Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Giulia 6C Villa d'Este

Alfa Romeo Giulia 6C Villa d'Este – test

Alfa Romeo Giulia 6C Villa d'Este – test

Dla świata motoryzacji Alfa Romeo jest synonimem emocji oraz piękna. Giulia 6C Villa d'Este piękno ma nawet w swojej nazwie.

Nazwa 6C Villa d'Este nawiązuje do Alfy Romeo 6C 2500 SS Coupe. Pokazana w 1939 r. była pierwszym modelem włoskiej marki zdolnym pojechać z prędkością 160 km/h. Była też symbolem swojej epoki oraz ostatnim autem Alfy wytwarzanym ręcznie. 

Alfa Romeo 6C 2500 Coupe - przód
Kultowa Alfa Romeo 6C 2500 SS w 1949 r. zdobyła nagrodę publiczności w Concorso d'Eleganza.  
alfa romeo

Wariant Villa d'Este pojawił się w 1949 r., po tym, jak 6C 2500 zwyciężyło w prestiżowym Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Jego nazwa nawiązuje do uznanej za arcydzieło architektury willi znajdującej się we włoskim Tivoli. Teraz firmuje Giulię (oraz Stelvio), jako oznaczenie dla specjalnej wersji tego modelu, dostępnej w Polsce w liczbie 50 sztuk. 

Tylko w jednym kolorze

Do Giulii 6C Villa d'Este Włosi przyczepiają metkę z kwotą 211 900 zł. Tanio nie jest. W zamian kupujący otrzymuje auto wprawiane w ruch przez podstawowy, 200-konny silnik benzynowy, z którego niutonometry – maksymalnie 330 – trafiają wyłącznie na tylną oś. 

DANE TECHNICZNE Alfa Romeo Giulia 2.0 GME 200 AT RWD 6C Villa d'Este
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 200 KM/4500
Maks. moment obrotowy 330 Nm/1750
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 465/186/144 cm
Rozstaw osi 282 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 1429/b.d. kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 480 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Opony (przód; tył) 225/40 R19; 255/35 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,3-6,4 l/100 km
Zasięg 920 km
Cena 211 900 zł

Bardziej jednak od tego, co, gdzie i ile, w przypadku 6C Villa d'Este liczy się – „jak”. Najlepiej pasują tu określenia: „atrakcyjnie i w wyrafinowany sposób”. Nadwozie Giulii w tej wersji może być wykończone wyłącznie czerwonym lakierem perłowym „Etna Red”. Do kompletu ma 19-calowe felgi aluminiowe skrywające powiększone tarcze hamulcowe z modelu Veloce. 

Alfa Romeo Giulia 6C Villa d'Este - deska rozdzielcza
Kokpit: solidnie wykonany, obszyty w górnej części skórą i intuicyjny w obsłudze.

Ducha 6C Villa d'Este odczuwa się jednak głównie po otwarciu drzwi, zaopatrzonych w dostęp bezkluczykowy wyłącznie przy przednich klamkach. Każdy egzemplarz z limitowanej serii cieszy oczy jasnym wykończeniem kabiny (dolna część kokpitu i drzwi, słupki dachowe, podsufitka, pasy bezpieczeństwa) i wykwintną, miękką w dotyku skórą „Pieno Fiore”. Całości dopełniają napisy „6C Villa d'Este” wyhaftowane na desce rozdzielczej i na zagłówkach.

Alfa Romeo 6C Villa d'Este - fotele
Seryjnie regulowane w ośmiu płaszczyznach fotele. Świetna pozycja do jazdy.

Typowo dla Giulii kokpit został solidnie zmontowany, a obsługa jest książkowo łatwa. Cieszą również nowoczesny system multimedialny z logicznym menu oraz doskonałe wyciszenie kabiny. Doskonała jest także pozycja za kierownicą – niska i z wyciągniętymi nogami, przywodzi na myśl auta sportowe. Elektrycznie ustawiane fotele przekonują wygodą, ale nie zapewniają wystarczającego podparcia ud. 

Spokój i dynamika

Choć Alfa kojarzy się ze sportową naturą, Giulia 6C Villa d'Este na co dzień zachwyca przede wszystkim spokojem. Mimo bardzo bezpośredniego, ale i zrównoważonego układu kierowniczego na kierowcę (oraz pasażerów) działa kojąco, przekonując przyjemnie zestrojonym i cicho pracującym zawieszeniem. 

DANE TESTOWE Alfa Romeo Giulia 2.0 GME 200 AT RWD 6C Villa d'Este
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 8,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 12,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,4 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 11,8/5,5/8,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 660 km

Do tego obrazu w podstawowym ustawieniu pasuje też silnik ze świetnym 8-stopniowym automatem. Przy spokojnej jeździe auto napędza dość leniwie, ale odwdzięcza się niedużym apetytem. Przestawienie trybu jazdy lub dociśnięcie gazu powoduje, że Giulia nagle staje się szybka, zwarta i wciągająca w jazdę. Do 100 km/h rozpędza się w 6,3 s, a w zakrętach przekonuje idealnym balansem i wysoką przyczepnością. Szkoda tylko, że niewyłączalne ESP tak ostro gasi próby zarzucenia tyłem. 

Alfa Romeo Giulia 6C Villa d'Este - pokrętło

Pokrętło wyboru jednego z trzech trybów jazdy. W dynamic Alfa mocno wyostrza swoje reakcje.

6C Villa d'Este stanowi wspaniałą wizytówkę Giulii. Co istotne, zamówienia na Alfy są obecnie realizowane na bieżąco, a dealerzy mają wiele aut na stocku.

Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 GME 200 AT RWD 6C Villa d'Este – test: podsumowanie

  • Wygląd, wykończenie, osiągi, precyzja prowadzenia, komfort, wyciszenie kabiny
  • Wysoka cena zakupu, apetyt silnika przy szybkiej jeździe, niewyłączalne ESP

W odmianie 6C Villa d'Este Giulia wygląda świetnie i ma bardzo ładne wnętrze oraz bogate wyposażenie.

Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 GME 200 AT RWD 6C Villa d'Este – galeria zdjęć

Czytaj także