Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 1 (F20/F21)

BMW serii 1 (F20/F21)

Ostatni kompakt z napędem na tył. Nie imponuje przestronnością, ale kierowca i tak pokocha to auto.

  • Lata produkcji: 2011-2019
  • Silniki: benz. 1.5-3.0 (102-340 KM), diesle 1.5-2.0 (95-224 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 432/269 cm, szerokość/wysokość: 176/142 cm, bagażnik: 360–1200 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Długa maska, wzdłużnie osadzony zespół napędowy, wysoki tunel środkowy i zwarty tył nie pozwoliły na zaprojektowanie auta o wybitnie przestronnym wnętrzu. BMW serii 1 jest „w sam raz”. Przemawia do kierowcy także świetnym wyważeniem i doskonałym prowadzeniem.

BMW-serii-1-F20_3
Materiały gorsze niż w większych modelach BMW, co wcale nie oznacza, że są złe.

SILNIKI

Początkowo źródłem mocy były głównie silniki znane z poprzedniej „jedynki”. Dużo zmian, z trzycylindrowymi 1.5 (benz. i diesel) przyniosła modernizacja. Nie należy się ich bać. Lubią wysokie obroty, auto z nimi jest świetnie wyposażone, ale niespecjalnie oszczędne. Ponad połowa ofert na rynku wtórnym to diesle.

AWARYJNOŚĆ

Newralgicznym podzespołem okazują się silniki. W benzynowych N13 (wersje 114, 116 i 120 do 2016 r.) i dieslach N47 możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu. Wzorem trwałości nie jest bezpośredni wtrysk benzyny. W 125i (N20) problemy może sprawiać układ smarowania. W nowych silnikach (B37, B38) pojawiły się już problemy ze spalaniem oleju czy osprzętem oraz luzem osiowym na wale (dotyczy silników z początku produkcji).

KOSZTY

Do BMW nie brakuje zamienników, ale ogólny poziom skomplikowania technicznego auta sprawia, że naprawy są drogie. Zakup pojazdu również do tanich nie należy.

SYTUACJA RYNKOWA

Podaż, biorąc pod uwagę ceny, jest zaskakująco duża. Do wyboru jest ponad 600 aut. Głównie sprowadzonych.

BMW-serii-1-F20_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wiele elementów, w tym akumulator i moduły elektroniczne, zamontowano w bagażniku, by lepiej wyważyć auto.
  • Seria 1 nie ma nawet koła dojazdowego. Muszą wystarczyć opony run-flat.
  • Opcją dla benzynowych wersji M135i oraz M140i, a także diesli 118d i 120d był napęd 4x4 xDrive.
  • Od 2015 r. F30 zaczęło otrzymywać modularne silniki – ich pojemność zmienia się liczbą cylindrów

CENY

28 000 zł – Sprowadzone, skromnie wyposażone egzemplarze po wypadkach, a często również z wysokimi przebiegami.
46 000 zł – Przeciętna cena z ogłoszeń. Wystarczy na zadbane auto z początku produkcji, ale raczej o mocy do 170 KM.
130 000 zł – W pełni wyposażone auta z minimalnym przebiegiem, a także topowe M140i czy wysokoprężne 125d.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 (114i) 1.6 (116i) 1.5 (118i) (1.6) 120i (2.0) 125i 3.0 (M135i) 2.0 (116d) 2.0 (118d) 2.0 (120d) 2.0 (125d)
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1499 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³ 2979 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel biturbodiesel
Moc maks. 102 KM 136 KM 136 KM 170 KM 218 KM 320 KM 116 KM 143 KM 184 KM 218 KM
Maks. moment obr. 180 Nm 220 Nm 220 Nm 250 Nm 310 Nm 450 Nm 260 Nm 320 Nm 380 Nm 450 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,2 s 8,5 s 8,5 s 7,4 s 6,4 s 5,1 s 10,3 s 8,9 s 7,2 s 6,5 s
Prędkość maks. 195 km/h 210 km/h 210 km/h 225 km/h 245 km/h 250 km/h 200 km/h 212 km/h 228 km/h 240 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,7 l/100 km 5,6 l/100 km 5,4 l/100 km 5,9 l/100 km 6,7 l/100 km 8,0 l/100 km 4,3 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - debiutuje 5-drzwiowe BMW serii 1 F20
2012 - w gamie pojawiają się 3-drzwiowe F21, bazowe wersje 114i/114d oraz sportowe M135i, dostępne też z napędem xDrive
2015 - gruntowna modernizacja
2019 - zakończenie produkcji, nowa „jedynka”

BMW-serii-1-F20_4
BMW F20 po modernizacji z 2015 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nietrwałe wtryskiwacze benzyny
    Bezpośrednie wtryskiwacze paliwa w BMW nie dość często zawodzą, a są dość drogie.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Wysokociśnieniowa pompa paliwa
    Kolejnym słabym punktem bezpośredniego układu wtryskowego są też pompy paliwa.
    Regenerowana pompa: od 950 zł
  • Wymiana rozrządu w dieslu 2.0
    Przy wyższych przebiegach umieszczony z tyłu silnika łańcuch może wymagać wymiany.
    Koszt wymiany: od 3500 zł
  • Usterki pompy olejowej w silniku benzynowym 2.0
    Pompa oleju silnika N20 traci skuteczność. Lepiej ją wymienić niż zatrzeć silnik
    Koszt wymiany: od 5000 zł

ZALETY I WADY

+ Ponadprzeciętna precyzja prowadzenia.
+ Wzorowe wyważenie, opcjonalny xDrive.
+ Udane automatyczne skrzynie ZF 8HP.
+ Bardzo szeroka paleta wersji silnikowych.

- Wciąż bardzo wyśrubowane ceny.
- Ograniczona przestronność wnętrza.
- Możliwe kosztowne problemy z jednostkami napędowymi.

WARTO KUPIĆ

Jeżeli „jedynka” ma cieszyć jazdą, trzeba wybrać egzemplarz z silnikiem rozwijającym przynajmniej 136 KM.

UWAŻAJ NA

„Okazje” – w przypadku tego modelu nie występują. Słabe i marnie wyposażone auta mogą pochodzić z wypożyczalni.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 2/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także