Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q7 (4L)

Audi Q7 (4L)

Archiwum

Audi Q7 (4L)

Właśnie ten model okazał się największym rywalem BMW X5. Wysokie koszty serwisowania rekompensuje komfortem.

  • Lata produkcji: 2005-2015
  • Silniki: benz. 3.0-4.2 (272-350 KM), diesle 3.0-6.0 (240-500 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 509/300 cm, szerokość/wysokość: 198/174 cm, bagażnik: 775-2035 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Samochód wygląda monstrualnie, ale wnętrze nie jest już takie duże. Owszem – pasażerom miejsca nie zabraknie, jednak bagażnik jest realnie znacznie mniejszy niż oficjalnie deklaruje producent. Sprawdziliśmy, że zamiast katalogowych 775 lma tylko 389 l. Auto nigdy nie było oferowane z „manualem”.

Audi-Q7-4L_3
Ciekawostka: hamulec pomocniczy obsługuje się lewą stopą (dodatkowy pedał jak w Mercedesach).

SILNIKI

Stare Q7 w idealnym stanie? Jeśli takie auta są jeszcze na rynku, to chyba tylko w niechodliwych wersjach benzynowych. Niestety, są paliwożerne i ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa niespecjalnie nadają się do zasilania LPG. Optymalny pod względem osiągów i rachunków na stacji benzynowej jest wysokoprężny 3.0 TDI V6. Jeszcze lepsze osiągi przy zachowaniu podobnej trwałości oferuje większy 4.2 TDI V6.

AWARYJNOŚĆ

W silnikach 3.0 i 4.2 TDI V8 łańcuchowy rozrząd wytrzymuje ok. 250 tys. km. Wymiana to koszt ponad 8 tys. zł. Warto się także liczyć z koniecznością regeneracji pneumatyki zawieszenia.

KOSZTY

Rachunki za serwis liczy się raczej w tysiącach złotych. „Dołożenie” 10-20 tys. zł do auta za 30 tys. zł nie powinno nikogo dziwić. Bardzo droga jest robocizna.

SYTUACJA RYNKOWA

W ogłoszeniach dominują sprowadzane wersje 3.0 TDI oraz 4.2 TDI. Sporo aut ma sportowy pakiet stylizacji S line.

Audi-Q7-4L_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Do wyboru odmiany 5- i 7-miejscowe. Dwa dodatkowe fotele chowają się w podłodze bagażnika.
  • Wszystkie egzemplarze mają stały napęd na cztery koła quattro i pneumatyczne zawieszenie. Gwarantuje to doskonałą trakcję.
  • Audi Q7 ma obligatoryjnie 6- lub 8-stopniową skrzynię automatyczną Tiptronic. Tylko spokrewniony z Q7 Touareg był produkowany także z „manualem”.

CENY

30 000 zł – Większość tanich Q7 przejechało ponad 400 tys. km i wymaga kosztownych napraw.
50 000 zł – Realne szanse na zakup auta w dobrym stanie daje budżet 50-60 tys. zł plus... 10 tys. zł na serwis.
130 000 zł – Auta z końcówki produkcji wciąż są bardzo drogie. Zwłaszcza wersje S line.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.6 FSI 4.2 FSI 3.0 TDI 4.2 TDI 6.0 TDI
Pojemność skokowa 3597 cm³ 4163 cm³ 2967 cm³ 4134 cm³ 5934 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 280 KM 350 KM 240 KM 340 KM 500 KM
Maks. moment obr. 350 Nm 440 Nm 550 Nm 760 Nm 1000 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,5 s 7,4 s 8,5 s 6,4 s 5‚5 s
Prędkość maks. 225 km/h 244 km/h 210 km/h 240 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 12,1 l/100 km 12,7 l/100 km 9,1 l/100 km 9,9 l/100 km 11‚3 l/100 km
Audi-Q7-4L_4
Serwisowanie silników 3.0 i 4.2 TDI nie jest tanie, ale to optymalne jednostki do Q7.

HISTORIA MODELU

2005 - debiut Audi Q7
2007 - turbodiesel 4.2 V8 TDI
2008 - turbodiesel 6.0 V12 TDI
2009 - modernizacja modelu – cechą charakterystyczną jest atrapa chłodnicy z pionowymi żeberkami
2015 - nowa generacja modelu

Audi-Q7-4M_5
Druga generacja Audi Q7.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wypracowany łańcuchowy rozrząd
    Problem dotyczy głównie silników 3.0 TDI. Do wymiany trzeba zwykle wyjąć całą jednostkę napędową.
    Koszt naprawy: 8-10 tys. zł
  • Zużyty akumulator
    Auta z komisów „nie odpalają”. To norma.
    Koszt akumulatora: 600 zł
  • Zużyte wahacze
    Wymiana aluminiowych wahaczy to czynność eksploatacyjna.
    Koszt naprawy: 3 tys. zł
  • Zużyta pneumatyka
    Objawy: samochód „stoi krzywo”, lub nie chce się podnosić
    1 miech: 2,2 tys. zł
    kompresor: 2,5 tys. zł

ZALETY I WADY

+ Świetne osiągi.
+ Bardzo bogate wyposażenie.
+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Skuteczne zabezpieczenie przed korozją.

- Wysokie koszty serwisowania.
- Auta są drogie i mają wysoki spadek wartości.

WARTO KUPIĆ

3.0 TDI V6 to wybór optymalny. Jeśli ktoś ma większy budżet może zaryzykować zakup mocniejszego 4.2 V8.

UWAŻAJ NA

Auta z LPG. Montaż instalacji do wersji z bezpośrednim wtryskiem rodzi wiele problemów i często jest powodem sprzedaży.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 2/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także