Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Citroen C4 II

Zachowawczo stylizowany Citroen C4 II jest świetną propozycją dla szukających kompaktowego auta z trwałym i oszczędnym dieslem.

  • Lata produkcji: 2010-2018
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (95-156 KM), diesle 1.6-2.0 (92-150 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 433/261 cm, szerokość/wysokość: 179/149 cm, bagażnik: 408-1185 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Citroen chciał, by C4 drugiej generacji stał się godnym rywalem Astry, Focusa czy Golfa. Z premedytacją odrzucono więc awangardowe rozwiązania, np. znaną z „jedynki” kierownicę z nieruchomym środkiem. Z gamy wypadła 3-drzwiowa wersja, ale nie pojawiło się w niej praktyczne kombi.

Citroen-C4-II_3
Efektowne wnętrze jest przeciętnie zmontowane i hałasuje. Mnogość małych przycisków nie jest atutem.

SILNIKI

Najlepszy z benzynowych silników – 3-cylindrowy 1.2 PureTech – pojawił się w połowie 2014 r. W starszych C4 lepszym wyborem będą trwałe i oszczędne diesle 1.6/2.0 HDi. Benzynowe 1.4/1.6 VTi/THP mają nietrwałe łańcuchy, napinacze i wariatory faz rozrządu. W wersji THP dochodzi do tego podatność na odkładanie się nagaru w układzie dolotowym – jeżeli nie pomoże chemiczne czyszczenie, konieczny może być kosztowny demontaż głowicy.

AWARYJNOŚĆ

W dieslach najwięcej problemów sprawia osprzęt – w tym EGR, FAP, a przy wyższych przebiegach także dwumasowe koła czy turbiny. Typowe dla jednostki 1.6 HDi jest wypalanie podkładek pod wtryskiwaczami. Kapryśna okazuje się elektronika – kierowcy sygnalizują problemy z działaniem radia, centralnego zamka czy podnośników szyb.

KOSZTY

Najdroższe są wymiany łańcucha rozrządu i naprawy zautomatyzowanej skrzyni ETG.

SYTUACJA RYNKOWA

Blisko 400 aut do wyboru. Udane diesle trzymają cenę, ale i tak są tańsze od rywali ze stajni Toyoty czy VW.

Citroen-C4-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Silnik 1.6 THP łączono tylko ze zautomatyzowaną skrzynią ETG, czyli ręczną przekładnią z zestawem siłowników sterujących zmianą biegów i sprzęgłem. Sposób jej działania skraca trwałość tarczy sprzęgła. Dodatkowy osprzęt oznacza natomiast wyższe koszty serwisowe.
  • Citroen C4 występował tylko w jednej wersji nadwoziowej. Alternatywą był z nim technicznie spokrewniony DS4 – uterenowiony, wyżej pozycjonowany model.

CENY

15 000 zł – Sprawne auta, jednak w bazowych wersjach i wysokimi przebiegami lub z uszkodzeniami nadwozia.
25 000 zł – Optymalny budżet. W zasięgu większość wersji silnikowych, auta krajowe oraz sprowadzone z Zachodu.
43 000 zł – Zmodernizowane C4 z udanym silnikiem 1.2 PureTech oraz symbolicznymi przebiegami (40-70 tys. km).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 e-HDi 2.0 HDi
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbo, benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 130 KM 120 KM 156 KM 92 KM 112 KM 150 KM
Maks. moment obr. 230 Nm 160 Nm 240 Nm 230 Nm 270 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s 10,8 s 8,7 s 12,9 s 11,3 s 8,6 s
Prędkość maks. 199 km/h 193 km/h 214 km/h 180 km/h 190 km/h 207 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,8 l/100 km 6,2 l/100 km 6,4 l/100 km 4,2 l/100 km 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - premiera Citroena C4 II
2011 - do salonów trafia wyżej pozycjonowany Citroen DS4 (od 2015 r. po prostu DS4)
2014 - modernizacja, C4 II nią objęte sprzedawano jako auta z roku modelowego 2015
2018 - zakończenie produkcji C4 II, kompaktowy Citroen nie ma bezpośredniego następcy

Citroen-C4-II_5
Citroen C4 II sprzed modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Kaprysy pokładowej elektroniki
    Na kontrolę instalacji elektrycznej czy jej czujników nie trzeba jechać do ASO.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Problemy z silnikami Prince (1.4/1.6)
    Mają nietrwałe cewki, łańcuchy rozrządu oraz ich napinacze i potrafią palić dużo oleju.
    Koszt naprawy: od 400 zł (kaseta cewek)
  • Awarie FAP czy zaworów EGR w dieslach
    Przy przebiegach powyżej 150 tys. km osprzęt diesli może wymagać pierwszych napraw.
    Koszt naprawy: od 800 zł (EGR)
  • Wymiana koła dwumasowego
    Powyżej 200 tys. km kapituluje „dwumas” diesli. Nawet w formie zamiennika jest drogi.
    Koszt wymiany: od 2200 zł

ZALETY I WADY

+ Elegancka, ponadczasowa stylizacja.
+ Relacja ceny do wieku, wyposażenie wielu aut.
+ Komfort jazdy, niezłe wykończenie...

- ...ale przeciętny montaż i wynikające z niego hałasy elementów.
- Problematyczne silniki benzynowe 1.4/1.6.
- Łuszczący się pasek rozrządu w wersji 1.2.

Citroen-C4-II_4
Zamiast kombi: mieszczący aż 408 l bagażnik należy do największych w klasie.

WARTO KUPIĆ

Gdy budżet dopisuje, polecamy C4 z benzynowym 1.2 PureTech. Diesle to też dobry wybór, o ile mają pewny przebieg.

UWAŻAJ NA

Łańcuch rozrządu można wymienić, ale i tak zła renoma benzynowych silników 1.4/1.6 utrudni odsprzedaż auta.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także