Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Subaru Outback kontra VW Passat – porównanie

Choć obydwa testowane samochody są uterenowionymi kombi klasy średniej, ich konstruktorzy poszli zupełnie różnymi drogami. Która okazała się lepsza?

Porównywane samochody sporo dzieli. Wyprodukowano je po przeciwnych stronach globu według dwóch odmiennych filozofii i zwykle wyjeżdżają z salonów z zupełnie różnymi układami napędowymi. Ale ich cechy wspólne też nie kończą się na przynależności do tego samego segmentu. Za obydwoma stoją lata doświadczeń.

Subaru Outback, czyli Legacy kombi z większym prześwitem (początkowo oferowane jako Legacy Outback), jest znane od 26 lat. Do testu trafiło w produkowanej od 2014 r. piątej odsłonie (w USA już zadebiutowała szósta), oczywiście z benzynowym silnikiem typu boxer i napędem obu osi – stosowanymi przez Subaru mniej więcej od półwiecza.

KSZ_SUBARU_OUTBACK_V_FL_DYNAMIKA_010
Subaru: wielki, 20-centymetrowy prześwit oraz sprawny napęd czynią Outbacka wszędobylskim autem.

Właśnie tyle jest na rynku Volkswagen Passat. Doczekał się już ósmej generacji, jednak w uterenowionej odmianie 4x4 można go kupić dopiero od siódmego wydania – oznaczenie Alltrack pojawiło się na nim po raz pierwszy w 2011 r. Ale napęd na cztery koła zawitał w Passacie znacznie wcześniej, bo już w 1984 r. Co prawda VW oferował kiedyś jednostki typu boxer (na długo przed Subaru – np. w „garbusie”), ale od lat jego kluczowym silnikiem jest znane już ponad ćwierć wieku TDI.

Dlatego tym razem zestawiliśmy testowaną parę dość nietypowo i porównaliśmy auta wyposażone w ich sztandarowe konstrukcje: Subaru ma wolnossącego benzynowego boxera, Volkswagen – turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem. W końcu rodzaj paliwa nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze samochodu. 

Mistrzowie przestronności

Oba modele mają zbliżone rozmiary – mierzą po ok. 4,8 m. Outback jest o 4 cm dłuższy, za to ustępuje Alltrackowi szerokością i rozstawem osi (odpowiednio o 1,3 i 4,3 cm). A mimo to japońskie kombi wydaje się znacznie większe od niemieckiego. To dlatego, że jest od niego aż o 7,8 cm wyższe – mierząc 160,5 cm, Subaru porusza się już po terytorium SUV-ów (dorównało „wzrostem” Hondzie HR-V czy Skodzie Karoq).

Ze sporej różnicy wysokości część przypada na większy o 2,6 cm prześwit Outbacka – jego 20 cm to poziom rzadko spotykany nawet w SUV-ach. Pozostałe kilka centymetrów gubi się m.in. w wyżej zamontowanych fotelach, bo nad głowami podróżnych w obu autach jest właściwie tyle samo miejsca. Testowana dwójka ma okna dachowe – w Subaru klasyczny szyberdach należy do wyposażenia seryjnego, w Passacie znacznie większy otwór w podsufitce sięga aż nad głowy siedzących na kanapie i jest opcjonalny, więc wysocy nabywcy mogą z niego zrezygnować, zyskując w obydwu rzędach po 3 cm przestrzeni na wysokość.

KSZ_SUBARU_OUTBACK_V_FL_INTERIOR_084
Subaru: tak jak z przodu – bardzo komfortowe siedzenia i mnóstwo miejsca (zwłaszcza na szerokość). Niższy niż u konkurenta tunel centralny.
KSZ_VW_PASSAT_B8_FL_ALLTRACK_INTERIOR_001
Volkswagen: w obu rzędach ma dłuższe siedziska. Jego wnętrze jest węższe, za to bez opcjonalnego okna dachowego byłoby wyższe niż w Subaru.

Również w kwestii ilości miejsca na nogi oba modele wypadają niemal tak samo – ocierają się o klasowe rekordy. Na szerokość błyszczy Subaru – w drugim rzędzie na ramiona oferuje tyle samo przestrzeni, co BMW serii 7! Passata pokonuje o 6 cm – łatwo to docenić przy komplecie pasażerów. Za to cztery osoby w obu autach znajdą równie komfortowe warunki i zmieszczą się nawet jeśli mierzą po 185-190 cm. Outback ma duży bagażnik (559 l), Alltrack – ogromny (639 l), za to po złożeniu kanapy przewagę zyskuje Subaru (1848 wobec 1769 litrów). 

Ważne na co dzień

Pod względem codziennych udogodnień nieco lepiej wypada VW. Do jego atutów należą m.in. trójdzielne tylne oparcie czy składany na płasko prawy fotel (opcja za 480 zł). Poza tym tylko w Passacie każdy schowek – nawet ten z lewej strony deski rozdzielczej i wszystkie w drzwiach – jest miękko wyłożony, jadący z tyłu dysponują fabrycznymi zasłonami okien, roleta bagażnika porusza się stabilnie w prowadnicach, a jego podłogę można ustawić na dwóch różnych wysokościach.

