Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer – test

Tygodnik Motor

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer – test

Subaru Forester nie płynie z głównym nurtem, ale nie pozostaje też obojętne na aktualne trendy.

Subaru to jeden z niewielu producentów, którzy podążają własnymi ścieżkami, nie przejmując się tym, co robią inni. Japończycy przez lata udowadniali to, budując swój image w oparciu o sukcesy w motorsporcie i sprzedając m.in. Imprezę WRX/STi, czyli „cywilną rajdówkę”.

Jednak ten etap Subaru ma już za sobą. Pozostaje wierne silnikom boxer i napędowi 4x4, ale pożegnało się ze sportem. Dziś trzy z czterech aut w jego europejskiej gamie są uterenowione: crossover XV, SUV Forester i kombi Outback (czwarte to Impreza).

2021 Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer - tył

Napęd 4x4 okazuje się sprawny.

Testujemy oferowanego od około roku Forestera 4. generacji w ciekawie wyglądającej wersji Special Edition.

Daleko od sportu

Wersja ta wyróżnia się na tle innych zestawem pomarańczowych dodatków. Na zewnątrz są to listewki na zderzakach i progach, wsporniki relingów dachowych oraz napis e-Boxer na plakietkach na przednich błotnikach i tylnej klapie.

2021 Subaru Forester 2.0 i-L e-Boxer - kabina

Poza drobnymi wyjątkami ten uporządkowany kokpit okazuje się łatwy w obsłudze. Centralny ekran ma 8 cali, mniejszy nad nim 6,3’’, a ten między zegarami 4,2’’. Pomarańczowe elementy nieznacznie ożywiają wnętrze.

Wewnątrz pomarańczowe są ramki wokół nawiewów i dźwigni automatu oraz przeszycia na fotelach, desce rozdzielczej i drzwiach. Dodaje to Foresterowi charakteru. Niektórzy stwierdzą, że dzięki tym wstawkom wygląda on bardziej sportowo. W rzeczywistości jednak ma ze sportem wspólnego tylko tyle, że... dowiezie właściciela w miejsce, w którym ten uprawia sport. Nawet jeśli nie jest łatwo dostępne.

Przestrzeń dla wszystkich

Właściciel nie musi jechać sam. Forester to klasowy rekordzista przestronności. W tej kwestii pokonuje też o wiele większe auta – na jego fotelach i kanapie jest więcej miejsca niż np. w Volvo XC90! Mimo że opisywany wariant fabrycznie wyposażono w okno dachowe, którego obudowa ogranicza przestrzeń nad głowami, w obu rzędach swobodnie mieści on nawet osoby mierzące ponad 190 cm. Jeśli te na kanapie nie są barczyste, mogą zupełnie wygodnie podróżować nawet w trójkę.

2021 Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer - kanapa
Mnóstwo miejsca na wygodnej kanapie.

Przestrzeń bagażowa jest dosyć płaska, bazowo mieści przeciętne 509 litrów, ale po złożeniu kanapy rośnie do 1751 l – a to już bardzo dużo.

DANE TECHNICZNE Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Lineartronic
Silnik benzynowy, elektryczny
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory B4/16
Moc maksymalna silnika benz. 150 KM
Maks. moment obrotowy silnika benz. 194 Nm
Moc maksymalna silnika elektr. 16,7 KM
Maks. moment obrotowy silnika elektr. 66 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 463/182/163 cm
Rozstaw osi 267 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1641/544 kg
Pojemność bagażnika 509/1751 l
Poj. zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km
Zasięg 590 km
Cena od 156 865 zł

Wnętrze Subaru jest funkcjonalne, nie brakuje w nim kieszeni i schowków, nawet uchwyty w drzwiach mają formę obszernych wnęk. Wąskie słupki dachowe i pokaźne okna zapewniają fantastyczną widoczność z miejsca kierowcy.

Świat komfortu

Sportowych zapędów nie ma też zawieszenie Forestera. Zestrojono je z myślą o komforcie – ma duży skok i wyjątkowo sprawnie pochłania wstrząsy na wszelkiego rodzaju wybojach. A do tego nie hałasuje.

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Lineartronic - przód

Forester z nowym, hybrydowym napędem to wyjątkowo uniwersalny samochód rodzinny bez sportowego zacięcia.

Spore przechyły nadwozia, mocno wspomagany układ kierowniczy i skłonność do podsterowności wybijają z głowy bardzo dynamiczną jazdę, ale auto prowadzi się bezpiecznie, pewnie pokonuje łuki i jest stabilne przy wyższych prędkościach.

W granicach rozsądku

Dowodem na to, że Subaru zna trendy, ale stosuje się do nich po swojemu, jest napęd Forestera. W nowej odsłonie model przeszedł elektryfikację, ale producent uczynił go „nieprzesadnie hybrydowym”. Elektryczny silnik ma skromne 16,7 KM, sam napędza auto tylko przy w miarę stałym, miejskim tempie i pozwala przejechać w teorii ok. 1,5 km, a realnie kilkaset metrów. Każde inne niż superdelikatne dodanie gazu „budzi” 2-litrowego boxera (150 KM). Bezstopniowa skrzynia potrafi symulować zmiany biegów, ale najlepiej spisuje się przy spokojnej jeździe. Napęd – oczywiście na 4 koła.

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Lineartronic - silnik
2-litrowy boxer (150 KM) i „elektryk” (16,7 KM) dają wrażenie jazdy autem z układem miękkiej hybrydy.

Wadami małego wsparcia elektryki są gorsze niż u hybrydowych rywali osiągi (0-100 km/h w 10,4 s) i spalanie – rozsądne 8,8 l/100 km w mieście i 6,6 l w trasie, za to na autostradzie już ok. 12 l na 100 km.

DANE TESTOWE (opony zimowe) Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Lineartronic
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 21,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,9 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 630 km

Ale są i zalety – poza tym, że silnik często gaśnie, auto jeździ jak „benzyniak”, płynnie rozwija moc, pozwala korygować tor jazdy w zakręcie ruchami pedału gazu i z łatwością dozować siłę hamowania.

Zachowało też rozsądne ceny. Przyzwoicie wyposażona bazowa wersja Trend kosztuje niecałe 157 tys. zł, a bogata testowana – 184 tys. zł. To poziom hybrydowej Toyoty RAV4.

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer – test: podsumowanie

W testowanej wersji Forester ciekawiej wygląda, ale w każdej jest dobrze wycenionym i bardzo wszechstronnym autem z wielkim wnętrzem. Hybrydowy napęd pozwala uzyskać w miarę rozsądne spalanie.

Czytaj także