Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

BMW X1 (E84)

Wygląda niepozornie, ale to idealny samochód dla małej rodziny. Diesel z napędem na tył to sensowna opcja.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 2.0-3.0 (150-250 KM), diesle 2.0 (116-204 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 445/276 cm, szerokość/wysokość: 179/154 cm, bagażnik: 420-1350 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

X1 ma całkiem ustawny bagażnik i tylną kanapę, na której zmieści się trójka pasażerów (bez głęboko profilowanych oparć, choć tunel na wał jest spory). Wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne, ale tylko przeciętną jakość montażu.

BMW-X1-E84_3
Kokpit w typowej dla BMW stylistyce – zwłaszcza w autach sprzed liftingu – potrafi hałasować.

SILNIKI

Dominują 4-cylindrowe diesle. Przed zakupem trzeba się upewnić, że mają sprawny rozrząd. Jeśli nie, warto wynegocjować obniżkę ceny o 3-4 tys. zł, bo tyle trzeba będzie zostawić u mechanika. Odmiany benzynowe wcale nie są mniej awaryjne. Także mają problemy z rozrządem, a żadna z nich nie nadaje się do taniej przeróbki na LPG, bo wszystkie mają wtrysk bezpośredni (instalacje do takich aut kosztują od 8 do 10 tys. zł).

AWARYJNOŚĆ

Najgorsze są auta po flotach serwisowane w trybie long-life. Pozostałe wcale nie są takie złe, pod warunkiem, że kupujący zada sobie trud poszukiwania zadbanego egzemplarza.

KOSZTY

X1 wolno traci na wartości. W grupie aut z końca produkcji są takie, które były do końca serwisowane w ASO w ramach pakietu serwisowego BMW. To rynkowe okazje.

SYTUACJA RYNKOWA

BMW X1 praktycznie nie występuje w wersjach z silnikami benzynowymi – stanowią zaledwie 8 proc. ogłoszeń. Dominują samochody z bogatym wyposażeniem. Wersje 4x2 i 4x4 mają 50%-owy udział.

BMW-X1-E84_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • X1 bazuje na rozwiązaniach serii 3 E90 i modelu X3.
  • Za X1 przemawia duży prześwit. 19 cm to więcej, niż w większości popularnych SUV-ów.
  • W odmianach z xDrive za rozdział mocy (40:60 z przewagą tylnej osi) odpowiada sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe.
  • X1 powinno jeździć na oponach run flat. Są drogie (od 600 zł/szt.) więc często wymienia się je na zwykłe.

CENY

35 000 zł – Od ubiegłego roku wiele się nie zmieniło. X1 to auto, które trzyma ceny i jest poszukiwane w ogłoszeniach.
50 000 zł – 40-60 tys. zł. to odpowiedni budżet na zakup zadbanego egzemplarza z dieslem i pewną historią.
80 000 zł – 80 tys. zł za auto z 2015 r. to nie jest tak dużo. Nowa generacja w salonie kosztuje prawie 120 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 (18i) 2.0 (28i FL) 3.0 (25i) 3.0 (28i) 2.0 (18d) 2.0 (20d) 2.0 (23d)
Pojemność skokowa 1995 cm³ 1997 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Moc maks. 150 KM 245 KM 218 KM 258 KM 143 KM 177 KM 204 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 350 Nm 280 Nm 310 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9‚7 s 6,1 s 7,9 s 6,8 s 10,1 s 8,4 s 7,3 s
Prędkość maks. 202 km/h 240 km/h 223 km/h 230 km/h 195 km/h 213 km/h 223 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,2 l/100 km 7,9 l/100 km 9,3 l/100 km 9,4 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 6,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera na salonie w Paryżu
2009 - pierwsze dostawy do klientów
2011 - debiut odmiany X1 sDrive20d EfficientDynamics (napęd tylko na tył)
2012 - facelifting: nowe światła, zderzaki i lusterka, w kabinie subtelne zmiany
2015 - prezentacja następcy X1 F48

BMW-X1-F48_4
Druga generacja BMW X1.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Rozrząd w dieslu N47
    Rozciągające się łańcuchy rozrządu, wytarte koła zębate i nietrwałe napinacze
    Koszt wymiany: od 3000 zł
  • Stukające przekładnie kierownicze
    Zużywają się „krzyżaki”, jak i sama maglownica. Naprawy nie należy odwlekać.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Zużyte elementy podwozia
    W X1 relatywnie szybko zużywają się łożyska kół i elementy układu hamulcowego.
    Koszt wymiany: od 800 zł
  • Zużyte sprzęgło
    W dieslach bez automatu trzeba być przygotowanym na wymianę kompletnego sprzęgła.
    Koszt wymiany: od 3500 zł

ZALETY I WADY

+ Świetne właściwości jezdne.
+ Funkcjonalne nadwozie.
+ Niskie spalanie diesli.

- Mało miejsca na tylnej kanapie (zwłaszcza na środku), skromny bagażnik.
- Twarde zawieszenie.
- Stuki i trzaski we wnętrzu. Nic poważnego, ale w tej klasie irytują.

WARTO KUPIĆ

Żadna wersja nie gwarantuje bezawaryjnej, taniej eksploatacji. Polecamy auta z wiarygodną historią serwisową.

UWAŻAJ NA

Auta w których „coś stuka”. Na ogół to łańcuchowy rozrząd. Sprzedawcy zwykle bagatelizują temat.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także