KSZ_VW_PASSAT_VIII_FL_ALLTRACK_INTERIOR_401
Volkswagen: fabryczne rolety w tylnych drzwiach można mieć tylko w Passacie (600 zł).

W aucie jest gniazdko 230 V, a także trzy USB-C oraz trzy 12 V. Jedno z tych ostatnich umieszczono w bagażniku, obok 4 haków na zakupy (u rywala są dwa). Ciekawostką jest wysuwany spod zderzaka hak holowniczy. Ale w japońskim kombi także nie brakuje przydatnych rozwiązań. Wyłącznie w nim siedzący z tyłu mogą zmieniać kąt oparcia, a słuchanie ulubionej muzyki umożliwia coraz rzadziej spotykany odtwarzacz CD.

W ogóle mocną stroną Subaru jest seryjne wyposażenie, w skład którego wchodzą też pamięć ustawień elektrycznie sterowanego fotela i lusterek (nieocenione, gdy z auta korzysta więcej niż jedna osoba) czy automatycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika. Szkoda, że Japończycy uznali czujniki parkowania za niepotrzebne w aucie z kamerą cofania – nocą jej pomoc bywa niewystarczająca. Nie zapomnieli za to o odpowiedniej liczbie gniazdek – w obydwu rzędach umieszczono po dwa wejścia USB, a z przodu – także jedno słuchawkowe i dwa 12 V (niestety w bagażniku nie ma żadnego). 

KSZ_SUBARU_OUTBACK_V_FL_INTERIOR_030
Subaru: obydwa fotele są elektrycznie sterowane, lewy ma też pamięć ustawień.

Kwestia charakteru

Układ jezdny Subaru zestrojono pod kątem wygody podróży. Dzięki zawieszeniu o dużym skoku Outback nawet na zniszczonych trasach bardzo delikatnie obchodzi się z podróżnymi. Pojedyncze nierówności – także te duże – nie wytrącają go z równowagi i nie powodują nieprzyjemnego „dobijania” ani huku. Nie bez znaczenia jest fakt, że w Subaru felgi 18'' otaczają opony o dość wysokim profilu (225/60), dzięki czemu jego koła mają o ok. 5 cm większą średnicę niż u rywala (225/55 R17).

Passat nie rozprawia się z uszkodzeniami jezdni równie skutecznie. Na muldach czy wybrzuszeniach nawierzchni też sprawnie izoluje podróżnych od wstrząsów, jednak gdy jego koła trafią na wyrwę w drodze albo wystający właz studzienki kanalizacyjnej, z podwozia dochodzi nieprzyjemny hałas, a jadący są narażeni na znacznie większy dyskomfort niż w Outbacku. Pomogłoby regulowane zawieszenie (4120 zł), ale testowany Passat go nie ma.

KSZ_VW_PASSAT_B8_FL_ALLTRACK_DYNAMIKA_011
Volkswagen: napęd 4x4 (automatycznie dołączany – jak w Subaru) zapewnia świetną trakcję. Prześwit: 17,4 cm.

Za to na krętej trasie nawet bez niego VW robi dobre wrażenie. Podczas dynamicznej jazdy okazuje się zwinny i posłuszny, a szybkie łuki pokonuje prawie bez podsterowności. Spokojnie reaguje i na gwałtowne manewry, i na ujęcie gazu w ciasnym zakręcie. Imponuje też idealnym utrzymywaniem toru jazdy podczas awaryjnego hamowania – prowadzący Subaru jest skazany na

drobne korekty kierownicą. Outback ma bardziej turystyczną niż sportową naturę – jego układ kierowniczy daje gorsze wyczucie, nadwozie mocniej wychyla się w łukach, a w trakcie „aktywnej” jazdy nieco częściej zdarzają się interwencje ESP. Ale to, że przyjemność z takiego poruszania się jest tu mniejsza niż u rywala nie oznacza, że Subaru prowadzi się niebezpiecznie – japońskie auto właściwie zawsze zachowuje się bardzo pewnie i stabilnie. 

Dwa światy

Do mocnego wciskania prawego pedału nie zachęca także układ napędowy Outbacka. Wolnossący 2,5-litrowy boxer (175 KM) i bezstopniowa przekładnia najlepiej spisują się podczas płynnej jazdy. Auto przyspiesza bardzo gładko, a silnikowi wystarczą średnie obroty, żeby je całkiem sprawnie rozpędzić – i przeważnie jest cichy. Jeśli jednak ktoś spróbuje wykrzesać z niego więcej i wdusi prawy pedał do podłogi, zirytuje go powolna reakcja Subaru (obroty miarowo rosną, a wciskanie w fotel rozpoczyna się dopiero przy wyższych) i fakt, że choć skrzynia CVT symuluje zmiany biegów, to są one dosyć wolne, a po każdej obroty spadają o zaledwie kilkaset.

