Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Silnik Audi RS5

Od samochodów miejskich po sportowe

Auta używane, które lubią wysokie obroty – 12 modeli. Zalety, wady i usterki

Jazda samochodem z silnikiem o dużym zakresie użytecznych obrotów ma niepowtarzalny urok. A na rynku wtórnym jest w czym wybierać: od aut miejskich, takich jak Citroen C1, Ford Fiesta czy Peugeot 208, po sportowe – np. Nissana 370Z czy Toyotę GT86. Co ważne – wysokoobrotowe silniki w większości okazują się ponadprzeciętnie trwałe.

Jeżeli kierowca oczekuje samochodu budzącego emocje, zwraca uwagę nie tylko na wygląd nadwozia, stylizacje wnętrza, walory trakcyjne, ale także na charakterystykę silnika. Poprawne aż do przesady jednostki napędowe wcale nie są w cenie – nawet gdy zapewniają lepsze osiągi od swoich poprzedników.

Przykładem zmiany warty, którą miłośnicy motoryzacji niemal jednogłośnie uznali za nieudaną, było zastąpienie wolnossącego i kochającego wysokie obroty silnika 2.0 16V z Clio III jednostką 1.6 Turbo w „czwórce”.

Wysokie obroty odchodzą do przeszłości

To po części zasługa charakterystyki współczesnych silników benzynowych, które za sprawą doładowania i podnoszonej kompresji zaczynają mieć niemal dieslowską charakterystykę. Wspomniane Clio IV oddaje maksymalne 240 Nm przy zaledwie 1750 obr./min. W „trójce” na 215 Nm trzeba było poczekać aż do 5500 obr./min.

Istotnie wpływa to na wrażenia z jazdy. Silniki mające nisko położone maksimum momentu obrotowego z reguły serwują „cios w plecy” już w początkowej fazie przyspieszania. W miarę nabierania obrotów dynamika jednak nie narasta, w wielu przypadkach można wręcz odnieść wrażenie, że spada, a lepszy efekt przynosi zmiana biegu na wyższy. Lubiące obroty silniki nie tracą animuszu aż do odcięcia zapłonu przy czerwonym polu obrotomierza.

Korzystać z okazji, które są

Obecne znalezienie używanego i dobrze utrzymanego samochodu z tego typu jednostką o dowolnej pojemności nie stanowi jeszcze problemu. Ale już za kilka lat sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej.

Downsizing oraz przybierająca na sile walka o redukcję emisji dwutlenku węgla sprawiają, że motoryzacja przechodzi na niższe obroty w dosłownym tego słowa znaczeniu.

Audi RS5 (2010-2015)

Audi RS5 (2010-2015)

  • Ceny: 90-165 tys. zł
  • Moc: 450 KM przy 8250 obr./min

Dane techniczne: 4.2 V8 FSI

Pojemność: 4163 cm3, moc: 450 KM, maksymalny moment obrotowy: 430 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 4,5 s, średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Audi: A6 C6, A8 D4, Q7 I, S5 I, RS4 (B7/B8), RS5, R8 I; Volkswagen: Touareg II

Jednostka 4.2 V8 32V FSI to rozwinięcie starszej 4.2 V8 40V. Różnicując osprzęt, tworzono kolejne warianty – najbardziej agresywne trafiły do Audi RS4/RS5 (na fot.). Obecnie to już kolekcjonerskie modele. Ich użytkownicy muszą zmagać się m.in. z osadami w układzie dolotowym (za ich sprawą silniki „nie trzymają” deklarowanych parametrów). Częste korzystanie z pełnej mocy kończy się też spalaniem znacznych ilości oleju.

BMW serii 1 F20 (2015-2019)

BMW serii 1 F20 (2015-2019)

  • Ceny: 47-95 tys. zł
  • Moc: 136 KM przy 4000-6000 obr./min

Dane techniczne: 1.5 R3 B38

Pojemność: 1499 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 220 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: BMW serii 1 (F20, F40), serii 2 (F22, F45), serii 3 (F30 LCI), X1 (F45), i8; Mini One/Cooper (F56), Countryman (F60), Clubman (F54)

Inżynierowie BMW udowodnili, że pracę na wysokich obrotach mogą lubić nie tylko wolnossące silniki – mimo obecności turbodoładowania jednostka B38 zaskakująco chętnie kręci się aż do czerwonego pola na obrotomierzu. Silnik jest zwarty i lekki, przez co korzystnie wpływa na wyważenie aut. Doniesienia na temat awaryjności ograniczają się do osprzętu (pierwsza partia miała problemy z luzem na wale korbowym).

BMW 530i E60 (2003-2010)

BMW 530i E60 (2003-10)

  • Ceny: 25-50 tys. zł
  • Moc: 272 KM przy 6700 obr./min

Dane techniczne: 530i N53

Pojemność: 2996 cm3, moc: 272 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 191 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: BMW: serii 3 (E90), serii 5 (E60, F10), serii 6 (E63)

Pod maską modelu E60 530i pracowały aż trzy silniki 3.0 R6 – M54, N52 i N53. Najlepsze parametry oferuje ostatni z wymienionych, który oddaje je przy tym na najwyższych obrotach. Silnik N53 ma bezpośredni wtrysk paliwa – wtryskiwacze oraz wysokociśnieniowe pompy paliwa okazują się także jedną z jego słabszych stron. Wiele „piątek” ma napęd na 4 koła xDrive, ale nie uchodzi on za zaletę – skrzynia rozdzielcza, zwłaszcza jeżeli kierowca zaniedbał wymiany oleju czy stan opon, może wymagać kosztownych napraw.

