Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q2 kontra Peugeot 2008 – porównanie

Audi Q2 kontra Peugeot 2008 – porównanie

Tygodnik Motor

Audi Q2 kontra Peugeot 2008 – porównanie

Łączy je wspólny mianownik w postaci ceny. Ale te dwa crossovery na każdym kroku udowadniają, że pochodzą z różnych światów. Audi Q2 i Peugeot 2008. 

Są różne. Bardzo różne. Nie tylko z pochodzenia, ale i z wyglądu. Oba należą wprawdzie do rodziny miejskich crossoverów i mają niemal identyczną moc, ale cena w przypadku Q2 w odmianie 35 TFSI „zaczyna się" tam, gdzie Peugeota się „kończy”. Pikanterii temu zestawieniu dodaje fakt, że francuskie auto jest uznawane za drogie. A w odmianie GT Pack – wręcz bardzo drogie. Tyle że przy rywalu z Ingolstadt maluje się jako okazja. 

Dlaczego? Wszystko tłumaczy wyposażenie seryjne. Jak wiadomo nie od dziś, samochody premium kosztują bardzo dużo i zazwyczaj oferują ubogą specyfikację. Audi do Q2 przyczepia metkę z ceną 131 400 zł, a w zamian daje m.in. obszytą skórą kierownicę, ale bez przycisków, manualną klimatyzację, 16-calowe obręcze aluminiowe, czujniki parkowana z tyłu oraz światła LED. Wyposażenie jest wręcz skromne, jednak i tak stanowi krok naprzód względem modelu sprzed niewielkiego liftingu, jaki Q2 przeszło w 2020 roku. Zanim to nastąpiło, trzeba było bowiem dopłacać za takie elementy, jak komputer pokładowy czy nowoczesne oświetlenie diodowe. 

_MIK1019
Testowy egzemplarz Audi AQ 35 TFSI s tronic to wydatek ponad 180 000 zł. 

Egzemplarz ze zdjęć to lepiej wyglądający wariant advanced (cena od 136 600 zł) wyróżniający się przede wszystkim 17-calowymi obręczami oraz srebrnymi elementami w zderzakach. Z kolei Peugeot na sesję zdjęciową przybył w wersji Active, a nie opisywanej GT Pack (z takiej odmiany pochodzą zdjęcia wnętrza tego samochodu), dlatego patrząc na wspólne fotografie, nie zobaczymy ładnych 18-calowych felg, aluminiowych dodatków czy osłony chłodnicy wykończonej ciemnym chromem z motywem szachownicy, które wyróżniają odmianę GT Pack. 

DANE TECHNICZNE Audi Q2 35 TFSI s tronic Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8
Silnik benz., turbo benz., turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3 1199 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R3/12
Zasilanie wtrysk bezp. wtrysk bezp.
Moc maksymalna 150 KM/5000 155 KM/5500
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 240 Nm/1750
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 421/179/151 cm 430/177/153 cm
Rozstaw osi/prześwit 260/20,0 cm 261/17,0 cm
Średnica zawracania 11,1 m 10,4 m
Masa/ładowność 1305/575 kg 1205/543 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 405/1050 l 434/1467 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95) 44 l (Pb 95)
Opony 215/55 R17 215/55 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 218 km/h 206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 5,1-5,3 l/100 km 6,2 l/100 km
Zasięg 920 km 710 km
Cena testowanych odmian od 136 600 zł (advanced) od 129 800 zł (GT Pack)

W wersji GT Pack kosztującej 129 800 zł Peugeot zawstydza rywala swoim wyposażeniem obejmującym m.in. aktywny tempomat, asystentów pasa ruchu i martwego pola, automatyczną klimatyzację, nawigację, cyfrowe zegary czy dostęp bezkluczykowy. Specyfikacja francuskiego auta jest zresztą tak długa jak... lista płatnych dodatków w Audi. A jeśli ktoś chce dostosować Q2 do poziomu Peugeota, musi się liczyć z wydatkiem ponad 180 000 zł. Przepaść!

Trzy kontra cztery

3-cylindrowy silnik 1.2 kontra nowa w Q2 jednostka 1.5 (w miejsce 1.4 TFSI) zaopatrzona m.in. w układ odłączania połowy tłoków przy niewielkim obciążeniu. 155 kontra 150 KM oraz 8-biegowy automat z konwerterem kontra 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa.

_MIK7542

Nowy 1,5-litrowy silnik Audi oferuje dobre osiągi, ale przy wysokich obrotach mocno wyje.