Dane testowe Subaru Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,8 m 36,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,0 m 36,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,9 dB 58,3 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,0 dB 61,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 11,3/6,1/8,7 l/100 km 8,0/5,2/6,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 680 km 1000 km

Co ciekawe, mimo że pod maską Passata pracuje diesel – kryje on w sobie więcej sportowego ducha niż boxer Subaru. W połączeniu ze żwawym dwusprzęgłowym automatem zapewnia Volkswagenowi ochoczą reakcję na dodanie gazu (zwłaszcza w sportowym trybie), niezły zryw już od niskich obrotów i bardzo dobre osiągi. Podczas naszych pomiarów Alltrack rozpędzał się do 100 km/h w obiecywanym przez VW czasie 8 s, Outback potrzebował o 1,7 s więcej (choć i tak „uwinął się” o pół sekundy szybciej niż podaje Subaru).

KSZ_SUBARU_OUTBACK_V_FL_INTERIOR_071
Jak w każdym Subaru (poza Japonią): benzynowy boxer.
KSZ_VW_PASSAT_VIII_FL_ALLTRACK_INTERIOR_294
Volkswagen: pod maską pracuje sztandarowy silnik VW – 2.0 TDI (w 190-konnej wersji).

Tak dobry wynik Passata to nie tylko efekt jego lepszych parametrów – wyższej o 15 KM mocy i aż 165 dodatkowych niutonometrów, ale także trybu launch control, dzięki któremu VW wyrywa z miejsca, wbijając głowy podróżnych w zagłówki. Pomaga mu też bardzo sprawny napęd, który na śliskiej nawierzchni nie ustępuje układowi 4x4 rywala (obecnie żadne z oferowanych u nas Subaru nie ma stałego napędu obu osi, którym zasłynęła ta marka).

W trasie testowany duet wykazuje się w miarę zbliżonym „apetytem”: Passat na każde 100 km zużywa 5,2 l oleju napędowego, Outback – o 0,9 l więcej benzyny. Za to w mieście niemieckiemu kombi wystarcza 8 litrów, a japońskie potrzebuje aż 11,3. Średnie spalanie obu aut niewiele odbiega od katalogowego, ale podczas dynamicznej jazdy wyraźnie bardziej rośnie ono w Subaru. 

Przepaść, ale nie cenowa 

Outback jest u nas oferowany tylko w odmianie Exclusive za 193 tys. zł – bogato wyposażonej, m.in. w nawigację, skórzaną tapicerkę czy ogrzewanie 4 siedzeń i kierownicy. Passat Alltrack też występuje tylko w jednej wersji wyposażonej – takiej, w której dopłacać trzeba nawet za automatyczną klimatyzację czy podgrzewane fotele. Za to jest o 8,5 tys. zł tańszy. Dla wyjaśnienia – VW ma też wersję benzynową, która kosztuje tyle, co Subaru, ale dzięki 272 KM mocy deklasuje je na drodze. 

Dane techniczne Subaru Volkswagen
Silnik bezynowy turbodiesel
Pojemność skokowa 2498 cm3 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory B4/16 R4/16
Zasilanie wtrysk bezpośr. Common Rail
Moc maksymalna 175 KM/5800 190 KM/3500
Maks. moment obrotowy 235 Nm/4000 400 Nm/1900
Napęd 4.10.2004 4.10.2004
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. w./tarcz. w. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 482/184/161 cm 478/185/153 cm
Rozstaw osi 275 cm 279 cm
Średnica zawracania 11,8 m 11,7 m
Masa/ładowność/przyczepa 1590/510/2000 kg 1650/670/2200 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 559/1848 l 639/1769 l
Poj. zbiornika paliwa 60 l (Pb 95) 66 l (ON)
Opony 225/60 R18 225/55 R17
Osiągi (dane producenta)    
Prędkość maksymalna 198 km/h 223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 8,6 l/100 km 6,4 l/100 km
Zasięg 690 km 1030 km

 

KSZ_ALLTRACK_VS_OUTBACK_STATYKA_002axx

PUNKTACJA Maks. liczba pkt. Subaru Volkswagen
Nadwozie i wnętrze      
Wymiary wnętrza 40 32 30
Wykończenie i ergonomia 20 17 18
Wyciszenie 10 7 8
Bagażnik 10 8 10
suma 80 64 66
       
Układ napędowy      
Osiągi 20 12 15
Praca silnika 10 9 8
Skrzynia biegów 10 7 8
Zużycie paliwa 20 14 18
suma 60 42 49
       
Właściwości jezdne      
Trzymanie się drogi 20 15 17
Komfort jazdy 20 18 17
Układ kierowniczy 10 7 8
suma 50 40 42
       
Bezpieczeństwo      
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 15 14
Hamulce 10 7 8
suma 30 22 22
       
SUMA (bez kosztów) 220 168 179
MIEJSCA   2. 1.

PODSUMOWANIE

Porównanie wygrywa Volkswagen, ale nie oznacza to, że droga, którą wybrał jest lepsza. Owszem, Passat Alltrack to bardziej kompletny pojazd – pokonał swojego rywala w większości ocenianych konkurencji. Ale Subaru też ma niezaprzeczalne atuty – z japońskiego kombi bardziej zadowolone będą np. osoby stawiające na komfort.

Subaru Outback – galeria zdjęć

Volkswagen Passat – galeria zdjęć

 

 

Czytaj także