Ostatni kompakt z napędem na tył. Nie imponuje przestronnością, ale kierowca i tak pokocha to auto.
Długa maska, wzdłużnie osadzony zespół napędowy, wysoki tunel środkowy i zwarty tył nie pozwoliły na zaprojektowanie auta o wybitnie przestronnym wnętrzu. BMW serii 1 jest „w sam raz”. Przemawia do kierowcy także świetnym wyważeniem i doskonałym prowadzeniem.
Początkowo źródłem mocy były głównie silniki znane z poprzedniej „jedynki”. Dużo zmian, z trzycylindrowymi 1.5 (benz. i diesel) przyniosła modernizacja. Nie należy się ich bać. Lubią wysokie obroty, auto z nimi jest świetnie wyposażone, ale niespecjalnie oszczędne. Ponad połowa ofert na rynku wtórnym to diesle.
Newralgicznym podzespołem okazują się silniki. W benzynowych N13 (wersje 114, 116 i 120 do 2016 r.) i dieslach N47 możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu. Wzorem trwałości nie jest bezpośredni wtrysk benzyny. W 125i (N20) problemy może sprawiać układ smarowania. W nowych silnikach (B37, B38) pojawiły się już problemy ze spalaniem oleju czy osprzętem oraz luzem osiowym na wale (dotyczy silników z początku produkcji).
Do BMW nie brakuje zamienników, ale ogólny poziom skomplikowania technicznego auta sprawia, że naprawy są drogie. Zakup pojazdu również do tanich nie należy.
Podaż, biorąc pod uwagę ceny, jest zaskakująco duża. Do wyboru jest ponad 600 aut. Głównie sprowadzonych.
Od 2015 r. F30 zaczęło otrzymywać modularne silniki – ich pojemność zmienia się liczbą cylindrów
28 000 zł – Sprowadzone, skromnie wyposażone egzemplarze po wypadkach, a często również z wysokimi przebiegami.
46 000 zł – Przeciętna cena z ogłoszeń. Wystarczy na zadbane auto z początku produkcji, ale raczej o mocy do 170 KM.
130 000 zł – W pełni wyposażone auta z minimalnym przebiegiem, a także topowe M140i czy wysokoprężne 125d.
SILNIK | 1.6 (114i) | 1.6 (116i) | 1.5 (118i) | (1.6) 120i | (2.0) 125i | 3.0 (M135i) | 2.0 (116d) | 2.0 (118d) | 2.0 (120d) | 2.0 (125d) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1499 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 2979 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | biturbodiesel |
Moc maks. | 102 KM | 136 KM | 136 KM | 170 KM | 218 KM | 320 KM | 116 KM | 143 KM | 184 KM | 218 KM |
Maks. moment obr. | 180 Nm | 220 Nm | 220 Nm | 250 Nm | 310 Nm | 450 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 450 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,2 s | 8,5 s | 8,5 s | 7,4 s | 6,4 s | 5,1 s | 10,3 s | 8,9 s | 7,2 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 225 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 212 km/h | 228 km/h | 240 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,7 l/100 km | 8,0 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km |
2011 - debiutuje 5-drzwiowe BMW serii 1 F20
2012 - w gamie pojawiają się 3-drzwiowe F21, bazowe wersje 114i/114d oraz sportowe M135i, dostępne też z napędem xDrive
2015 - gruntowna modernizacja
2019 - zakończenie produkcji, nowa „jedynka”
+ Ponadprzeciętna precyzja prowadzenia.
+ Wzorowe wyważenie, opcjonalny xDrive.
+ Udane automatyczne skrzynie ZF 8HP.
+ Bardzo szeroka paleta wersji silnikowych.
- Wciąż bardzo wyśrubowane ceny.
- Ograniczona przestronność wnętrza.
- Możliwe kosztowne problemy z jednostkami napędowymi.
Jeżeli „jedynka” ma cieszyć jazdą, trzeba wybrać egzemplarz z silnikiem rozwijającym przynajmniej 136 KM.
„Okazje” – w przypadku tego modelu nie występują. Słabe i marnie wyposażone auta mogą pochodzić z wypożyczalni.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 2/6
SUMA: 16/24 pkt