Citroen C1 I (2005-2014)

Citroen C1 I (2005-2014)

  • Ceny: 6-17 tys. zł
  • Moc: 69 KM przy 6000 obr./min

Dane techniczne: 1.0i 1 KR-FE

Pojemność: 998 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 93 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Citroen C1 (I/II); Daihatsu Cuore; Peugeot 107, 108; Toyota Aygo (I/II), iQ, Yaris (II/III)

Produkowany w Wałbrzychu silnik 1.0 R3 (oznaczany 1KR-FE)  napędza mniejsze modele Toyoty i bliźniacze z nimi auta. To bardzo trwała, a przy tym dynamiczna i ciekawie brzmiąca na wyższych obrotach jednostka. Zakres czynności obsługowych zmniejsza trwały łańcuch rozrządu. Dopóki silnik nie jest wyposażany w LPG, nie sprawia problemów.

Ford Fiesta Mk7 (2008-2012)

Ford Fiesta Mk7 (2008-2012)

  • Ceny: 15-29 tys. zł
  • Moc: 134 KM przy 6700 obr./min

Dane techniczne: 1.6 Ti-VCT

Pojemność: 1596 cm3, moc: 134 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Ford Fiesta (Mk7), Focus (II/III), Mondeo (Mk4), C-Max (I/II), EcoSport

Jednostki z rodziny Sigma Ford opracował wraz z Yamahą. Ich „motocyklową” charakterystykę trudno więc uznać za zaskoczenie. Pracę na obrotach najbardziej lubią odmiany z układem zmiennych faz zaworowych Ti-VCT. By cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją auta, należy zrezygnować z wyposażania go w instalację gazową, która negatywnie wpływa na stan głowicy. Silnik 1.6 był stopniowo wypierany przez doładowany i również lubiący obroty 1.0 EcoBoost.

Honda Civic VII (2004-2005)

Honda Civic VII (2004-2005)

  • Ceny: 13-16 tys. zł
  • Moc: 160 KM przy 6500 obr./min

Dane techniczne: 2.0i K20

Pojemność: 1998 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 179 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 7,6 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Honda Civic (VII/VIII), Accord (VII), FR-V

Słysząc o wysokoobrotowym silniku, wielu kierowców na pewno myśli o Hondzie i jej systemie sterowania wzniosem zaworów VTEC. Ostatnim legendarnym silnikiem marki jest dwulitrowy K20, którego najostrzejsze wersje trafiały do Civiców Type R (VII/VIII), gdzie pełną moc oddawały przy prawie 8000 obr./min! Tańsza w zakupie i bardziej komfortowa alternatywa dla nich to Civic VII w odmianie Type S. Właściwie serwisowana jednostka K20 jest trwała, ale trzeba być przygotowanym na spalanie oleju. Czasem wycierają się wałki rozrządu.

Hyundai Veloster (2011-2018)

Hyundai Veloster (2011-2018)

  • Ceny: 27-42 tys. zł
  • Moc: 140 KM przy 6300 obr./min

Dane techniczne: 1.6 GDI

Pojemność: 1591 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 167 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Hyundai i30 (II), i40, Veloster, ix35, Tucson (III); Kia Cee'd (II), Rio (IV), Soul (I), Sportage (III/IV)

Nim koncern Hyundai-Kia postawił na downsizing, eksperymentował z bezpośrednim wtryskiem w silniku 1.6. Nie ma on turbo, za to uwielbia obroty – dość powiedzieć, że pełny moment obrotowy oddaje dopiero przy 4850 obr./min! Taka charakterystyka pasuje np. do usportowionego Velostera, ale niedobór siły napędowej drażni w SUV-ach. Bezpośredni wtrysk utrudnia ograniczenie kosztów użytkowania montażem instalacji LPG. Silniki 1.6 GDI bronią się wysoką trwałością (brakuje doniesień nawet o nagarze w dolocie).

Mazda CX-5 I (2011-2017)

Mazda CX-5 I (2011-2017)

  • Ceny: 47-87 tys. zł
  • Moc: 165 KM przy 6000 obr./min

Dane techniczne: 2.0 Skyactiv-G

Pojemność: 1998 cm3, moc: 165 KM, maksymalny moment obrotowy: 210 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Mazda 3 (III), 6 (III), CX-3, CX-30, CX-5 (I/II), MX-5 ND

Japoński koncern nie zdecydował się na downsizing. Mazda postawiła na udoskonalanie klasycznych, wolnossących silników 2.0 – trafiły one m.in. do cenionej na rynku wtórnym Mazdy CX-5. Tak skonfigurowane egzemplarze mają wyższe ceny ofertowe od diesli, w których w początkowej fazie produkcji problemy sprawiały wycierające się wałki rozrządu. Przy spokojnej jeździe jednostka 2.0 jest oszczędna. W wybranych modelach firma oferowała też konstrukcyjnie analogiczne silniki 1.5/2.5 Sky-G.

