Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mężczyzna sprawdza stan auta

Wyniki badań Dekry

Na co zwracamy uwagę przy kupowaniu używanego auta? 10 kluczowych aspektów

archiwum

Wyniki badań Dekry

Na co zwracamy uwagę przy kupowaniu używanego auta? 10 kluczowych aspektów

Przymierzając się do zakupu auta z drugiej ręki, chcemy uniknąć kosztownej wpadki. Zbadano, jakie elementy najczęściej chcielibyśmy zweryfikować.

Polska ma jeden z najprężniej działających rynków wtórnych samochodów w Europie. Dekra postanowiła sprawdzić, co najchętniej chcielibyśmy zweryfikować przed zakupem używanego auta. W tym celu zleciła przeprowadzenie ankiety.

Najważniejsza sprawa: stan techniczny auta

Wśród 10 najczęściej powtarzających się odpowiedzi większość aspektów dotyczyła przeszłości pojazdu oraz aktualnego stanu kluczowych podzespołów. To zupełnie zrozumiałe. Chcemy uniknąć konieczności dokonywania kosztownych napraw bezpośrednio po zakupie auta lub trafienia na podszykowaną do sprzedaży ruinę na kołach, której doprowadzenie do ładu będzie niemożliwe lub nieopłacalne.

Respondenci wymienili także raport Carfax. Przez lata o usługach tej firmy mówiło się głównie w kontekście samochodów sprowadzanych z Ameryki. Tam baza danych Carfax jest rozbudowywana od połowy lat 80. XX wieku i obejmuje informacje o przeglądach, przebiegach czy wypadkowości – z dokumentacją zdjęciową włącznie. W Europie Carfax działa od 2007 r. i sukcesywnie powiększa swoją bazę danych.

Za nowy trend na rynku wtórnym można uznać także zapotrzebowanie na dokumentację zdjęciową z oględzin. Słysząc o skali nieprawidłowości, coraz częściej chcemy uniknąć tracenia nerwów i czasu.

10 kluczowych punktów do sprawdzenia

Poniżej prezentujemy 10 aspektów, które poruszono w badaniu Dekry. Staramy się też wyjaśnić, dlaczego poszczególne zagadnienia są istotne i w jaki sposób można do nich podchodzić, gdy otrzymane informacje, np. na temat stanu technicznego, odbiegają od naszych przedzakupowych oczekiwań.

Przebieg

IMG_0278

Kluczowy parametr dla większości nabywców. Gdy przebieg przekracza ok. 220 tys. km, auto staje się trudniejsze do sprzedania. Maleje też liczba wyszukań takich pojazdów w serwisach ogłoszeniowych. Przebieg jest istotny, bo wraz z nim postępuje zużycie większości podzespołów pojazdu. Ale nie można zapominać, że elementy można wymieniać i przywrócić autu wcześniejszą sprawność. Stąd tak ważna jest historia serwisowa.

  • Nie przeceniajmy przebiegu
    To tylko ciąg cyfr. Znacznie ważniejsze są faktyczny stan auta, historia jego serwisowania oraz sposób użytkowania – na dystansie 100 tys. km samochód można zniszczyć bardziej niż przez 300 tys. km.

Bezwypadkowość

IMG_9735

Szkód komunikacyjnych uniknąć niemal nie sposób. Kluczowy dla dalszej eksploatacji pojazdu jest sposób dokonania naprawy. Jeżeli została przeprowadzona zgodnie ze sztuką, auto nie stanie się niebezpieczne.

  • Każda szkoda jest inna
    Niektórzy sprzedający chcą być uczciwi i nie informują o bezwypadkowości, jeżeli nie znają przeszłości auta lub zakresu szkody. Nie skreślajmy więc pochopnie żadnego pojazdu.

Układ kierowniczy

KPH_8686

W trakcie jazdy próbnej trzeba sprawdzić, czy na kierownicy nie są wyczuwalne luzy, czy układ stawia równy opór, a jego pracy nie towarzyszą hałasy i metaliczne stukanie.

  • Sygnał ostrzegawczy
    Kto lekceważy problemy z mającym bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo układem kierowniczym, zwykle nie zawraca sobie też głowy usuwaniem innych usterek.

