Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C5 Aircross BlueHDI 180

Citroen C5 Aircross BlueHDI 180 – test

Magazyn „Auto Moto”

Citroen C5 Aircross BlueHDI 180 – test

C5 Aircross dołącza do rywalizacji w segmencie kompaktowych SUV-ów – aut sportowo-użytkowych. Ale do niego lepiej pasuje termin: „komfortowo-użytkowy”.

Nowy SUV Citroena bazuje na modułowej platformie EMP2 – tej samej, z której korzystają Peugeoty 3008 i 5008 (zarówno Citroen, jak i Peugeot należą do wspólnego koncernu – PSA). Z długością 450 cm i rozstawem osi 273 cm C5 Aircross „ląduje” w stawce większych kompaktowych SUV-ów i rywalizuje m.in. z Hyundaiem Tucsonem, Mazdą CX-5 oraz Volkswagenem Tiguanem. Z kolei 7-osobowy Peugeot 5008 „gra” już w lidze SUV-ów klasy średniej (jak np. Skoda Kodiaq). 

Bez wysiłku

Ale to nie wymiary ani możliwości konfiguracji kabiny najbardziej wyróżniają Citroena na tle rywali – zarówno tych z koncernu PSA, jak i innych marek. To przede wszystkim samochód o wyjątkowo zrelaksowanym charakterze. Podobnie jak mniejszy C4 Cactus, otrzymał specyficzne przednie fotele – stosunkowo płaskie i wypełnione grubą miękką pianką, ale dostatecznie wygodne nawet na dłuższych trasach.

Citroen C5 Aircross_07
Jak z salonu: szerokie, miękkie, niezbyt głębokie fotele dzięki zastosowaniu grubej pianki okazują się zaskakująco wygodne i wystarczająco obejmują ciało. Duży zakres regulacji, dwuosiowo ustawiane zagłówki.

Z C4 Cactusa pochodzi również zawieszenie z hydraulicznymi ogranicznikami. Ich zadaniem jest harmonijne wygaszenie ruchu kolumny na dużych dziurach, tak aby można było złagodzić efekt odbicia i uniknąć gwałtownego wstrząsu. Nawet kierownica pracuje tu bardzo lekko, niczym w miejskim aucie. Zawieszenie Citroena rzeczywiście okazuje się nad wyraz komfortowe.

Citroen C5 Aircross_011
Choć to frazes, C5 wprawnie łączy wysoki komfort z bezpiecznym prowadzeniem. Tyle że nie angażuje kierowcy.

Swoją charakterystyką przypomina nieco „hydropneumatykę”, ale przy zachowaniu konwencjonalnej konstrukcji. Na zniszczonych drogach C5 Aircross przyjemnie „odcina” podróżujących od nawierzchni, choć trzeba przywyknąć do – łagodnego, ale jednak – „bujania” karoserii oraz wyczuwalnych przechyłów na łukach. Mimo miękko zestrojonego podwozia i silnego wspomagania kierownicy Citroen prowadzi się zaskakująco bezpiecznie. Nawet w ciasnych zakrętach, z pomocą skutecznie zestrojonego ESP, posłusznie utrzymuje tor jazdy i nie zaskakuje podsterownością. 

Bez 4x4

Zastosowanie platformy EMP2 sprawia, że C5 Aircross nie będzie dostępny w spalinowej wersji 4x4 (napęd obu osi będzie oferowany w hybrydzie plug-in, która zadebiutuje w 2019 r.).

Mimo braku napędu 4x4 Citroen nieźle radzi sobie poza asfaltem – pomagają mu rozbudowana kontrolą trakcji i duży prześwit

Nabywcom musi wystarczyć wysoki prześwit (ponad 20 cm) i opcjonalna rozbudowana kontrola trakcji Grip Control (1100 zł) z utrzymaniem prędkości zjazdu, która odczuwalnie pomaga w ruszaniu na śliskiej czy grząskiej nawierzchni – oczywiście w granicach możliwości ogumienia. 

Citroen C5 Aircross_06
Kontrola trakcji Grip Control (1100 zł) nie zastąpi napędu 4x4, ale nieco pomaga przy ruszaniu na piachu i śniegu.

