Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
DS 9 przód i bok w ruchu

DS 9 E-Tense 360 4x4 – jak jeździ topowa francuska limuzyna? | TEST

DS 9 E-Tense 360 4x4 – jak jeździ topowa francuska limuzyna? | TEST

DS 9 to mnóstwo technologii i ciekawych rozwiązań opakowanych w pokaźne, ale niepozorne nadwozie. Jak na co dzień sprawuje się najbardziej ekskluzywna limuzyna z Francji?

Klasę premium opanowali niemieccy producenci. Nie bez powodu, w końcu generalnie oferują oni bardzo udane samochody. Ale nie każdy chce jeździć Audi, BMW czy Mercedesem. Nie brakuje ludzi, którzy znacznie więcej smaku odnajdują w autach mniej popularnych firm. Interesującą propozycję ma dla nich DS.

Młoda francuska marka radzi sobie coraz lepiej, ale jej wyniki rosną głównie dzięki uterenowionym modelom 3 Crossback i 7 Crossback oraz kompaktowej „czwórce”. DS 9, czyli sedan klasy średniej, ale rozmiarami – i ceną – zahaczający o wyższą, jest na ich tle niszowy (2,5% sprzedaży). Co w oczach niejednego zainteresowanego kupnem czyni go... jeszcze ciekawszym.

DS 9 3
Smukłej, eleganckiej sylwetki francuskiej limuzyny nie zakłócają wystające klamki.

DS 9 – odpowiednie warunki

DS 9 czaruje wykończeniem kabiny, np. sporymi połaciami Alcantary. Szczególnie imponują wygodne siedzenia i świetne wygłuszenie wnętrza.

Jeszcze większe wrażenie robi komfortowe zawieszenie francuskiego sedana, które przygotowuje się do tłumienia wstrząsów, wykrywając wyboje przy pomocy przedniej kamery. W zdecydowanej większości przypadków robi to wyjątkowo skutecznie, ale z powodu aż 20-calowych felg wjazd przeszkodę z ostrą krawędzią (np. wyrwę) kończy się nieprzyjemnym łupnięciem.

DANE TECHNICZNE DS 9 E-Tense 360 4x4
Silnik benzynowy, turbo, R4, 16V + el.
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna (benz.) 200 KM/6000
Moc maksymalna (el./syst.) 110+113/360 KM
Maksymalny moment obrotowy (benz.) 300 Nm/3000
Maksymalny moment obrotowy (el./syst.) 320+166/520 Nm
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut., 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 493/193/146 cm
Rozstaw osi 290 cm
Pojemność bagażnika 510 l
Masa własna/ładowność 1909/486 kg
Pojemność zbiornika 42 l (Pb 95)
Średnie zużycie paliwa 1,8 l/100 km
Cena od 309 400 zł

Choć testowane, topowe wydanie DS 9 to hybryda typu plug-in kierująca na cztery koła aż 360 KM mocy, dynamika nie jest jej najmocniejszą stroną. Rozpędza się bardzo sprawnie (świetne 6 s do „setki” na śliskim asfalcie), ale do szybkiego przejeżdżania zakrętów absolutnie nie zachęca.

DANE TESTOWE (opony zimowe) DS 9 E-Tense 360 4x4
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 2,5/6,0 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Droga hamowania 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 43,3/44,6 m
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km

Naładowana bateria przy temperaturze kilku stopni Celsjusza pozwala pokonać 20-23 km „na prądzie”. Potem, przy spokojnej jeździe, DS w ruchu miejskim pali 8,5 litra benzyny na 100 km, a w trasie – od 5,8 l na drogach lokalnych przez 7,2 l na „ekspresówce” po autostradowe 8,8 l/100 km.

DS 9 – koszty indywidualizmu

Wyposażenie standardowe testowanego DS-a jest właściwie kompletne, zawiera nawet tak zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, jak noktowizja. Niestety cena auta okazuje się w pełni adekwatna do jego specyfikacji: na jego zakup trzeba wydać minimum 309 400 zł, a to kwota na poziomie hybrydowych BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E. Cóż, DS 9 raczej pozostanie atrakcyjną, ale niszową propozycją.

DS 9 4

DS 9 – podsumowanie

Topowe wydanie DS 9 to luksus w niewyzywającym wydaniu – francuski sedan swoje kosztuje, ale jest elegancki, bardzo szybki, niesamowicie wygodny i wręcz nadziany „gadżetami”.

DS 9 E-Tense 360 4x4 – galeria zdjęć

Czytaj także