Również pod względem napędu oba crossovery bardzo się różnią. I takie też – odmienne – dają odczucia z jazdy. Peugeot po uruchomieniu pracuje z niewielkimi wibracjami oraz z typowym dla „3-cylindrowców” warczeniem, które narasta wraz ze zwiększaniem obrotów, jednak nigdy nie drażni przesadną głośnością. Co innego Audi. Owszem, 1.5 TFSI wyróżnia się kulturalną pracą, ale niedaleko od czerwonego pola obrotomierza pozwala sobie na donośne wycie. A przy tym barwa jego dźwięku nie przystaje do segmentu premium. 

Osiągi są na zbliżonym poziomie: Q2 do 100 km/h rozpędza się w 8,6 s, natomiast 2008 – w 8,8 s. Im dalej w las, tym Audi coraz mocniej ucieka francuskiemu rywalowi i do 140 km/h „dobija” w 16,1 s, a więc o 1,2 s szybciej. Przy tym zaskakuje swoją bardzo wysoką prędkością maksymalną, wynoszącą aż 218 km/h (Peugeot rozpędza się do 206 km/h).

_MIK0541

1,2-litrowy silnik z trzema cylindrami zapewnia Citroenowi dobre osiągi przy niedużym zużyciu paliwa (6,5 l/100 km).

Mimo tego zza kierownicy to Peugeot wydaje się szybszy, ze względu na bardziej gwałtowny sposób rozwijania mocy. Przy ok. 1800 obr./min następuje w nim raptowny przyrost fali niutonometrów, powodujący wręcz lekkie dociskanie ciał podróżujących do foteli. I to niemal do końca dostępnych obrotów. 

Silnik 1.5 TFSI w Audi odznacza się bardziej płynną charakterystyką, ale jego przekładnia nie współpracuje równie dobrze z kierowcą. Owszem, szybko i sprawnie żongluje biegami, jednak nieco gubi się w swoim dążeniu do ograniczania obrotów silnika w celu zaoszczędzenia paliwa. 

_MIK0695
Znakomicie wykończony kokpit „pamięta” jeszcze czasy przed ostatnią cyfrową rewolucją w Audi. Ma fizyczne przyciski do podstawowych funkcji oraz panel MMI.

Z tego względu na kickdown reaguje z wyczuwalnym opóźnieniem, obcym ekspresowo wcielającemu w życie polecenia prawej stopy automatowi 2008. Pracuje on zresztą bardziej miękko, a prędkością zmiany przełożeń na wyższe tylko nieco odstaje od skrzyni rywala.

KPA08282
Kokpit 2008 wyróżnia się atrakcyjnym designem i efektownymi materiałami, szczególnie w górnej części. Obsługę utrudnia powierzenie większości funkcji centralnemu ekranowi.

W przeciwieństwie do przekładni S tronic w Audi Peugeot nie ma funkcji żeglowania, jednak i bez tego na każdym kroku okazuje się autem oszczędniejszym. W mieście i na autostradzie średnio zużywa ok. 8 l/100 km, natomiast poza nim – 5,1 l. Audi, pomijając trasę (tu potrzebuje ok.  5,6 l/100 km), jest zawsze o ok. 1 l/100 km bardziej paliwożerne. Dzięki większemu, 50-litrowemu zbiornikowi paliwa oferuje jednak bardzo zbliżony zasięg 660 km – wobec 670 osiąganych przez rywala (bak: 44 l). 

Z innych światów

Nadwozie Audi jest o 9 cm krótsze (421 wobec 430 cm) i o 2 cm niższe (151 wobec 153 cm), ale przy okazji o tyle samo szersze. Jego prześwit prezentuje się solidniej – 20 wobec 17 cm w 2008. Oba samochody w żaden sposób nie zostały jednak stworzone do jazdy po bezdrożach. Ich rewir to asfalty, do których podchodzą we własny sposób, na co w przypadku Audi ogromny wpływ ma jego wyposażenie.

Przestronne Audi stawia głównie na dynamikę jazdy. Peugeot okazuje się autem bardziej wszechstronnym.

Zaopatrzone w adaptacyjne zawieszenie (6780 zł; niedostępne u rywala) oraz 19-calowe obręcze z oponami o profilu 235/40 (koła Audi Sport w cenie 9760 zł) Q2 ma dynamiczne usposobienie. Potęguje je dodatkowo seryjny progresywny układ kierowniczy, który im dalej od środkowego położenia, tym staje się „szybszy”. Ale nie bezwarunkowo, ponieważ na pierwszych metrach jego działanie przy delikatnych korektach kierunku jazdy na wprost wydaje się nazbyt bezpośrednie, przez co w poczynania auta wkrada się pewna nerwowość. I równie szybko znika – wystarczy kilkanaście kilometrów, aby się do tego przyzwyczaić. 

