Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 7 (E65)

BMW serii 7 (E65)

Archiwum

BMW serii 7 (E65)

Ceny siódemek po liftingu startują od 27 tys. zł. Są lepszym wyborem od starszych, ponieważ mniej się psują.

  • Lata produkcji: 2001-2008
  • Silniki: benz. 3.0-6.0 (231-444 KM), diesle 3.0-4.4 (217-330KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 503-517/299-313 cm, szerokość/wysokość: 190/149 cm, bagażnik: 500 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Karoseria jest bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją. Bez zarzutu sprawuje się także opcjonalny system elektrycznego domykania drzwi. Oczywiście mówimy o autach w dobrym stanie, bo zmorą naszego rynku są byle jak odbudowane, powypadkowe wraki.

BMw-serii-7-E65_3
Materiały z najwyższej półki, ale elektronika – wręcz przeciwnie – może się w niej zepsuć wszystko.

SILNIKI

Bestseller to wysokoprężny silnik o pojemności trzech litrów. Na temat mocniejszej wersji 740d zdania są podzielone. To mocna jednostka ośmiocylindrowa, wyposażona w dwie turbosprężarki. Jeśli ktoś ma odpowiedni budżet, powinien dopłacić do poliftingowej wersji 745d – okazuje się mniej awaryjna. W gamie silników benzynowych najekonomiczniejszą propozycją jest ten w 730i. Nie gwarantuje dobrych osiągów, ale da się go w miarę tanio naprawiać. Wersje V8 imponują osiągami i kulturą pracy, ale koszty ich ewentualnego remontu zwalają z nóg. Flagowa jednostka z modelu 760i V12 to już propozycja wyłącznie dla koneserów

AWARYJNOŚĆ

To nie jest najtrwalsze BMW.

KOSZTY

Jeśli komuś wydaje się, że bazując na zamiennikach będzie serwisował E65 za grosze, jest w błędzie. Przykład – wymiana zużytych wahaczy z regulacją geometrii – 3000 zł.

SYTUACJA RYNKOWA

Na rynku wtórnym z dwukrotną przewagą dominują diesle. Najniższą utratą wartości szczycą się polecane 730d.

BMw-serii-7-E65_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Ten model jest pierwszym w nowej stylizacji Chrisa Bangle.
  • Serię 7 oferowano w dwóch wersjach długości nadwozia: zwykłej (E65) i przedłużonej o 14 cm „L” (E66). Dostępny był także model opancerzony E67.
  • Benzynowe wersje V8 kuszą niezłymi osiągami, ale generują spore koszty. Tuż po zakupie łatwo zostawić u mechanika choćby 15 tys. zł (wymiana rozrządu, wariatorów itp.).

CENY

15 000 zł – Motoryzacyjna loteria. „Skarbonki” i niezłe, stare auta oferowane przez zdesperowanych sprzedawców.
30 000 zł – Strefa, w której zaczynają się egzemplarze po liftingu. Jeśli ktoś szuka serii 7 – to właśnie optymalny budżet.
70 000 zł – Wierzchołek ofert opisywanej serii E65. Jednocześnie sporo ogłoszeń dotyczących nowszego modelu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 730i/R6 735i/V8 740i/V8 745i/V8 760i/V12 730d/R6 730d/R6 740d/V8 745d/V8
Pojemność skokowa 2979 cm³ 3600 cm³ 4000 cm³ 4398 cm³ 5972 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 3901 cm³ 4423 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 231 KM 272 KM 306 KM 333 KM 445 KM 218 KM 231 KM 258 KM 300 KM
Maks. moment obr. 300 Nm 360 Nm 390 Nm 450 Nm 600 Nm 500 Nm 520 Nm 600 Nm 700 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,1 s 7,5 s 6,8 s 6,3 s 5,9 s 8,0 s 7,8 s 7,4 s 6,8 s
Prędkość maks. 237 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 235 km/h 238 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,7 l/100 km 11,2 l/100 km 11,3 l/100 km 11,4 l/100 km 13,6 l/100 km 8,5 l/100 km 8,2 l/100 km 9,7 l/100 km 9,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2001 - prezentacja opisywanego modelu serii 7 (E65)
2002 - do gamy dołącza wersja przedłużona (E66); uzupełnienie gamy silnikowej o jednostkę V12
2005 - modernizacja modelu (fot. poniżej)
2008 - nowa generacja

BMw-serii-7-E65_4
BMW serii 7 (E65) przed liftingiem.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie skrętnych świateł mijania
    Żeby w sposób uproszczony sprawdzić, czy działają, należy przekręcić przełącznik świateł w tryb auto, stanąć przodem do ściany i poruszać kierownicą w prawo (to ważne). Snop światła powinien się odpowiednio przemieszczać w prawo. Ważna jest też zielona kontrolka przy przełączniku. Jej mruganie sygnalizuje jakąś niesprawność
  • Awarie Dynamic Drive
    Układ korzysta z tego samego płynu co wspomaganie kierownicy i składa się m.in. z regulowanego hydraulicznie drążka stabilizatora, pompy ciśnienia i zaworów sterujących przepływem płynu. Całość lubi się rozszczelniać. Zamienników brak. Przed zakupem warto sprawdzić szczelność układu.
    Koszt nowego drążka: 7000 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjny wygląd i najwyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów
+ Komfort jazdy
+ Kompletne wyposażenie
+ Szeroka gama mocnych silników

- Wysokie koszty obsługi serwisowej
- Olbrzymia podaż aut odbudowanych po wypadku

WARTO KUPIĆ

Zależy do czego. Bogatym pasjonatom polecamy 760 V12. Do jazdy codziennej optymalnym wyborem będą 730d lub 745d.

UWAŻAJ NA

Wszystkie benzynowe wersje V8 – należą do grupy wysokiego ryzyka. Przestrzegamy też przed autami po wypadkach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 3/6

SUMA: 15/24 pkt

Czytaj także