Drogowe problemy możemy bez uciążliwych formalności zgłosić stosownym władzom za pomocą aplikacji na smartfony lub przez internet. Warto korzystać z takiej możliwości.
Nie warto czekać, aż ktoś się zlituje i naprawi dziurawą drogę czy zapadniętą studzienkę. Lepiej od razu po zauważeniu usterki tego typu zgłosić problem do osób odpowiedzialnych za jej usunięcie.
Aby można było robić to szybko i bez zbędnych formalności, stworzono odpowiednie aplikacje na smartfony. Mają one też zazwyczaj swoje odpowiedniki na stronach internetowych.
Zgłoszenie problemu rzeczywiście jest łatwe. Wystarczy zrobić zdjęcie uszkodzenia, zakwalifikować usterkę do odpowiedniej kategorii, wskazać położenie i wciśnąć przycisk „wyślij”.
Tu jednak od razu rodzi się wątpliwość – aby to wszystko działało, ktoś musi te wiadomości odbierać, a następnie na nie skutecznie reagować. Wymagana jest więc odpowiednia współpraca z lokalnymi władzami. Dlatego samorządowcy, którzy chcą skorzystać z tej formy komunikowania się z mieszkańcami, muszą sami „dopisać się” do udziału w konkretnym przedsięwzięciu.
Założenie konta w wybranym systemie jest bardzo proste, a urzędnicy szybko otrzymują informacje o napływających alertach, przez co mogą je na bieżąco kierować do odpowiednich służb. W miastach, w których system działa, jego ocena wypada pozytywnie – użytkownicy aplikacji zwykle twierdzą, że sprawy są załatwiane dość szybko.
Co zrobić, gdy miasto nie jest objęte żadnym projektem tego typu? W niektórych aplikacjach wystarczy to zgłosić właśnie przez aplikację lub stronę internetową, a firma skontaktuje się z odpowiednimi władzami lokalnymi i spróbuje je zachęcić do przystąpienia do projektu.
Lokalizację miejsca, którego dotyczy sprawa możemy wskazać klikając odpowiednie miejsce na mapie lub ręcznie wpisując adres.
Program umożliwia zgłaszanie różnych problemów. Drogowe podzielone są na wiele podkategorii.
Należy dokładnie opisać rodzaj uszkodzenia, wymagany jest opis sytuacji, dodaje się też załączniki, np. zdjęcia.
Powiadomienia o postępie prac nad rozwiązaniem problemu przekazywane są automatycznie. Możemy wybrać, czy informacje chcemy otrzymać np. na e-mail czy SMS-em.
Aplikacje do zgłaszania m.in. problemów drogowych dostępne są na najpopularniejsze systemy operacyjne, można je pobrać bezpłatnie. W większości przypadków zgłoszenia można także przekazywać przez odpowiednie strony internetowe. Niektóre z aplikacji mają charakter lokalny, większość obejmuje cały kraj.
Jeśli aplikacje nie obejmują jeszcze swoim zasięgiem wybranych miast czy gmin, problemy drogowe należy zgłaszać drogą konwencjonalną. Tradycyjną metodą jest kontakt telefoniczny lub poprzez formularz zgłoszeniowy powiązany z lokalnym samorządem.
Dane można zwykle znaleźć na stronach miejskich zarządów dróg lub w zakładce „komunikacja” oficjalnych witryn miast/gmin.