Zachowawczo stylizowany Citroen C4 II jest świetną propozycją dla szukających kompaktowego auta z trwałym i oszczędnym dieslem.
Citroen chciał, by C4 drugiej generacji stał się godnym rywalem Astry, Focusa czy Golfa. Z premedytacją odrzucono więc awangardowe rozwiązania, np. znaną z „jedynki” kierownicę z nieruchomym środkiem. Z gamy wypadła 3-drzwiowa wersja, ale nie pojawiło się w niej praktyczne kombi.
Najlepszy z benzynowych silników – 3-cylindrowy 1.2 PureTech – pojawił się w połowie 2014 r. W starszych C4 lepszym wyborem będą trwałe i oszczędne diesle 1.6/2.0 HDi. Benzynowe 1.4/1.6 VTi/THP mają nietrwałe łańcuchy, napinacze i wariatory faz rozrządu. W wersji THP dochodzi do tego podatność na odkładanie się nagaru w układzie dolotowym – jeżeli nie pomoże chemiczne czyszczenie, konieczny może być kosztowny demontaż głowicy.
W dieslach najwięcej problemów sprawia osprzęt – w tym EGR, FAP, a przy wyższych przebiegach także dwumasowe koła czy turbiny. Typowe dla jednostki 1.6 HDi jest wypalanie podkładek pod wtryskiwaczami. Kapryśna okazuje się elektronika – kierowcy sygnalizują problemy z działaniem radia, centralnego zamka czy podnośników szyb.
Najdroższe są wymiany łańcucha rozrządu i naprawy zautomatyzowanej skrzyni ETG.
Blisko 400 aut do wyboru. Udane diesle trzymają cenę, ale i tak są tańsze od rywali ze stajni Toyoty czy VW.
15 000 zł – Sprawne auta, jednak w bazowych wersjach i wysokimi przebiegami lub z uszkodzeniami nadwozia.
25 000 zł – Optymalny budżet. W zasięgu większość wersji silnikowych, auta krajowe oraz sprowadzone z Zachodu.
43 000 zł – Zmodernizowane C4 z udanym silnikiem 1.2 PureTech oraz symbolicznymi przebiegami (40-70 tys. km).
SILNIK | 1.2 PureTech | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 HDi | 1.6 e-HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbo, benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 130 KM | 120 KM | 156 KM | 92 KM | 112 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 230 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 230 Nm | 270 Nm | 340 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,8 s | 8,7 s | 12,9 s | 11,3 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 199 km/h | 193 km/h | 214 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 207 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,9 l/100 km |
2010 - premiera Citroena C4 II
2011 - do salonów trafia wyżej pozycjonowany Citroen DS4 (od 2015 r. po prostu DS4)
2014 - modernizacja, C4 II nią objęte sprzedawano jako auta z roku modelowego 2015
2018 - zakończenie produkcji C4 II, kompaktowy Citroen nie ma bezpośredniego następcy
+ Elegancka, ponadczasowa stylizacja.
+ Relacja ceny do wieku, wyposażenie wielu aut.
+ Komfort jazdy, niezłe wykończenie...
- ...ale przeciętny montaż i wynikające z niego hałasy elementów.
- Problematyczne silniki benzynowe 1.4/1.6.
- Łuszczący się pasek rozrządu w wersji 1.2.
Gdy budżet dopisuje, polecamy C4 z benzynowym 1.2 PureTech. Diesle to też dobry wybór, o ile mają pewny przebieg.
Łańcuch rozrządu można wymienić, ale i tak zła renoma benzynowych silników 1.4/1.6 utrudni odsprzedaż auta.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA: 18/24 pkt