Powstały z tych samych klocków i w wielu miejscach to czuć. Ale Audi S3 Sportback i Cupra Leon są samochodami, które dzieli nie tylko rodzaj napędu, lecz także ich charaktery.
Zapomnijcie o bezkompromisowej naturze i wrodzonej ostrości. Zapomnijcie o autach podporządkowanych wyłącznie osiągom. We współczesnym świecie jest na to coraz mniej miejsca. Teraz we wszystko wplata się ekologię i zrównoważony rozwój, dorzucając do tego kluczową dziś uniwersalność. To właśnie ona stoi za popularnością SUV-ów czy za tak ogromną rolą, jaką w naszym życiu odgrywają smartfony.
Ale co to ma wspólnego z bohaterami tego zestawienia? Bardzo dużo! W szczególności z Audi, które – choć jest spadkobiercą tradycji usportowionych kompaktowych modeli tej marki – na każdym kroku stara się być tak potulne, jak to tylko możliwe. Tak zwyczajne i uniwersalne, aby jak najłatwiej dało się żyć z nim na co dzień. Niewiele od tego obrazu odstaje też Leon, który w najostrzejszych odmianach jest teraz oferowany pod marką Cupra.
Oba auta powstały na modułowej platformie MQB, ale w przeciwieństwie do poprzedników istotnie różnią się teraz rozstawem osi. W najnowszym wydaniu Leona wymiar ten urósł o 5 cm (do 268 cm), natomiast w Sportbacku pozostał bez zmian (263 cm). W rezultacie hiszpański model zapewnia wyraźnie większą przestrzeń w drugim rzędzie (ba, jedną z większych w klasie) i ma pojemniejszy bagażnik. 380-1301 l – to, odpowiednio, o 55 i 156 l więcej niż w Audi.
Różnica ta nie bierze się jednak tylko z wielkości nadwozi obu aut. W S3 wynika też z użycia napędu 4x4, który winduje jego masę własną do 1500 kg (o 85 kg więcej niż w Cuprze) oraz wpływa na trakcję, osiągi czy reakcje po dodaniu gazu w skręcie.
Pod maskami Audi i Cupry pracuje praktycznie identyczna jednostka napędowa, wykorzystująca m.in. zmienne fazy rozrządu, kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą i turbosprężarkę tłoczącą powietrze pod ciśnieniem do 1,8 bara. W S3 rozwija ona 310, a w Leonie – 300 KM.
DANE TECHNICZNE | Audi | Cupra |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 310 KM/5450 | 300 KM/5300 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/2000 | 400 Nm/2000 |
Napęd | 4x4 | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 435/182/144 cm | 440/180/144 cm |
Rozstaw osi | 263 cm | 268 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m | 10,5 m |
Masa własna/ładowność | 1500/520 kg | 1415/555 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 325/1145 l | 380/1301 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/40 R18 | 235/35 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | ||
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s | 5,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,4 l/100 km | 7,5-7,6 l/100 km |
Zasięg | 740 km | 660 km |
Cena od | 197 300 zł | 159 200 zł |
Do pary silniki mają 7-biegowe przekładnie dwusprzęgłowe, które są przyczyną jednej poważnej słabości obu modeli. Mianowicie przy ruszaniu z miejsca w trybie D nie podbijają wystarczająco obrotów. Efekt? Poniżej 2000/min niewiele się dzieje, co wręcz wywołuje irytację u kierowcy. Mniejszą powoduje opóźniona reakcja na kickdown – na szczęście można ją oszukać, przestawiając malutkie dźwignie automatu w położenie S. To dużo zmienia – auta sprawniej ruszają i reagują na pedał gazu, a DSG jeszcze przez jakiś czas pozostaje na tym samym biegu.
Nie da się zmienić tylko jednego – działania trybu ręcznego, którym zarządza się wyłącznie łopatkami przy kierownicy (w obu autach). Owszem, w tym ustawieniu skrzynia odpowiada szybko, ale niestety sama potrafi wbić wyższy bieg w skręcie, zmieniając w ten sposób balans samochodu.
Dzięki napędowi 4x4 (sprzęgło Haldex) i funkcji Launch Control S3 startuje z miejsca, jakby do jego benzyny dodano papryczek piri-piri, i z taką powtarzalnością jak u robota, który zbudował jego nadwozie. 100 km/h pojawia się tutaj już po 4,8 s. Ot tak, bez pasji i dramaturgii. Co innego w Leonie, który najlepiej czuje się po przełączeniu ESP w tryb Sport. Owszem, jego przednia oś, zaopatrzona w sportową, elektronicznie regulowaną „szperę”, mocno walczy o przyczepność na pierwszych metrach, ale ostatecznie pomaga wypracować wynik 5,9 s. Choć to o 1,1 s wolniej niż Audi, lżejszy Leon po drugiej stronie 100 km/h zaczyna odrabiać straty do rywala. Do 160 km/h rozpędza się już o 0,3 prędzej (12,0 s), a do 200 km/h dystansuje go o 1,6 s (18,3 s)!