Układ hamulcowy

OPF20170414-41

Skuteczność hamulców można sprawdzić na rolkach, ale ważna jest także kontrola wzrokowa (np. czy na krawędzi tarcz nie ma już rantu świadczącego o ich zużyciu) oraz jazda próbna, która może ujawnić wypaczenie tarcz skutkujące „biciem” podczas hamowania.

  • Przewidywalne koszty
    Każdy mechanik jest w stanie podać przynajmniej orientacyjny koszt usunięcia problemów z hamulcami. O taką kwotę warto targować się ze sprzedającym.

Geometria podwozia

IMG_0168

Ustawienie kół w kątach zalecanych przez producenta pojazdu zapewnia dobre właściwości jezdne. Auto traci geometrię zawieszenia w wyniku zaniedbań serwisowych.

  • Ślady przeszłości
    Problemy z geometrią nie zawsze są skutkiem zużycia tulei. Jeżeli punkty mocowania zawieszenia odkształciły się podczas wypadku, ustawienie właściwej geometrii staje się niemal niemożliwe.

Skład spalin

ampnet_photo_20161123_125956

Przez lata skład spalin był w Polsce traktowany po macoszemu. Coraz więcej mówi się jednak o ekologii, strefach czystego transportu i zaostrzeniu badań technicznych. Auto z nieprawidłowym składem spalin będzie miało poważny problem z przejściem przeglądu.

  • Surowy werdykt
    Wynik badania spalin może obnażyć zły stan techniczny pojazdu (np. spalanie nadmiernych ilości oleju) czy braki w jego wyposażeniu – np. wycięty katalizator.

Oryginalność szyb

KPH_1032

Praktycznie każda szyba ma datę produkcji oraz informację o jej producencie. Jeżeli są młodsze niż data produkcji auta, świadczy to o tym, że zostały wymienione. Może to być sygnałem, że auto brało udział w poważnym wypadku.

  • Zachowajmy rozsądek
    Przednia szyba często bywa uszkodzona przez kamienie, boczna mogła zostać wybita przy próbie kradzieży.

Wycieki oleju

IMG_0177

Rozległe wycieki oleju (oraz innych płynów eksploatacyjnych) nie pozwolą na zaliczenie badania technicznego z pozytywnym wynikiem. Zwiększają też ryzyko wystąpienia poważnych problemów – w tym zatarcia silnika z powodu ubytków oleju czy nawet pożaru.

  • Droższe niż się wydaje
    Walka z wyciekami oleju może okazać się droga, jeżeli nieszczelność pojawiła się w miejscu, które wymusza np. rozłączenie silnika i skrzyni. Warto ustalić koszt naprawy.

Historia auta w serwisie Carfax

DSC_9389

Sporo informacji na temat pojazdu można uzyskać bez wychodzenia z domu. W tego typu raportach specjalizuje się m.in. amerykańska firma Carfax.

  • Dobra inwestycja
    Jeżeli sprzedający nie ma nic do ukrycia, umożliwi oględziny. Raport może się okazać tańszy niż wydatki na paliwo i poświęcony czas. Warto rozważyć wykupienie raportów też innych firm (np. AutoBaza, AutoDNA) – informacje z nich mogą się wzajemnie uzupełniać.

Dokumentacja zdjęciowa z oględzin

_MG_0123

Firmy dokonujące oględzin pojazdu są nam w stanie przesłać komplet zdjęć przedstawiających usterki auta. Czasem może to zrobić nawet uprzejmy sprzedający.

  • Chłodna ocena
    Mając przed sobą kilkanaście zdjęć z różnymi uszkodzeniami, na pewno chłodniej spojrzymy na interesujące nas auto i unikniemy podjęcia pochopnej decyzji zakupowej.

PODSUMOWANIE

Zakup używanego auta, którego późniejsza eksploatacja nie będzie pasmem rozczarowań, jest możliwy. Do poszukiwań i finalizacji transakcji warto jednak podejść metodycznie i weryfikować istotne aspekty. Sprawdzenie tych najdrobniejszych nie zawsze jest możliwe, jednak nawet omówiona w artykule dziesiątka zagadnień, rozszerzona np. o kontrolę korozji podwozia czy poprawności dokumentów pojazdu, może uchronić nas przed kosztowną wpadką czy nawet problemami prawnymi.

Czytaj także