Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Aston Martin DBX – test

Aston Martin DBX – test

Aston Martin DBX – test

Patrząc na tak perfekcyjnie narysowanego, luksusowego SUV-a, trudno podejrzewać, że w nowym Astonie Martinie DBX-ie kryje się dużo ze sportowego auta. 

Nie, nie chcemy tu po raz kolejny łączyć legendarnego producenta samochodów sportowych, Astona Martina, z równie legendarnym brytyjskim agentem specjalnym 007. Choć właściwie nowy Aston Martin DBX byłby idealnym samochodem dla Bonda. James nie musiałby już zmieniać pojazdu, gdyby zjeżdżał z autostrady na nieutwardzony teren gdzieś w środku niczego. 

Aston Martin DBX (5)
Szutrowa nawierzchnia DBX-owi jest absolutnie niestraszna. Jego nadwozie ma aż 504 cm długości.

Ale zostawmy to już. Pozostańmy przy faktach, a te ujawnią się na torze testowym. Eleganckiego i robiącego wrażenie bardzo lekkiego DBX-a wyposażamy w nasze urządzenia pomiarowe, czym nieco szpecimy tak gustownie wykończone najlepszą skórą wnętrze. 

Aston Martin DBX: piękne brzmienie V8 

Sensację budzi nie tylko świetny wygląd zewnętrzny Astona, w zachwyt wprowadza też naciśnięcie umieszczonego w górnej części deski rozdzielczej błyszczącego przycisku służącego do uruchamiania silnika V8. DBX z pewnością nie brzmi jak terenówka, ale zdecydowanie jak auto sportowe. I nie jest to czcza obietnica. Po upływie 4,3 s – czyli o 0,2 s szybciej niż obiecuje producent – wirtualna wskazówka prędkościomierza przekracza "100", a wartość 200 km/h osiąga w 14,5 s. Wykonany z aluminium pojazd o masie 2,3 t rozpędzi się maksymalnie do 291 km/h.

Dane techniczne Aston Martin DBX
Silnik benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa 3982 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/32V
Moc maksymalna 550 KM/6500
Maks. moment obrotowy 700 Nm/2200-5000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 504/205/168 cm
Rozstaw osi 306 cm
Średnica zawracania 12,4 m
Masa/ładowność 2245/691 kg
Pojemność bagażnika 632 l
Poj. zbiornika paliwa 85 l
Opony (przód; tył) 285/40 R22; 325/35 R22
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 291 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s
Średnie zużycie paliwa 14,3 l/100 km
Zasięg 594 km
Cena ok. 1 230 000 zł

Za siłę napędową kryjącą się za tymi liczbami odpowiada stworzony we współpracy z Mercedesem-AMG silnik V8 biturbo wraz z 9-stopniowym automatem, którym można też sterować manualnie za pomocą łopatek przy kierownicy. Jednostka rozwijająca 550 KM i 700 Nm doskonale pasuje do dużego luksusowego SUV-a. Z jednej strony imponuje spontanicznością, z drugiej – kulturalną pracą. I nawet zużycie paliwa, które w teście wyniosło 13,5 l na 100 km, jest akceptowalne przy tak imponujących osiągach. 

Aston Martin DBX (11)
DBX powstaje w nowej fabryce w St Athan w Walii. Za kontrolę jakości każdego auta odpowiada konkretny pracownik.

Po sprawdzeniu świetnie działających hamulców (wyniki – w tabeli poniżej) zbaczamy z toru w kierunku wzgórz i dolin gór Eifel – na teren niezupełnie stworzony dla szerokiego na prawie 2 m, masywnego SUV-a. I rzeczywiście, DBX na 22-calowych oponach o różnej szerokości na przedniej i tylnej osi nieco niezgrabnie pokonuje wąskie lokalne drogi, a o najechaniu na wystającą studzienkę potrafi poinformować dość szorstko i głośno. Całkiem wąskie, ale dobrze wyprofilowane fotele częściowo wytłumiają takie wstrząsy, zapewniając też dobre trzymanie. 

Aston Martin DBX (8)
Wybór trybu jazdy wpływa na pracę napędu, zawieszenia (pneumatyczne z adaptacyjnymi amortyzatorami) i układu kierowniczego oraz brzmienie wydechu.

A będziemy go potrzebować, gdy po przekroczeniu granic miasta włączymy tryb Sport i pozwolimy Astonowi ujawnić jego talent do szybkiego pokonywania zakrętów. Podczas spokojnej jazdy układ kierowniczy wydaje się niezbyt czuły i mało komunikatywny, ale wraz z narastającym przyspieszeniem poprzecznym urzeka bezpośredniością, czuciem i precyzją. Im więcej od DBX-a wymagasz, tym lepiej sobie radzi. Nawet wycieczka na tor nie brzmi absurdalnie, bo DBX w trybie Track przekonuje absolutnie zrozumiałymi i łatwymi do opanowania reakcjami. 

Dane testowe Aston Martin DBX
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,3 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 14,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 33,6 m
Średnie zużycie paliwa 13,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 630 km

Aston Martin DBX: świetna przyczepność 

Aby to osiągnąć, dużo zainwestowano w układ jezdny, na przykład w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu czy w elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłów, która czerpie energię z pokładowego systemu elektrycznego o napięciu 48V. Ogumienie Pirelli P Zero (z przodu: 285/40 R22, z tyłu: 325/35 R22) we współpracy z rozdzielającym siłę napędową pomiędzy tylnymi kołami blokowanym mechanizmem różnicowym generuje ekstremalnie wysoką przyczepność. Trzeba się jednak przygotować na to, że na koleinach koła mogą znaleźć swoją własną drogę i konieczne będzie skorygowanie kursu.

Aston Martin DBX (14)
Cyfrowe wskaźniki mają przekątną 12,3 cala, a dotykowy centralny ekran – 10,25’’. Na tunelu środkowym znajdują się przyciski m.in. do wyboru trybów jazdy czy obsługi systemów wspomagających.

Pierwszy SUV Astona Martina robi wrażenie auta wysokiej jakości, co przejawia się nie tylko w nowoczesnym, bogatym wyposażeniu i w bardzo sztywnym nadwoziu, ale też w wielu bardzo starannie wykonanych detalach, takich jak np. tylne drzwi ze zintegrowanymi amortyzatorami gazowymi. Kabina imponuje też wykorzystaniem – w znacznych ilościach – absolutnie fantastycznej i przepięknie pachnącej skóry. Za 1,23 mln zł można tego jednak oczekiwać. 

Aston Martin DBX: test – podsumowanie

Aston Martin DBX jest ekskluzywny nie tylko dlatego, że jest drogi i rzadki, ale również dzięki jakości i swoim właściwościom. Nadanie wielkiemu luksusowemu SUV-owi tak świetnej dynamiki jest wyraźnym dowodem zaawansowanej inżynierii. A silnik AMG V8 biturbo okazuje się tu idealnym partnerem. 

Czytaj także