Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Focus Kombi ST 2.0 EcoBlue

Ford Focus Kombi ST 2.0 EcoBlue – test

Tygodnik „Motor”

Ford Focus Kombi ST 2.0 EcoBlue – test

Focus ST w odmianie z turbodieslem o mocy 190 KM potrafi dać naprawdę sporo przyjemności z prowadzenia.

Trudno o bardziej wyprane z emocji połączenie niż kompaktowego kombi i jednostki wysokoprężnej. A jednak okazuje się, że Ford Focus ST w rodzinnej wersji z silnikiem diesla o mocy 190 KM wcale nie jest samochodem nudnym.

Trzeba jednak zaznaczyć, że wariant 2.0 EcoBlue jest nieco „pokrzywdzony” – to dla benzynowego 2.3 turbo (280 KM) są zarezerwowane takie rozwiązania, jak „szpera”, funkcja automatycznego podbijania obrotów podczas redukcji biegu czy tzw. launch control. Ponadto do wersji z nadwoziem kombi nie można dokupić dostępnego w hatchbacku adaptacyjnego zawieszenia. 

Silny jak tur

Mimo wszystko wspomniane wyżej rzeczy to tylko drobiazgi, zważywszy, jak dobrze spisuje się w Focusie 190-konna jednostka. Nie zna „turbodziury” i ochoczo zabiera się do pracy już po przekroczeniu 1200 obr./min. Jak na diesla ma także niezwykłą łatwość wkręcania się na wyższe obroty. W pomiarach Ford rozpędził się do „setki” w 8,3 s i choć to gorzej o 0,6 s, niż wynika z danych fabrycznych, to nadal dobry wynik.

KSZ_FORD_FOCUS_IV_KOMBI_ST_INTERIOR_104
Diesel 2.0 R4 ochoczo rozpędza się od niskich obrotów – „turbodziura” praktycznie nie występuje.

Największe wrażenie robi jednak elastyczność – redukować biegi można bardziej dla przyjemności, bo skrzynia działa znakomicie, niż z konieczności. Atutem silnika 2.0 EcoBlue jest także wstrzemięźliwość – podczas spokojnej jazdy w trasie można uzyskać spalanie poniżej 4 l/100 km, a w mieście w zasadzie nie przekracza ono 7 litrów. Warto podkreślić, że popracowano nad brzmieniem silnika i wydechu.

Dane testowe Ford
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 10,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,8 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 95 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,1
Testowe zużycie paliwa (miastro/trasa/średnie) 6,8/3,9/5,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 870 km

Elektroniczny system (ESE) sprawia, że podczas spokojnej jazdy dźwięk nie męczy, natomiast gdy mocno doda się gazu, można odnieść wrażenie, że pod maską znajduje się starszej daty benzynowa „V-szóstka”. 

Nie tylko mistrz prostej

Focus przekonuje znakomitą stabilnością – odbiera się go jako bardzo zwartego, solidnego, zdecydowanego w reakcjach, ale pozbawionego nieprzyjemnej nerwowości. Szybkie zakręty pokonuje ze stoickim spokojem, a sztywne (ale nie przesadnie) zawieszenie sprawnie utrzymuje nadwozie w ryzach. A do tego pracuje cicho i zapewnia niezły komfort podczas jazdy po nierównych drogach.

KSZ_FORD_FOCUS_IV_KOMBI_ST_DYNAMIKA_006
Focus ST jest mocno skupiony na drodze. 

Na mokrej nawierzchni trzeba jednak, przynajmniej podczas ruszania, delikatnie obchodzić się z gazem, bo 400 Nm to nie przelewki i przednie koła łatwo tracą przyczepność (dobrze, że ASR świetnie zestrojono). Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, ale np. podczas wolniejszej jazdy wydaje się, iż pracuje nieco za ciężko, i że jest to niepotrzebnie generowany sztuczny opór.

KSZ_FORD_FOCUS_IV_KOMBI_ST_INTERIOR_138
Do wyboru są cztery tryby jazdy. Różnice między nimi nie są wyraźnie wyczuwalne.

Do wyboru są cztery tryby jazdy. Ten o nazwie „Tor wyścigowy” jest dostępny tylko po dokupieniu pakietu Performance, na który składają się też czerwone zaciski hamulcowe, oświetlenie nastrojowe oraz kontrolka informująca o konieczności zmiany biegu na wyższy (tzw. shift light). Tak naprawdę jednak można śmiało darować sobie przełączanie między trybami, bo w zasadzie nie odczuwa się większych różnic w ich działaniu. Co ciekawe, da się zmniejszyć czułość systemu stabilizacji toru jazdy lub całkiem go wyłączyć. 

Dane techniczne Ford
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1996 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 190 KM/3500
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2000
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 467/183/149 cm
Rozstaw osi 270 cm
Średnica zawracania 11,3 m
Masa/ładowność 1510/595 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 608/1653 l
Poj. zbiornika paliwa 47 l (ON)
Opony 235/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km
Zasięg 830 km

PODSUMOWANIE

Focus ST Kombi z dieslem to bardzo udane auto: szybkie, zwinne, a przy tym – naprawdę rodzinne.

PLUSY/MINUSY

+ dobre osiągi, niskie spalanie, bardzo pewne prowadzenie, niezły komfort jazdy

– dość wysoka cena, brak nawiewów na kanapę, przeciętne wyposażenie

 

Czytaj także