Bez zadyszki

Topowa wysokoprężna wersja Citroena korzysta z 2-litrowej jednostki standardowo łączonej z 8-biegowym automatem. To udany duet: silnik ma płynną charakterystykę, nie drażni uszu swoim brzmieniem, zużywa umiarkowane ilości paliwa i zapewnia bardzo dobre osiągi (wyniki pomiarów dotyczą egzemplarza o niemal zerowym przebiegu i były przeprowadzane w zimowych warunkach).

Citroen C5 Aircross_09
178-konny diesel jest mocny, cichy, ma płynną charakterystykę i zużywa ograniczone ilości paliwa. Dobrze „dogaduje” się z seryjnym automatem.

Skrzynia „C-piątki” jest nastawiona na miękką zmianę biegów, ale nie przeszkadza w korzystaniu z potencjału mocnego diesla. Zdarza się jej tylko zbyt długo trzymać niski bieg po redukcji.Citroen ma nawet tryb sportowy, ale oddziałuje on tylko na zestrojenie skrzyni – auto pozostaje komfortowe.

Dane testowe (opony zimowe) Citroen
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 40,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0
Średnie zużycie paliwa 7,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 680 km

Bez ciasnoty

Duży rozstaw osi Citroena (273 cm, jeden z największych w klasie) przekłada się na ponadprzeciętną przestronność w kabinie – w obu rzędach miejsca jest sporo zarówno na szerokość, jak i na nogi. Nawet w egzemplarzu z przeszklonym dachem z tyłu zmieszczą się osoby mierzące około 190 cm wzrostu. Plus za niemal płaski tunel środkowy, minus za niezbyt „wyrośnięte” tylne siedzenia z krótkimi siedziskami – choć z możliwością wszechstronnej regulacji.

Citroen C5 Aircross_08
Jak w minivanie: 3 osobne fotele, każdy z regulacją wzdłużną i pochylenia oparcia. Miejsca nie brakuje, ale same siedzenia mają za krótkie siedziska.

Także bagażnik wypada lepiej niż średnia: już bazowo jest bardzo pojemny (580 l), a można go powiększyć poprzez odsunięcie kanapy (do 720 l) lub złożenie oparć (do 1630 l). Powstaje wówczas równa powierzchnia. Do pełni szczęścia brakuje tylko haczyków w burtach oraz wyżej unoszonej pokrywy – ok. 183 cm grozi uderzeniem głową w zabudowę. Z perspektywy kierowcy Citroen zwraca uwagę „przytulnymi” fotelami z dużym zakresem regulacji.

Citroen C5 Aircross_014
Foremny i pojemny (od 580 do 1630 l) bagażnik z podwójną podłogą. Brakuje haczyków...

Do wykończenia wnętrza w przeważającej części posłużyły niezbyt wyszukane tworzywa, ale zastosowanie miękkich wstawek skutecznie poprawia estetykę kabiny. Deska rozdzielcza jest rozsądnie rozplanowana, a w wyposażeniu nie brakuje praktycznie żadnych nowinek: są interfejsy dla smartfonów, nawigacja online oraz zaawansowane systemy wspomagające. Przyzwyczajenia wymaga jedynie obsługa wentylacji przez centralny ekran. 

Bez drożyzny

C5 Aircross ma jeszcze jeden atut: akceptowalną cenę. Doposażony diesel kosztuje 150 tys. zł, ale warta uwagi wersja benzynowa (180 KM, automat) z kilkoma opcjami – 120 tys. zł.

Dane techniczne Citroen
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 178 KM/3750
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2000
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 450/184/169 cm
Rozstaw osi 273 cm
Średnica zawracania 11,0 m
Masa/ładowność 1540/570 kg
Pojemność bagażnika 580-720/1630 l
Poj. zbiornika paliwa 53 l (ON)
Opony 235/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km
Zasięg 1080 km

PODSUMOWANIE

Koncepcja z C3 Aircrossa oraz platforma i silnik z innych modeli koncernu PSA pozwoliły Citroenowi stworzyć zaskakująco udaną kompozycję. C5 Aircross to dopracowany SUV, wart uwagi nie tylko ze względu na komfort.

 

Czytaj także