Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda MX-30 i Citroen e-C4 przody w ruchu

Citroen e-C4 vs Mazda MX-30 – porównanie

Citroen e-C4 vs Mazda MX-30 – porównanie

Citroen oraz Mazda znane są z tego, że nie oglądają się na rywali i lubią iść pod prąd. Nawet tworząc auta na prąd – czyli robiąc to, co konkurencja – podążają własnymi ścieżkami. Porównaliśmy dwa efekty takiego podejścia.

Citroen i Mazda przez lata produkowały oryginalne auta z ciekawymi rozwiązaniami technicznymi, ale w swojej niedawnej historii mają też modele niewyróżniające się, nawet nieco nudnawe. Na szczęście ostatnio obie firmy „otrząsnęły się” i dziś znów się wyróżniają – Mazda głównie techniką, a Citroen designem.

Dotyczy to również ich modeli elektrycznych. Choć oferują je już niemal wszyscy producenci, Citroen z Mazdą i w tym segmencie nie są „jak wszyscy”, dzięki czemu teraz możemy porównać ich nietuzinkowe propozycje: kompaktowe crossovery e-C4 oraz MX-30.

Nadwozie: cena oryginalności

Citroen ma 4,36 m długości oraz 1,52 m wysokości i najbardziej wyróżnia się mocno opadającym tyłem z dzieloną szybą. Mazda mierzy 4,4 m przy 1,56 m „wzrostu” i otrzymała inną sylwetkę, z mniej nachylonymi oknami. Jej wyróżnikiem są dwuskrzydłowe drzwi – tylne otwiera się „pod wiatr”.

Wielki otwór wejściowy (między drzwiami nie ma słupka) robi wrażenie, ale zajmowanie miejsca z tyłu wcale nie jest łatwe i wymaga odchylenia oparcia fotela. Na kanapę Citroena, przez klasyczne drzwi, wsiada się dużo wygodniej. Poza tym e-C4 zapewnia jadącym z tyłu o 4 cm więcej miejsca przed kolanami oraz na szerokość i tylko w nim jako takie warunki na kanapie znajdzie trójka pasażerów.

Siedzący w drugim rzędzie MX-30 mają tyle samo przestrzeni nad głowami (wystarczy dla osób do 185 cm wzrostu), ale poza tym jest tam ciasnawo i – za sprawą małych okien – trochę klaustrofobicznie (ograniczają one także widoczność).

Kierowca w obu autach znajdzie zbliżone warunki jazdy – do 190 cm wzrostu nie powinien narzekać, ale w Maździe usiądzie na minimalnie większym fotelu i odsunie się nieznacznie dalej od pedałów.

Układ jezdny: francuska szkoła komfortu

Większe różnice ujawniają się po ruszeniu z miejsca. Citroen wyciąga wtedy asa z rękawa, zawstydzając Mazdę komfortem. Stosunkowo miękkie i cicho pracujące zawieszenie e-C4 sprawia, że nawet duże wyboje nie zakłócają spokoju podróżnych. Citroenowi niestraszne są zniszczone drogi, ale dobrze odnajduje się również na autostradach, gdzie prowadzi się stabilnie i nie poddaje zbytnio bocznym podmuchom wiatru. Jego jedyną słabością – i to drobną – jest niewielki „galop” na pofałdowanej nawierzchni.

Citroen e-C4, Mazda MX-30 2
Testowane samochody zapewniają więcej niż wystarczający komfort jazdy, ale Citroen w tej kwestii po prostu imponuje.

Ale MX-30 też wywołuje u podróżnych podobne „potakiwanie”, a gdy stan nawierzchni się pogarsza, muszą się oni pogodzić z większymi wstrząsami. Na dyskomfort są także narażeni na pojedynczych wyrwach czy po trochę za szybkim pokonaniu progu zwalniającego (jadący Citroenem ledwo odczują, że auto właśnie zmierzyło się z taką przeszkodą).

Co najlepsze, mimo mniejszych przechyłów Mazda wcale nie prowadzi się pewniej. Owszem, lepiej sobie radzi z gwałtownymi manewrami (w e-C4 wcześnie i stanowczo wkracza ESP), a jej mniej wspomagany układ kierowniczy daje kierowcy lepszy „kontakt z kołami”, ale w szybkich łukach okazuje się równie podsterowna co rywal.

Silnik, cena: tańsza, ale nie dla każdego

Elektryczny silnik e-C4, rozwijający moc 136 KM i 260 Nm momentu, napędza też wiele innych modeli koncernu Stellantis, łącznie z 2,2-tonowymi vanami, więc z ważącym nieco ponad 1,5 t kompaktem radzi sobie bez problemów. Do sportowych wrażeń daleko, ale Citroen osiąga „setkę” w 10,1 s, a dzięki momentalnej (ale nie agresywnej) reakcji na ruchy prawego pedału sprawia wrażenie znacznie szybszego.

