Compass to europejski bestseller Jeepa. Po niedawno przeprowadzonym liftingu wyraźnie zyskał na atrakcyjności.
Produkowany we włoskich zakładach w Melfi, pierwszej fabryce Jeepa poza Ameryką, kompaktowy Compass trafił w gusta Europejczyków. Ten model stanowi ponad 40% sprzedaży Jeepa na Starym Kontynencie. Przeprowadzony w tym roku lifting skupił się na elementach szczególnie istotnych z punktu widzenia tutejszego rynku.
Zmiany zewnętrzne są dyskretne, a Compass, wierny stylowi Jeepa, cały czas prezentuje się atrakcyjnie. Rewolucja zaszła za to w kabinie. W zasadzie z tej perspektywy można stwierdzić, że to całkowicie nowy model. Przeprojektowana konsola, nowa kierownica, ekran, który zastąpił zegary, wyższa jakość wykonania – to wszystko sprawia, że kompaktowy Jeep wyraźnie odmłodniał.
Zmianie uległa też gama silnikowa. Nadal jest szeroka i obejmuje wersje benzynowe, diesla i hybrydę, ale napęd na obie osie dostępny jest tylko w tej ostatniej. Nosi oznaczenie 4xe i cieszy się sporą popularnością. Co czwarty odbiorca Compassa wybiera wersję zelektryfikowaną. Co w związku z tym zyskuje?
Po pierwsze i przede wszystkim – terenowe możliwości Jeepa. Elektryczny 60-konny silnik odpowiedzialny za napęd tylnej osi (przednie koła napędza benzynowy 1.3 Turbo o mocy 180 KM) okazuje się skuteczny i pozwala poruszać się tam, gdzie wielu konkurentów Compassa nie powinno się zapuszczać.
Po drugie – nie musi się martwić o osiągi, które w przypadku mocniejszej, 240-konnej wersji są aż nadto dobre.
W końcu po trzecie – może poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym. Bateria o pojemności 11,4 kWh pozwala w praktyce pokonać dystans około 40 km bez użycia silnika spalinowego.
Jak w każdej hybrydzie typu plug-in kluczowy jest sposób eksploatacji. Jeśli auto codziennie ładowane jest z zewnętrznego źródła prądu, a jazda przebiega na krótkich, miejskich dystansach, to może się to odbywać bez zużycia paliwa.
Przy wyładowanych akumulatorach Jeep porusza się w trybie hybrydowym, a średnie spalanie utrzymuje się na poziomie 7-8 litrów na 100 km. W dalszych trasach trzeba się liczyć z częstymi postojami na stacjach, co jest skutkiem niedużego zbiornika paliwa i stosunkowo niewielkiego zasięgu.
W większości sytuacji hybrydowy napęd Jeepa pracuje płynnie, jednak są momenty, kiedy skrzynia biegów nieco się gubi i poszarpuje. Poza tym hybrydowy Compass okazuje się przyjemnie komfortowy i wygodny w codziennej eksploatacji.
DANE TECHNICZNE | Jeep Compass 4xe 240 Limited |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1332 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 180 KM/5750 |
Moc maksymalna (el./łączna) | 60/240 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 270 Nm/1850 |
Maks. moment obr. (el./łączny) | 250/b.d. Nm |
Długość/szerokość/wysokość | 440/187/165 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Masa/ładowność | 1935/b.d. kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 420/1230 l |
Poj. zbiornika paliwa | 36,5 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,9-2,0 l/100 km |
Zasięg | 1920 km |
Cena od | 202 900 zł |
Komfortowy SUV, który dobrze radzi sobie poza asfaltem. To jego największy atut w porównaniu z hybrydowymi rywalami.