Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 7 (F01)

BMW serii 7 (F01)

BMW serii 7 (F01)

Najlepszym wyborem są diesle. Taki wniosek nasuwa się po zapoznaniu się z usterkami wersji benzynowych.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 3.0-6.0 (320-544 KM), diesle 3.0 (245-381 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 507-521/307-321 cm, szerokość/wysokość: 190/148 cm, bagażnik: 500 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tradycyjnie dwie wersje długości nadwozia. Dodatkowe 14 cm ekstra jest przeznaczone w całości dla pasażerów kanapy. Wyposażenie seryjne i opcjonalne robi wrażenie nawet dzisiaj. Przykłady to noktowizor, system kamer 360 stopni i aktywny tempomat z funkcją stop&go.

BMw-serii-7-F01_3
Wnętrze jest bardzo trwałe. Szkoda, że tego samego nie można powiedzieć o silnikach.

SILNIKI

Jedyna względnie bezpieczna wersja benzynowa to podstawowa 730i/Li. Akceptowalne są także popularne odmiany 740i z podwójnym doładowaniem. Prestiżowy V8 z 750i jest dla odmiany daleki od doskonałości – wiele egzemplarzy już się zatarło. Trudno w to uwierzyć, ale najmniej problemów sprawiają diesle. Klasą samą dla siebie jest rzędowy 6-cylindrowiec napędzający modele 730d, 740d i 750d (poszczególne wersje różnią się mocą i liczbą turbosprężarek).

AWARYJNOŚĆ

Do liftingu było tragicznie. Wszystkie wersje benzynowe cierpiały z powodu „lejących” wtrysków. Na rynku nie brak aut z drugim czy trzecim silnikiem. Trzylitrowe diesle na tym tle są wzorem trwałości.

KOSZTY

Wysokie ceny zakupu, bardzo wysokie koszty serwisowania. Kluczem do sukcesu jest znalezienie dobrego mechanika, który będzie w stanie trafnie diagnozować usterki.

SYTUACJA RYNKOWA

Ceny są wysokie. To wciąż topowa limuzyna z Bawarii – marzenie wielu kierowców. Zdecydowana przewaga diesli.

BMw-serii-7-F01_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • F01 to bazowa wersja nadwoziowa, F02 jest wydłużoną odmianą (tzw. lang). Były też opancerzone F03 i hybrydowe F04 (jej baterie nie są najtrwalsze, a nowe kosztują ok. 30 tys. zł).
  • Ciekawa opcja: system Night Vision (noktowizor) z funkcją rozpoznawania pieszych.
  • Po liftingu wprowadzono skrzynie 8-stopniowe. Wszystkie mają funkcję ręcznej zmiany przełożeń, czyli Steptronic.

CENY

55 000 zł – Wiele się nie zmieniło. Wstęp do klubu posiadaczy kosztuje 55-60 tys. zł. Będą to auta w przeciętnym stanie.
120 000 zł – W tej grupie panuje największy obrót. Spora podaż aut, także tych krajowych z pełną fakturą VAT.
200 000 zł – Nowa seria G11 podbija rynek wtórny i obniża ceny serii F01. W ubiegłym roku auta były o ok. 20 tys. zł droższe.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 740i 750i 760i 730d 730d 740d 750d
Pojemność skokowa 2979 cm³ 4395 cm³ 5972 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. biturbo benz. biturbo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel triturbo
Moc maks. 320 KM 408 KM 544 KM 245 KM 258 KM 306 KM 381 KM
Maks. moment obr. 450 Nm 600 Nm 750 Nm 540 Nm 560 Nm 600 Nm 740 Nm
Przysp. 0-100 km/h 5,7 s 5,2 s 4,6 s 7,2 s 6,1 s 6,0 s 4,9 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 245 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,9 l/100 km 11,4 l/100 km 12,9 l/100 km 6,8 l/100 km 6,0 l/100 km 6,8 l/100 km 6,4 l/100 km
BMw-serii-7-F01_4
Silnik V8, zwłaszcza w autach sprzed liftingu, to ogromne ryzyko.

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja typoszeregu F01
2009 - xDrive, silnik V12 biturbo
2010 - prezentacja hybrydowej odmiany ActiveHybrid 7 (typoszereg F04).
2012 - lifting, poprawione silniki benzynowe, 8-biegowy automat
2015 - debiutuje BMW serii 7 G1

BMw-serii-7-G11_5
Następca modelu: BMW serii 7 (G11).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Defekty bezpośrednich wtryskiwaczy
    „Lejące” wtryskiwacze w silnikach benzynowych. Jest ich 6, 8 albo 12.
    Koszt wymiany: ok. 1200 zł/szt
  • Problemy z dieslami
    Rozciągnięte łańcuchy rozrządu i przypadki uszkodzenia panewek w dieslach.
    Koszt wymiany rozrządu: od 4000 zł
  • Zużycie skrzyni rozdzielczej xDrive
    Zużywa się kilka elementów. Nierzadko najlepiej zregenerować całą skrzynię rozdzielczą.
    Koszt regeneracji: od 4000 zł
  • Problemy z elektroniką
    Różnorodne, często przypadkowe usterki – zawodzą nawet czujniki w klamkach
    Koszt naprawy: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Świetne właściwości jezdne.
+ Urzekający komfort jazdy i doskonałe wyciszenie.
+ Odporne na zużycie wnętrze.

- Opinia o modelu podnosi spadek wartości.
- Gigantyczne koszty utrzymania.
- Szerokie spektrum możliwych usterek.

WARTO KUPIĆ

Diesla z udokumentowanym przebiegiem (740d uchodzą za najtrwalsze) lub poliftowe benzynowe 3.0 R6.

UWAŻAJ NA

Auta z benzynowymi silnikami sprzed liftingu i xDrive. Ich kompleksowa naprawa może pochłonąć kilkadziesiąt tysięcy.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 3/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także