Patrząc na tak perfekcyjnie narysowanego, luksusowego SUV-a, trudno podejrzewać, że w nowym Astonie Martinie DBX-ie kryje się dużo ze sportowego auta.
Nie, nie chcemy tu po raz kolejny łączyć legendarnego producenta samochodów sportowych, Astona Martina, z równie legendarnym brytyjskim agentem specjalnym 007. Choć właściwie nowy Aston Martin DBX byłby idealnym samochodem dla Bonda. James nie musiałby już zmieniać pojazdu, gdyby zjeżdżał z autostrady na nieutwardzony teren gdzieś w środku niczego.
Ale zostawmy to już. Pozostańmy przy faktach, a te ujawnią się na torze testowym. Eleganckiego i robiącego wrażenie bardzo lekkiego DBX-a wyposażamy w nasze urządzenia pomiarowe, czym nieco szpecimy tak gustownie wykończone najlepszą skórą wnętrze.
Sensację budzi nie tylko świetny wygląd zewnętrzny Astona, w zachwyt wprowadza też naciśnięcie umieszczonego w górnej części deski rozdzielczej błyszczącego przycisku służącego do uruchamiania silnika V8. DBX z pewnością nie brzmi jak terenówka, ale zdecydowanie jak auto sportowe. I nie jest to czcza obietnica. Po upływie 4,3 s – czyli o 0,2 s szybciej niż obiecuje producent – wirtualna wskazówka prędkościomierza przekracza "100", a wartość 200 km/h osiąga w 14,5 s. Wykonany z aluminium pojazd o masie 2,3 t rozpędzi się maksymalnie do 291 km/h.
Dane techniczne | Aston Martin DBX |
---|---|
Silnik | benzynowy, biturbo |
Pojemność skokowa | 3982 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32V |
Moc maksymalna | 550 KM/6500 |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm/2200-5000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./9-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 504/205/168 cm |
Rozstaw osi | 306 cm |
Średnica zawracania | 12,4 m |
Masa/ładowność | 2245/691 kg |
Pojemność bagażnika | 632 l |
Poj. zbiornika paliwa | 85 l |
Opony (przód; tył) | 285/40 R22; 325/35 R22 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 291 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 14,3 l/100 km |
Zasięg | 594 km |
Cena | ok. 1 230 000 zł |
Za siłę napędową kryjącą się za tymi liczbami odpowiada stworzony we współpracy z Mercedesem-AMG silnik V8 biturbo wraz z 9-stopniowym automatem, którym można też sterować manualnie za pomocą łopatek przy kierownicy. Jednostka rozwijająca 550 KM i 700 Nm doskonale pasuje do dużego luksusowego SUV-a. Z jednej strony imponuje spontanicznością, z drugiej – kulturalną pracą. I nawet zużycie paliwa, które w teście wyniosło 13,5 l na 100 km, jest akceptowalne przy tak imponujących osiągach.
Po sprawdzeniu świetnie działających hamulców (wyniki – w tabeli poniżej) zbaczamy z toru w kierunku wzgórz i dolin gór Eifel – na teren niezupełnie stworzony dla szerokiego na prawie 2 m, masywnego SUV-a. I rzeczywiście, DBX na 22-calowych oponach o różnej szerokości na przedniej i tylnej osi nieco niezgrabnie pokonuje wąskie lokalne drogi, a o najechaniu na wystającą studzienkę potrafi poinformować dość szorstko i głośno. Całkiem wąskie, ale dobrze wyprofilowane fotele częściowo wytłumiają takie wstrząsy, zapewniając też dobre trzymanie.
A będziemy go potrzebować, gdy po przekroczeniu granic miasta włączymy tryb Sport i pozwolimy Astonowi ujawnić jego talent do szybkiego pokonywania zakrętów. Podczas spokojnej jazdy układ kierowniczy wydaje się niezbyt czuły i mało komunikatywny, ale wraz z narastającym przyspieszeniem poprzecznym urzeka bezpośredniością, czuciem i precyzją. Im więcej od DBX-a wymagasz, tym lepiej sobie radzi. Nawet wycieczka na tor nie brzmi absurdalnie, bo DBX w trybie Track przekonuje absolutnie zrozumiałymi i łatwymi do opanowania reakcjami.
Dane testowe | Aston Martin DBX |
---|---|
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,3 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 14,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 33,6 m |
Średnie zużycie paliwa | 13,5 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 630 km |
Aby to osiągnąć, dużo zainwestowano w układ jezdny, na przykład w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu czy w elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłów, która czerpie energię z pokładowego systemu elektrycznego o napięciu 48V. Ogumienie Pirelli P Zero (z przodu: 285/40 R22, z tyłu: 325/35 R22) we współpracy z rozdzielającym siłę napędową pomiędzy tylnymi kołami blokowanym mechanizmem różnicowym generuje ekstremalnie wysoką przyczepność. Trzeba się jednak przygotować na to, że na koleinach koła mogą znaleźć swoją własną drogę i konieczne będzie skorygowanie kursu.
Pierwszy SUV Astona Martina robi wrażenie auta wysokiej jakości, co przejawia się nie tylko w nowoczesnym, bogatym wyposażeniu i w bardzo sztywnym nadwoziu, ale też w wielu bardzo starannie wykonanych detalach, takich jak np. tylne drzwi ze zintegrowanymi amortyzatorami gazowymi. Kabina imponuje też wykorzystaniem – w znacznych ilościach – absolutnie fantastycznej i przepięknie pachnącej skóry. Za 1,23 mln zł można tego jednak oczekiwać.
Aston Martin DBX jest ekskluzywny nie tylko dlatego, że jest drogi i rzadki, ale również dzięki jakości i swoim właściwościom. Nadanie wielkiemu luksusowemu SUV-owi tak świetnej dynamiki jest wyraźnym dowodem zaawansowanej inżynierii. A silnik AMG V8 biturbo okazuje się tu idealnym partnerem.
Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu prześwit DBX-a można zwiększyć ze 190 do 235 mm. Możliwości terenowe ograniczają sportowe opony.
DBX ma aktywny wydech. W trybie GT pracuje on najciszej, w Sport dźwięk staje sie donośniejszy, a w Sport+ dodatkowo obroty biegu jałowego wzrastają z 600 do 850 na minutę.
DBX powstaje w nowej fabryce w St Athan w Walii. Za kontrolę jakości każdego auta odpowiada konkretny pracownik.
Cyfrowe wskaźniki mają przekątną 12,3 cala, a dotykowy centralny ekran – 10,25’’. Na tunelu środkowym znajdują się przyciski m.in. do wyboru trybów jazdy czy obsługi systemów wspomagających.
Wybór trybu jazdy wpływa na pracę napędu, zawieszenia (pneumatyczne z adaptacyjnymi amortyzatorami) i układu kierowniczego oraz brzmienie wydechu.