Focus ST w odmianie z turbodieslem o mocy 190 KM potrafi dać naprawdę sporo przyjemności z prowadzenia.
Trudno o bardziej wyprane z emocji połączenie niż kompaktowego kombi i jednostki wysokoprężnej. A jednak okazuje się, że Ford Focus ST w rodzinnej wersji z silnikiem diesla o mocy 190 KM wcale nie jest samochodem nudnym.
Trzeba jednak zaznaczyć, że wariant 2.0 EcoBlue jest nieco „pokrzywdzony” – to dla benzynowego 2.3 turbo (280 KM) są zarezerwowane takie rozwiązania, jak „szpera”, funkcja automatycznego podbijania obrotów podczas redukcji biegu czy tzw. launch control. Ponadto do wersji z nadwoziem kombi nie można dokupić dostępnego w hatchbacku adaptacyjnego zawieszenia.
Mimo wszystko wspomniane wyżej rzeczy to tylko drobiazgi, zważywszy, jak dobrze spisuje się w Focusie 190-konna jednostka. Nie zna „turbodziury” i ochoczo zabiera się do pracy już po przekroczeniu 1200 obr./min. Jak na diesla ma także niezwykłą łatwość wkręcania się na wyższe obroty. W pomiarach Ford rozpędził się do „setki” w 8,3 s i choć to gorzej o 0,6 s, niż wynika z danych fabrycznych, to nadal dobry wynik.
Największe wrażenie robi jednak elastyczność – redukować biegi można bardziej dla przyjemności, bo skrzynia działa znakomicie, niż z konieczności. Atutem silnika 2.0 EcoBlue jest także wstrzemięźliwość – podczas spokojnej jazdy w trasie można uzyskać spalanie poniżej 4 l/100 km, a w mieście w zasadzie nie przekracza ono 7 litrów. Warto podkreślić, że popracowano nad brzmieniem silnika i wydechu.
Dane testowe | Ford |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,5 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 10,4 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 44,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 44,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,7 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,8 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,1 |
Testowe zużycie paliwa (miastro/trasa/średnie) | 6,8/3,9/5,4 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 870 km |
Elektroniczny system (ESE) sprawia, że podczas spokojnej jazdy dźwięk nie męczy, natomiast gdy mocno doda się gazu, można odnieść wrażenie, że pod maską znajduje się starszej daty benzynowa „V-szóstka”.
Focus przekonuje znakomitą stabilnością – odbiera się go jako bardzo zwartego, solidnego, zdecydowanego w reakcjach, ale pozbawionego nieprzyjemnej nerwowości. Szybkie zakręty pokonuje ze stoickim spokojem, a sztywne (ale nie przesadnie) zawieszenie sprawnie utrzymuje nadwozie w ryzach. A do tego pracuje cicho i zapewnia niezły komfort podczas jazdy po nierównych drogach.
Na mokrej nawierzchni trzeba jednak, przynajmniej podczas ruszania, delikatnie obchodzić się z gazem, bo 400 Nm to nie przelewki i przednie koła łatwo tracą przyczepność (dobrze, że ASR świetnie zestrojono). Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, ale np. podczas wolniejszej jazdy wydaje się, iż pracuje nieco za ciężko, i że jest to niepotrzebnie generowany sztuczny opór.
Do wyboru są cztery tryby jazdy. Ten o nazwie „Tor wyścigowy” jest dostępny tylko po dokupieniu pakietu Performance, na który składają się też czerwone zaciski hamulcowe, oświetlenie nastrojowe oraz kontrolka informująca o konieczności zmiany biegu na wyższy (tzw. shift light). Tak naprawdę jednak można śmiało darować sobie przełączanie między trybami, bo w zasadzie nie odczuwa się większych różnic w ich działaniu. Co ciekawe, da się zmniejszyć czułość systemu stabilizacji toru jazdy lub całkiem go wyłączyć.
Dane techniczne | Ford |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1996 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 190 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 467/183/149 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Średnica zawracania | 11,3 m |
Masa/ładowność | 1510/595 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 608/1653 l |
Poj. zbiornika paliwa | 47 l (ON) |
Opony | 235/40 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Zasięg | 830 km |
Focus ST Kombi z dieslem to bardzo udane auto: szybkie, zwinne, a przy tym – naprawdę rodzinne.
PLUSY/MINUSY
+ dobre osiągi, niskie spalanie, bardzo pewne prowadzenie, niezły komfort jazdy
– dość wysoka cena, brak nawiewów na kanapę, przeciętne wyposażenie