Najmniejsze BMW jest ciasne i mało funkcjonalne. Ale to najprzyjemniejszy w prowadzeniu kompakt. Dla konesera.
Zadbana i dobrze skonfigurowana „jedynka” jeszcze przez długi czas będzie cieszyła oko. Zabezpieczenie antykorozyjne czy jakość materiałów wykończeniowych nie budzą wątpliwości. Auto jest jednak ciasne i mało funkcjonalne. Montaż instalacji LPG utrudnia brak wnęki na koło zapasowe (pod podłogą znajduje się akumulator).
Typowa dla BMW szeroka paleta jednostek. By zasmakować słynnej „radości z jazdy” trzeba wybrać przynajmniej 105-konne wersje 118i/118d, które przyspieszają do 100 km/h w mniej niż 10 s. Kto jest w stanie zaakceptować wyższe koszty zakupu i utrzymania, powinien celować w silniki 3.0 R6 (125i/130i). W przypadku diesli zalecamy ostrożność. Często są już zużyte i wymagają przynajmniej napraw osprzętu (np. kosztownej wymiany „dwumasy”).
Najwięcej problemów przysparzają silniki. Benzynowa jednostka 1.6 i diesle 2.0 mają nietrwałe łańcuchy rozrządu. Możliwe są też problemy z przepustnicami czy układem Valvetronic. W wielu autach doinwestowania wymaga też niezależne zawieszenie obu osi.
„Jedynka” należy do najdroższych w zakupie kompaktów. Stopień skomplikowania technicznego wpływa też na koszty utrzymania.
Ponad 1000 aut. W większości sprowadzonych. 60% oferty stanowią diesle – niestety często już zmęczone życiem.
Kodem E87 opisywana jest wersja 5-drzwiowa. E81 ma troje drzwi, a Coupe i Cabriolet to odpowiednio E82 i E88.
11 000 zł – Najtańszymi autami nie warto zawracać sobie głowy. To kombinacja słabych silników z wysokimi przebiegami.
20 000 zł – Optymalny budżet. Nie ma co szukać auta z niskim przebiegiem. Lepsze jest udokumentowane 250 tys. km.
50 000 zł – Idealne egzemplarze z trzylitrowym silnikiem. Często w wersjo coupe lub cabrio. Dla fana marki.
SILNIK | 1.6 (116i) | 2.0 (118i) | 2.0 (120i) | 3.0 (130i) | 3.0 T (135i) | 2.0 d (118d) | 2.0 d(120d) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1596 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie/rozrząd | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz. biturbo | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 115 KM | 129 KM | 150 KM | 265 KM | 306 KM | 122 KM | 163 KM |
Maks. moment obr. | 150 Nm | 180 Nm | 200 Nm | 315 Nm | 400 Nm | 280 Nm | 340 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s | 9,4 s | 8,7 s | 6,1 s | 5,3 s | 10,0 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 208 km/h | 217 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 201 km/h | 220 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,5 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,5 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,2 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km |
2004 - debiutuje pięciodrzwiowe BMW serii 1
2007 - gama zostaje poszerzona o wersję trzydrzwiową, a także Coupe i Cabrio, pięciodrzwiowa wersja przechodzi lifting – otrzymuje m.in. nowe silniki (N43, N47)
2011 - nowa odsłona serii 1 (3- i 5-drzw.), lifting Coupe i Cabrio (w ofercie do 2013 r.)
+ Świetne prowadzenie – to jedyny kompakt z napędem na tylną oś.
+ Wykończenie wnętrza, odporność na korozję.
+ Szeroka paleta mocnych silników.
- Wysokie ceny atrakcyjnych egzemplarzy.
- Problemy z rozrządami nowszych diesli i wersji benzynowych.
Auto z mocnym silnikiem benzynowym. Diesla z udokumentowaną historią, najlepiej z wymienionym łańcuchem rozrządu.
Auta kuszące niskimi cenami czy przebiegami. To niemal zawsze pułapki czyhające na nieświadomego nabywcę.
Funkcjonalność: 2/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6
SUMA 14/24 pkt