Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes Citan Tourer przód w ruchu

Mercedes Citan Tourer Pro 113 – TEST

Mercedes Citan Tourer Pro 113 – TEST

Nowa, druga generacja Citana nadal ma wiele wspólnego z Renault Kangoo, ale mniej niż dotychczas. Testujemy mocną benzynową wersję nowości Mercedesa.

Pierwszy Citan (z 2012 r.) był nieco zmienioną drugą generacją Renault Kangoo. Teraz do salonów wjeżdża druga odsłona Citana. Nadal odpowiada kombivanowi Kangoo (3. gen.), ale tym razem Mercedes nie oparł swojego auta na „gotowcu” od Renault, tylko brał udział w opracowywaniu wspólnego modelu.

Citan ma przód w stylu nowych Mercedesów, wewnątrz też wykorzystano sporo elementów typowych dla marki. Jakość tworzyw jest jednak typowo „kombivanowa” – kokpit, łącznie z podłokietnikami, wykonano z twardego plastiku.

Auto ma 4,5 metra długości, tylko o 8 cm więcej niż klasa A, ale jest od niej o 12 cm szersze (1,92 m) i aż o 37 cm wyższe (1,81 m).

Mercedes Citan 5
Z boku pudełkowate nadwozie Citana najmniej różni się od Renault Kangoo (i Nissana Townstara).

Stąd pakowne wnętrze – jednak nie bez zastrzeżeń. Z przodu miejsca jest mnóstwo, nawet najwyższy kierowca dysponuje sporym zapasem przestrzeni nad głową (choć nóg nie rozprostuje), bagażnik też jest pakowny, ma 1,2 m szerokości i 0,9-1,7 m głębokości.

Za to drugi rząd siedzeń rozczarowuje. I tu na wysokość przestrzeni nie brak, ale kolana zmieszczą się tylko wtedy, gdy przednie siedzenia nie są całkiem cofnięte. Trudno też wcisnąć przód butów (zwłaszcza zimowych) pod maksymalnie opuszczony fotel.

Co gorsza, jeśli chce się złożyć kanapę (zwiększając przestrzeń bagażową z 517 l do niemal 2,4 m3), fotele też nie mogą być przesunięte za daleko w tył – gdy wykorzystuje się maksymalną pojemność bagażnika, w miarę wygodnie mieszczą się tylko dwie niewysokie osoby.

Mimo użytkowego charakteru Citana jego układ jezdny (przód: kolumny McPhersona, tył: belka skrętna) zapewnia bardzo przyzwoity komfort podróżowania, nawet gdy „na pokładzie” jest tylko kierowca. Zawieszenie stosunkowo twardo wybiera wyboje w stylu zapadniętych włazów studzienek, ale z większością nierówności radzi sobie bez zarzutu.

Bardziej załadowany Mercedes nabiera gracji także na tych gorszych wybojach. Szkoda tylko, że tego ładunku nie może być za wiele – 574 kg ładowności to niedużo jak na kombivan.

Osobowy Citan Tourer jest oferowany z 95-konnym dieslem i benzynowymi silnikami 1.3 t o mocy 102 i 131 KM. Testowane auto otrzymało ten ostatni i osiąga 100 km/h w 11,8 s.

DANE TECHNICZNE Mercedes Citan Tourer Pro 113 Standard
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1332 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 131 KM/5000
Maks. moment obrotowy 240 Nm/1600
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 450/192/181 cm
Rozstaw osi 272 cm
Masa/ładowność 1521/574 kg
Maks. masa przyczepy 1500 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 517/2390 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l (Pb 95)
Opony 205/60 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km
Zasięg 790 km
Cena od 121 216 zł

Co ważne, niewielka jednostka ma sporo siły przy niskich i średnich obrotach, więc zapewnia świetną dynamikę także wtedy, gdy nie próbuje się z niej „wydusić” wszystkiego. Odwdzięcza się wówczas także rozsądnym średnim spalaniem na poziomie 7,6 litra na 100 km.

Dane testowe (opony zimowe)
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 46,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 46,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,7 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 8,8/6,4/7,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 710 km

Ceny mieszczą się w przedziale 116-126 tys. zł brutto, opisywana wersja kosztuje 124 538 zł. Niemało. Drugi „bliźniak” Citana, Nissan Townstar, z tym samym silnikiem i równie skromnym wyposażeniem jest o ok. 20 tys. zł tańszy.

Mercedes Citan 3
Nabywca Citana może wybrać dużą, unoszoną klapę bagażnika (fot.) lub dwuskrzydłowe drzwi.

Mercedes Citan Tourer Pro 113: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • przestronne wnętrze
  • sporo przydatnych schowków
  • przednie drzwi otwierane pod kątem prostym
  • drzwi przesuwne po obu stronach
  • duża przestrzeń ładunkowa
  • łatwa obsługa
  • pokaźne lusterka boczne
  • kabina wykończona twardymi plastikami
  • niepraktyczny system składania kanapy
  • skromna ładowność jak na kombivan
  • grube przednie słupki dachowe

Układ napędowy

  • żwawa jednostka napędowa
  • zupełnie niezłe przyspieszenie i elastyczność
  • sporo dynamiki przy niskich obrotach
  • rozsądne zapotrzebowanie na paliwo
  • hałas silnika przy wyższych prędkościach

Właściwości jezdne

  • niezły komfort podróżowania
  • zachowanie na drodze nieodstające od wielu samochodów osobowych
  • przyzwoita stabilność
  • odczuwalne przechyły w zakrętach
  • dość sztywne wybieranie krótkich wybojów
  • przeciętne hamulce

Wyposażenie i cena

  • dużo systemów bezpieczeństwa
  • sporo dostępnych dodatków
  • wysoka cena
  • ubogie wyposażenie seryjne

Nowy Mercedes Citan to udany kombivan, który nie razi kierowcy i pasażerów dostawczym charakterem... jeśli dołoży się trochę do jego niemałej ceny wyjściowej.

Mercedes Citan Tourer Pro 113: galeria zdjęć

Czytaj także