Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane BMW X6 xDrive40d (2010) – test długodystansowy

Używane BMW X6 xDrive40d (2010) – test długodystansowy

archiwum

Używane BMW X6 xDrive40d (2010) – test długodystansowy

Gdy X6 trafiło na rynek, nikogo nie pozostawiało obojętnym. Miało łączyć dynamikę i uniwersalność. Jak wypadło podczas 10-letniej eksploatacji?

BMW X6 xDrive40d (2010) – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport z 260 tys. km: start – 0 km, meta – 260 tys. km
  • rok produkcji: 2010
  • obecny przebieg: 260 tys. km
  • obecna wartość: 67 tys. zł

BMW X6 (E71, E72) – o modelu

  • lata produkcji: 2008-2014
  • silniki benzynowe: 3.0-4.4 (306-555 KM)
  • silniki Diesla: 3.0 (235-381 KM)

Niektórzy byli zachwyceni, ale pan Grzegorz początkowo wcale do takich nie należał. Do X6 przekonała go jednak jazda testowa. Początkowo był zainteresowany X5, ale okazało się trochę zbyt ociężałe. A X6 sprawiało zza kierownicy wrażenie samochodu o co najmniej rozmiar mniejszego i znacznie stabilniejszego przy prędkościach autostradowych.

Do ostatniej chwili przed zamówieniem auta pan Grzegorz miał wątpliwości, sylwetka X6 budziła spore kontrowersje. Stwierdził jednak, że raz się żyje.

BMW X6 xDrive40d: wnętrze

Pierwszym, co zaskoczyło po zakupie była użyteczność kabiny. Z przodu w X6 miejsca jest w zasadzie tyle samo co w X5, z tyłu mniej, ale nadal siedzi się tam bardzo komfortowo. Nad głowami pasażerów są wgłębienia w podsufitce. Dzięki temu osoby o wzroście 180 cm w ogóle nie narzekały podczas długich podróży, siedząc w X6 z tyłu. Ale pasażerowie o 5 cm wyżsi niestety dotykają już głowami podsufitki.

BMW_X6_2

Wygodne fotele dobrze trzymają ciało. Tapicerka jest bardzo trwała.

BMW_X6_3

Więcej miejsca niż mogłoby się wydawać, świetne jest długie siedzisko. 

Gdy pan Grzegorz pokazał swojej żonie X6, ta powiedziała, że w środku czuje się jak w czołgu. Coś w tym jest, bo widoczność z kabiny nie jest najlepsza. Do dzisiaj właściciel żałuje, że jego egzemplarz nie ma kamery cofania. X6 jest dość zwrotne, a potężne lusterka ułatwiają manewrowanie, ale wraz z szerokimi słupkami wyraźnie ograniczają widoczność na boki. Za to pan Grzegorz bardzo chwali wykończenie kabiny i łatwość obsługi. Aktualne właściciel szuka nowego auta i – jak mówi – do klasycznej tablicy przyrządów z analogowymi zegarami i pokrętłami oraz przyciskami na konsoli środkowej wraca z przyjemnością.

BMW-X6_1

Klasyczną tablicę przyrządów wykonano z porządnych tworzyw. Jest łatwa w obsłudze. 

Jedyne, czego w kabinie nie polubił to kierownica z wieńcem, który jest aż za gruby. Być może ma to związek z układem wspomagania kierownicy Servotronic o zmiennym przełożeniu. Wielu kierowców chwali to rozwiązanie, ale nie właściciel tego X6.

BMW_X6_5

Wysoka krawędź załadunku, ale pojemność bagażnika to niezłe 570 l.

BMW X6 xDrive40d: wrażenia z jazdy

W praktyce specyficzny układ kierowniczy według pana Grzegorza zabiera sporo przyjemności z jazdy. Przez to, że płynnie zmienia się przełożenie, daje on według właściciela kiepskie czucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. Brakuje też pewnej powtarzalności.

Do tego X6 nie do końca spełnia obietnice w kwestii obiecywanych sportowych właściwości jezdnych. Auto jest bardzo stabilne. Przy dużych prędkościach na autostradzie prowadzi się bardzo pewnie. Ale na ciasnych i długich łukach wyraźnie odczuwa się sporą masę (ponad 2,1 tony).

Komfort jazdy nie jest rewelacyjny, a na kiepskich drogach bardzo wyraźnie spada. Pod tym względem według właściciela poczyniono w ostatnich latach olbrzymie postępy – nowoczesne SUV-y prowadzą się zwinniej, a przy tym dużo lepiej radzą sobie z nierównościami.

BMW_X6_9

Właściciel podaje w wątpliwość „sportowość” swojego BMW.

Szczególnych pochwał nie dostał też układ napędu na cztery koła xDrive. Wbrew obiegowej opinii okazał się zupełnie bezawaryjny, ale na śliskiej, zaśnieżonej nawierzchni czy zabłoconych polnych drogach według właściciela sporo brakuje mu do niektórych konkurentów. Jazdy w takich warunkach nie ułatwiają też bardzo szerokie opony w rozmiarze 255/50 R19.

Samochód kupiono z darmowym pakietem serwisowym na 5 lat lub 100 tys. km. I dość szybko właściciel z niego skorzystał. Od samego początku głośne wydawały się opony. Zmiana na zimowe tylko to potwierdziła – były znacznie cichsze niż letnie. Autoryzowany serwis przyznał rację klientowi, po czym zasugerował, żeby zakupił inne opony. Pan Grzegorz pytał jednak dlaczego, skoro ogumienie jest głośne od nowości i zgłaszał to wielokrotnie. Po dłuższej dyskusji serwis zgodził się wymienić opony w ramach gwarancji. Ale problem powrócił, a huczenie narastało – winnym okazało się jedno z łożysk kół.

