Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat 600e La Prima – test, przód w ruchu

Fiat 600e La Prima – piętnasty Fiat ze Śląska | TEST

archiwum/Motor

Fiat 600e La Prima – piętnasty Fiat ze Śląska | TEST

Nowy miejski crossover Fiata – 600 – to technologiczny bliźniak, także produkowanego u nas, Jeepa Avengera. Na początek do sprzedaży trafiła wersja elektryczna, oferowana w znacznie niższych niż Avenger cenach. Jaki jest i jak jeździ nowy „Polski Fiat”?

W śląskich fabrykach (najpierw w Bielsku-Białej, potem w Tychach) produkowano model 126p już od 1973 r. Po przemianach 1989 r. przyszły czasy Cinqecento, Seicento, Pandy, 500, a także wielu innych modeli (np. Uno, Punto, Bravo czy Siena) powstających już w mniejszej liczbie.

Siódmego września 2023 r. do tego grona dołączył kolejny, w sumie już piętnasty, model Fiata: miejski crossover 600. Jaki jest nowy „Polski Fiat”? Sprawdzamy, testując wersję elektryczną.

Fiat 600 i Jeep Avenger – te same klocki, inny efekt

Mimo korzystania z tych samych komponentów, które ma np. Jeep Avenger styliści Fiata postarali się, by ich auto było nie do pomylenia z innymi małymi SUV-ami Stellantisa. Fiat zwraca uwagę głównie sympatycznie wyglądającym przodem, ewidentnie nawiązującym do mniejszej, elektrycznej „pięćsetki”. Nie brak tu też interesujących detali (tylne lampy, spojler) czy crossoverowych akcentów, jak plastikowe nakładki błotników.

Spójność stylizacyjna z 500e jest także ewidentna w kabinie 600e – miękkie linie, charakterystyczny kształt ozdobnej listwy biegnącej w poprzek deski czy niewielka kopułka skrywająca cyfrowe wskaźniki. Kabina na żywo robi pozytywne wrażenie – nie jest na siłę przestylizowana i po prostu przyjemnie się w niej przebywa. Gros materiałów jest twarde, ale ich jakość nie schodzi poniżej pewnego, akceptowalnego poziomu. Szkoda tylko, że choć na przednich drzwiach znajduje się materiał, poskąpiono bardziej miękkiej wyściółki. 

Kokpit ma wprawdzie inny kształt niż w Avengerze, ale nie brakuje im wspólnych elementów – to np. konsola między fotelami z dużym schowkiem (i niezbyt wygodną w obsłudze składaną osłoną), przełączniki do wybierania kierunku jazdy (ich używanie wymaga nieco przyzwyczajenia) czy też panel klimatyzacji (brakuje na nim przycisku do ustawiania kierunku nawiewu – trzeba to robić na wyświetlaczu). Takie same są też centralny dotykowy ekran o dobrej rozdzielczości oraz struktura i wygląd menu. Wygodne jest to, że można samemu dodawać do niego podstrony, a także kafelki – skróty do często używanych funkcji.

Fiat 600e La Prima tył i bok
Choć Fiat korzysta z tych samych podzespołów co Jeep Avenger, ma diametralnie inny design. Prześwit wynosi porządne 19,9 cm.

Napęd – mocy jest pod dostatkiem

Silnik elektryczny umieszczono z przodu i generuje on 156 KM oraz 260 Nm. Pozwala to na szybką i bardzo płynną jazdę, choć o „fajerwerkach” znanych z wielu mocnych aut elektrycznych można tu zapomnieć. To po prostu napęd idealnie dostosowany do jazdy miejskiej (sprzyja temu też dość łagodna charakterystyka działania przy starcie), który zapewnia też dość dynamiki podczas jazdy w trasie.

Dane techniczne i cena Fiat 600e La Prima
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 156 KM
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 417/178/152 cm
Rozstaw osi 256 cm
Średnica zawracania 10,5 m
Masa własna/ładowność 1520/b.d. kg
Masa przyczepy
Poj. bagażnika (min./maks.) 360/1231 l
Poj. akumulatora (netto/brutto) 51/54 kWh
Maks. moc ładowania (AC/DC) 11/100 kW
Opony 215/55 R18
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Średnie zużycie energii 15,2 kWh/100 km
Zasięg 406 km
Cena od 190 000 zł
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) od 165 000 zł

Akumulator o pojemności 51 kWh netto można ładować z mocą do 100 kW (DC) – nie jest to obecnie żaden rekord, ale wartość po prostu przyzwoita. Przy temperaturach poniżej zera, w jakich przebiegał test, nie udawało się uzyskać maksimum mocy ładowania, a przy ok. 80% napełnienia baterii wyraźnie ona spadała (poniżej 30 kW), by pod sam koniec osiągnąć wartość poniżej 10 kW. W takich warunkach zużycie energii elektrycznej także rośnie. 600e średnio potrzebowało 17 kWh/100 km, zaś testowany latem Jeep Avenger – 14,5 kWh. Zasięg też się zmniejszył (z ok. 350 do 300 km).

 dane Testowe Fiat 600e La Prima
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 38,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,3 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) 16,5/17,5/17,0 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 300 km
Fiat 600e La Prima silnik
Silnik napędza przednie koła. Rozwija 156 KM oraz 260 Nm. Dość szczelnie wypełnia komorę i nie znalazło się już w niej miejsce na dodatkowy schowek.
Fiat-600e La Prima gniazdo ładowania
Akumulator trakcyjny ma pojemność 54 kWh (netto 51 kWh). Można go ładować z mocą do 11 kW (AC) lub 100 kW (DC).

Prowadzenie – pewnie i przyjemnie

Układ jezdny w całkiem udany sposób maskuje fakt, że to małe auto waży ponad 1,5 t. Fiata 600e cechują posłuszne reakcje na ruchy kierownicą, całkiem zwinne prowadzenie i spokój nawet podczas szybkiej jazdy. Żaden z niego sportowiec, ale jest po prostu przyjemny w prowadzeniu i obcowaniu. Co ważne, jego zawieszenie sprawnie oraz cicho radzi sobie z większością nierówności.

Fiat 600e La Prima – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • duża przestronność z przodu
  • wystarczająco pojemny bagażnik
  • odpowiednia jakość wykończenia
  • udane multimedia
  • prosta obsługa 
  • mało miejsca na nogi na kanapie

Układ napędowy

  • dobra dynamika,
  • wystarczająco szybkie ładowanie
  • niezbyt duże zużycie energii
  • niezły zasięg
  •  brak regulacji hamowania rekuperacyjnego i funkcji jazdy z „jednym pedałem”

Właściwości jezdne

  • dobry komfort jazdy na większości nawierzchni
  • przyjemne, stabilne prowadzenie
  • akceptowalna precyzja układu kierowniczego
  • na wilgotnej drodze przeciętna trakcja przy starcie

Fiat 600e La Prima – test: podsumowanie

Fiat 600e La Prima bok

Model 600e to Fiat, na jakiego długo czekaliśmy, idealnie trafiający w obecne gusty europejskich nabywców. Nowoczesny, o sympatycznym, wyróżniającym się wyglądzie, zapewniający przyjemne wrażenia z jazdy i dobry komfort. Ważne, że poza odmianą elektryczną pojawi się też hybrydowa, która będzie zdecydowanie tańsza.

Czytaj także