Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat 600e (RED) test – przód w ruchu

Fiat 600e (RED) – elektryk w sensownej formule | TEST

archiwum/Motor

Fiat 600e (RED) – elektryk w sensownej formule | TEST

Wygląda na to, że na Izerę musimy poczekać, więc rolę polskiego auta elektrycznego pełni Fiat 600e. I dobrze. W teście – otwierająca cennik wersja 600e (RED).

Produkowany w tyskich zakładach Stellantisa Fiat 600e to przykład rozsądnego samochodu elektrycznego.

  • Po pierwsze, ma format miejskiego crossovera, co za tym idzie właśnie w mieście, gdzie auto elektryczne ma najwięcej sensu, spisuje się doskonale.
  • Po drugie, nie jest przesadnie ciężki (1520 kg) i nie wymaga ogromnej baterii, by uzyskać sensowny zasięg.
  • Po trzecie, napędza go silnik o mocy 156 KM, zapewniając więcej niż wystarczające osiągi.

Ogromne, 2,5-tonowe, 5-metrowe „elektryki” z bateriami o pojemności 100 kWh i rakietowymi osiągami robią może większe wrażenie, ale czy mają więcej sensu, to już temat na dłuższą dyskusję.

fiat 600e red tył
Kontynuacja stylu zapoczątkowanego przez Fiata 500 nie pozostawia wątpliwości, z jaką marką mamy do czynienia.

Włosi od lat specjalizują się w niewielkich autach i z każdym kilometrem przejechanym za kierownicą 600e widać to doświadczenie. Fiat jest zwinny, przyjemnie się prowadzi. Komfortowi akustycznemu towarzyszy skuteczna praca zawieszenia.

Od dynamiki też trudno oczekiwać więcej. Według naszych pomiarów 600e przyspiesza nawet minimalnie lepiej, niż podaje producent (0-100 km/h w 8,9 s). To też jeden z nielicznych przypadków, kiedy rzeczywiste zużycie energii jest tak bliskie obietnicom. W ruchu miejskim podczas testu (temperatury na poziomie 5-10 st.) wynosiło bowiem 15-16 kWh/100 km, co w praktyce oznacza zasięg ponad 350 km.

fiat 600e red wyświetlacz zużycie prądu
Zużycie prądu na poziomie 15 kWh na 100 km to nie problem, a zasięg bliski 400 km jest do osiągnięcia. 

Parametry ładowania zasługują bardziej na określenie przyzwoite niż imponujące (maks. moc do 100 kW), ale to wartości wystarczające.

Dane techniczne i cena Fiat 600e (RED)
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 156 KM
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 417/178/152 cm
Rozstaw osi 256 cm
Masa własna/ładowność 1520/b.d. kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 360/1231 l
Poj. akumulatora (netto/brutto) 51/54 kWh
Maks. moc ładowania (AC/DC) 11/100 kW
Opony 215/65 R16
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Średnie zużycie energii 15,1 kWh/100 km
Zasięg 409 km
Cena 165 000 zł

Testowana wersja (RED) jest najtańszą w ofercie 600e. Trzeba się pogodzić z brakiem dostępu bezkluczykowego i kamery cofania, ale poza tym ma więcej sensu niż wyceniana 25 tys. zł drożej La Prima. Choć nadal cenę 165 tys. zł trudno nazwać okazyjną.

Fiat 600e (RED) – test: podsumowanie

  •  Dobry komfort jazdy, stabilne prowadzenie, rozsądne zużycie energii, spory bagażnik, udane multimedia
  •  Brak mocniejszej rekuperacji, cena 

Fiat 600e do wdzięku „500” dodaje komfort i funkcjonalność. To sensowne auto elektryczne, ale nadal dość drogie.

Czytaj także