DANE TESTOWE Audi Q2 35 TFSI s tronic Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 8,8 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 16,1 s 17,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,4 m 36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,7 m 36,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,1 dB 56,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,8 dB 62,9 dB
Rzeczywista prędkość 
(przy wskazaniu 100 km/h)
98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3 2,8
Testowe zuż. paliwa
(miasto, trasa, cykl mieszany)
9,4/5,6/7,5 7,9/5,1/6,5
Rzeczywisty zasięg 660 km 670 km

A wtedy niemiecki crossover daje się poznać jako samochód, który posłusznie wykonuje polecenia kierowcy i daje się łatwo kontrolować. Ruchy nadwozia, szczególnie w trybie dynamic, są tu ograniczone do minimum, a podsterowność – gaszona w zarodku. Q2 na drodze zachowuje się niemal jak model klasy GTI, jednak nie wciąga w akcję równie mocno, jak klasyczne hatchbacki. 

Zrównoważona natura

Peugeot to przede wszystkim auto o innym niż Audi, „komfortowo-bezpiecznym” charakterze. Siedząc za jego małą kierownicą, ma się wrażenie, jakby temperament układu jezdnego i sposób dostrojenia elementów sprężystych znajdowały się niemal w idealnej harmonii. 2008 działa w pewien sposób kojąco, nie zachęcając do pośpiechu ani przykręcania „śruby” w zakrętach. 

_MIK0871
2008 w zaskakująco dobry sposób łączy pewność na drodze z wygodą. Jest świetnie wyciszone.

Poganiany na krętej drodze Peugeot prowadzi się jednak z wystarczającą precyzją oraz naturalną lekkością. Nie trzyma swojego nadwozia równie mocno w ryzach, co Q2, ale nie wpada w bujanie i ma perfekcyjnie zestrojone ESP, co zresztą od jakiegoś czasu jest jedną z wizytówek francuskiej marki. To właśnie ten system poprzez swoje bardzo precyzyjne interwencje wychwytuje wszelkie przejawy podsterowności, a po odjęciu gazu w skręcie pozwala na delikatne nadrzucenie tyłem.

_MIK0829

2008 i Q2 łączy ze sobą dużą łatwość pokonywania progów zwalniających i brak galopowania podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Ale na zapadniętych studzienkach, kantach w asfalcie czy następujących po sobie nierównościach Audi wyraźnie się „potyka” z powodu swoich dużych kół. Peugeot w tych samych warunkach reaguje z dużo większym spokojem i tylko delikatnie obniża wtedy komfort. Co ważne, aktywne systemy wsparcia działają bardzo pewnie zarówno w 2008, jak i w Q2.

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. AUDI PEUGEOT
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 40 27 22
Wykończenie i ergonomia 20 19 16
Wyciszenie 10 6 8
Bagażnik 20 8 9
SUMA 90 60 55
Układ napędowy
Osiągi 20 16 15
Praca silnika 10 8 7
Skrzynia biegów/napęd 10 9 9
Zużycie paliwa 20 16 18
SUMA 60 49 49
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi 20 18 16
Komfort jazdy 20 13 17
Układ kierowniczy 10 9 8
SUMA 50 40 41
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 10 17
Hamulce 10 10 8
SUMA 30 20 25
SUMA (bez kosztów) 230 169 170
MIEJSCA   2 1
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 40 2 2
Poziom wyposażenia 20 5 16
Wyposażenie dodatkowe 10 7 2
SUMA 70 14 20
RAZEM 300 183 190
MIEJSCA   2 1

Audi Q2 kontra Peugeot 2008 – porównanie: podsumowanie

Gładkie zwycięstwo Peugeota. Owszem, francuskie auto nie ma równie obszernej kabiny i wysokiej jakości, co Q2, ale przekonuje dopracowanym układem jezdnym, dynamicznym i oszczędnym silnikiem oraz kompletnym wyposażeniem. A Audi? Mizerne wyposażenie i ograniczony komfort stawiają je na przegranej pozycji.

Audi Q2 35 TFSI s tronic advanced – galeria zdjęć

Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT Pack – galeria zdjęć

Czytaj także