XC60 to najchętniej kupowane Volvo w historii. Sprawdzamy, co sprawia, że ten model cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem. W naszym teście – najmocniejsza wersja hybrydowa typu plug-in.
Z siedmioma milionami egzemplarzy na koncie, XC60 zostało właśnie najlepiej sprzedającym się autem Volvo. Ten model jest nie tylko globalnym liderem, ale także najchętniej kupowanym autem tej szwedzkiej marki (ale należącej do chińskiego Geely) tak w Europie, jak i w Polsce.
Aktualna generacja debiutowała w 2017 r., jest zatem w pewnym sensie weteranem w swojej klasie. Volvo regularnie wprowadza jednak jego modernizacje, a ostatnia z nich miała miejsce w 2025 r.
Testujemy odmłodzone XC60 w topowym wariancie T8 z 455-konnym układem hybrydowym typu plug-in.
Volvo XC60 nie zmieniło się podczas najnowszego liftingu w sposób znaczący. Z zewnątrz w oczy rzuca się przede wszystkim większy przeprojektowany grill, zaś z tyłu najnowsze wcielenie można rozpoznać po przyciemnionych lampach. Z kolei w kabinie najistotniejszą modernizacją jest zastosowanie 11,2-calowego „wolnostojącego” ekranu i nowego, szybciej działającego systemu multimedialnego opartego na rozwiązaniach firm Qualcomm (Snapdragon Cockpit Platform) oraz Google. Przemodelowano też nieco konsolę między fotelami – ładowarkę do telefonu przeniesiono do przodu, a zwolnione przez nią miejsce wykorzystano na dodatkowy uchwyt do napojów.
Mimo upływu lat kabina XC60 wciąż robi znakomite wrażenie. Materiały (w tym skórzana tapicerka) są naprawdę wysokiej jakości, miejsca jest tu w bród, a fotele i kanapa zapewniają naprawdę wysoki komfort jazdy. W sumie, wnętrze XC60 jest jednym z najprzyjemniejszych, w jakich można przebywać, i nie dotyczy to tylko aut jego klasy.
Mianem „śpiocha" (po angielsku sleepera) określa się bardzo dynamiczne auto, którego wygląd nie zdradza drzemiącego w nim potencjału. I tak właśnie jest w przypadku XC60 T8 w wersji wyposażenia Ultra z pakietem wykończeniowym Bright, czyli z chromowanymi dodatkami. Ale wystarczy kilka minut za kierownicą, by zrozumieć, że ten wariant XC60 to naprawdę bardzo dynamiczne auto. Zastosowany w nim hybrydowy układ napędowy 4x4, w którym współpracują silniki 2.0 R4 turbo i elektryczny, generuje systemowe 455 KM i 709 Nm.
W efekcie ten duży i ciężki SUV bez zwłoki „podrywa się do boju” i po zaledwie 4,9 s uzyskuje prędkość 100 km/h. Także rozpędzanie w typowo autostradowych zakresach prędkości przychodzi mu bez najmniejszego wysiłku. Do tego napęd pracuje płynnie, a dźwięk jednostki spalinowej jest dobrze wytłumiony.
Dzięki pojemnemu akumulatorowi trakcyjnemu – 18,8 kWh brutto, 14,7 kWh netto – XC60 T8 uzyskuje spory zasięg na prądzie (pokonaliśmy 71 km). Zużycie paliwa po jego wyładowaniu jest generalnie umiarkowane, choć na autostradzie trzeba się liczyć ze spalaniem przekraczającym 10 l/100 km.
Dane techniczne i ceny | Volvo XC60 T8 eAWD |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 310 KM/6000 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 145/455 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 400 Nm/3000 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 309/709 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | 4x4; aut./8-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 471/190/166/287 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 2093/567 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 598/1395 l |
Pojemność baku/baterii (netto) | 71 l (Pb 95)/14,7 kWh |
Opony | 235/45 R20 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 0,9-1,4 l/100 km |
Zasięg „na prądzie” | 65-80 km |
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem | 279 900 zł |
Cena (wersja testowana Ultra Bright) | 347 900 zł |
Dane testowe | Volvo XC60 T8 eAWD |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 6,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 52,4 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,1 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 9,5/7,4/8,5 l/100 km |
Realny zasięg/„na prądzie” | 830/71 km |
Volvo XC60 to znakomity SUV – bardzo wygodny, a jednocześnie jego wygląd zupełnie nie zdradza potencjału dynamicznego.