BMW X6 xDrive40d: napęd, usterki

Trzylitrowy rzędowy silnik pracujący pod maską X6 pochodzi z rodziny N57. Nie jest ona uznawana za tak trwałą jak starsza M57. Jednak w tym egzemplarzu bezawaryjny okazał się układ wtryskowy, nadal pracują oryginalne turbosprężarki, nie odnotowano też problemów z łańcuchem rozrządu. Jedyne usterki osprzętu dotyczą koła pasowego oraz łożyska i rolek alternatora.

Nawet po dziesięciu latach to X6 zaskakuje osiągami – pokłady momentu obrotowego są dostępne od najniższych obrotów. Tylko bardzo dynamiczna jazda wyraźnie podnosi spalanie. Podczas spokojnej, poza miastem BMW bez problemu schodzi do poziomu 7,5 l na 100 km. W mieście i na autostradzie zużycie oscyluje w okolicach 11 litrów.

BMW_X6_6

Podwójnie doładowany diesel nosi oznaczenie N57D30T0. Ma potężny moment obrotowy, dobrze brzmi i jest w miarę ekonomiczny. Do tego nie psuł się.

Bardzo pomaga w tym szybka, ośmiobiegowa przekładnia ZF. Jednak to z nią wiąże się najpoważniejsza usterka. Przekładnia zaczęła przeciągać zmiany biegów. Autoryzowany serwis stwierdził, że skrzynia kwalifikuje się do remontu. Właściciel zabrał auto do niezależnego specjalisty, ten potwierdził diagnozę i stwierdził, że to skutek niewymieniania oleju. Jednak ASO twierdzi, że oleju w skrzyni automatycznej zmieniać nie trzeba. Pan Grzegorz mówi, że nie rozumie takiego podejścia, zdecydowanie bardziej wolałby wydać nawet taką kwotę, jaką wydał na remont skrzyni, na regularne wymiany oleju. Skrzynię naprawiono, ale X6 coraz częściej zdarzają się drobne problemy.

Zeszłej zimy zmagano się z utrudnionym rozruchem (wymieniono sterownik świec żarowych), a ostatnio wyraźnie gorzej zaczęła pracować elektryczna regulacja kolumny kierowniczej. Od dawna nie działa też system auto hold, a auto dość często nie zapamiętuje ustawień foteli. Dlatego właściciel planuje jego sprzedaż. X6 nadal wygląda oryginalnie, ale problemy, które zaczyna generować stają się bardzo przyziemne.

DANE TECHNICZNE BMW X6 xDrive40d
Silnik diesel, biturbo
Pojemność skokowa 2993 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/24
Moc maksymalna 306 KM
Maks. moment obrotowy 600 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 236 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,5 l/100 km

BMW X6 xDrive40d: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba:

  • Stabilność przy dużych prędkościach
  • Bardzo komfortowe fotele
  • Praca skrzyni biegów

To się nam nie podoba:

  • Napęd xDrive w X6 nie zawsze radził sobie dobrze na śliskiej nawierzchni
  • Na ciasnych łukach czuć wysoką masę auta
BMW_X6_4

Widoczność do tyłu jest kiepska, kamera cofania to przydatna opcja w X6 (w tym egzemplarzu jej nie ma).

BMW X6 xDrive40d: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
28 900 km Przegląd w ASO, wymiana oleju i mikrofiltra. 0 zł*
60 800 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, filtrów paliwa, kabinowego oraz powietrza i przednich klocków hamulcowych. 0 zł*
86 000 km Wymiana huczącego łożyska w prawym przednim kole, naprawa skrzypiących foteli. 0 zł*
87 000 km Naprawa w ASO układu auto hold. 0 zł*
90 300 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, kompletu filtrów, przednich tarcz i klocków hamulcowych oraz tylnych klocków. 0 zł*
116 200 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, kompletu filtrów i przednich klocków hamulcowych, kontrola wału napędowego. 2450 zł
145 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, przednich tarcz i klocków oraz mikrofiltra, ponowna naprawa skrzypiących foteli. 3350 zł
179 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, mikrofiltra. 2300 zł
188 000 km Wymiana przednich klocków hamulcowych w ASO. 1240 zł
207 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, filtrów, koła pasowego oraz rolek i łożyska alternatora. 4200 zł
221 000 km Przegląd w niezależnym serwisie. Wymiana oleju, kompletu filtrów, czyszczenie i napełnienie układu klimatyzacji, diagnostyka skrzyni biegów oraz wymiana tarcz i klocków hamulcowych na obu osiach. 3400 zł
225 000 km Naprawa automatycznej skrzyni biegów. 6800 zł
235 000 km Przegląd w niezależnym serwisie, wymiana oleju silnikowego, filtrów, amortyzatorów i przednich dolnych wahaczy. 3800 zł
248 000 km Diagnostyka i wymiana sterownika świec żarowych. 900 zł
252 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego oraz filtrów. 1220 zł
SUMA   29 660 zł
  * usługi wykonane w ramach pakietu BMW Service Inclusive zawartego w cenie auta  

Używane BMW X6 xDrive40d: podsumowanie

Czas biegnie nieubłaganie. X6 już nikogo nie szokuje, jednak nadal budzi kontrowersje. Niektórym taki oryginalny i trochę ostentacyjny styl nadal się podoba. Ale w bardziej obiektywnych kategoriach temu modelowi coraz ciężej konkurować na rynku wtórnym. Młodsze SUV-y lepiej się prowadzą i są bardziej komfortowe, sporo jest też znacznie tańszych w utrzymaniu.

Czytaj także