Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 1 (E87/E81)

BMW serii 1 (E87/E81)

Najmniejsze BMW jest ciasne i mało funkcjonalne. Ale to najprzyjemniejszy w prowadzeniu kompakt. Dla konesera.

  • Lata produkcji: 2004-2011
  • Silniki: benz. 1.6-3.0 (115-340 KM), diesle 2.0 (115-204 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, cpe, cab
  • Długość/rozstaw osi: 422 /260 cm, szerokość/wysokość: 175/143 cm, bagażnik: htb 330-1150 l, cpe 325-650 l, cab 265 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zadbana i dobrze skonfigurowana „jedynka” jeszcze przez długi czas będzie cieszyła oko. Zabezpieczenie antykorozyjne czy jakość materiałów wykończeniowych nie budzą wątpliwości. Auto jest jednak ciasne i mało funkcjonalne. Montaż instalacji LPG utrudnia brak wnęki na koło zapasowe (pod podłogą znajduje się akumulator).

BMW-serii-1-E87_3
Deska rozdzielcza i wysoki tunel środkowy otaczają kierowcę – jak na sportowe auto przystało.

SILNIKI

Typowa dla BMW szeroka paleta jednostek. By zasmakować słynnej „radości z jazdy” trzeba wybrać przynajmniej 105-konne wersje 118i/118d, które przyspieszają do 100 km/h w mniej niż 10 s. Kto jest w stanie zaakceptować wyższe koszty zakupu i utrzymania, powinien celować w silniki 3.0 R6 (125i/130i). W przypadku diesli zalecamy ostrożność. Często są już zużyte i wymagają przynajmniej napraw osprzętu (np. kosztownej wymiany „dwumasy”).

AWARYJNOŚĆ

Najwięcej problemów przysparzają silniki. Benzynowa jednostka 1.6 i diesle 2.0 mają nietrwałe łańcuchy rozrządu. Możliwe są też problemy z przepustnicami czy układem Valvetronic. W wielu autach doinwestowania wymaga też niezależne zawieszenie obu osi.

KOSZTY

„Jedynka” należy do najdroższych w zakupie kompaktów. Stopień skomplikowania technicznego wpływa też na koszty utrzymania.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 1000 aut. W większości sprowadzonych. 60% oferty stanowią diesle – niestety często już zmęczone życiem.

BMW-serii-1-E87_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Jedną ze składowych modernizacji z 2007 r. było wprowadzenie nieco mocniejszych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
  • Szukając auta bez DPF-u, warto zwrócić uwagę na rurę wydechową. Zagięta w dół końcówka oznacza, że auto nie miało filtra. Jeżeli jest prosta – samochód opuścił fabrykę z DPF-em.
  • Kodem E87 opisywana jest wersja 5-drzwiowa. E81 ma troje drzwi, a Coupe i Cabriolet to odpowiednio E82 i E88.

CENY

11 000 zł – Najtańszymi autami nie warto zawracać sobie głowy. To kombinacja słabych silników z wysokimi przebiegami.
20 000 zł – Optymalny budżet. Nie ma co szukać auta z niskim przebiegiem. Lepsze jest udokumentowane 250 tys. km.
50 000 zł – Idealne egzemplarze z trzylitrowym silnikiem. Często w wersjo coupe lub cabrio. Dla fana marki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 (116i) 2.0 (118i) 2.0 (120i) 3.0 (130i) 3.0 T (135i) 2.0 d (118d) 2.0 d(120d)
Pojemność skokowa 1596 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie/rozrząd benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. biturbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 115 KM 129 KM 150 KM 265 KM 306 KM 122 KM 163 KM
Maks. moment obr. 150 Nm 180 Nm 200 Nm 315 Nm 400 Nm 280 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 9,4 s 8,7 s 6,1 s 5,3 s 10,0 s 7,9 s
Prędkość maks. 200 km/h 208 km/h 217 km/h 250 km/h 250 km/h 201 km/h 220 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,5 l/100 km 7,3 l/100 km 7,5 l/100 km 9,2 l/100 km 9,2 l/100 km 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - debiutuje pięciodrzwiowe BMW serii 1
2007 - gama zostaje poszerzona o wersję trzydrzwiową, a także Coupe i Cabrio, pięciodrzwiowa wersja przechodzi lifting – otrzymuje m.in. nowe silniki (N43, N47)
2011 - nowa odsłona serii 1 (3- i 5-drzw.), lifting Coupe i Cabrio (w ofercie do 2013 r.)

BMW-serii-1-E87_4
Trzydrzwiowe BMW serii 1.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyte klapy w kolektorze
    Klapy sterujące przepływem powietrza w kolektorze dolotowym mogą wyrwać się wyrobionych pod wpływem eksploatacji mocowań. Serwisy proponują wymianę kolektora lub środek zaradczy w postaci usunięcia klap.
    Koszt kolektora: 2 tys. zł
    Koszt usunięcia klap (alternatywa): 300 zł
  • Hałasujący łańcuch rozrządu diesla N47
    Najczęściej nadaje się do wymiany, a trudny dostęp wpływa na koszt naprawy.
    Koszt usługi (z częściami): 3-4 tys. zł
  • Zużycie koła pasowego diesli
    Poza wymianą dwumasy diesle mogą potrzebować nowego koła pasowego.
    Koszt naprawy: od 800 zł

ZALETY I WADY

+ Świetne prowadzenie – to jedyny kompakt z napędem na tylną oś.
+ Wykończenie wnętrza, odporność na korozję.
+ Szeroka paleta mocnych silników.

- Wysokie ceny atrakcyjnych egzemplarzy.
- Problemy z rozrządami nowszych diesli i wersji benzynowych.

WARTO KUPIĆ

Auto z mocnym silnikiem benzynowym. Diesla z udokumentowaną historią, najlepiej z wymienionym łańcuchem rozrządu.

UWAŻAJ NA

Auta kuszące niskimi cenami czy przebiegami. To niemal zawsze pułapki czyhające na nieświadomego nabywcę.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 2/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA 14/24 pkt

Czytaj także