DANE TESTOWE | Audi | Cupra |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s | 5,9 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 12,3 s | 12,0 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 19,9 s | 18,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,0 m | 34,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,8 m | 34,2 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,2 dB | 59,3 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,4 dB | 68,3 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 98 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 | 2,0 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 9,9/5,9/7,9 l/100 km | 10,7/5,4/8,1 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 690 km | 610 km |
Przy okazji hiszpańskie auto zapewnia więcej emocji. Tandem silnik-wydech brzmi w nim donośniej, szczególnie w trybie Cupra, któremu powyżej 4500 obr./min spod maski wtóruje dźwięk zasysanego powietrza, a spod tylnego zderzaka – „strzały” po odpuszczeniu pedału gazu na wysokich obrotach. Audi nie oferuje podobnych atrakcji i zamiast tego wybiera łagodniejszą „ścieżkę melodyjną”. Jest ona zawsze lekko podbita basami (w dynamic – donośniejsza), ale w przeciwieństwie do hiszpańskiego rywala podczas jazdy ze stałą prędkością nie męczy jednostajnym wyciem.
Zresztą S3, pomijając jakość jego kabiny, która w obecnej generacji została zdegradowana niemal do poziomu Leona, sprawia szlachetniejsze wrażenie. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie (seryjne w Cuprze) jak na hot hatcha pracuje w nieprzyzwoicie łagodny sposób. Jest ciche, dokładne i daje takie odczucie, jakby pomiędzy oponami a asfaltem znalazł się dodatkowy pasek gumy. Leon (oferuje aż 15 ustawień pracy amortyzatorów) na co dzień spisuje się naprawdę dobrze, choć niespecjalnie przepada za pojedynczymi nierównościami, na których delikatne popukuje.
W sportowych ustawieniach zarówno S3, jak i Leon stają się bardziej zwarte i skupione na drodze, pozwalając sobie na galopowanie, ale nawet wtedy brakuje im błysku i naturalnych emocji, za co winę ponosi właśnie ich wszechstronność. Na jaw wychodzą też inne temperamenty obu aut, które na drodze wspólnie przekonują ogromną pewnością, przewidywalnymi reakcjami oraz stabilnością swoich nadwozi.
Audi zawsze zachowuje jednak więcej spokoju i ma bardziej zrównoważoną naturę. W przeciwieństwie do poprzednika po dodaniu gazu na wyjściu ze skrętu potrafi zamieść tyłem, ale tak jak on prowadzi się bajecznie łatwo. Na dodatek ma znakomity układ kierowniczy, o ton lepszy niż w Leonie.
Cupra, ze względu na przedni napęd, wymaga innej „ręki”. Także i ona wyróżnia się „totalną” przyczepnością przedniej osi, ale mocniej niż S3 reaguje na zmianę balansu w zakręcie. Pozwala sobie wtedy na wyraźne i przewidywalne zamiatanie tyłem, dzięki czemu bardziej niż rywal wciąga w akcję. Mimo wszystko wciąż jest to „akcja” bez przesadnych sportowości i namiętności.
Ale taka już natura nowych S3 i Leona.
PUNKTACJA TESTOWA | maks. liczba pkt | Audi | Cupra |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 28 | 33 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 8 | 7 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 6 |
Multimedia i obsługa | 10 | 9 | 7 |
Bagażnik | 20 | 6 | 8 |
SUMA | 100 | 58 | 61 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 23 | 22 |
Praca silnika | 10 | 9 | 9 |
Skrzynia biegów/napęd | 10 | 8 | 6 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 18 |
SUMA | 80 | 59 | 55 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 22 | 21 |
Komfort jazdy | 30 | 20 | 18 |
Układ kierowniczy | 10 | 10 | 9 |
Hamulce | 20 | 13 | 14 |
SUMA | 90 | 65 | 62 |
SUMA (bez kosztów) | 270 | 182 | 178 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 6 | 11 |
Poziom wyposażenia | 40 | 10 | 21 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 11 | 15 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 6 | 3 |
SUMA | 130 | 33 | 50 |
Razem | 400 | 215 | 228 |
MIEJSCA | 2 | 1 |
Jak na hot hatcha Audi jest bardzo komfortowe, a poza tym prowadzi się niezwykle łatwo. W wygraniu z bardziej zadziorną Cuprą przeszkodziła mu jednak wysoka cena przy skromnym wyposażeniu seryjnym.
Nowa, 5-drzwiowa CUPRA Leon 2020 – kompaktowy samochód sportowy | CUPRA (cupraofficial.pl)
Stylistyczny majstersztyk, łatwa obsługa, ale i zbyt tanie materiały poniżej niezbyt atrakcyjnej, posrebrzanej listwy w kokpicie.
Minimalistyczny kokpit, na czym cierpi obsługa, którą w większości powierzono centralnemu ekranowi o zbyt dużej liczbie małych ikon.
Przełącznik trybów jazdy umieszczono przy kierownicy. Dłuższe przytrzymanie przycisku pośrodku kieruje do ustawienia Cupra.