Nissan 370Z (2008-2020)

Nissan 370Z (2008-2020)

  • Ceny: 65-180 tys. zł
  • Moc: 344 KM przy 7400 obr./min

Dane techniczne: 3.7 V6 VQ37

Pojemność: 3696 cm3, moc: 344 KM, maksymalny moment obrotowy: 371 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 s, średnie zużycie paliwa: 10,6 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Nissan 370Z, Fuga; Infiniti G37, M37, FX37, Q50, Q60, Q70, QX50, QX70

Silnik 3.7 V6 oznaczony VQ37, będący rozwinięciem równie popularnego 3.5 V6 VQ35, doczekał się wielu wersji – wszystkie lubią pracę na obrotach i oferują przynajmniej 330 KM, a najostrzejsza odmiana trafiała do Nissana 370Z w wersji Nismo (na fot.) – nawet ona pozostała podatna na tuning (bez wymiany tłoków można celować w moc sięgającą 500 KM). Japońskie V6 są wolne od poważnych usterek, ale potrafią palić znaczne ilości oleju, czasem mogą też zawodzić uszczelki magistrali olejowych i układy chłodzenia.

Peugeot 208 (2012-2015)

Peugeot 208 (2012-2015)

  • Ceny: 23-34 tys. zł
  • Moc: 120 KM przy 6000 obr./min

Dane techniczne: 1.6 VTi Prince

Pojemność: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s, średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: BMW serii 1 (F20), serii 3 (F30), Citroen – większość modeli; Mini One, Cooper, Cooper S, Countryman, Paceman, Peugeot – większość modeli

PSA i BMW wspólnie opracowały silniki 1.4/1.6 Prince. Wolnossące warianty VTi lubią obroty, doładowane 1.6 THP są bardziej elastyczne. Od 2007 r. powstało wiele odmian tych silników różniących się osprzętem (zastąpiono je 1.2 PureTech). Słabym punktem jednostek VTi/THP są napinacze i łańcuchy rozrządu, w doładowanych dochodzą problemy z nagarem.

Renault Clio III Sport (2006-2012)

Renault Clio III Sport (2006-2012)

  • Ceny: 27-45 tys. zł
  • Moc: 197 KM przy 7250 obr./min

Dane techniczne: 2.0 16V F4R

Pojemność: 1998 cm3, moc: 197 KM, maksymalny moment obrotowy: 215 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s, średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Clio II/III Sport (słabsze odmiany jednostki F4R trafiały do wielu modeli Renault)

Wyczynowe auto z homologacją drogową – tak w najkrótszy sposób bywają opisywane topowe wersje Renault Clio II/III. To nie tylko zasługa bardzo sztywnego zawieszenia, ostrych hamulców i słabego wyciszenia, ale również silnika 2.0, który z zaskakującą lekkością „wkręca się” na obroty.

Warto pamiętać, że silniki z rodziny F4R mają wiele oblicz, które uzyskano poprzez umiejętny dobór osprzętu. 139-konne są kulturalne i płynnie oddają moc, natomiast doładowane F4Rt – nawet w słabszych, 163-konnych odmianach – imponują elastycznością uzyskaną dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu. Punktują też trwałością i dobrą
współpracą z instalacjami LPG.

Toyota GT86/Subaru BRZ (2012-2020)

Toyota GT86

  • Ceny: 55-110 tys. zł
  • Moc: 200 przy 7000 obr./min

Dane techniczne: 2.0 D-4S

Pojemność: 1998 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, prędkość maksymalna: 226 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km

  • Silnik występuje w modelach: Toyota GT86; Subaru BRZ

Toyota i Subaru połączyły siły, by zbudować sportowe coupe w starym dobrym stylu – z napędem na tył, bez nadmiaru przyczepności oraz z wolnossącym, chętnie pracującym na wysokich obrotach silnikiem. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. GT86 i bliźniacze BRZ nie mają bezpośrednich rywali, a oferowana przez nie przyjemność z jazdy w połączeniu z typową dla obu marek trwałością zaowocowała bardzo wysokimi cenami ofertowymi. Przez zakupem auto trzeba dobrze prześwietlić, bo może być powypadkowe lub zmęczone jazdą torową.

PODSUMOWANIE

Mimo że motoryzacja rozwija się w dynamicznym tempie, wysokoobrotowe silniki jeszcze nie odeszły do lamusa. Wraz z popularyzacją turbodoładowania ich popularność spada, ale nawet pod maskami współczesnych modeli można znaleźć jednostki, które lubią obroty. Jeżeli zakres poszukiwań rozszerzymy do aut oferowanych np. od 2010 r., będziemy mogli swobodnie wybierać. Co ważne, wysokoobrotowa charakterystyka silników wcale nie przekłada się na ich zwiększoną awaryjność – większość prezentowanych jednostek jest wręcz ponadprzeciętnie trwała.

Czytaj także