodzenia spowodowane przez wodę są wrogiem nadwozia każdego kampera. Chociaż istnieją urządzenia pomiarowe, które teoretycznie umożliwiają określenie wilgotności konstrukcji nośnej, to nawet dłuższy suchy okres może zafałszować wynik. Minutowy prysznic z węża ogrodowego nie wystarczy, aby wykryć poważne przecieki.

  • Kampery nie zawsze są intensywnie użytkowane i nie wszystkie mają wysokie przebiegi. Ale kiedy już są w użyciu, w ich wnętrzu tętni życie. W rezultacie z biegiem lat zawsze coś się odłamie: warto dokładnie sprawdzić stan elementów części mieszkalnej.

Uszkodzenia wnętrza

kamper uszkodzony plastik

Warto przyjrzeć się meblom, ich powierzchniom i zamkom. Większość z nich można łatwo wymienić, bo wielu producentów stosowało podobne. Plastikowych elementów wnętrza starszych pojazdów często nie da się już wymienić, a ich naprawa jest bardzo droga. To istotny problem, bo zwłaszcza nieszczelna umywalka lub pęknięty brodzik mogą szybko doprowadzić do powstania uszkodzeń struktury nadwozia, co może wywindować koszt naprawy do abstrakcyjnego poziomu.

lodowka w kamperze

  • Cała technika pokładowa powinna działać – od ogrzewania przez system satelitarny po lodówkę. Podczas oględzin należy podłączyć butlę gazową i zapewnić dostęp do zasilania.

Specjalistyczna kontrola pojazdu

Nawet doświadczonym właścicielom pojazdów kempingowych trudno jest ocenić stan techniczny starszego nadwozia. Dlatego opłaca się skorzystać z usług eksperta lub wyspecjalizowanego warsztatu blacharskiego – również w przypadku późniejszego doposażenia i profesjonalnego montażu kolejnych elementów wyposażenia. Takie dodatki często stają się kosztownym utrapieniem, a nawet zagrożeniem dla bezpieczeństwa, jeśli za montaż zabierze się hobbysta.

Radość z samodzielnego majstrowania szybko się kończy, zwłaszcza gdy chodzi o instalacje elektryczne i gazowe. Odradzamy to nawet osobom uważającym, że poradzą sobie z danym zadaniem. Nawet niewielki błąd może zakończyć się pożarem lub eksplozją samochodu!

  • Jeśli nie znaleźliśmy żadnych poważnych uszkodzeń, czas wybrać się na jazdę próbną. Można to zostawić na sam koniec, bo w praktyce baza kampera sprawia najmniej kłopotów, a części można dopasować z aut dostawczych, które podczas codziennej pracy zazwyczaj znoszą większe obciążenia niż wakacyjna wycieczka last minute.

10 najważniejszych rzeczy do sprawdzenia

  1. Wnętrze powinno być całkowicie suche, a nadwozie – wolne od uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji.
  2. Metalowe szkielety starszych samochodów kempingowych mogą być mniej lub bardziej skorodowane – w przypadku starych kampervanów rdza atakuje cały samochód.
  3. Należy uważać na samodzielne przeróbki urządzeń pokładowych – w razie wątpliwości lepiej zwrócić się do eksperta.
  4. Wnętrze: trzeba zwrócić szczególną uwagę na stan elementów plastikowych. Ich wymiana może być bardzo droga.
  5. Meble w starszych pojazdach prawie zawsze trochę skrzypią i klekoczą.
  6. Dokładnie przetestuj ogrzewanie, urządzenia elektryczne i instalację wodną.
  7. Nawet nowsze samochody kempingowe często nie są wyposażone w mocowania ISOFIX.
  8. Wykonanie przeglądu okresowego nie jest równoznaczne ze sprawdzeniem instalacji gazowej – należy sprawdzić też żółtą książeczkę.
  9. System ESP jest obowiązkowy w pojazdach kempingowych dopiero od końca 2014 r. Warto wybrać takie auto. Elektronika ma realny wpływ na bezpieczeństwo.
  10. Norma emisji spalin: pojazdy kempingowe spełniające normę Euro 5 były rejestrowane jeszcze w 2018 r.
zolta ksiazeczka kampera
Podczas zakupu kampera z Niemiec należy sprawdzić żółtą książeczkę – potwierdza ona szczelność instalacji gazowej i bezpieczeństwo.

PODSUMOWANIE

Bez względu na to, czy szukamy kampera w Polsce, czy w Niemczech, będących największym rynkiem dla pojazdów tego typu, dokładnie sprawdzajmy historię i stan pojazdu, który jest znacznie ważniejszy od wieku, przebiegu czy nowoczesnego wyglądu nadwozia albo wnętrza. Na rynku wtórnym można znaleźć propozycje zarówno za 30, jak i 300 tys. zł. Kto dobrze poszuka, wciąż może jeszcze zdążyć z zakupem na obecny sezon.

Jeśli nie mieliśmy wcześniej do czynienia z autem rekreacyjnym, jego przedzakupowe oględziny zlećmy serwisowi wyspecjalizowanemu w kamperach.

Czytaj także