Dotyczy to także Mazdy, która ma silnik o lepszych parametrach (145 KM i 271 Nm), ale waży o ok. 100 kg więcej, przez co podczas pomiarów wykazała się niemal identycznymi osiągami co Citroen.

DANE TECHNICZNE Citroen e-C4 Mazda MX-30
Silnik  elektryczny elektryczny
Moc maksymalna 136 KM 145 KM
Maks. moment obrotowy 260 Nm 271 Nm
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 436/180/152 cm 440/180/156 cm
Rozstaw osi 267 cm 266 cm
Prześwit 15,6 cm 13,0 cm
Średnica zawracania 10,9 m 11,4 m
Masa/ładowność 1541/459 kg 1645/474 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 380/1250 l 366/1171 l
Pojemność baterii brutto 50,0 kWh 35,5 kWh
Moc ładowania AC 11 kW 11 kW
Moc ładowania DC 100 kW 50 kW
Opony 195/60 R18 215/55 R18
Osiągi, zużycie energii (dane producenta)
Prędkość maksymalna 150 km/h 140 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 9,7 s
Średnie zużycie energii 15,3-15,5 kWh/100 km 17,9 kWh/100 km
Zasięg 349-354 km 200 km
Cena od 148 400 zł 145 900 zł

Obydwa auta sprawnie przyspieszają także powyżej „setki” (wbrew zapewnieniom producentów e-C4 przestaje przy 147, a nie 150 km/h, MX-30: 146 zamiast 140 km/h), więc nieźle odnajdują się podczas przejażdżki drogą szybkiego ruchu. Ale tylko krótkiej – przy autostradowym tempie e-C4 przejedzie 160 km, a MX-30 niecałe 100 km!

To efekt większej baterii francuskiego crossovera. Pojemność brutto 50 kWh zapewnia nie imponujące, ale wystarczające 300 km zasięgu w cyklu mieszanym przy 12-15°C, podczas gdy MX-30 (35,5 kWh) trzeba ładować co zaledwie 180 km (zimą oba wyniki będą jeszcze gorsze).

DANE TESTOWE Citroen e-C4 Mazda MX-30
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s 9,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,1 m 36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,0 m 36,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 49,8 dB 55,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 59,7 dB 60,2 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8 2,8
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/średnie) 14,6/16,6/15,6 16,7/17,5/17,1
Rzeczywisty zasięg 300 km 180 km

Mazda nie jest zatem dla każdego – wielu osobom taki zasięg utrudni lub uniemożliwi codzienne użytkowanie. Za to jeśli komuś ten wynik nie przeszkadza, japoński producent może go skusić cennikiem startującym poniżej 146 tys. zł. Testowana, topowa wersja kosztuje 156 900 zł, co w przypadku kompaktowego crossovera nadal jest całkiem atrakcyjną propozycją. Tym bardziej że dostaje się za to naprawdę dobrze wyposażone auto.

Rywala można mieć za 148 400 zł, ale opisywany wariant kosztuje ponad 167 tys. zł – mimo że nie dorównuje Maździe specyfikacją.

Citroen e-C4, Mazda MX-30 3
Żaden z testowanych samochodów nie zachwyca prześwitem. W Citroenie to 15,6 cm, w Maździe zaledwie 13 cm.
PUNKTACJA maks. liczba punktów Citroen e-C4 Mazda MX-30
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 21 19
Wykończenie i ergonomia 10 7 8
Wyciszenie 10 10 8
Multimedia i obsługa 10 7 8
Bagażnik 30 11 10
SUMA 110 56 53
Układ napędowy
Osiągi 30 13 13
Przeniesienie napędu 10 8 8
Zasięg 10 5 2
Zużycie energii 30 21 18
SUMA 80 47 41
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 18 18
Komfort jazdy 30 27 21
Układ kierowniczy 10 7 8
Hamulce 20 17 18
SUMA 90 69 65
SUMA (bez kosztów) 280 172 159
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 19 22
Poziom wyposażenia 30 16 21
Systemy bezpieczeństwa 30 16 17
Wyposażenie dodatkowe 10 6 2
SUMA 120 57 62
RAZEM 400 229 221
MIEJSCA   1 2

Citroen e-C4, Mazda MX-30: podsumowanie

Citroena i Mazdę łączy oryginalny styl, ale e-C4 nie wymaga większych wyrzeczeń – to funkcjonalny i bardzo komfortowy samochód, który wielu osobom w zupełności wystarczy do codziennej miejsko-podmiejskiej eksploatacji. MX-30 ma swoje mocne strony, ale jego nabywca musi się pogodzić z niepraktycznym tyłem kabiny i, co gorsza, z mocno ograniczonym zasięgiem. Stąd wygrana Citroena – mimo mniej korzystnego cennika.

Citroen e-C4: galeria zdjęć

Mazda MX-30: galeria zdjęć

Czytaj także